Iser
Trådstartare
Sv: Fångtråd igen!
KL
Jag har fått nytt hö och därmed ny analys.
Numera ligger värdena på:
SMRP: 38 g/kg foder
Energi; 7,6 MJ/kg foder
Socker: 92 g/kg TS
Jag är ganska så nöjd. Det var inte så dåligt i protein som många andra jag har tittat på. Och sockret var ju i alla fall under 10%. Fast det var en osäkerhetsfaktor på +/- 15%. Sockret var värderat på ett annat sätt än förre gången - undrar varför
Numera ser hans foderstat ut så här:
Morgon: 1kg hö
lunch: 2,5 kg hö
Kväll: 0,5 kg hö+ 0,8 kg GP alfa+ 1 kg halm
Natt: 2 kg hö + 1 kg halm i hönät.
Med detta blir det:
69,4 MJ/dag och 377 g protein/dag.
Det känns konstigt att helt plötsligt ge så mycket, men han har fallit ur lite och behöver lägga på sig lite på bakdelen, revbenen och ryggen. Jag har ökat lite sakta över en månad och det syns kanske lite skillnad nu, men inte mycket. På måttbandet ligger han på ca 430 kg - tror han måste upp i 450 kg.Hur tycker ni detta låter? Tänker jag rätt med maten? Det är ju en lite konstig situation att man helt plötsligt måste få hästen att gå upp i stället
KL
Jag har fått nytt hö och därmed ny analys.
Numera ligger värdena på:
SMRP: 38 g/kg foder
Energi; 7,6 MJ/kg foder
Socker: 92 g/kg TS
Jag är ganska så nöjd. Det var inte så dåligt i protein som många andra jag har tittat på. Och sockret var ju i alla fall under 10%. Fast det var en osäkerhetsfaktor på +/- 15%. Sockret var värderat på ett annat sätt än förre gången - undrar varför
Numera ser hans foderstat ut så här:
Morgon: 1kg hö
lunch: 2,5 kg hö
Kväll: 0,5 kg hö+ 0,8 kg GP alfa+ 1 kg halm
Natt: 2 kg hö + 1 kg halm i hönät.
Med detta blir det:
69,4 MJ/dag och 377 g protein/dag.
Det känns konstigt att helt plötsligt ge så mycket, men han har fallit ur lite och behöver lägga på sig lite på bakdelen, revbenen och ryggen. Jag har ökat lite sakta över en månad och det syns kanske lite skillnad nu, men inte mycket. På måttbandet ligger han på ca 430 kg - tror han måste upp i 450 kg.Hur tycker ni detta låter? Tänker jag rätt med maten? Det är ju en lite konstig situation att man helt plötsligt måste få hästen att gå upp i stället