Sv: Fångtråd igen!
Annars hade jag nog gjort såhär som du skriver. Plus lägger till pellets-mineraler.
Äter inte pelletsmineraler.
Det jag ser som risken med den, står dock fel, ska stå 5 kg silage och 4 kg halm, men risken med det känns som det ändå inte räcker för att hålla honom nöjd nattetid. Och så hur säkerställa i hagen hur mkt han äter då, men det får man väl ta isf..
Men
08 1 kg halm
12 1 kg halm
16 1 kg halm
20 2 kg silage,
22 3 kg silage, 1 kg halm
Risken känns överhängande han kommer idiotäta silaget när han kommer in vid 20 (det är ju GOTT ju), och sen samma sak vid 22, och kvar är 1 kg halm att tugga på till natten, som kommer vara slut långt innan midnatt, och då är problemet kvar..
Det funkade så himla bra sålänge han pillade med sitt kilo halm nattetid, då fick han ju 4 + 1 till natten, silaget slut snabbt men sen pillade han med halmen, och på morgonen mötte man honom ofta med ett halmstrå i mungipan, och som sagt belåten. Nu är det rent.
Btw så E har inte ändrat sitt beteende och börjar hetsäta/vråläta/etc. Imorse fick de 1 kg silage var och L fick 1 kg halm med, inne - medan jag pulsade runt och letade tappskon. 1 h senare hade E silage kvar och stod och kollade över boxdörren och undrade när man eg skulle få gå ut på det här bygget. L hade ätit upp allt silage och hälften av halmen.
Ute fick de 2 kg halm att dela på, som båda började äta av. Det var soprent 4 h senar, så L har helt klart börjat betrakta halm som fullvärdig mat. Skönt på sitt sätt i och med att han i flera år VÄGRAT äta halm, men det var onekligen praktiskt när han mest pillade med den nu.
Har provat idag att ge lite silage ute, och istället ge rätt mycket halm. De fick ju 1 kg silage imorse, sen halm ute, och nu vid 14 fick de 2 kg silage + 2 kg halm, och sista matningen ute tänkte jag ge bara halm. Och se hur L då är när han kommer in till silage, och om han kan 'ledsna' lite på halmen nånstans - fått äta sig mätt och såå gott är det inte liksom? (Han RÖR ju inte halmen förrän vartenda silagestrå är uppätet).
Fortfarande lika stressad kring silaget ny nyss dock, han står formligen och hoppar, snurrar runt åt än det ena än det andra hållet för att parkera baken i alla riktningar för att mota bort imaginära konkurrenter om höet. Igår höll han på att valla bort E från alla högar i säkert 20 min. Inte för L fick i sig mkt heller då, men just det där stressade beteendet kring mat är nytt. (Och E utmanar ingalunda, E är härdad och tålig och går till en annan hög, och står snällt där och äter och tittar inte ens på L. Men L ser mattjuvar högt och lågt nu och är manisk kring 'min mat, min mat, måste få maten, bara min, måste skydda den'. Därför det känns som han är HUNGRIG deluxe.