Fångtråd igen!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Iser
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 087
  • Visningar Visningar 165 821
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd igen!

knapplån

Min fångponny har, av olika anledningar, de senaste dagarna fått gå i stora hagen med en del gräs kvar under snön utan betesreduceraren. Vi har haft kallt och blåsigt. Hon har gått där två timmar om dagen. Nu har jag märkt att hon har lagt fler högar i boxen än tidigare. Det verkar som om ngt har satt lite extra fart på magen. Det ser ut precis som vanligt, inga konstiga tarmljud och inga gaser. Utan det är bara just de att hon bajsar oftare än tidigare.
Inga andra tecken på att ngt skulle vara på gång dvs inte varma hovar, puls eller liknande, inte i morse i alla fall.

Är jag tramsig som oroar mig för detta?

Tramsig tycker jag inte du är, man kan nog inte vara nog observant med en fånghäst. Däremot är frågan om du behöver oroa dig, kan det inte vara mer rörelse ger mer fart på magen bara?

Hur skull ni gjort ur fånghänseende förresten? Jag måste öka maten åt Lillen =/ Lååååångt men hjälp!

Kopierar in vad jag skrev i bantningstråden, och lägger till lite på den i slutet så ni har bakgrunden.

Sen förra veckan

Lillen ligger på strax under 450 kg på band. - typ 20 kg, men tillförlitligheten i deta är väl en öppen fråga, han har ju legat och pendlat upp och ner mellan 440 - 470 kg på band, så..

Lille E har gått ner från 280 till 265 från band. Sen jag började för en månad sen har han gått ner 50 kg på band.

Dock har Lillen börjat bli HUNGRIG igen, och äter som om han aldrigs ett mat förr. Grävt upp boxen på nätterna med. Gav honom lite mer halm, han åt upp den till sista strået och fortfarande huungrig. Mycket knepigt, ffa som jag tycker 'länddepån' om något ser större ut, medan han i övrigt ser smalare ut. Magen ser dock 'uppdragen' och 'tom' ut eller hur man ska säga.

Som vanligt fattar jag ingenting, och den där depån stör mig djävulskt. Han är MILT sagt pigg dock, men matrabiat bortom alla gränser. Och så den där depån.. Men, jag måste försöka öka maten på något vis =/

Frågan är HUR öka maten. Mer MJ blir det hur jag än beter mig. Innan har han fått 8,6 kg silage och 1 kg halm + 100 gram lucernhack. Fördelat som följer:

8 1.2 kg silage
12 1.2 kg silage
16 1.2 kg silage
20 1 kg silage + 1 kg halm + 100 gram lucern
22 4 kg silage

Detta har funkat okej, han har nästan alltid haft halmstrån kvar på morgonen, och de dagar han inte haft det har boxen ändå varit i ordning och han hyfsat 'nöjd under omständigheterna'. Han varit hungrig och maten slut vid alla mål, javisst, och även varit rätt ettrig på E vid utefodringarna. Men hanterbart, och inget rabiat eller 'stressat' beteende, har jag gått och hälsa när han ätit har han tagit upp huvudet och sagt hej och kelat en stund etc.

Sen började han bli HUNGRIG, riktigt hungrig. Det var soprent i boxen på mornarna och boxen söndergrävd, han var fruktansvärt stressad ut i hagen til maten och vid alla fodringarna, och riktigt le på E för att 'skydda' maten och få så mkt som möjligt själv, och har kastat sig över maten i jättetuggor och verkligen kastat i sig mat när han kommit in. Halmen har varit slut redan till nattfodringen och han har 'skrikgnäggat' rakt ut när han sett/hört mig komma ner för att nattfodra.

Så jag såg ingen annan råd än att försöka höja nattmaten och la på 1 kg halm till natten med, och när det inte räckte 2 kg halm. Men läget är samma. Jag har en liten gnagande känsla om att han aldrig eg får känns sig riktigt mätt utom en stund på natten. Det är så små mål så han får inte tuggtid nog att känna mättnad, och av någon anledning ger det nu det där rabiata beteendet.

Det oroar mig också den iaf skenbara ökningen av länddepån (halsen är fin) - trots att han i övrigt har gått ner och ser smalare ut. Och även om vissa säkert tycker jag är sjåpig så tycker jag INTE om att de en så uppdragen och 'tvärtom' buklinje. Visst ser det snyggt ut hullmässigt, men det är samma uppdragenhet fastande hästar får =/

Men vad ska jag höja med och hur?
8,6 kg silage + 1 kg halm + lucern gav knappt 42 MJ
Ökningen till totalt 3 kg halm innebär totalt knappt 52 MJ =/

Och jag måste öka mer.. men halm eller silage? Ökar jag ett kilo halm till blir det mer TS och iaf i normala fall (just nu är jag tveksam, hon MOSAR in halm med, besatt - trevligt på ett sätt men på det stora hela ångestframkallande, han mår INTE bra mentalt just nu det står klart) tar det längre tid att äta 1 kg halm. Samtidigt ger 1 kg halm mer MJ än ett kilo silage.

Om jag ökar till 4 kg halm blir det knappt 57 MJ, och nu börjar vi komma otäckt högt. Drar jag ner halmen och ger mer silage, så han får 10,6 kg silage och 2 kg halm blir det drygt 55 MJ. Ingen jätteskillnad MJ mässigt, men det ger mycket mer mat, då kan jag ge 2 +1 kg silage/halm kl 20 och 5 + 1 kg silage/halm kl 22. BORDE hålla honom nöjd?

Men öka MJ såpass? =/ Samtidigt så att t ex ge lunchen ute 1 kg halm, kl 20 ge 1+1 kg och kl 22 ge 3+2 kg ger en mycket trevligare MJ (knappa 47 MJ), men jag är dels tveksam om det 'räcker' till natten, och vet inte hur jag i hagen ska säkerställa att han äter verkligen just 1 kg halm och inte mer? Med silaget är det lätt, jag har mätt och klockat, Lillen rabiatäter och är ranghög, E snigeläter och lägger jag ut 2 kg får L i sig 1.2 och E 0,8 ungefär (diffat mellan 1.1 och 1.3). Men halm är nog betydligt knepigare.

Jag har plats för massvis med halm i foderstatet, raketprotein i silaget, kan ge t ex 5 kg silage och 5 kg halm utan proteinproblem, är inte ens i närheten. Men MJ blir trots detta knappt 42 - fast jag måste då öka på lucernet för att få in mineraler. Men då är det tveksamt om det räcker till natten?

Jag har lekt med tanken att se vad som händer med fri halm ute, men inget annat, men återigen mätproblemet ut. Tanken med fritt/mycket skulle vara att ge mättnad. Samtidigt är väl risken han är lika rabiat med silaget när han kommer in, så det inte räcker? Jag vet varken ut eller in, fan det funkade ju så bra, varför skulle det här hända..

HJÄLP!?

Senast ändrad:

Jag har plats för massvis med halm i foderstatet, raketprotein i silaget, kan ge t ex 5 kg silage och 5 kg halm utan proteinproblem, är inte ens i närheten. Men MJ blir trots detta knappt 42 - fast jag måste då öka på lucernet för att få in mineraler. Men då är det tveksamt om det räcker till natten?

Annars hade jag nog gjort såhär som du skriver. Plus lägger till pellets-mineraler.

Hur långt har du kommit i igångsättningen? Går det att motionera mer = ge mer mat?

Dubbel-nej tyvärr.

Igångsättningen står still, först var det för kallt, sen fick jag kräksjukan och nu kör vi tappsko =/

Han är dock helt överpigg i hagen och hoppar och far och studsar och bockar, så tror han gör av med mer energi i hagen nu mot förr.

Men även om han var igångsatt så skulle jag inte riktigt kunna kör mer motion - mer mat, han har ju fortfarande kvar att gå ner, och bör ju vara mer motion - ingen mer mat. Men det skulle ju onekligen hjälpa att hålla det på samma nivå som nu. Öka MJ, öka motionen och stå still i vikt typ. Men det är en bit bort dessvärre.

Annars hade jag nog gjort såhär som du skriver. Plus lägger till pellets-mineraler.

Äter inte pelletsmineraler.

Det jag ser som risken med den, står dock fel, ska stå 5 kg silage och 4 kg halm, men risken med det känns som det ändå inte räcker för att hålla honom nöjd nattetid. Och så hur säkerställa i hagen hur mkt han äter då, men det får man väl ta isf..

Men

08 1 kg halm
12 1 kg halm
16 1 kg halm
20 2 kg silage,
22 3 kg silage, 1 kg halm

Risken känns överhängande han kommer idiotäta silaget när han kommer in vid 20 (det är ju GOTT ju), och sen samma sak vid 22, och kvar är 1 kg halm att tugga på till natten, som kommer vara slut långt innan midnatt, och då är problemet kvar..

Det funkade så himla bra sålänge han pillade med sitt kilo halm nattetid, då fick han ju 4 + 1 till natten, silaget slut snabbt men sen pillade han med halmen, och på morgonen mötte man honom ofta med ett halmstrå i mungipan, och som sagt belåten. Nu är det rent.

Btw så E har inte ändrat sitt beteende och börjar hetsäta/vråläta/etc. Imorse fick de 1 kg silage var och L fick 1 kg halm med, inne - medan jag pulsade runt och letade tappskon. 1 h senare hade E silage kvar och stod och kollade över boxdörren och undrade när man eg skulle få gå ut på det här bygget. L hade ätit upp allt silage och hälften av halmen.

Ute fick de 2 kg halm att dela på, som båda började äta av. Det var soprent 4 h senar, så L har helt klart börjat betrakta halm som fullvärdig mat. Skönt på sitt sätt i och med att han i flera år VÄGRAT äta halm, men det var onekligen praktiskt när han mest pillade med den nu.

Har provat idag att ge lite silage ute, och istället ge rätt mycket halm. De fick ju 1 kg silage imorse, sen halm ute, och nu vid 14 fick de 2 kg silage + 2 kg halm, och sista matningen ute tänkte jag ge bara halm. Och se hur L då är när han kommer in till silage, och om han kan 'ledsna' lite på halmen nånstans - fått äta sig mätt och såå gott är det inte liksom? (Han RÖR ju inte halmen förrän vartenda silagestrå är uppätet).

Fortfarande lika stressad kring silaget ny nyss dock, han står formligen och hoppar, snurrar runt åt än det ena än det andra hållet för att parkera baken i alla riktningar för att mota bort imaginära konkurrenter om höet. Igår höll han på att valla bort E från alla högar i säkert 20 min. Inte för L fick i sig mkt heller då, men just det där stressade beteendet kring mat är nytt. (Och E utmanar ingalunda, E är härdad och tålig och går till en annan hög, och står snällt där och äter och tittar inte ens på L. Men L ser mattjuvar högt och lågt nu och är manisk kring 'min mat, min mat, måste få maten, bara min, måste skydda den'. Därför det känns som han är HUNGRIG deluxe.

Hur långt har du kommit i igångsättningen? Går det att motionera mer = ge mer mat?

Hela syftet med att banta går i stöpet om man nu hela tiden anser sig behöva öka fodret istället för att ge hästen den stimulans den behöver- läs motion.
Det är knappast ngn nyhet att hästar blir allt piggare efter hur kallt det är.

Att ge en IR-häst mer mat för att få ner insulinet går emot allt vedertaget.

En del hittar ALLTID på nya ursäkter till att slippa göra något*suckar*

Man får ta sig i kragen- för hästens skull.

Svårt att råda dig - jag har ju samma problem med min... Men jag har nog blivit rätt "hård". Hon får väl vara hungrig, även om det sliter i "matte-hjärtat"...:( Hästarna får mat i hagen en gång per dag i nuläget, och då delar vi på dem så att shettisen får äta sin hög i lugn och ro och så att den stora inte kan äta mer än hon ska ha. När det börjar bli lite ljusare på kvällarna (snart :bow:!) kommer de även att få 16.00-målet ute och då får vi dela på dem då också. Annars får de som följer:

Kl 6.00: 0,5 kg Happy Hoof + 0,5 kg hö till shettisen; 0,25 kg lucernhack + 1 kg hö till haflingern

Kl 9.00: 0,7 kg hö att dela på i hagen vid utsläpp

Kl 11.30: 0,5 kg hö till shettisen; 1,5 kg hö till haflingern

Kl 16.00: 0,5 kg Happy Hoof + 0,7 kg hö till shettisen; 0,25 kg lucernhack + 1 kg hö till haflingern

Kl 21.00: 1,7 kg hö till shettisen; 3 kg hö till haflingern

Det som nog är det som gör mig nojig är att det här brukar vara första tecknet, andra tecknet är att magen kraschar. Än är den dock bra, men jag är givetvis rädd för det. Sen erkänner jag villigt att när jag vet han ligger för lågt i TS, så står jag inte ut med att se honom må så dåligt mentalt. Det är väl eg förbluffande hur länge det funkat UTAN att bli såhär, det har aldrig gått mer än någon vecka tidigare. Fast samtidigt började jag ju sas 'tro på det', att det skulle funka..

Hungrig kan jag ta, det har han ju varit sen i somras, men just det här när han blir sådär rabiat och inte mår bra, jag är en vek matte - och rädd matte med (magen).

Men suttit och räknat och räknat om, men innan har han fått 0,93 kg TS/100 kg (beräknat på 450 kg, så fått lite mindre ändå i realiteten).. Om jag ger 5,8 kg silage och 4,5 kg halm hamnar jag på knappt 47 MJ (+5 MJ) och 1,32 kg TS/100 kg.

08 1,2 kg silage (2 kg att dela på, dvs E 0,8 kg)
12 1 kg halm (återstår se hur jag ska säkerställa det)
16 0,5 kg silage + 0,5 kg halm (samma sak där ang säkerställa dock)
20 0,1 kg silage :devil: och 1 kg halm
22 4 kg silage och 1 kg halm

Frågan är om det håller natten igen, men värt att prova. Förhoppningen är att han ska komma in mer mätt, inte dra i sig all halm från 20 fodringen utan ha kvar kl 22.

Sen när det är möjligt stängsla lite bättre ska jag göra en 'ficka' åt E, där han kan krypa under tråden och få sitt silage/halm. Då kan jag vara säker på att L inte får i sig mer än han ska. Han kan få i sig mindre, men inte mer. Men måste dels kunna stolpa lite, och ffa kunna ha på ström, annars vet jag vilken ponny som kommer bli en giraff och ta sig in för att stjäla mat. Men har tänkt öppna till korridoren för E, med en öppning i var ände, så L inte kan 'låsa in' honom heller (annars står nog L som en kobra och släpper inte ut E igen). Detta gör det lugnare kring fodringarna med, så det inte är sång highlife som nu, E kommer undan.

Men det är då pinsamt det är lättare banta shettisen - men det vet ju du precis hur det är =)

Senast ändrad:

Tramsig tycker jag inte du är, man kan nog inte vara nog observant med en fånghäst. Däremot är frågan om du behöver oroa dig, kan det inte vara mer rörelse ger mer fart på magen bara?

Jag vaknade mitt i natten och oroade mig för henne. I helgen läste jag artiklar av Pollitt där flera fånganfall hade börjat med att hästarna blev dåliga i magen. Lätt att man stirrar upp sig!!:crazy:

Att det skulle kunna bero på mer rörelse är helt klart möjligt. Hon är överlycklig över att vara i stora hagen och springer omkring en del. :)

Jag har precis kommit hem och allt verkar lugnt med hovar, ben och puls. Hon fick faktiskt stå inne idag.

Jag är inte riktigt säker på om jag har fattat problemet.
Men jag hade gett protein upp till behovet och sedan hade jag i så fall gett halm i stället. Om det nu funkar bättre med halm. Halm måste vara bättre för en IR ponny att äta än ensilage?
En annan tanke är naturligtvis att det kan vara ngt med halmen? Det kanske sitter några korn kvar någonstans?

Problemet är eg det olösliga, hur ska jag öka maten utan att öka MJ ;)

Men frågan är hur man gör det på bästa sätt sas, fång- och IR-mässigt, om det nu spelar någon roll? Silaget har en sockerhalt på 8.8% btw. Halmen har jag ju ingen aning om, räknar på 5 MJ/kg, men det behöver ju inte stämma. Det har högre MJ än silaget dock även om jag räknar på 5 MJ.

Så halm ger mer TS, kaaanske mer ättid, i nuläget är jag tveksam men kan varken säga bu eller bä - men mer MJ än silage.

Haken om jag bara ger halm ute är att han nog kommer vråläta silage när han kommer in, och då står jag där nattetid. Känns som nattetid är största bekymret, kan jag hålla honom nöjd inne (och magen dygnet om) så är det lättare att 'titta bort' ang hungrig ute, och där kan de leta mat under snön etc. (Vilket fö har ökat, de gräver upp mossa nu.. Det ser inte ut som de äter det iofs, men jag vet inte)

Så jag söker det ouppnåeliga, öka ättid/längden maten räcker, samt TS - fast öka MJ så lite som möjligt samtidigt, så han inte går upp i vikt, men får äta mer och längre och blir mer nöjd igen. Jag får verkligen bara inte ihop det.

Förstår inte riktigt hur du menar med halmen, men den ser exceptionellt vältröskad ut, inte hittat något allt mer än 'halmstråna' (stjälken eller hur man ska säga?). Ibland finns det liiite gröna strån, typ 2 gröna strån i en kaka ungefär typ?

Skönt din verkar må bra =)

Har provat idag att ge lite silage ute, och istället ge rätt mycket halm. De fick ju 1 kg silage imorse, sen halm ute, och nu vid 14 fick de 2 kg silage + 2 kg halm, och sista matningen ute tänkte jag ge bara halm. Och se hur L då är när han kommer in till silage, och om han kan 'ledsna' lite på halmen nånstans - fått äta sig mätt och såå gott är det inte liksom? (Han RÖR ju inte halmen förrän vartenda silagestrå är uppätet)..

Hmm, det verkar kunna funka, om det inte är tillfälligt bara. Men kom så snett i fodertiderna så jag valde att slira lite, inte ge något mål ute då de ju fått 'extra' iom halmen, och istället ta in nu kl 19.

Inget krig vid grinden, var svårt se om det fanns halm kvar i hagen men såg ut att finnas lite, eller så var det skuggor i mörkret. Lillen studsade in, ställde sig och åt silage, men kom och kollade vad jag gjorde när jag fixade med vattenhinken, ville kela lite etc. Och han åt 'normalt' igen, dvs synnerligen intresserat men normala tuggor, letar upp 'de godaste stråna först' osv, inte det där stressiga vräka i sig.

Han fick ½ kg silage och ½ kg halm inne, så ska jag se vad som händer inatt och hur han reagerar med nattfodringen.

Nu har jag ju tiderna idag varit helt upp och ner iom tappskoletande och försovning. Så 1 kg silage kl 9 inne, 2 kg halm att dela på i hagen kl 10 vid utsläpp, och så 2 kg silage + 2 kg halm att dela på i hagen och in vid 19, men det kanske kan funka om man försöker mata honom lite mer mätt med halm dagtid..

va spännande att han börjat äta halm, han ville ju inte ha det tidigare?

Nä, han vägrade ju i flera år. Har ju försökt få honom att äta halm sen han var typ 1½ - 2 år. Alla möjliga sorters halm, fler olika 'partier' av varje. Med grönt i, utan grönt etc. Tokvägrat, har varit tvärhungrig, vänt boxen uppåner, magen pajat ur etc men äta halm. Inte en chans.

Slet ju med det när han stod på box för fånget med, lyckades kooorta perioder få i honom liiiite halm men nej.

Sen av någon för mig okänd anledning fattade han tycke för havrehalmen jag fick i höstas. Inga supermängder men det spelade ju ingen roll sålänge han var nöjd med att ha halmen, och jag kunde ge lite till natten så det inte blir så många h utan mat.

Så tog havrehalmen slut, och kan inte få tag på samma. Provade med kornhalmen jag fick istället. Tvärvägrade. Prompt. För att sen nu när det blev så rackarns kallt börja äta lite av den. Inte 'gladare' än att 1 kg med råge räckte till mogonen (ihop med silaget), men perfekt liksom, häst nöjd med mat hela natten, men åt inte så mkt.

Tills nu, när nån tryckt på knappen. Han äter halm som jag vet inte vad. För bra som sagt, även om jag givetvis är själaglad ATT han övht äter den. Men nu äter han ju soprent på 3 kg halm (+ silaget) på natten, äter halm i hagen om jag ger osv. Hoppas bara det håller i sig, jag kan få samma kornhalm hela vintern dock =)

Och ger jag lite mer halm och mindre silage nu så han känner sig lite mättare, och kanske blir lite 'tråkigt' med halm borde vi vara tillbaka på en 'perfekt' aptit på halm igen, om inte så är det här ändå tusen ggr bättre än när han tvärnobbade =)

Ja det är ju optimalt.

tror inte en sekund på din befaran att han vräker i sig silaget snabbare bara för att har fått halm ute. det är bukfyllan som räknas när de väl fått i sig, inte VAD de petat i sig. så det skulle jag inte bekymra mig om faktiskt.
gör du det ändå så lägg ner lite jobb och skaka i ngra kilo halm i ngt kilo silage, blanda väl, och fodra sen. ännu hellre fodra blandningen i ett finmaskigt hönät : ) Problem solved.

Han har ju lärt sig överlista näten, men kommer vi bara tillbaka till nöjd hela natten på tillräckligt lite gör det ju inget =)

Nej, min befaran där verkade, än såhär efter EN dag vara i onödan. Jag var ju rädd att han skulle se silaget som 'åh godis' efter all halm, men inte idag iaf =)

Får jag snurr på det igen och en vettig balans börjar jag få hopp om våren till och med, börjat få till en plan som iaf har förutsättningar att fungera teoretiskt, och GÖR den det så jackpot, då kan jag ge de mest optimala förutsättningarna någonsin hitills.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och... 2
Svar
22
· Visningar
5 929
Senast: Hoppsin
·
Foder & Strö Trotts extremt försiktig invänjning på gräset så har nu fullblodet lyckats få fång :cry: Så i år blir det inget bete utan hon får gå i...
Svar
9
· Visningar
1 831
Senast: DarkInNight
·
L
Hästvård Förlåt mig moderatorer, jag vet att det finns en fångtråd och jag har sökt väldigt mkt men jag har så himla många frågor ang vad som...
Svar
6
· Visningar
1 587
Senast: Atalantha
·
L
Hästvård Ja, de som läst min tråd om shettisen som verkades helt tossigt kan ju bakgrunden, men tar det lite snabbt i alla fall: Jag har ett... 7 8 9
Svar
171
· Visningar
18 208
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka