Fångtråd igen!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Iser
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 087
  • Visningar Visningar 165 831
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd igen!

KL

Jag har fått nytt hö och därmed ny analys.

Numera ligger värdena på:

SMRP: 38 g/kg foder
Energi; 7,6 MJ/kg foder
Socker: 92 g/kg TS

Jag är ganska så nöjd. Det var inte så dåligt i protein som många andra jag har tittat på. Och sockret var ju i alla fall under 10%. Fast det var en osäkerhetsfaktor på +/- 15%. Sockret var värderat på ett annat sätt än förre gången - undrar varför:confused:

Numera ser hans foderstat ut så här:

Morgon: 1kg hö
lunch: 2,5 kg hö
Kväll: 0,5 kg hö+ 0,8 kg GP alfa+ 1 kg halm
Natt: 2 kg hö + 1 kg halm i hönät.

Med detta blir det:

69,4 MJ/dag och 377 g protein/dag.
Det känns konstigt att helt plötsligt ge så mycket, men han har fallit ur lite och behöver lägga på sig lite på bakdelen, revbenen och ryggen. Jag har ökat lite sakta över en månad och det syns kanske lite skillnad nu, men inte mycket. På måttbandet ligger han på ca 430 kg - tror han måste upp i 450 kg.Hur tycker ni detta låter? Tänker jag rätt med maten? Det är ju en lite konstig situation att man helt plötsligt måste få hästen att gå upp i stället:crazy:

Vad gäller vikten, är det hull som saknas eller muskler/överlinje? LÅter nästan som mer överlinje i det du skriver, då kan ju ett sätt vara att höja kvoten och se vad som händer?

Du har ingen bild? =)

Har inga nya bilder... Min kamera har försvunnit:crazy:

Men det beror ju dels på att han ett tag gick på för lite protein. Så ja, det är dels överlinjen som brister, men även runt magen är han lite väl smal nu. I alla fall har jag inga bekymmer att hitta revbenen trots vinterpäls.

Hur hög kvot ska man ha i så fall? Och var ska man lägga sig i energi?

Jag skulle låta energin ligga kvar men höja kvoten. Hur mkt beror ju på vad han stått på innan sas, har han haft proteinbrist innan kan ju en kvot på 6 räcka, men har han stått på 6 innan prova höj till 7?

Han har inte stått på 6 innan, men närmre på 4,5.

Till Axel: Jämfört med innan när han bantade och fick för lite protein får han nu

0,4 kg hö extra
0,8 kg lusernhack extra samt
1 kg halm extra

Dvs. han får 2,2 kg mer grovfoder än innan. Jag har ökat det lite sakta för att se att det inte bara "small till" och han blev tjock igen. Men han verkar inte gå upp så lätt som jag trodde, så nu gäller det ju att komma på hur den "nya" Wincent funkar matmässigt och det är en ganska ny situation för mig att inte vara rädd för att ge 10 gram för mycket av någonting.

Senast ändrad:

Nej kvoten var definitivt sämre innan. Det var sämre värden på höet och inget lusern...

Men han verkar inte gå upp så lätt som jag trodde, så nu gäller det ju att komma på hur den "nya" Wincent funkar matmässigt och det är en ganska ny situation för mig att inte vara rädd för att ge 10 gram för mycket av någonting.

Instämmer! Det är minst sagt ganska klurigt att försöka få till rätt balans...

Jag drömmer närmast våta drömmar om den dagen jag.. Även om jag förstår att det är knepigt när man väl är där, så känns det som rena drömmen att ha den typen av problem, såhär när man är långt därifrån =)

Jag håller också med.
Jag har ökat på med mer hö och halm. Nu äter hon inte upp allt längre dvs dammsuger inte boxen efter ngt ätbart (eller ännu värre gräver efter ngt i bädden :crazy:).
Samma här.
Han äter ganska sakta o väljer ut strå för strå. Förr var det bara att hugga en stor tuss o sen kasta i sig nästa.
Lite mer angelägen ute= konkurrens.

Jag vet.
Men det vände nog bara på ngt sätt. Nu är jag nästan lite orolig för motsatsen. Men jag resonerar som att det är bättre att hon är lite för tunn än för fet.

På torsdag kommer hovis och sätter i vanliga snösulor. Jag har inte fått de andra att fungera. Så då hoppas jag att snötäcket fortsätter att vara perfekt för jag kommer att börja rida i helgen i så fall.

Han har inte stått på 6 innan, men närmre på 4,5.

Till Axel: Jämfört med innan när han bantade och fick för lite protein får han nu

0,4 kg hö extra
0,8 kg lusernhack extra samt
1 kg halm extra

varför inte ge 2-2,5kg hö istället:confused:
Dvs. han får 2,2 kg mer grovfoder än innan. Jag har ökat det lite sakta för att se att det inte bara "small till" och han blev tjock igen. Men han verkar inte gå upp så lätt som jag trodde, så nu gäller det ju att komma på hur den "nya" Wincent funkar matmässigt och det är en ganska ny situation för mig att inte vara rädd för att ge 10 gram för mycket av någonting.
....................

Jag vet.
Men det vände nog bara på ngt sätt. Nu är jag nästan lite orolig för motsatsen. Men jag resonerar som att det är bättre att hon är lite för tunn än för fet.

På torsdag kommer hovis och sätter i vanliga snösulor. Jag har inte fått de andra att fungera. Så då hoppas jag att snötäcket fortsätter att vara perfekt för jag kommer att börja rida i helgen i så fall.

Jo, jag förstår det. Och kan föreställa mig den omvända ångesten med, samt rädslan för att våga höja, våga riskera att vara tillbala där man var igen osv. Så är säkert inte alls kul när man väl är där.

KUL med ridning! De där nya sulorna jag provade btw, funkar helt super. Kan varmt rekommenderas. Jag har skjutit på ridningen jag, vi håller på och justerar servostyrningen lite. Den var rätt dålig på bett märkte jag, så det är tömkörningsdrillning just nu. (Han är bettvan men sen bara gått på bettlöst, nu ville jag dock ha bett om jag ska rida, och där det visade sig vissa skavanker i styrningen och bromsen *s*)

Visst är det skönt o känna att man kan tillgodose tuggbehovet bättre. Min får numera nästan 1,8 kg TS/100 kg kropsvikt(innan typ 1,2). Men man vill ju ändå att hästen ska bli fin.

Men han äter fortfarande fort och är hungrig nästan jämt....

Bra fråga...

Men det sitter nog i lite fortfarande detta med att inte få för mycket energi antar jag.:crazy:
Om jag tar bort halmen och ersätter med hö och sen minskar hacket till 0,5 kg, får jag:

Energi: 70,9 MJ/dag (låter mycket när man tidigare försökte hålla det under 40MJ!:o)
Protein: 418,9 g/dag
Kvot: 5,9
TS: 1,7 kg/100 kg

Är det bättre tror ni?
Eftersom jag redan har köpt halm har jag inte funderat på att jag kanske inte behövde den:grin:

Sen inbillar jag mig att halm ger en annan mättnadskänsla pga att det är mycket fibrer.

Senast ändrad:

Vad motsvarar detta i energi och protein per dag? Har du märkt någon uppgång sen du ökade fodret?

Visst är det skönt o känna att man kan tillgodose tuggbehovet bättre. Min får numera nästan 1,8 kg TS/100 kg kropsvikt(innan typ 1,2). Men man vill ju ändå att hästen ska bli fin.

Men han äter fortfarande fort och är hungrig nästan jämt....

*antar en illgrön färg, illgrön av avundsjuka*

Men det inger hopp, en dag kanske jag och Lillen är där, en dag.. (Han får ju 0.9 - 1 kg TS/100 kg bara).

Jag har btw fått samma uppfattning som dig, halm ger mer mättnadskänsla.

Ang 71 MJ (70.9), hur mycket blir det i halmexemplet?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och... 2
Svar
22
· Visningar
5 936
Senast: Hoppsin
·
Foder & Strö Trotts extremt försiktig invänjning på gräset så har nu fullblodet lyckats få fång :cry: Så i år blir det inget bete utan hon får gå i...
Svar
9
· Visningar
1 832
Senast: DarkInNight
·
L
Hästvård Förlåt mig moderatorer, jag vet att det finns en fångtråd och jag har sökt väldigt mkt men jag har så himla många frågor ang vad som...
Svar
6
· Visningar
1 588
Senast: Atalantha
·
L
Hästvård Ja, de som läst min tråd om shettisen som verkades helt tossigt kan ju bakgrunden, men tar det lite snabbt i alla fall: Jag har ett... 7 8 9
Svar
171
· Visningar
18 208
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Panik vid dusch
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur