Fångtråd igen!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Iser
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 087
  • Visningar Visningar 165 826
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd igen!

Pulsen har varit knappt kännbar i hö fram igår på dagen och nu idag. Har gjort samma sak, kylt några gånger/dag. Han är pigg och så. Hovis sa igår att han har svamp i strålen. Min pv var hemma och det gick på finska så jag undrar om han menade att han lindrig strålröta?

Vi har riktig värmebölja här nu +25grader och störtregnade igår. Så gräset har växt ORDENTLIGT igår/inatt. Vi har byggt runt boxarna 2 mindre hagar nu där halva består av grus. Vi måste "hyra in" fåren nu så de får beta bort det som växer i hagen för om hästarna alls ska slippa i normalstor hage. Går i 10x5 nu. Den andra hästen reagerar också med puls av det kraftiga gräset (inhyrd fångponny)

Vet. sa att jag borde så småningom sätta igång honom sakta. Eftersom han allt som allt stått i 8 mån. Han är stel och styv i hela kroppen. Då han är 18 så borde han inte stå så länge. Hon sa att så länge han inte visar några tecken på att ha ont, kunde jag börja promenera lite smått.Massören kommer ut nästa lördag och går igenom honom. Tänkte också ta ut en eq...terapeut (står helt stilla i huvudet) och en akupunktör.

Borde avmaska också nästa vecka, men skjuter nog upp det en vecka då om magen är lite ostabil nu just.

*KL*

Jag har ett tag hyst en starkare och starkare misstanke om den sak. Men slog i början ifrån mig, tänkte att jag ser spöken mitt på ljusa dagen herregud. Men den har liksom växt sig starkare och starkare. Och här i förra veckan testade jag den på en 'oinvigd'. Och fick den i princip bekräftad. Säker kan jag inte vara och kan aldrig bli, men..

Ni vet Lillens skumma hälta, den som började med att han blev rejält sulöm (och halt) på HF efter en tappsko. Vi (jag & hovis) förvånades starkt över detta, iom att det var snö och SÅ känslig har han aldrig varit. Fick på sko och sula, men blev sämre. Ett tag kunde vi inte utesluta fång, men sen förföll det omöjligt. Vi trodde flera ggr på hovböld men nej. Hältan påverkades inte av vila/rörelse, och betedde sig allmänt knasigt. Sen övergick den till att komma och gå, så gjorde även puls och värme. Ibland pulsade han och var varm i VF med, men han skickade tappskor omkring sig som rena haglet den här perioden med.

Var in på klinik, de såg den några steg här och var, rtg hoven ur alla vinklar och vrår men hittade inget. Rek åka hem, sätta igång och se vad som hände, då den inte kunde utredas mha bedövningar så länge dne kom och gick. Den fortsatte komma och gå, och jag förde bok över puls och värme. Hältan blev sakta bättre men pulsen och värmen var hipp som happ, både vad gällde HF och VF. INGEN röd tråd whatsoever, ibland bättre när han stod inne, ibland av rörelse, ibland bara obegripligt. Bokade en ny kliniktid, och sen hamnade jag på sjukhus för ganska allvarlig åkomma. Var sen sjukskriven, och då kollade jag eg bara hur det såg ut i hagen, och han var ren där, ingen puls/värme heller så jag lät det vara tills jag mådde bättre. (Sov mest när jag var sjukskriven).

Sen när jag återkom till verkligheten igen sas började jag fundera över hans 'foderränder', för de såg fasiken inte ut som foderränder när de kommit ner en bit, utan som - just det - fångränder. Där jag började känna att jag såg spöken mitt på ljusa dagen. Sån atypisk fång, som både hovslagare och klinik skulle ha missat, och som INTE skulle påverkat hovbenet, och gett DE symptomen? Nää, nu fick jag hejda fångesten.

Samtidigt gnagde det vidare, och jag fick ihop en 'misstanksteori'. Jag provade ju innan problemen började en ny typ av sulor, som dock inte funkade fram, det blev tryck över där strålbenet är, och han blev sulöm. Vi trodde det var därför han blev så sulöm vid tappskon. Ingen kunde förklara varför han var så upprörd när han skoddes dock, men svår häst iom TROR han det gör ont, så.. Men jag började fundera på om det kunde varit så att iom det var ömt av sulorna, sen tappade han en sko, det blev för mycket, vi höll på och bråkade med hoven genom att spika i den - många ggr iom att skon drogs flera ggr för att kolla efter hovböld etc, så blev det någon form av sulläderinflammation/mekanisk fång/överbelastningsfång/ja vad fan, fång fast inte 'som normalt'. Och att det påverkade VF med, men inte lika mkt, men det var därför pulsen var hipp som happ och inkluderade VF med, och förvärrades av när han tappade skor på VF med.

Jag kände dock fortfarande att 'nej Alex, kamma dig nu och skärp dig'. Men beslöt att ställa 2 frågor till hovslagaren utan att berätta varför. Så det gjorde jag förra veckan när vi skodde. Började med att fråga 'du det här, hur länge sen är det' och hovslagaren svarar utan att blinka '2 - 3 månader sen'. Lillens hälta började i början på februari, dvs för 3 mån sen. Sen frågade jag om han tyckte det var en fångrand eller foderrand, och tja ni kan ju gissa svaret.

Utan att jag sa mer trillade poletten ner hos hovis som konstaterade att 'helvete, den där hältan...'. Då drog jag min teori, och tja han kunde ju såklart inte bekräfta den, men inte skjuta den i sank heller.

För SÅHÄR ser nämligen herrns hovar ut. Nu är det ursprungliga fångranden PRECIS nedvuxen, men den var lindrigare, och jag tror det bara är att börja om att räkna ner och vänta ut innan någon stor belastning, även om han av allt att döma är u.a. nu. Funderar seriöst på att ta en ny rtg dock, även om den var ren på HF i mars, och då var dte värsta över, men..

Han står knas och min vinkel är knas, men de är ju tagna bara för att visa randen.. Och som sagt, jag är rädd att det inte går att skylla på så himla mycket annat? Eller vad tror/tycker ni? (Jag blir VÄLDIGT gärna överbevisad just nu, mer än ngt annat...)

Höger fram

hullmm15maj2010hffng.jpg

hullmm15maj2010hf2fng.jpg

Vänster fram

hullmm15maj2010vffng.jpg

hullmm15maj2010vf2fng.jpg

Ja, det var ju för det första en ORDENTLIG rand...:crazy: Svårt att säga för en amatör - jag är verkligen inte bra på att bedöma sådant. Men jag lägger in en jämförelsebild från min egen häst för som togs EXAKT 10 månader sedan:

P7070003-1.jpg

Detta är hennes sämsta hov, dvs vf. Den som hon hade 15 graders rotation på. Kanske du får något ut av det? Jag ryser nästan själv när jag ser den, och ännu mer när jag tittar på röntgenbilder som togs vid första besöket i feb-09. Hemskt :(!

Jo, det är liksom det. Den såg betydligt beskedligare ut när den var längre upp, och såg du ut som en foderrand eller annan mild tillväxtstörningsrand. Och att tillväxten blir störd i en hov som har en pågående process (för VAD den där hältan än var, så satt den i hoven).

Men sen när den kom ner mer så.. var det inte lika beskedligt.

Sen vet jag inte hur säkert samband det är mellan hur det ser ut med fångrand och rotation förresten, ngn som vet? Emil har ju riktigt fula ränder, och är inte röntgad. Han är HELT återställd och rekordsnabbt och trots ej reglementsenlig behandling/vila alls. Men just pga hur randen ser ut så jag skulle ju INTE bli förvånad om hovbenen såg ut som f*n där innanför. Dock borde han inte vara så fräsch då kan man tycka?

Hursom, jag funderar på att åka in och röntga om, men det kanske bara är onödigt och överdrivet? HF rtg som sagt då i början på mars (nån vecka in, eller var det två? Kan kolla), och INGEN lägesförändring alls av hovbenet. VF rtg ju dock inte då.

Men frågan är om det kan ha hänt grejer sen dess? Trots att han blivit stadigt bättre och sen bra? Och OM det har hänt grejer, gör man något åt det etc?

Men frågan är om det kan ha hänt grejer sen dess? Trots att han blivit stadigt bättre och sen bra? Och OM det har hänt grejer, gör man något åt det etc?

En teoretisk möjlighet finns väl att det har skett en lägesförändring, även om det ju knappast verkar troligt? Det som görs åt det i sådana fall är väl i den fortsatta hovvården. Det kan vara värdefullt för hovis att veta, antar jag.

Detta är jag inte bra på.
Men jag har förstått det som att en fångrand uppstår pga en lägesförändring av hovbenet? Det syns i så fall ganska tydligt på bilderna. Det är en "ny" hov som växer ut ovanför den gamla speciellt på den ena hoven.

Men för att fortsätta på ett oproffsigt svar så tror jag inte att det är ngn katastrof i nuläget. Det handlar ju om ngt som redan har hänt. Möjligen kan man kanske undra varför det blev så då i det läget ni var i då? Det är nog inte ens säkert att röntgen visar ngt nu?

Nu mår han ju bra och har dessutom blivit smal. Jag tycker att du ska vara glad för det i stället och sikta framåt.

Han hade ju iofs fångränder sist med, på alla fyra, utan lägesförändring. Men inte SÅNA HÄR... :crazy:

Det jag är rädd för är väl eg för att han inte ska vara/är riktig 100% nu ändå, och kanske att om det är roterat/sänkt, så borde han inte alls fnatta omkring i hagen fritt, sättas igång fullt ut osv? Eller att han skulle behöva ha specialskor då, eller har större risk få fång, eller.. Men jag 'kan' ju inte den delen mer än teoretiskt, alltså om det roterat/etc, jag slapp ju det sist.

Men jag vet som sagt inte om det är någon 'nytta' att få veta hur det ser ut därinne, mer än möjligen för framtida jmf om han skulle få fång IGEN (så man vet om det är från det eller tidigare), eller om det iom att han iaf vad jag kan bedömma är symptomfri, inte spelar roll hur det ser ut, även OM det roterat?

På min var det länge väldigt strikta restriktioner på hur mycket hon fick röra på sig. Hon hade sina "gasfickor" som antagligen är det samma som de "hålrum" som Forests häst har haft. Antar att det är ställen där lamellerna är otroligt sköra och skadade? Jag minns fortfarande med fasa när jag kom ner till hovis förra sommaren med hovbölden. Han trodde först att hovbenet hade flyttat på sig igen och orsakat någon slags tryckskada pga den vätska som först kom ut (minnet sviker lite, men tror att det var så han sa). Tack och lov - tyckte vi båda - visade det sig "bara" vara en hovböld. Hon fick ju en i varje hov med kort tids mellanrum av någon anledning.

Så visst har det betydelse om hovbenet har flyttat på sig hur mycket rörelse hästen bör utsättas för, men det verkar ju ändå märkligt i ditt fall om hästen har blivit stadigt bättre och den då skulle ha grava lägesförändringar?

Jo, lite så jag känner. Samtiigt så utseendemässigt känns det ju snarast som otroligt om det INTE flyttat sig.. Men vem vet.

Han har INTE breddad lamellrand för övrigt, fascinerande nog. (Det hade han ju sist)

Men ja, jag vet verkligen inte. Jag kan ju ha HELT fel i min teori med, men tittar man på hovarna så ser det ju onekligen inte så.. kul.. ut

ja en röntgen skulle nog jag vilja ha i det skedet, så där såg vår häst ut på tre hovar när han hade sitt anfall med sänkning och rotation, det är ju lite för ens egen skull med, det skiljer ju lite i behandling med eller utan rörelse.

Jo, fast frågan är om det skiljer något nu sas? Om man hade fattat då att det var fång (om det var det), och man då i direkt anslutning till anfallet konstaterat sänkning/rotation, så hade han ju ugglat på box än, absolut.

Men när han nu fnattat runt i hagen, och vad det verkar iaf, blivit fullt symptomfri, slår man på den där boxvilan etc då ändå?

Där jag känner mig osäker, om en sänkning/rotation alltså skulle föranleda att 'omedelbart in på box', eller det mer blir ett 'ja, nu hade du tur, var försiktig när du sätter igång bara', om du fattar vad jag menar?

Jag är inte såhär jättesugen på att just nu transportera honom, slita av skorna, röntga, transportera hem, slå på skorna etc om det ändå sas inte 'ger något/gör någon skillnad'. Inte för besväret/kostnaden, utan för att med bara lite otur kan det vara det som ihop med solvindarna på mars, grönt gräs och mr murphy himself skulle kunna ge ett NYTT fånganfall liksom :crazy: Blir mycket på en gång så att säga..

Samtidigt är jag kontrollfreak, och vill helst veta PRECIS hur det ser ut, ha två olika veterinärer som säger att 'han är fräsch, du ser rätt osv'

Hmm, fan, apropå fångtriggers, vi har den där glukosbelastningen med strax :crazy:

Det ser helt klart ut som fång- att han hade det i Jan-feb.

Det där kan du¨känna först i kronranden o sen som att man har satt på en vajer runt hoven precis nedanför kronranden efter 4-6 v.

Kronranden är ett viktigt diagnostiskt verktyg o man ser hur svårt det kan vara även för Vet att se.

Hälta på ett ben ska tas som fång på en fångbenägen.

Vad gjorde du den tiden?
Bytte foder eller....? Silage är ett osäkert foder iallafall för fånghästar.

Du måste banta honom mer NU. Om han får av sig munkorgen en gång kan det vara klippt.

Låter mkt märkligt att han inte skulle ha breddad kronrand. Vad har du för hovis som inte ens ser symptomen nu:mad:
Tittade du själv?

Har du kollat bantningsbilderna? Får han av sig munkorgen är det inte klippt rent generellt btw. Men det är ju som med ALLA fånghästar, att imorgon kan det vara klippt, eller om en månad, eller om dett halvår.

Ang vad jag har för hovis, ¨så uppenbarligen med dina ögon har jag en kass hovis, en kass klinikhovis, en kass klinikvet och en kass hemmavet.

Tittat själv, så jo all the freaking time när han var dålig, och jag bokade ett nytt klinikbesök. Sen hamnade jag på sjukhus, det ingick inte riktigt i min planering so to speak, att ringa från en intensivvårdsavdelning för att avboka ett klinikbesök. Jag tittar på alla skoningar, och nej han har INTE breddad lamellrand. Konstigt nog. Jag både tittade och frågade extra noga den här skoningen. Han är inte ett dugg sulöm någonstans heller för övrigt, jag både bad hovis kolla det, och tittade på när han gjorde det. Men som sagt, han har inte problem med hälta/puls längre heller, alls, och inte haft på ett bra tag.

Randen har både jag och hovis och klinikhovis och klinikvet sett när den var högre upp i kronranden, då såg den ut som en foderrand. Är först nu när den kom ner lite mer som den sett annorlunda ut.

Och ev fång är i feb/mars. Inte jan/feb. Dessvärre, eftersom feb/mars stämmer med hältan.

Och ALLA tänkte tanken fång inledningsvis, men då det inte fanns några tecken som talade för fång eg förutom hälta lokaliserad från hoven, och det ffa inte utvecklades som fång skulle ha gjort, så släpptes det av alla.

Sen, om jag varit lite mer med i matchen senaste månaden hade jag alldeles säkert reagerat tidigare än för ett par veckor sen, men det ingick inte riktigt i min plan att bli sjuk. Nu är det dock som det är, och frågan är eg röntgen eller inte röntgen, förändrar det någonting eller ej?

Glömde - inga foderändringar eller något, därför teorin är att det kom från 'andra hållet', dvs 'mekanisk fång' i brist på annat ord, än 'systemisk'/metabolisk.

Senast ändrad:

Det är klart att man som axel kan tycka att det är konstigt att din hovis inte såg att det var fång (om det nu var så). Men det missade de ju vad jag förstår på kliniken också (har för mig att du var där ett par ggr). Min erfarenhet av hur lätt det är för dem att diagnosticera fång är att det kan vara ganska svårt så länge det inte är ett typiskt fånganfall. Och hur många av dem är det?

Om jag ska fortsätta att tro ngt så har jag nog förstått det som att de bara har ont så länge det sker en förändring i hoven dvs så länge som lamellerna håller på att dras isär (nu kan det nog vara så att det bara är små delar av dem som går sönder så det blir kanske inte så dramatiskt som det kan verka) och hovbenet ev ändrar läge. Sedan tar det tydligen ett tag innan det syns på röntgen. Men jag har aldrig riktigt förstått hur lång tid det tar innan det är lönt att röntga. Sedan kan de nog vara halta ett tag efteråt utan puls.

Jag hade gissat på att det är ngn form av belastningsfång kanske pga sulor som om jag förstår det rätt tryckte på hovbenet. Det borde ju påverkat fästet i lamellerna. Om han sedan var/är insulinresistent så är en sådan häst mkt mer känslig för alla "vanliga" fångframkallande faktorer eftersom den har höga insulinhalter och insulinet påverkar en hel del annat i kroppen som olyckligtvis inte är bra i fångsammanhang.

I vilket fall som helst så tycks det ju ha avstannat nu. Jag är inte så insatt i den rehabilitering av hoven som hovslagare gör. Jag kan inget om verkning/belsag osv och får lita på de jag anlitar. Men jag tror inte att de gör ngt åt det nu annat än att det är viktigt att han skos på rätt sätt (med rätta vinklar tex) så att hovbenet får en möjlighet att hamna på rätt plats igen (om det nu inte är det redan).

Om det hade varit min ponny hade jag fortsatt släppa henne i hagen men på begränsat bete. Sedan hade jag nog motionerat henne utan för mkt belastning, alltså gått promenader med henne. Och så hade jag fortsatt kollat pulsen. Men alltså inte ridit alls eller kanske inte så mkt. Men det är ju samtidigt jätteviktigt att han rör sig.

Var det inte din häst, axel, som fick fel diagnos vid fång? Varför såg ingen att din häst hade fång då om det alltid är så enkelt?

Förresten, jag hittade en video på youtube som bl.a. demonstrerar hur man kollar digitalpulsen. Den delen börjar ungefär efter 2.20 min, eftersom han först visar hur man tar den "vanliga" pulsen på en häst. Denna vet tar pulsen på ett för mig okänt ställe. Är det där ni andra kollar? Jag kollar högre upp...

http://www.youtube.com/user/TheHorseVideo#p/search/0/yFENXvYD5U0

Vad gäller röntgen så det jag lärt mig är ju att man kan (om hästen är i resbart skick osv såklart) rtg 10 - 14 dagar efter anfallsdebut. Sen om man eg kan rtg dag 4 och se sänkning osv vet jag inte. Nu minns jag inte, men jag har för mig att det kan gå på dagar från anfallsdebut till rejäl rotation/sänkning. Alltså om man har otur (alla sjunker/roterar ju inte).

Jag har blivit rek att rtg 'ca 10 dagar efter', och fått in det just kring 10 - 14 dagar. Sen Lillen rtg om 4 v senare iom att han eg inte var så mkt bättre fångmässigt på ÅB. 4 v efter det var han ju u.a., och då togs ingen ny röntgen då det var 'osannolikt' det roterat efter det, när symptomen avklingat.

Nu om det var fång det här, är han röntgad 5 v efter anfallsdebut. Och då efter att vara rejält på bättringsvägen, iom att han var i princip u.a. på kliniken. Så på ett sätt känns det ju inte rimligt hovbenet skulle roterat/sjunkit EFTER det. Samtidigt på ett annat sätt känns det inte rimligt med den rejäla randen på HF utan rotation/sänkning. Så nä, jag vet inte.

Visst kan man undra att 'men hur kunde veterinärerna/hovslagarna missa det?'. Det är vad jag hade frågat med, av ren nyfikenhet, för att dra lärdom av isf, att det kan vara så extremt atypiskt att.. Men är ju lite skillnad på att fråga och kritisera..

JAG lastar verkligen ingen för om det här nu var (är, hur säger man eg?) fång, och det missades. För mer atypisk fång får man nog leta efter då är jag rädd. Ensidig hälta, ingen mjuk kronrand/insjuken vid kronranden, en hälta som inte förvärras av hage/bus/hårt underlag osv. Ur fångsynpunkt så förutom där i början när jag behandlade det som fång (dock ingen butta) så har vi ju gjort eg 'allt fel', och hade övht ett roterat/sjunket hovben 'överlevt det' utan att hästen blev krympling för livet?

Det enda som talade ens i fångestens värld för fång var ju puls och värme i hoven, samt hälta. Det knepiga är ju att en process i hoven (från hovböld till värre) ger just samma symptom, puls/värme/hälta. Och att han haft fång och var/är IR (Apropå det, hur fan göra med glukosbelastningen nu då?)

MOT fång talade ju eg allt annat. Han fångvände inte, han blev inte sämre av rörelse, det var enkelsidigt, han avlastade inte tårna, han hade ingen breddad lamellrand/blödning i lamellranden.

ALLA tänkte som sagt tanken fång, det blir ju nog rent automatiskt så med en fd fånghäst att man alltid tänker fång först. Men det fanns helt enkelt inget som stödde det, förutom månne fångest ;) Så, med tanke på de symptom som var fanns, och framförallt på den totala AVSAKNADEN av den extrema försämring man borde se på en fångis som 'utsattes' för det L utsattes för, så hade det nog eg rent teoretiskt varit större risk för fel och mer 'konstigt' om de ylat fång istället för t ex hovböld.

Veterinärer och hovslagare är ju bara människor de med, och hästar är ibland fruktansvärt dåliga på att bete sig som skolboken.

Vad jag menar är att din hovis borde ha sett det vid senare skoningar- ja innan du nu har märkt det.
Han har ju större påverkan på höger än på den vita, men dock synbart ändå.

Jo jag vet att det är svårt att diagnosticera- vilket jag skrev, men efter 4-6 veckor syns det ju o man kan konstatera att det VAR fång. Fång kan ha luriga symptom.

Jo han har blivit mindre, men inte tillräckligt då du tänker ha honom på gräs.
Du skriver ju själv att han har depåer kvar.

Breddad lamellrand kan ses som att vita linjen inte är en smal rand utan diffus.

Fast han var på klinik 5 veckor efter. Vad menar du de skulle ha sett då som de inte såg?

Hovis har (liksom jag) sett randen, men den har sett ut som en tillväxtstörningsrand/foderrand tills den växte ner mer. Och som sagt, jag är med på alla skoningar, och i det närmaste fixerad vid lamellränder, och inget.

Och de såg ju inget på hoven (med skon av och lite verkat) på kliniken heller, då var det som sagt 5 v efter hältan först kom. De såg ju randen med då, nu pratade vi inte om den, men just iom att inget sas om den så lär de ha bedömt den likadant som hovis/jag, dvs en tillväxtstörningsrand/foderrand (och i sig inte konstigt med en tillväxtstörning i det läget heller). De kände ju på kronränderna etc på kliniken med.

Det är först sista månaden knappt den sett 'otäck' ut, när den kommit ner lite mer. Då som 'åtsnörningen' märkts.

Däremot, för säg 3 v sen hade nog 'alla' reagerat på den om de sett den.

Ang bantningen så har jag sagt att jag gärna vill ha ner honom på lite minus för att ha marginal ja. Men du kan inte gärna påstå han är tjock. Depåer har han inga, och det har jag inte sagt heller, var har du läst det? Det jag sagt är att 'alla' andra tycker det räcker nu, att han är smal nog. Och att det nog eg är så, men jag är nojig och vill ha honom lite i underkant för att ha lite marginal om utifall att. Dvs av ren noja.

Han har gått på 'gräs' i flera veckor, han har fortsatt gå ner på gräs. På vilket sätt menar du att om han gick ner mer och blev lite i underkant skulle ha ngt med gräs eller ej att göra? Han blir ju varken mer eller mindre IR av att gå ner från normal till lite för tunn t ex? Däremot, det ger en större marginal att hinna 'hejda i rimlig tid/på rimlig vikt' OM han skulle få 'fnatt' metaboliskt igen och sådär otäckt snabbt börja tjocka på sig. Och är ju den marginalen jag vill ha, av ren noja. Och därför jag vill lägga honom i underkant.

Jo han har fortfarande kvar av depåerna o det är det som gör honom mer IR.

Den "rullade" ju fram som 2-åring på klöverbetet:eek: o gick aldrig ner till nästa säsong.
Du underskattade betet även förra hösten.
Hade han bara varit fet ett tag så hade inte depåerna byggts upp.
Den som inte har dem är ju mkt lättare att banta- troligen inte IR.

Det är det som avgör skillnaden på tillfälligt IR eller permanent.

Jämför med Forest ponny så ser du en slank häst- vad som krävs för att få bort allt av depåerna. Titta vid bogen o ovan länden- bakom sadelstaden.

Hade den aldrig varit smällfet hade nuvarande vikten kanske varit OK, men nu är det som det är.

Tycker att det är märkligt att man inte kunde se/ känna skillnad på en foderstörning vs fångrand.
En foderand är liten o buktar ngt utåt medan en fångrand först känns som en åtstramning.
På en fånghäst borde man tänka fång..direkt. Längre bak på sidan känns det först iom att trakten inte trycks ihop på samma sätt som tån. Om du tittar på bilderna är trakten lång o kronranden går i en båge.

Hovisen har ju raspat lite på hovväggen o borde ha reagerat. Dock har han inte raspat väggen till en rät linje.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och... 2
Svar
22
· Visningar
5 934
Senast: Hoppsin
·
Foder & Strö Trotts extremt försiktig invänjning på gräset så har nu fullblodet lyckats få fång :cry: Så i år blir det inget bete utan hon får gå i...
Svar
9
· Visningar
1 831
Senast: DarkInNight
·
L
Hästvård Förlåt mig moderatorer, jag vet att det finns en fångtråd och jag har sökt väldigt mkt men jag har så himla många frågor ang vad som...
Svar
6
· Visningar
1 588
Senast: Atalantha
·
L
Hästvård Ja, de som läst min tråd om shettisen som verkades helt tossigt kan ju bakgrunden, men tar det lite snabbt i alla fall: Jag har ett... 7 8 9
Svar
171
· Visningar
18 208
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka