Fångtråd igen!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Iser
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 087
  • Visningar Visningar 165 815
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd igen!

Nu förstår jag bättre din noja:cool::bow:

Din ponny har fått fång 2 gånger av frostgräs:idea:

Skillnaden är ju NU att den är verkligen bantad.

Läste att du skrev förra våren att den var bantad, men hade den gått upp igen alt. inte varit tillräckligt smal.:confused:
Reds den i samband med sista anfallet?

FRågar.. för att i min värld ter det sig som att tjocka IR-hästar kan klara sig sålänge de rids ordentligt- tränas.

När det är på det viset skulle man önska att den inte gick på gräs alls. Kanske kan den gå på ridbanan tills gräset har dött.
Det borde med denna kyla kunna ske snart:banana:

Hoppas att den blir bra i hoven snart, men klampar gör ju troligen inte saken bättre :crazy: Annars är ju snö både bra för nedkylande effekt o att man får en stötdämpning o mer motion iom att de måste röra sig stort i djupsnö.

KL
Ang slitage av hufgrips( sorry Boj:o)
Coari skrev att hästar med bra hovmekanism sliter på sömmen. Har slarvat bort själv citatet.
Hästar som inte rids eller har trånga hovar får inget sömslitage.

KL
Ang slitage av hufgrips( sorry Boj:o)
Coari skrev att hästar med bra hovmekanism sliter på sömmen. Har slarvat bort själv citatet.
Hästar som inte rids eller har trånga hovar får inget sömslitage.

Är nog även där individuellt dock. Jag har som sagt haft snudd på alla varianter, och *peppar peppar* inga tappskor pga hufgrips. Dock skor jag om ofta då hovarna växer som ogräs.

Men är nog även det som så mycket/allt annat med hästar, att man får prova och hitta det som passar ens egen häst bäst. Samma sak med om hovarna i övrigt tål hg, eller de får sultryck etc. Är ju extra knepigt med fånghästar om de får 'extraproblem' av det.

Hur gör ni andra med att erbjuda t ex pinnar och grejer? Nu när munkorgen är av så funkar det ju rent teoretiskt att lägga in lite mer att roa sig med, speciellt när jag dragit ner maten ÄNNU mer och det är eg för lång tid utan mat även i hagen.

Finns ju gott om sly här jag skulle kunna såga ner och lägga in, de har träd i hagen men mest gran osv, som inte rörs. Men finns det risk med att lägga in sly (sälg, lönn etc), nu när löven är borta och det bara är stammen?

Tack för uttömmande svar ang försäkringen.

Inser att får jag en fånghäst så får jag nog ta bort den, oavsett vad försäkringen säger. Det verkar väldigt besvärligt att ha en fånghäst.

Det är ju hemskt att ha en gräsätare som inte tål gräs....

//Waern

Nu är det ju inte så att alla fångisar inte tål gräs alls, men det måste begränsas. Det jag tycker är värst är dock just det här utanför betestid, med frostigt gräs osv. Är en sak att hantera betet/inte ha på bete, men iaf med en IR-häst så förföljer det en hela året. Dock rätt stor skillnad om en fångis är IR eller inte. Det är betydligt lättare, om än inte lätt, om de inte är IR.

Sen, det finns gott om fångisar som återgår till ett näranog normalt liv efter sitt fånganfall, som kan gå på gräs på sommaren, inte får besvär av frostgräs osv osv, och lever ett långt och lyckligt liv som inte innehåller så himla mkt mer krångel än om de aldrig fått fång. Haken är att veta innan vilken kategori ens häst hamnar i, vilket är svårt.

Men det finns ju både sådana som ofta diskuteras i tråden, där det är besvärligare, och sådana som helt enkelt återgår till sitt vanliga liv och inte får fång igen. Trots att de äter gräs, är tjocka, äter frostgräs etc. Så det är ju inte alltid så att fånghäst = livslångt extremt pyssel. Men det kan bli. Och oavsett så är det alltid en förhöjd risk för fång igen, och man måste alltid tänka/kolla lite extra, även i de där fallen som är solskenshistorier hela vägen.

Jag har under hela hösten/vintern sågat ner och lagt in småträd, framför allt asp och rönn. När det fanns löv åts de först, men nu är det ju bark som gäller. Har inte haft några problem med det hittills. Det enda problemet är att mina hästar, framför allt den stora, gnager träd i stort sett lika snabbt som de äter allt annat så ett litet träd räcker inte särskilt länge...

Läste att du skrev förra våren att den var bantad, men hade den gått upp igen alt. inte varit tillräckligt smal.:confused:
Reds den i samband med sista anfallet?

FRågar.. för att i min värld ter det sig som att tjocka IR-hästar kan klara sig sålänge de rids ordentligt- tränas.

När det är på det viset skulle man önska att den inte gick på gräs alls.

Hoppas att den blir bra i hoven snart, men klampar gör ju troligen inte saken bättre :crazy: Annars är ju snö både bra för nedkylande effekt o att man får en stötdämpning o mer motion iom att de måste röra sig stort i djupsnö.

Hon gick ner en del mellan de två anfallen. Men långt ifrån tillräckligt. Nu är hon smal ganska så rejält smal.

Jag red henne när hon förra hösten. Men jag gissar att det var flera olika faktorer som stressade upp insulinet så att det till sist blev för mkt. Jag har nog lärt mig att se en del varningstecken nu.

Jag håller med dig, snö är jätteeffektivt att kyla hovar med.

Nej risken är ju de går åt lika fort, men om de så bara räcker säg en timme, så är det ju iaf - om det funkar - en timme det inte letas gräs. Lillen stod nere I diket när jag var ute och lunchade nyss. Letar gräs i dikeskanterna.. suck..

Men då ska jag såga lite imorgon om jag hinner, och se om det kan tänkas passa att gnaga lite sly.

Tack för uttömmande svar ang försäkringen.

Inser att får jag en fånghäst så får jag nog ta bort den, oavsett vad försäkringen säger. Det verkar väldigt besvärligt att ha en fånghäst.

Det är ju hemskt att ha en gräsätare som inte tål gräs....

//Waern

Yes det är besvärligt att rehabilitera/behandla en fånghäst.

Jag tror det beror ganska mycket på vad som utlöste fånget om hästen kan äta gräs sen eller inte.
I mitt fall så fungerade gräs redan att äta i somras. Iofs hade han munkorg, men det gick bra.

KL

Nu behöver jag råd (igen). Jag vet att man inte ska (borde) påbörja två saker samtidigt med en fångis. MEN jag håller nu på att vänja in blunder med soja - in på tredje veckan, får nu i 3msk. Jag tar det långsamt jag vet. Sen så har jag låtit honom gå i större hagen, där det finns nåt dött grässtrå, men mest kvistar. Han är uppe i 45 min nu utan problem. Sen var jag och promenerade med honom förra v 2 gånger à 5min. Mest för att han behöver nån sorts stimulans nu nu då han är ensam. Idag var vi ute i 10min.

Skulle behöva få "upp honom i tid" i större hagen. Om 2 v kommer hans nya tjejsällskap och jag vill att de ska få gå så länge som möjligt i den lite större hagen.

Gör jag helt galet?:crazy: håller ju egentligen på med tre saker samtidigt. Borde jag strunta i promenaderna tills han kan gå helt i hagen? och hur göra med sojan? han behöver bara 100g, men jag har ju som sagt tagit det jättelugnt.

Hur snabbt vågar man egentligen öka hagvistelsen? 15 min var tredje dag? Han vandrar mest omkring och nosar, käkar nåt strå här och var..

Hur skulle ni andra göra?vill såklart inte riskera att han blir sjuk igen, men det är på ett sätt så svårt att slappna av och låta honom göra nånting. Det är ju meningen att han ska ridas så småningom, men jag är livrädd!

Soja är bra mat för fånghästar. Det har ett lågt GI värde. Så den hade jag inte oroat mig för.

När det gäller det andra så finns det ju inga bra råd egentligen.

men så här hade jag tänkt
Jag hade inte gjort två saker på en gång även om det inte är långa promenader. Då tror jag att det är bättre att öka lite snabbare men med en sak i taget. Och så hade jag kollat ben, hovar och puls hela tiden. Om det skulle vara så att den får puls och du både promenerat och haft den i hagen så vet du inte vilket du bör vänta med.

Men det är så jag har gjort med min ponny, oftast. det behöver inte vara rätt och det behöver inte passa dig och din häst.

Jo det har jag också funderat på. Blir ju isåfall att strunta i promenaderna. Tycker det är viktigare att slippa i större hage än att gå ut på promenad. Hovisen kommer nästa vecka så då skulle jag ändå inte vågat promenera+öka hagen+öka soja.

Hon gick ner en del mellan de två anfallen. Men långt ifrån tillräckligt. Nu är hon smal ganska så rejält smal.

Jag red henne när hon förra hösten. Men jag gissar att det var flera olika faktorer som stressade upp insulinet så att det till sist blev för mkt. Jag har nog lärt mig att se en del varningstecken nu.

Jag håller med dig, snö är jätteeffektivt att kyla hovar med.
Jag vill återkomma till pälsättningen hos IR-hästar- om det är ngt signifikativt:confused:

Min har i alla år varit en Lurventussen om vintrarna, men sen den blev smal- är den korthårig. Den har förvisso mkt fullblod i sig, men dess mor var en Mammut den med.

Ser du ngn skillnad på din?

min har även satt päls tidigt i Aug om den har gått på bete o samtidigt vilat.

Vet att jag ngt år kom hem efter 1v. sem o trodde att det berodde på insekter, regn o även ngn hormonrubbning.

Jag kommer faktiskt ihåg en arab som gjorde dito på 80-talet. Satte päls mitt i sommaren. Den reds dock hela tiden o sen flyttade damen den, så jag vet inte hur det gick sen den blev lite äldre. Hon nämnde dock att den hade ngn hormonrubbning- valacken.

Att tunna hästar som får lite mat sätter mkt päls är jag med på, men när en överviktig sätter päls ringer klockan här:cool:

Det flegmatiska betéendet är som bortblåst på min- nu på gamla dár.
Den ser ut o betér sig som 3 år istället för snart 19:banana:

Vågar nog planera för tävling igen:cool:
Det är även en morot o motivationshöjare för mig- att vara seriös.

Att bara rida i skogen dagligen på 2 st roar mig inte i regn, rusk o mörker.
Är mkt glad för snön dock.

kl

Fundera på hur viktigt det är att dom står helt stilla under boxvilan. Jag har låtit mitt shettis sto gå ut i stallgången medans jag mockar. Det är ju hårt underlag, ska man inte låta dom gå ut där?

Jag vill återkomma till pälsättningen hos IR-hästar- om det är ngt signifikativt:confused:

Min har i alla år varit en Lurventussen om vintrarna, men sen den blev smal- är den korthårig. Den har förvisso mkt fullblod i sig, men dess mor var en Mammut den med.

Ser du ngn skillnad på din?

Jag kommer faktiskt ihåg en arab som gjorde dito på 80-talet. Satte päls mitt i sommaren. Den reds dock hela tiden o sen flyttade damen den, så jag vet inte hur det gick sen den blev lite äldre. Hon nämnde dock att den hade ngn hormonrubbning- valacken.

Vågar nog planera för tävling igen:cool:
Det är även en morot o motivationshöjare för mig- att vara seriös.

Att bara rida i skogen dagligen på 2 st roar mig inte i regn, rusk o mörker.
Är mkt glad för snön dock.

Jag ser inte ngn skillnad på pälsen nu jfr med tidigare. Hon har alltid haft ganska mkt päls men det har ju ponnyer ofta. Jag har inte heller läst ngt om pälsen för en IR häst bara för de med Cushing. Men det kan kanske ha ngt med hormonerna att göra ändå?

Kul att din häst har blivit så bra! Jag är ingen tävlingsmänniska men håller med dig om att det är bra att ha ett mål att träna mot. Man blir ju lite mer tvungen då.

Jag planerar att börja träna för instruktör när vi är igång. Det känns som en "morot" för mig :)!

Det gör jag också. Det ska bli kul att komma igång igen.
Hur går det med ridningen?
Det är lite knepigt med vädret just nu. Imorgon skulle det bli plusgrader men nu har vi kallt som bara den (fast inte -23 grader förstås, tack och lov).

Hormoner....

Tänkte på skillnaden hingst- valack.

Kommer ihåg hur min val. förändrades i kroppen när den skars som 2-åring.

Den blev då lättfödd, rund o tappade den fina karaktäristiska hingstrumpan.

I litteratur står det- stog det att ston lättare ansamlar fett o därmed skulle vara mer fångbenängna. Nu undrar jag hur o vad som händer med en kastrat:confused:

Finns det hingstar som får fång?
Har aldrig sett en fet hingst, så jag undrar vad som sker hormonellt när de blir eunucker.
Att temperamentet blir annorlunda o de börjar leta mer mat än tjejer:love: så långt fattar jag:angel:

Jo finns hingstar som får fång. Men om jag inte minns helt galet löper de mindre risk, pga hormonerna och en 'snabbare' ämnesomsättning.
Intakta har de en snabbare/bättre/vad fan säger man ämnesomsättning, och det PLUS det du tar upp att de har 'fullt upp' med allt som hör kring brudar, gör att de lättare håller vikten nere, än som kastrat/er.

Gäller även hundar och katter, även om det som med allt annat är stora individuella skillnader.

Mycket intressant btw, från Tidningen Ridsport:
http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=305877

Hästar nyttjar grovfoder likvärdigt

Det verkar inte vara någon skillnad mellan olika hästraser när det gäller förmågan att ta upp näringsämnen ur grovfodret, vilket många tidigare trott.

Det konstaterar agronom Sveinn Ragnarsson i sin avhandling vid Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU, i Uppsala. Sveinn har studerat om det är någon skillnad mellan islandshäst och varmblodig travhäst i förmågan att smälta fodret.

- Studien som jämför smältbarhetsförmågan hos islandshästar med varmblodiga travhästar kan inte bekräfta att islandshästar har en bättre fodersmältningsförmåga, vare sig på ett sent eller tidigare skördat blandgräsvallfoder, säger Sveinn Ragnarsson i ett pressmeddelande från SLU.

Hela avhandlingen http://diss-epsilon.slu.se:8080/archive/00002187/

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och... 2
Svar
22
· Visningar
5 922
Senast: Hoppsin
·
Foder & Strö Trotts extremt försiktig invänjning på gräset så har nu fullblodet lyckats få fång :cry: Så i år blir det inget bete utan hon får gå i...
Svar
9
· Visningar
1 829
Senast: DarkInNight
·
L
Hästvård Förlåt mig moderatorer, jag vet att det finns en fångtråd och jag har sökt väldigt mkt men jag har så himla många frågor ang vad som...
Svar
6
· Visningar
1 586
Senast: Atalantha
·
L
Hästvård Ja, de som läst min tråd om shettisen som verkades helt tossigt kan ju bakgrunden, men tar det lite snabbt i alla fall: Jag har ett... 7 8 9
Svar
171
· Visningar
18 208
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka