Fångtråd igen!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Iser
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 087
  • Visningar Visningar 165 851
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd igen!

förra ägaren tog bilder men slarvade bort dem, har frågat vet om vi ska ta nya men hon har sagt att det inte är lönt.
hon får fång då hon ätit mycket gräs(dvs då hon rymt). hon flåsar mycket och hjärtat slår fort, redan efter att ha sprungit 200m. hon har bara fått lätta anfall, och vid minsta känning och värme i hoven så vill hon inte gå ut , även om hon glatt sedan springer runt i hagen. formodligen så har hovbenet flyttat sig, men då hennes enda riktiga attack inträffade vid 2ård ålder så har hoven anpassat sig och har inga men av det så som det kan bli på äldre första fångs hästar.
hon får lucern nu och det har varit det enda som hon klarat av. innan fick hon kraft ponny pellets (7år sedan) och det fick hon fång av, efter det så har vi testat många olika medisiner och special foder utan att hon mått bättre av det. lucern är det enda som har fungerat.
efter varje fånganfall(lätta) så får hon boxvila med kylgel på benen och djävulsklow + pyttelite betfor (för att hålla igång magen), i en vecka sedan får hon gå i liten jordhage med fortsatt kylgel och djävulsklow en vecka till. efter det så brukar benen vara kalla igen och hon kan gå utan problem. efter det så ökar vi fodergivan lite i taget under en vecka tills hon få 1näve lucern om dagen.

har frågat vet om vi ska ta nya men hon har sagt att det inte är lönt.

Jag hade åkt till en annan klinik och bett att få ta bilder. Det kostar inte vansinnigt mycket ändå. Det är ju jätteviktigt för hovslagaren att veta hur hoven ser ut inuti för att anpassa verkningen.

men då hennes enda riktiga attack inträffade vid 2ård ålder så har hoven anpassat sig och har inga men av det så som det kan bli på äldre första fångs hästar.

Det där undrar jag om det är vedertagen fakta? Att hovarna skulle ha lättare för att "anpassa sig" om hästen är yngre vid fånganfallet, det undrar jag. Jag tror inte att det är någon större skillnad alls faktiskt. Vad jag vet blir hovarna alltid försvagade till viss del om hästen har haft fång någon gång i livet.

Det där undrar jag om det är vedertagen fakta? Att hovarna skulle ha lättare för att "anpassa sig" om hästen är yngre vid fånganfallet, det undrar jag. Jag tror inte att det är någon större skillnad alls faktiskt. Vad jag vet blir hovarna alltid försvagade till viss del om hästen har haft fång någon gång i livet.

Det undrar jag också. Det är ju hovbenet som flyttar sig.

Jag har stor respekt för allt vad veterinärer kan.
Men på många ställen så åker de runt till många andra djur än hästar. Veterinärerna här hemma hos mig är inte helt uppdaterade kring fång. Dessutom är det nog så att många djurägare som de träffar på inte tar detta på allvar. Våra veterinärer och hovisar menar i stort sett att fång är hopplösa fall. Det kan bli så att hästen klarar sig men det kan också hända att den inte gör det, lite rycka på axlarna typ. Min hovis var likadan i början tills han insåg att jag inte gav mig. Nu är han helt annorlunda och jättenoga med min ponny.

Min uppfattning om fång är att en häst inte ska få återkommande anfall.Då är det något som inte stämmer. Man kan inte hejda ett fånganfall när det väl har börjat så när du märkt det så har sönderdelningen av hovarna redan börjat.

Jag är väl medveten om att dina veterinärer antagligen säger att det inte är lönt att röntga hästen. Det sa de till mig också förra julen. Jag gjorde det ändå. Hon hade förändringar på röntgenbilderna men har varit till synes helt frisk i ett år alltså inte halt, inga nya anfall osv. Men hon blev ändå inte friskförklarad av kliniken föränn i julas för två månader sedan.

Om du inte insett det redan så har vi nog haft kontakt med samma veterinärer.

Fast även om det är ett lätt anfall och hästen är bra (= symptomfri) efter några veckor så är det inte bra inuti hovarna, och de ska inte släppas ut.

Har ni undersökt varför hon blir så ansträngd och flåsig, dvs vad som är fel på hjärtat? Låter ju inte som hon mår så bra det du beskriver?

Är ponnyn tjock btw?

*eget KL*

Kan ju uppdatera lite i tråden. Det är inte så jätteroligt här dock, något är riktigt, riktigt åt helvete med metabolismen hos L, och min superduper hemmavet var ut 'akut' imorse och tog ett nytt insulin- och glukosprov som jag åkte in med till labbet i Uppsala direkt efteråt. Provsvaren borde kommit eller komma nu i em, inte hört något än dock.

Men pang poff så började han skena uppåt i vikt igen, lagt på sig helt nya depåer på mindre än en vecka, stora rejäla bakom bogbladet. Mankammen 'svullen' och hård igen och han är på tok för loj och lugn. Dessutom vad värre är så dricker han på tok för mycket.

Tappade en sko i måndags, och blev i samma veva halt, ngt han INTE brukar bli av tappsko. Ingen puls/värme etc dock - den kom i onsdags. Kylt som en liten besatt och hållit honom på box. Hovis ut igår, och kunde konstatera att ingen hovböld, men rejält sulöm och sviktande sula. Reagerade inte vid tryck över hovbensspetsen och andra hoven är opåverkad, men fångesten river och sliter ju i mig ändå. Fick på sig sko och sula igen igår, och jag fortsatte kyla som en liten besatt och fortsatt boxvila, samt magunderstöd. Iom att fång inte kan uteslutas men hovis inte tror det nu, så får han stå inne tills han är pulsfri och u.a.

Imorse pulsade han fortfarande men mindre. Vet tyckte inte vi skulle sätta in behandling för säkerhets skull nu, däremot om det vände igen, så kunde det vara läge att omvärdera det. Även vet tyckte det var säkrast att som jag tänkt ha honom på box tills han slutat pulsa, men tyckte att en boxhage i snön ju inte var fel.

Så idag nu på em fick de gå ut, så får han stå och kyla hovarna lite i (djup)snön, och framförallt får E komma ut och röra på sig. E är INTE förtjust i att stå på sympatiboxvila - alls. Sköter sig, men talat om att han GÄRNA vill gå ut, och blev lite lös i magen och åt lite dåligt, dvs missnöjd och lite stressad (även om han hanterar det passivt) av att behöva stå inne, så bra för honom få komma ut lite med. Ska ta in här om nån timme igen - då är det slut på det roliga. OM pulsen minskat ännu mer av att stå ute och håller sig så då gör jag om samma sak med några h ute imorgon, annars blir det arresten hela dygnen fortsatt.

*KL*

Vi har en liten shettisvalack, 13 år, på foder. Han har tidigare haft mildare fångbesvär om jag förstått rätt, dock ingen rotation. Nu är det så att vi ska öppna till en ny bit hage. Gräset där är övervuxet och inte gödslat på många år. Tycker ni att han ska ha på sig betesreduceraren? Kan de äta hö med den på?

Vi har också ett nordsvenskt stoföl, född -09, som går ihop med shettis. Ska vi vara oroliga för henne också? Eller klarar växande individer fruset gräs bättre?

Usch jag blir alldeles nojig. Vill inte att något ska gå fel... :(

Jag lägger väl in ett inlägg här nu, mest för att jag inte vet vad jag ska göra..

Det är så att vår gammelhäst har fång igen. Hon fick det förra vintern för första gången i sitt liv.
Jag var inte med på kliniken men det var något som äldre hästar kunde få.
Hon hade hovbensrotation och fick stå inne ganska länge på grus.

Det blev hon ju frisk ifrån (hon hade haft lite blödningar i somras någon gång men det var inget som märktes på henne) men nu har det blivit illa igen.
Hovslagaren har gått mkt över tiden med verkningen för "hon hade inte tid", kan det ha en bidragande orsak? Hon går ju barfota och det har märkts att hon blir stelare i gången om hon inte verkas tillräckligt ofta.
I somras när hästen hade haft blödningar hade hovis också varit lite sen tror jag..

Hästen har stått på ensilage + ca 1 liter lusern. Inga ändringar.

Nu är problemet att hästen är inte min på pappret (föräldrarnas) - alltså kan jag inte bestämma någonting.
Min syster är helt övertygad om att det är proteinet som är problemet.
Föräldrarna lyssnar på henne.
Så nu ska ju hästen inte få lusern mer :grin:

Deras lösning är mao att ta bort lusernet - antagligen minska grovfodret (helst ge halm+hö, men det har vi inget nu). Distriktarna här är ju också av "gamla skolan" och om jag inte minns helt fel så är nog iaf några av klinikveterinärerna också lite så...
Och visst, hade hästen varit fet hade det väl varit en sak men hon är svårfödd och smal, på gränsen till mager. Lägger man handen mot magen så känner man revbenen tydligt.

Jag vet inte vad jag vill med mitt inlägg men jag är lite förtvivlad just nu :crazy:
Personligen anser jag att hästen ska tas bort..
Det är lite frustrerande också för syster lyssnar absolut inte på vad jag säger ang proteinet. Trots att jag har sagt att det finns forskning inom ämnet så tror hon inte på mig utan hon tror att det bara är något jag "hört på ett forum".. :grin:
Vi har tjaffsat om det flera ggr men hon är så säker på att hon har rätt så det går lixom inte in..

:(

Hovslagaren har gått mkt över tiden med verkningen för "hon hade inte tid", kan det ha en bidragande orsak? Hon går ju barfota och det har märkts att hon blir stelare i gången om hon inte verkas tillräckligt ofta.
I somras när hästen hade haft blödningar hade hovis också varit lite sen tror jag..

Ja det kan spela roll. När tån blir längre, så ökar påfrestningen på ffa tådelen på hoven iom att överrullningen ändras osv. Så i ditt fall är det nog mer än troligt att det varit iaf en av de bidragande orsakerna, om än kanske inte den enda?

Hästen har stått på ensilage + ca 1 liter lusern. Inga ändringar.

Vad jobbigt fodermässigt, att de inte lyssnar, förstår det är extremt frustrerande. Du kan inte skicka länkar åt henne, till fakta?

*KL*

Vi har en liten shettisvalack, 13 år, på foder. Han har tidigare haft mildare fångbesvär om jag förstått rätt, dock ingen rotation. Nu är det så att vi ska öppna till en ny bit hage. Gräset där är övervuxet och inte gödslat på många år. Tycker ni att han ska ha på sig betesreduceraren? Kan de äta hö med den på?

Vi har också ett nordsvenskt stoföl, född -09, som går ihop med shettis. Ska vi vara oroliga för henne också? Eller klarar växande individer fruset gräs bättre?

Usch jag blir alldeles nojig. Vill inte att något ska gå fel... :(

Så unga hästar får sällan fång, varför är en bra fråga. 110% säker kan man ju dock aldrig vara när det gäller hästar.

Är gräset i nya hagen DÖTT? Alltså helt dött, inget grönt ens nere vid marken?

Vissa hästar kan äta hö med begränsare, andra inte, detsamma gäller långt/övervuxet gräs.

Då behöver jag inte oroa mig för henne ännu då. Skönt. :)

Jag vet inte hur gräset ser ut. Troligtvis är allt dött. Jag får gräva i snön och kolla imorgon. Är det så att om det är grönt så ska shettis ha reduceraren på? Jag kan stänga till den nya hagen och lägga middagshö på den andra biten, så tar jag av reduceraren då...?

Är det helt dött så ska det vara hyfsat säkert, men är det grönt kan det fortfarande vara en risk. OM du ska ha reducerare eller ej får du ju sas bestämma själv. Jag har inte reducerare i snö, det blir ett snö-is-lock så den blir igentäppt. Men du får helt enkelt prova vad som fungerar för dig, ang reducerare eller ej. Och också om du vill 'chansa' på att gräset nog är okej eller ej. Man vill ju göra det så säkert som möjligt, men det kommer ju tyvärr tillfällen när man endera måste chansa, eller bedömer det som enda alternativet. Jag t ex kan inte erbjuda helt gräsfri hage, och de fick i sig lite just sånt där grönt gräs när de grävde upp det under snön. Men jag tog risken, helt enkelt för jag ansåg alternativet var sämre (stå inne i box 24/7).

Dock så nu skulle jag t ex inte byta hage, iom att då är det sämre än alternativet (de kan få i sig grönt). Men om hagen vore knölig, så skulle jag ju få försöka avgöra vad jag tyckte var värst/störst risk, knöligt eller ev grönt gräs.

Så, tyvärr kan ingen säga 'gör såhär' eg, utan man får känna efter själv, och gå på de fakta som finns, riskbedömma men låta ens egen realitet och förutsättningar avgöra vad valet blir =)

KL: Vad har ni för erfarenhet av att cortisonbehandla fånghäst i led. Jag är i den sitsen att min häst troligen behöver nån form av behandiing (troligen sprutas) Förra gången - och första - fick han fång - åxå för första gången - en vecka efter sprutan. Vet sa att det var ytterst ovanligt att cortison i led utlöser frång så han trodde inte det var det som var orsaken, men andra veterinärer jag talat med säger att det inte alls är ovanligt. Vad tänker ni?

Fy vad trist! :crazy: Hoppas det löser sig!

Kom att tänka på då jag pratar om varma hovar... i mitt fall har själva HOVEN inte varit varm utan kronranden varm. Men ska den vara det?:o vi har bara två hästar inom 10km håll, vilka båda är fd fångisar så jag har inga "normala" att känna på. Kom på det i natt plötsligt bara..

Misstänkte det... Hon har ju varit fin så länge hovarna skötts..

Hade en tanke på att länka till henne men det hjälper säkert inte ändå.

Men hur eller hur så ska är det väl iprincip bestämt. På måndag bokar vi tid så hon ska få vandra vidare. Hon är ju ändå 25 år gammal :)
:(

Tråkigt, men det låter onekligen som det bästa för henne, och jag hade utefter den info du gett tagit precis samma beslut själv. Men det är ändå alltid ledsamt, oavsett =/

KL: Vad har ni för erfarenhet av att cortisonbehandla fånghäst i led. Jag är i den sitsen att min häst troligen behöver nån form av behandiing (troligen sprutas) Förra gången - och första - fick han fång - åxå för första gången - en vecka efter sprutan. Vet sa att det var ytterst ovanligt att cortison i led utlöser frång så han trodde inte det var det som var orsaken, men andra veterinärer jag talat med säger att det inte alls är ovanligt. Vad tänker ni?

Min kusin har ett sto som ficl fång av kortisonbehandling. Jag har också hört flera veterinärer som säger att det händer att hästar får fång av just kortison.

Personligen skulle jag nog inte våga men det beror ju på hur din situation ser ut. Finns det ingen anna möjlighet?

*KL*

Ang kortison i led så kan ju inte svara rent så. Däremot så allmän behandling med kortison avråds ju å det bestämdaste just för fångrisken, men i led har jag inte hört varken bu eller bä. Men, en parallell så kortison avråds bestämt till dräktiga ston (och för den delen unga, växande hästar), men när mitt sto var dräktigt och behövde behandlas i led, så sades det att risken var extremt mycket mindre i led. Men att det säkraste givetvis var att avstå om man hade det valet. Men som sagt mycket mindre risk i led sett ur fostersynpunkt, då kortisonet hamnar så lokalt i leden och inte påverkar alls lika systemiskt som vid tablettbehandling eller om man sprutar intramuskulärt/intravenöst t ex.

OM jag hade valet att avstå kortison utan att hästens välfärd påverkades, dvs man kunde behandla leden på annat vis skulle jag välja att avstå, men om det skulle innebära en hälta som inte blev bra/gav lidande/riskerande ge följdskador skulle jag - mycket nervöst - välja att behandla leden med kortison. Blir ju ett pest eller koleraval, men jag skulle 'ta risken' om det verkligen var det enda riktigt bra/vettiga valet för leden.

Sen, är ju inte säkert de får fång av kortison allmänt heller iofs, mitt fbl fick ju rejäla doser kortison under flera veckors tid när han stod på Ultuna, de hade extrem 'fångkoll' på honom och mycket noga koll på hovar och puls (han hade ju haft fång, ganska nyligen dessutom, 2 månader) men inte minsta lilla problem så av kortisonet. En annan häst skulle ju kunnat få fång av en ynka liten dos kortison dock.

Jag antar nästan att det beror på varför hästen fått fång?
Jag skulle kunna tänka mig att det är de IR hästarna som är känsligast för kortison. Det går ju in och blockerar insulinsignalen.

Om det är farligt elelr inte i en led kan jag inte uttala mig om alls.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och... 2
Svar
22
· Visningar
5 945
Senast: Hoppsin
·
Foder & Strö Trotts extremt försiktig invänjning på gräset så har nu fullblodet lyckats få fång :cry: Så i år blir det inget bete utan hon får gå i...
Svar
9
· Visningar
1 840
Senast: DarkInNight
·
L
Hästvård Förlåt mig moderatorer, jag vet att det finns en fångtråd och jag har sökt väldigt mkt men jag har så himla många frågor ang vad som...
Svar
6
· Visningar
1 591
Senast: Atalantha
·
L
Hästvård Ja, de som läst min tråd om shettisen som verkades helt tossigt kan ju bakgrunden, men tar det lite snabbt i alla fall: Jag har ett... 7 8 9
Svar
171
· Visningar
18 212
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka