Fångtråd igen!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Iser
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 087
  • Visningar Visningar 165 815
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd igen!

När jag kom ut till hästarna iförmiddags så var pulsen helt normal igen. Kan pulsen höjas om det är varmt ute?

Igår varmt och soligt= höjd puls.
Idag molnigt och regn i luften = normal puls.

Har han munkorg nu? annars hade jag nog byggt en mindre helt gräsfri hage åt honom nu under nån/ett par veckor. MEN det är ju hysteriska jag då....

Skönt att han verkar klara betningen bra :)

Så, jag skulle i ditt läge nog helst inte vilja släppa utan munkorg,s amtidigt är det så hårt nedbetat kanske det inte går beta med munkorg heller? Å tredje sidan hårt nedbetat = stressat.

Det går inte att ha munkorg, då får han inget i sig alls, varesig hö eller gräs. Gräset är i princip obefintligt, spridda skurar lite här och var. Det är från början en jordhage och det kommer lite strån här och var, mest ogräs. Jag kan ju ta en bild så ni kan se. Mer bland träden finns det kanske två tuvor på 5-10 strån vardera på varje kvm, så det är inte smockfullt med gräs direkt men hästarna tycker om att gå runt och pilla :)

Har han munkorg nu? annars hade jag nog byggt en mindre helt gräsfri hage åt honom nu under nån/ett par veckor. MEN det är ju hysteriska jag då....

Ingen munkorg. Jag ska ta en bild på hagen ska ni få se, det är nog mindre gräs än vad ni tror :) . Jag tog beslutet idag att det är nog ingen fara, det är så lite gräs, och pulsen var normal igen så jag tror inte att det var gräset som fick pulsen att gå upp igår, jag börjar tro att det är sol och varmt som påverkar. Jag har för mig att pulsen gick upp när det var så otroligt soligt och fint för några veckor sedan.

Skönt att han verkar klara betningen bra :)

Det går inte att ha munkorg, då får han inget i sig alls, varesig hö eller gräs. Gräset är i princip obefintligt, spridda skurar lite här och var. Det är från början en jordhage och det kommer lite strån här och var, mest ogräs. Jag kan ju ta en bild så ni kan se. Mer bland träden finns det kanske två tuvor på 5-10 strån vardera på varje kvm, så det är inte smockfullt med gräs direkt men hästarna tycker om att gå runt och pilla :)

Betning och betning, är ju pillande här med, några strån här och några strån där han får i sig genom munkorgen. Ger ingen bulk/mättnad/strå alls, men terapivärdet är skyhögt, att just kunna gå där och födosöka och pilla.

Iom att han (ev) reagerat, och hårt nedbetat gräs är stressat, skulle jag nog ändå minsta lilla riskdag (risk bedömd utefter väder och vind och temp)hellre ha munkorgen på, och ta av den då när han får sina höportioner. Sen är det ju alltid svårt att veta exakt hur farligt gräset är, men.

Lillen har vissa dagar fått äta gräs 15 - 20 minuter utan munkorg, men jag är väldigt noga med vilka dagar sas (nu har han inte fått det på länge, idag skulle han eg kunna få det dock), och enbart dagar då det verkligen ska vara låg fruktanackumulation. Mycket möjligt han skulle klara mycket mer, men då han blev IR, exploderade i vikt och fick fång på just sparsamt, hårt nedbetat gräs, så är jag lite livrädd för det, milt sagt.

Senast ändrad:

Tyvärr tror jag inte det skulle gå bra alls med Wincent. Han är groteskt matfixerat och tiggbenägen. Har ganska stora bekymmer över hur jag ska få bort detta faktisk:crazy:

Fast tiggandet ska man nog kunna träna bort med klicker också faktiskt... Är de och försöker "rota" i fickorna efter godis får de inget!

Se Lindons svar :) !

Senast ändrad:

Jag vill gå liiite mot strömmen här. Jag är absolut med på att det går att träna bort tiggande (med klicker/annat). Fast jag är inte helt med på att det är en bra ide på alla hästar. De där hårt fixerade, blir lika fixerade men på ett annat vis. Och om/när man då iggar det och inte ger godis, så blir de lätt tillslut frustrerade och börjar puttas eller värre för att säga 'hallå, har ju 'stått fint' lång stund nu, ser du inte? Var är mitt godis?!'

Jag menade att det var tråkigt att han inte blev bättre och att du förlorat en vän. Beklagar sorgen.

Min rädsla är att min blir dålig igen, för då kommer hon också att tas bort. Men jag hoppas ju att det inte blir så!! Fång är en fruktansvärd sjukdom :(

När jag kom ut till hästarna iförmiddags så var pulsen helt normal igen. Kan pulsen höjas om det är varmt ute?

Nja inte höjas, men kännas lättare. Varmt = blodkärlen utvidgas för att kyla ner hästen = digitalpuls känns tydligare iom att kärlen är lite vidgade.

Det jag tycker är knepigt är att veta vad som är vad. För det kan vara värmen, men det kan också vara en reaktion, t ex på vad värmen gör med gräset etc.

Men ja, förstärkt (inte förhöjd) digitalpuls kan bero på att det är varmt.

Ok. Jag tänkte om du menade mitt svar om träningen av honom.

Alex: Jag började klickerträna b. i höstas. Gick bra i början men sen blev han så där jobbig som du skrev. Sparkade t.om mot mej en gång då han blev sur över att han inte fick. Han blev fixerad.. som t.ex. med att lyfta hoven. Han gjorde det hela tiden, fick han inte lyfte han ännu högre. När man skulle känna på hovarna lyfte han mitt i allt. När hovis kom viftade han i luften med hoven... blev till slut tvungen att lära honom med klickern att vara stilla med hoven. Tillslut gav ja upp allt med klicker.

Underligt nog fungerade det bättre med detta jag gjorde sist. Han blev tvungen att fokusera på att INTE tigga eller hur man ska säga. Kan ju iof ha att göra med att ledarskapet var mycket bättre nu än det var i höstas. Kunde bra vara i hagen och fixa och dona utan att han kom för att tigga. Den inhyrda ponnyn var en sån som det INTE fungerade på. Hon fattade nada, hon pillade i fickor, nosade. Gav upp hoppet om henne..

Senast ändrad:

Vi får väl se hur det går - om det blir bakslag eller inte ;)!

Har precis varit ute på en väldigt trevlig ridtur nu ikväll. Härligt väder :)!

Nja inte höjas, men kännas lättare. Varmt = blodkärlen utvidgas för att kyla ner hästen = digitalpuls känns tydligare iom att kärlen är lite vidgade.

Det jag tycker är knepigt är att veta vad som är vad. För det kan vara värmen, men det kan också vara en reaktion, t ex på vad värmen gör med gräset etc.

Men ja, förstärkt (inte förhöjd) digitalpuls kan bero på att det är varmt.

Du har så rätt så i att jag använde fel ord för att förklara.

Pulsen är fortfarande normal på honom. Men idag har det varit mulet och tråkigt. Varmt iofs, men ingen sol.

Han får fortsätta gå i hagen utan munkorg.
Antingen blir det munkorg HELA dagarna, eller utan. Jag har 8 mil t/r stallet och kan inte ta av/på varje gång det ska fodras... :)
Sålänge han inte visar mer tydliga tecken på att det är just gräset han får tydligare pulsslag av under soliga dagar så går jag efter resten av hästens allmäntillstånd

Ja, du kan känna pulsen tydligare när det är varmt ute. Detsamma gäller om hästen precis har motionerats eller kanske tagit en galopp i hagen.

Sedan höjs inte pulsen, utan blodflödet till hoven ökar - pulsen blir tydligare. Men den kan aldrig dunka snabbare än hjärtat!

Ja, du kan känna pulsen tydligare när det är varmt ute. Detsamma gäller om hästen precis har motionerats eller kanske tagit en galopp i hagen.

Sedan höjs inte pulsen, utan blodflödet till hoven ökar - pulsen blir tydligare. Men den kan aldrig dunka snabbare än hjärtat!

Tack!
Jag använde fel uttryck när jag skrev det inlägget.

Jag har märkt att om hästen haft tydligare puls, så blir den normal igen efter ett rejält arbetspass eller galopp. Hur sjutton kan det bli så, går han emot alla naturlagar? :)

Tack alla för er diskussion av tiggande. Det är intressant att höra hur andra har gjort och vad som funkar.

Jag är medveten om att det till stor del beror på ledarskap, för det var mycket bättre den korta perioden vi tränade lite NH innan han blev sjuk, så planen är ju att sätta i gång med det igen när jag har råd igen. Men tills det vore det ju trevligt om man kunde få det lite bättre än vad det är nu.

Jag har inte gett honom någonting från handen under de åren jag har haft honom, så man tycker ju att han borde fattat att det inte är någon idé att tigga, men han försöker ändå. Sen är det faktisk inte tiggandet som är det värsta.

Det värsta är hans enorma fixering på GRÄS:eek:

Jag gör allt vad jag kan för att han inte ska komma åt gräs när jag går med honom. Men det krävs verkligen att vara 100% fokuserat hela tiden för att lyckas med det. Tappar man fokus e nsplittsekund känner han det direkt och kastar sig efter gräset med all kraft han har, så att det är omöjligt att hålla emot. Och har han väl lyckats engång är det på det närmaste omöjligt att hålla honom ifrån resten af promenaden. Jag blir så trött och förbannat på att flyga efter honom som en handske. Annars är han ju hur snäll som helst...

Men men... nog med trådkapning! Kanske skulle ta upp detta på hästhantering i stället:grin:

Knapplån: Är så många sidor i den här tråden så jag orkar inte leta efter om det här kanske varit uppe förut:

Är det nån som hittat nån bra lösning för att kyla benen om man tror att ett anfall kan vara på gång? Jag har testat hinkar med kallt vatten, men dels är de för låga (vattnet ska ända upp till knäet) dels behöver man ju kyla länge. Hur har ni gjort å vad har ni använt?

Jag kyler med cold pac:s. Har inte brunn nog att stå och spola vatten 20+ minuter, och att ponnyn skulle stå i hinkar, tja låt oss bara säga att det skulle aldrig gå :angel:

Så jag har kylt med cold pacs:s som jag (med underlägg mellan hud och cold pac) lindat över de stora kärlen vid kotan, samt över hoven. Funkat bra, men är lite pyssligt.

Kollade fodersäcken i går och i "kraftfodret" han får är det 580 mg evit. per kg. Om jag inte minns fel. han får 0,5 kg så det vill säga att han får 290 g/dag om man inte ska räkna med att det är något i hacken och höet vill säga?

Hans behov är då 75*4,25 = 318,75 mg/dag.

Enligt hippocampus ska han ha 0,9 mg selen om dagen, men han får bara 0,5. Jag köpte tokosel i går. Om han får ett mått i veckan blir det ok då? Eller finns det risk för för mycket?

Ska jag göra något åt e-vitaminet eller kommer det att rätta till sig också med tokoselen?

Det rättar sig med tokoselen, e-vitaminet med alltså, tycker jag. 1 dos för 400 kg av tokosel (dvs 1 dosmått) är 11 gram pulver och ger 11 * 20 = 220 mg e-vit (eller ja tokoferol). Sen är det nog int NOLL i höet nu heller. Hur var det med gräs, äter han ngt gräs?

Du kan ge stötdos selen 1 gång/v ovanpå. Så gör jag i samma läge, dvs när allt annat är täckt, men halva/del av selenbehovet. Då ger jag stötdos tokosel 1 gång/v och ser glad ut =)

Sen om man vill klyva hårstrån kan man ju diskutera upptag osv i all oändlighet, kanske får han i sig mer e-vit, kanske mindre, än du tror. Men det blir - tycker till och med undertecknad foderstatsfascist - att börja klyva hårstrån så. Ur fass btw ang tokosel, ang att man kan klyva hår i oändlighet ang upptag etc: Selen som natriumselenit absorberas med god biotillgänglighet (60-95%)

Du kan ge stötdos selen 1 gång/v ovanpå. Så gör jag i samma läge, dvs när allt annat är täckt, men halva/del av selenbehovet. Då ger jag stötdos tokosel 1 gång/v och ser glad ut =)

Tack för svar, men denna meningen förstod jag inte.
Eller... Det kanske jag gjorde nu när jag läste den igen:confused:

Jag kanske inte behöver ge ett helt mått tokosel eftersom att en del af behovet är täckt?

Han får minimalt med gräs. Totalt kanske 15-20 timmar på en vecka på gräs som är så kort att det knappt går att beta av.

Vad händer egentligen vid brist på selen?

Jag blir nästan rädd nu när jag jag gör mina foderberäkningar på HC. Den varnar överallt att hästen får för mycket energi för dess förutsättningar, att proteintilldelningen är för hög etc. Men han går ju inte upp något vidare, så jag kan ju inte minska och kvoten ligger på 5,7, så det känns inte som att det finns så mycket att ändra på när jag dessutom ska börja motionera honom mer och mer. Och det är ju skönt att man kan ge mycket grovfoder också.

Han får nu:

Morgon: 1,5 kg hö
Hagen: 2,5-3 kg hö + 0,5 kg alfalfa
Hagen eftermiddag: 1,3 kg hö
Kväll: 1,7 kg hö + 0,5 kg alfa.
Natt: 1 kg halm + 2 kg hö.

Över 2 kg ts/100 kg kroppsvikt!!:eek: Vad har hänt????

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och... 2
Svar
22
· Visningar
5 924
Senast: Hoppsin
·
Foder & Strö Trotts extremt försiktig invänjning på gräset så har nu fullblodet lyckats få fång :cry: Så i år blir det inget bete utan hon får gå i...
Svar
9
· Visningar
1 831
Senast: DarkInNight
·
L
Hästvård Förlåt mig moderatorer, jag vet att det finns en fångtråd och jag har sökt väldigt mkt men jag har så himla många frågor ang vad som...
Svar
6
· Visningar
1 587
Senast: Atalantha
·
L
Hästvård Ja, de som läst min tråd om shettisen som verkades helt tossigt kan ju bakgrunden, men tar det lite snabbt i alla fall: Jag har ett... 7 8 9
Svar
171
· Visningar
18 208
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka