Fångtråd igen!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Iser
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 087
  • Visningar Visningar 165 821
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd igen!

Helt klart alt. 2. Finns det bara en stor hage?

Hur funkar jordborrar nu? En isborr kanske:grin:

jag hade nog också valt alternativ nr 2.
och frågat stallägaren ifall dennes häst kan äta av samma foder som din.

Ang stolp så fanns det en tråd nyss om att sätta stolp när allt är fruset, det kom upp många olika förslag där! :idea:
Det blir ju mer jobb nu när det är fryst i backen mot när det är sommar, men det går faktiskt att lösa!

Jag håller med axel - helt klart den med bara en annan häst.

Jag tycker att det verkar lite lugnare. Din häst kan mera bestämma själv hur mkt den ska röra sig, antagligen.
Men också med tanke på fodret. Om du har ett hö som du vet fungerar bra så är det säkert lugnast att fortsätta med det. Jag hade blivit nervös om min fångponny skulle kunna sätta i sig en del (för mig okrontrollerbara) mängder med olika sorters ensilage. Även om det bara gäller ett mål.

Det verkar som att det blir betydligt mer koll på läget med nr 2.
Men det är min uppfattning, vet att jag har fått ett ganska enormt behov av att ha koll på läget för min ponny.

Men nu fanns väl inte det alternativet riktigt om jag förstod dig rätt?

Det finns 2 hagar. Det går 3 hästar i varje. Sen finns det corallen där min går nu, men som är för liten fö två hästar.

Den ena vinterhagen är redan delat, så att det kan bli två hagar, men den ena blir väldigt liten då. De vill inte släppa i sommarhagarna trotts att det är fruset.

Nej det är svårt att fullföra detta altenativet just nu tror jag. Och om jag frågar stallägaren kan fixa det är jag rädd att det går ytterligare en vecka kanske innan vi kan göra det och då är det bara några få dagar (kanske 3-5 dagar) kvar innan att jag ska åka i väg i nästan en vecka och därför inte har koll på hur min häst klarar ihopsläppet.

Men jag ska testa att höra med honom om han har funderat något mer på det.

Alternativ två helt klart:)! Går det att trampa ner plaststolpar? Kanske om man mjukar upp marken med varmvatten där man ska ha ner stolpen? Sedan vet jag inte, hur mycket tjäle är det i marken egentligen? Min pappa hade för sig att det inte var så mycket, men jag vet inte om han har rätt.

Fodret hade nog varit det som hade varit mest avgörande för mig i detta skedet. Om han har varit halvdålig i magen på hösilage, skulle jag inte vilja utsätta honom för det bytet!

Ang stolp så fanns det en tråd nyss om att sätta stolp när allt är fruset, det kom upp många olika förslag där! :idea:
Det blir ju mer jobb nu när det är fryst i backen mot när det är sommar, men det går faktiskt att lösa!

Jag tror faktisk inte jag skulle få lov att lägga mig i hur stallägaren skulle sätta stolp om så våre fallet... Ni kanske känner typen; "jag är en händig karl - hur ska en "liten tjej" kunna vete bättre än mig hur man sätter stängsel":p

Men var hittar jag tråden?

Nu har jag pratat med stallägaren.

Han såg inga möjligheter att sätta stolp nu, men han förstod att jag gärna ville släppa ihop Wincent med någon annan snart.

Han tyckte vi kunde testa att släppa ihop dom i den lilla hagen nästa helg. Egentligen hade han velat ändra lite på hagarna innan ihopsläppet, men förstodockså dilemmat med att vänta tills det börjar tö. Som hagen blir nu, blir den ganska liten och "vägg i vägg", med grannhagen. Alla andra hagar är gjorda så att hästarna inte kan nå varandra över stängslet av säkerhetsskäl.

Vad tror ni om detta?

Det var ok att fodra med mitt hö, men han vill inte betala för det eftersom han har eget. Men jag föreslog att vi kunde kvitta det mot att jag får ta utav deras hö. Vi diskuterade inte klart,men i mina ögon borde det bara vara fördelar för honom. Han får dyrt hö mot billigt halm och min äter inte lika mycket halm på en dag som hans äter hö på en lunch.

Jag vet inte om jag förstår riktigt hur du menar.:confused:
Men det är ju bra att stallägaren tycks vara samarbetsvillig. Jag kan mkt väl förstå detta med att inte sätta stolpar. Det är väl ganska kallt hos er? Nu har vi bara fyra hästar som har gått tillsammans i typ tio år utom min som "bara" har varot med i drygt sex år. Men de går ibland i två olika hagar. Vi har bara en tråd mellan hagarna - inga problem. Även om det naturligtvis är bättre med mer emellan.

Men vilka ska din häst gå med? Unghästen eller de andra?

Jag är inte riktigt med på detta med maten?

Men på ngt sätt så verkar det ändå som att det finns en lösning.:)

Han tyckte vi kunde testa att släppa ihop dom i den lilla hagen nästa helg.

Det var ok att fodra med mitt hö, men han vill inte betala för det eftersom han har eget. Men jag föreslog att vi kunde kvitta det mot att jag får ta utav deras hö. Vi diskuterade inte klart,men i mina ögon borde det bara vara fördelar för honom. Han får dyrt hö mot billigt halm och min äter inte lika mycket halm på en dag som hans äter hö på en lunch.

Ja jag var visst lite flummig:grin:

Det jag menar är att han ska gå ihop med den unga valacken.

Då kan de äta av mitt hö i hagen.

På andra sidan kommer den unga valackens vanliga kompisar kommer att gå i hagen bredvid. de brukar nafsa mycket på varandra, så det är kanske det han är rädd att de ska försöka göra nu med fast över hägnet. Men det är ju inte alla som har dubbla trådar mellan sina hagar och det verkar ju gå för dom flesta i alla fall, så vi hoppas det gör det här också.

Blev det tydligare nu?

Helt klart! Jag trodde att det var så du menade. :)

vi får hoppas att det blir bra. Kul för hästen med lite kompisar! Det är säkert jobbigt att vara en fånghäst speciellt kanske hos en hästägare som verkligen bryr sig och vill att hästen ska bli bra.

Min ponny brukar inte bry sig så mkt om kompisar. Hon kan mkt väl vara inne ensam. Det är hon ibland om det inte är för lång tid. Men hon tycks bry sig mer om att vara ute i stor hage.

idag var vi ute på skogspromenad och sedan släppte jag henne lite senare till de andra. Då brydde hon sig i och för sig. De andra var låååångt bort i hagen och hon satte av i full fart.

Min ger sken av att inte bry sig så mycket när han har sällskap, men det märks när han inte har sällskap. Då skriker han efter de andra jämt och vandrar runt konstant, så det är inget man vill utsätta honom för.

Han har ju haft sällskap inne under hela tiden med boxvila och har kunnat se de andra hela tiden också när han har gått i corrallen och då verkar det lugnt, men jag tror ändå att han kommer att må bra av att umgås med de andra igen - inte minst för att han får lite mer stimulans och inte ska jälas så med mig hela tiden.;)

DU kan ju höja stängslet den biten om de skulle stå över staketet och busa och gnabbast? Mina har aldrig gjort det sålänge det är ström i, men som sagt är ju bara höja staketet OM det skulle vara så. Du kan ju även när det är såhär kallt tejpa på plaststolpar på befintliga stolpar och sätta fler trådar.

Alt kan du sätta distansisolatorer åt båda hållen för den översta tråden, då blir det längre avstånd mellan hästarna.

innan jag svarar på Isers inlägg måste jag bara få berätta vad min ponnyhäst gjorde idag..

Jag gjorde iordning min andra häst för en ridtur, och fånghästen följde med och tittade på.
Så jag jag och ridhästen ner för att skritta iväg, och valacken stannade kvar uppe vid lösdriften, han som alltid brukar gnägga och springa när stoet ska iväg. Jaja han är väl lugn idag var min tanke.
Efter en underbar ridtur så kommer vi tillbaka. Jag ser att han ätit lite hö men han står fortfarande uppe vid lösdriften :confused: . Inte ett ljud när vi kom tillbaka.
Jag och stoet traskar upp, och vad ser vi, jo en väldigt nöjd häst som står och mumsar lusernmix. Då har han fått tag på säcken med lusernet som jag ändå hade ställt utanför lösdriften bortom räckhåll (trodde jag ja) och dragit in den i hagen. Som tur var hade han inte ätit så mycket, kanske ½ kg. Men såå nöjd han var! Hade säkert stått och funderat över den där lusernsäcken när vi red iväg :D
Han hade även dragit ner en påse med buntband, och jag lade upp dem igen. Då tar han tag i dem och kastar iväg den flera meter :rofl: . Det är såhär jag älskar honom, bara bus dagarna i ända. Min underbara lilla ponnihäst :love: Det märks att han börjar må riktigt bra igen!
Lite orolig var jag över lusernet och fång, (ej melassfritt) men han var bara lite ljummen nu på kvällen och ingen puls. Han har ändå fått en näve lusern varje kväll så¨det borde inte ha blivit någon chock.

Hej
Fanny, min kära dam är en korsning av varmblod/arab. Vad gäller rotationen så fick jag ingen siffra, vilken jag irriterat mig över att jag inte frågade då - var väl aningen stressad men jag har röntgenplåtarna på DVD och om man tänker sig att det ser ut som att det uppförstorat är 2 cm mellan hovben och ner till sula så hade den med kraftigast rotation rört sig ungefär hälften av det nedåt.

När hon nu fick kolik ringde jag till vår ATGklinik och berättade att hon fått kolik och att efter detta också utvecklat värme/puls i hovarna. Jag undrade om han kunde skriva ut Butta snabbt så vi ev kunde hindra/lindra fort ett fångutbrott. Han kollade på röntgenplåtarna han hade i datorn framför sig, med mig i telefonen och sa - jaha, värme i hoven - ja men den här hästen så tycker jag att det bara är att ta ner henne omedelbart. -Men jag vill ju bara ha lite medicin utskrivet, svarade jag. Då svarade han - det förstår du väl att jag inte bara kan skriva ut butta hur som helst utan att ha tittat på hästen. Nähä sa jag - men du kan ordinera slakt av henne utan att titta på henne.... Sen kom distriktsveterinären ut och han tyckte det var värt med en omgång Butta, tyckte nog mer att det var bra att vi hade klarat oss så här lång tid utan bakslag. Så det känns svårt det här med vilken veterinär man ska lyssna och lita på!

Ja, jag vet att när vi drabbades av detta i februari så letade jag som besatt på nätet för att hitta någon lycklig historia. Mycket info hittade jag på nätet, men inte riktigt några historier om hur lång tid det tog och hur hård jag behövde vara... Det är givetvis väldigt individuellt från häst till häst men det var tom svårt att få en veterinär uttala sig tydligt hur de tyckte jag skulle göra. Det blev helt enkelt något ihopmix av alla kloka synpunkter jag hittade här, forskningsrapporter och försök att lita på min egen magkänsla...

Det är tydligen väldigt olika hur veterinärerna tänker i den frågan. När min i slutet på november rymde från hagen och fick i sig en del gräs ringde jag till kliniken och frågade hur de tänkte göra. Även om han som behandlade min inte var kvar (han var vikar), så blev den "nya" (hon som återvändt från ledighet) snabbt insatt i fallet och tyckte att jag för säkerhets skulle ge butta utan att hon hade sett hästen.

Alla var jätte trevliga när jag kom till kliniken för att hämta medicinen och undrade hur det gick, samt tyckte att det var klart värt det att ge lite butta när man hade kommit så här långt och kämpat så mycket.

Du ska mäta skillnaden mellan hovväggen o själva hovbenet- hur mkt det skiljer i grader högst upp jämfört med längst ner- hovbensspetsen.
Är den frisk följer hovbenet hovväggen.
en del tejpar fast en nål på utsidan för att de lättare ska gå att se/ mäta.

De flesta fånghästarna idag blir helt bra igen- läs gärna Strömsholms hemsida om fång.
Lycka till:laugh:

Just ang butta och telefon så är det nog lite olika också dels hur länge sen hästen var på klinik, samt hur hårt veterinärerna tolkar lagen. En veterinär får inte skriva ut medicin utan att ha sett hästen för den aktuella åkomman.

Dvs om jag ringer och säger 'fång, vill ha butta' så får vet int skriva ut. Däremot om vet varit här/jag varit där och fång konstaterats, och jag ringer och tycker att 'buttan slut, hästen sämre jag vill ha mer butta' eller hästen satts av butta, blivit bra men kort därefter blivit sämre igen i samma symptom.

Var gränsen går för när det krävs 'ny tillsyn' så att säga vet jag inte, och där kan det nog tolkas olika. Det är lite olika 'hårt' på det där med att följa lagen med iofs.

Även om rek ang avlivning enbart på plåtarna inte är korrekt, så kan vägran att skriva ut butta utan att ha sett hästen vara helt korrekt.

Min granne skottade tomten!!! för att få vattnet åt rätt håll ,men i allafall, vi har ingen direkt tjäle under snön och vi har väl en 50 cm snö eller mer så man kan ju testa med plaststolp med stålpinne på, de kan ju gå att få ner.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och... 2
Svar
22
· Visningar
5 934
Senast: Hoppsin
·
Foder & Strö Trotts extremt försiktig invänjning på gräset så har nu fullblodet lyckats få fång :cry: Så i år blir det inget bete utan hon får gå i...
Svar
9
· Visningar
1 831
Senast: DarkInNight
·
L
Hästvård Förlåt mig moderatorer, jag vet att det finns en fångtråd och jag har sökt väldigt mkt men jag har så himla många frågor ang vad som...
Svar
6
· Visningar
1 587
Senast: Atalantha
·
L
Hästvård Ja, de som läst min tråd om shettisen som verkades helt tossigt kan ju bakgrunden, men tar det lite snabbt i alla fall: Jag har ett... 7 8 9
Svar
171
· Visningar
18 208
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka