Sv: Fångtråd igen!
*KL*
Jag har ett tag hyst en starkare och starkare misstanke om den sak. Men slog i början ifrån mig, tänkte att jag ser spöken mitt på ljusa dagen herregud. Men den har liksom växt sig starkare och starkare. Och här i förra veckan testade jag den på en 'oinvigd'. Och fick den i princip bekräftad. Säker kan jag inte vara och kan aldrig bli, men..
Ni vet Lillens skumma hälta, den som började med att han blev rejält sulöm (och halt) på HF efter en tappsko. Vi (jag & hovis) förvånades starkt över detta, iom att det var snö och SÅ känslig har han aldrig varit. Fick på sko och sula, men blev sämre. Ett tag kunde vi inte utesluta fång, men sen förföll det omöjligt. Vi trodde flera ggr på hovböld men nej. Hältan påverkades inte av vila/rörelse, och betedde sig allmänt knasigt. Sen övergick den till att komma och gå, så gjorde även puls och värme. Ibland pulsade han och var varm i VF med, men han skickade tappskor omkring sig som rena haglet den här perioden med.
Var in på klinik, de såg den några steg här och var, rtg hoven ur alla vinklar och vrår men hittade inget. Rek åka hem, sätta igång och se vad som hände, då den inte kunde utredas mha bedövningar så länge dne kom och gick. Den fortsatte komma och gå, och jag förde bok över puls och värme. Hältan blev sakta bättre men pulsen och värmen var hipp som happ, både vad gällde HF och VF. INGEN röd tråd whatsoever, ibland bättre när han stod inne, ibland av rörelse, ibland bara obegripligt. Bokade en ny kliniktid, och sen hamnade jag på sjukhus för ganska allvarlig åkomma. Var sen sjukskriven, och då kollade jag eg bara hur det såg ut i hagen, och han var ren där, ingen puls/värme heller så jag lät det vara tills jag mådde bättre. (Sov mest när jag var sjukskriven).
Sen när jag återkom till verkligheten igen sas började jag fundera över hans 'foderränder', för de såg fasiken inte ut som foderränder när de kommit ner en bit, utan som - just det - fångränder. Där jag började känna att jag såg spöken mitt på ljusa dagen. Sån atypisk fång, som både hovslagare och klinik skulle ha missat, och som INTE skulle påverkat hovbenet, och gett DE symptomen? Nää, nu fick jag hejda fångesten.
Samtidigt gnagde det vidare, och jag fick ihop en 'misstanksteori'. Jag provade ju innan problemen började en ny typ av sulor, som dock inte funkade fram, det blev tryck över där strålbenet är, och han blev sulöm. Vi trodde det var därför han blev så sulöm vid tappskon. Ingen kunde förklara varför han var så upprörd när han skoddes dock, men svår häst iom TROR han det gör ont, så.. Men jag började fundera på om det kunde varit så att iom det var ömt av sulorna, sen tappade han en sko, det blev för mycket, vi höll på och bråkade med hoven genom att spika i den - många ggr iom att skon drogs flera ggr för att kolla efter hovböld etc, så blev det någon form av sulläderinflammation/mekanisk fång/överbelastningsfång/ja vad fan, fång fast inte 'som normalt'. Och att det påverkade VF med, men inte lika mkt, men det var därför pulsen var hipp som happ och inkluderade VF med, och förvärrades av när han tappade skor på VF med.
Jag kände dock fortfarande att 'nej Alex, kamma dig nu och skärp dig'. Men beslöt att ställa 2 frågor till hovslagaren utan att berätta varför. Så det gjorde jag förra veckan när vi skodde. Började med att fråga 'du det här, hur länge sen är det' och hovslagaren svarar utan att blinka '2 - 3 månader sen'. Lillens hälta började i början på februari, dvs för 3 mån sen. Sen frågade jag om han tyckte det var en fångrand eller foderrand, och tja ni kan ju gissa svaret.
Utan att jag sa mer trillade poletten ner hos hovis som konstaterade att 'helvete, den där hältan...'. Då drog jag min teori, och tja han kunde ju såklart inte bekräfta den, men inte skjuta den i sank heller.
För SÅHÄR ser nämligen herrns hovar ut. Nu är det ursprungliga fångranden PRECIS nedvuxen, men den var lindrigare, och jag tror det bara är att börja om att räkna ner och vänta ut innan någon stor belastning, även om han av allt att döma är u.a. nu. Funderar seriöst på att ta en ny rtg dock, även om den var ren på HF i mars, och då var dte värsta över, men..
Han står knas och min vinkel är knas, men de är ju tagna bara för att visa randen.. Och som sagt, jag är rädd att det inte går att skylla på så himla mycket annat? Eller vad tror/tycker ni? (Jag blir VÄLDIGT gärna överbevisad just nu, mer än ngt annat...)
Höger fram
Vänster fram