Fångtråd igen!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Iser
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 087
  • Visningar Visningar 165 820
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd igen!

Min ponny var sjuk fyra månader innan din.
Hon åt en del gräs förra sommaren med munkorg på. Under vintern gick hon i stora hagar utan munkorgen ända tills gräset började växa. Då kunde hon i början gå med munkorgen på "gräset". Men sedan gräset verkligen har satt fart att växa och vi har mkt gräs nu i hagarna så har jag dragit ner på grästiden rejält (alltså även med munkorg). Hon har haft puls ett par ggr och jag vill inte chansa. Det nya, tidiga vårgräset ska innehålla mkt lättlösliga kolhydrater och jag har läst för många varningar för att släppa fånghästar för mkt på bete i början av växtperioden.

Sedan kan man ju naturligtvis aldrig veta - din häst kanske klarar det.

Men jag tror att om man märker ngn förändring som ex tydligare puls så kan det vara ett varningstecken. Min plan eller i alla fall förhoppning är att hon ska kunna äta mer gräs längre fram i sommar.

Kl*
Ni som användt/använder munkorg,har hästarna på sig den hela tiden(tänker på hästar som "går på" bete)?Hur mycket kan de få i sig genom munkorgen& räcker det då eller fodrar ni extra med hö?Dricker de tillräckligt med vatten när de har den på sig?

Min ponny var sjuk fyra månader innan din.
Hon åt en del gräs förra sommaren med munkorg på. Under vintern gick hon i stora hagar utan munkorgen ända tills gräset började växa. Då kunde hon i början gå med munkorgen på "gräset". Men sedan gräset verkligen har satt fart att växa och vi har mkt gräs nu i hagarna så har jag dragit ner på grästiden rejält (alltså även med munkorg). Hon har haft puls ett par ggr och jag vill inte chansa. Det nya, tidiga vårgräset ska innehålla mkt lättlösliga kolhydrater och jag har läst för många varningar för att släppa fånghästar för mkt på bete i början av växtperioden.

Sedan kan man ju naturligtvis aldrig veta - din häst kanske klarar det.

Men jag tror att om man märker ngn förändring som ex tydligare puls så kan det vara ett varningstecken. Min plan eller i alla fall förhoppning är att hon ska kunna äta mer gräs längre fram i sommar.

jag är också inne på att tydligare puls eller värme i hovarna kan vara ett varningstecken. Men samtidigt så har han även fått det när det varit en riktigt varm vårdag (innan gräset kom upp) så jag vet inte riktigt om det var pga värmen eller gräset som pulsen var tydligare på honom igår. Hade jag tänkt efter hade jag ju kännt på min andra häst och kollat om hon hade puls också (ej fånghäst).
Att det här gräset som kommer upp nu är känsligt för en fånghäst vet jag, men jag hoppas att den lilla mängd han får i sig inte utlöser ett anfall. Det är verkligen lite gräs i hagen, hagen är liten och de andra hästarna äter de med. Jag får se hur det ser ut med puls och värme nu när jag åker dit. Skulle det ha kommit tillbaka får jag stänga in honom i en egen del eller sätta på munkorg.

Tack för bollplank!

Kl*
Ni som användt/använder munkorg,har hästarna på sig den hela tiden(tänker på hästar som "går på" bete)?Hur mycket kan de få i sig genom munkorgen& räcker det då eller fodrar ni extra med hö?Dricker de tillräckligt med vatten när de har den på sig?

Jag hade munkorg på hästen under förra sommarens betesperiod.
Jag har en lättfödd travarnordis så det han fick i sig var alldeles perfekt för att hålla honom i hull. Alldeles lagomt hull just då, men då tränade vi inte, så vi får se i år om jag kommer behöva stödfodra nu när han motioneras varje dag.
Jag har inte jämfört med hur mycket han dricker utan/med munkorg, men han verkar dricka som vanligt så jag tror inte den gör någon skillnad.

Ok.Gick hästen på bete dygnet runt och då med munkorgen hela tiden?När hade din häst sitt "fånganfall"? och hur lång tid efter "vågade" du släppa på gräs:confused:

han fick fång 15 april 2009. Han fick virus på struplocket i januari så han fick ordinerat vila hela våren = gick upp i vikt.
Vi tror att det som utlöste det hela var en kombo av vilan + viktuppgång + (för) näringsrikt blött silage + och sen kanske det första gröna frostnupna gräset var droppen som utlöste det.
Gick på bete med munkorg förra sommaren, gick bra.
Röntgad vår, höst , tidig vinter. Senaste röntgen visade att allt nästan gått tillbaka och på inrådan av vet försiktig igångsättning.
Sattes försiktigt igång i jan/feb 2010
Nu är han X antal kilo lättare. Rids dagligen. Har begränsad mängd torrt hösilage, så han BORDE inte få ett anfall... men jag kan inte låta bli att oroa mig för det här första riktiga gräset.

Lillen fick ju fång efter din, han fick fång helgen efter midsommar. Utlösande var troligen IR och chockhöjning av fruktanhalten. Han blev troligen IR cirka 3 v innan fånganfallet (men jag fattade det inte då).

Han åt liiite gräs med munkorg förra hösten (hade inget annat att släppa på), nu i vår går han på gräs men med munkorg. Min plan var att hålla hagen så nedbetad att jag kunde ta av munkorgen. Det lär skita sig bigtime dock. gräset har dragit iväg väl mkt för det, de når inte beta av runt stenar etc. Dessutom kan det inte betas kortkort med munkorg.

Jag skulle ljuga om jag sa att jag tyckte om eller var lugn med att han går på gräs, men då jag inte kan erbjuda gräsfritt OCH yta samtidigt och jag anser att liten ruta inte är humant, så har jag inget val (hade jag det så - inget gräs).

Hursom han går med munkorg, får i sig LITE gräs och är vrålhungrig. Stödfodras med minimal mängd silage ute 2 ggr/dag, och sen inne silage + halm. Han har fortsatt gå ner dock *hurra*

Jag är otroligt tudelad till gräset dock, nu är det som sagt väl långt för jag ska se att jag någonsin når 'utan munkorg'. SAMTIDIGT så är nog det här lite 'längre' (allt är relativt) gräset säkrare än om de betat ner det kort-kort.

(Shettisen hade fång i höstas hos fd ägare, han har dock redan nästan direkt efter ätit gräs, frostgräs och varit hysteriskt fet, så han verkar inte IR iaf, och han ger mig inte lika mkt ångest som L). Jag skenar och kollar puls osv stup i kvarten, drar in på utetiden om det är 'fel väder' och håller kvar inna på morgonen om det har varit nattfrost etc. Än går det *peppar peppar* bra.

Så, jag skulle i ditt läge nog helst inte vilja släppa utan munkorg,s amtidigt är det så hårt nedbetat kanske det inte går beta med munkorg heller? Å tredje sidan hårt nedbetat = stressat.

Kl*

Förr hade jag den hela tiden på bete, han blev trots detta och trots installning del av dygn fet som en julgris, blev troligen IR, och fick fång.

Numera har han den hela tiden i hagen såfort det finns minsta gräs, den tas av när snön kommer och åker på när snön försvinner. Har den hela tiden ute.

Dricker helt obehindrat och samma mängd som vanligt, däremot får man byta vatten och skura karet oftare då korgen skitar ner vattnet.

Jag stödfodrar med silage + halm. Ute får de nu två minimala givor silage/dag (äts med munkorg på). Inne får han silage + halm. Jag kommer justera stödfodringen efter hur hullet går, än har han gått ner i vikt, men om/när han stannar/börjar gå upp justeras det efter dte.

Det kommer aldrig blir annat än 'knappt halvdyg'sgräs. Nu går de på gräs (bete känns som att ta i att kalla det, det får han aldrig mer) 8 - 11 h per dygn, beroende på väder och vind osv. Resten av tiden står de inne. Kommer hållas likadant sommaren igenom, ändå som händer är att jag kommer vända dygnet och ha ute på natten och inne på dagarna sen.

KL

Eftersom jag är i gång med igångsättningen undrar jag om det är något särskild man ska tänka på i näringsväg då. Läste någonstanns att man ska ge e-vitamin - stämmer det? Något mer? Min har tappat väldigt mycket muskler och är i smalaste laget nu, så jag spar inte så mycket på grovfodret längre (konstig sits:grin:)

Puttar upp denna frågan lite;) I fall det är någon som vet...

När det gäller gräs, så går min fortfarande mestadels i grushage. Men vissa dagar släpps han i hage med gräs i 2-5 timmar. Men detta är en hage med väldigt lite gräs. Det är nerbetat kort kort och på vissa ställen i hagen är det bara jord. Det är så lite att de väljer hö framför gräs om de får möjligheten.

Detta har funkat fint trots att det inte riktigt är samma varje dag...

Varför skulle de behöva extra e-vit för de sätts igång? De ska ju - som alltid - ha behovet täckt.

Sen, e-vitamin spelar stor roll för musklerna, men om de inte har en brist när de sätts igång behövs ju inte läggas på extra för det?

Vid fettrik utfodring kan man behöva ge mer vit E dock t ex. Men för en häst med behovet täckt, för att den ska sättas igång försiktigt? Nä?

Så, kolla bara att behovet är täckt. Gräs är en ypperlig källa till vit E btw (och solljus till andra vitaminer). Därför 'betesmineraler' är utan vitamin.

Om du börjar laborera med E-vit så glöm inte att upptag osv av andra ämnen hänger ihop, t ex så upptaget av selen och e-vit är knutna till varandra, samma sak med A och E. Och A och D samspelar osv osv.

Men, kolla vad han får i sig av mineraler etc (grovfodret kan du i princip räkna bort, där har vitaminhalterna sjunit såpass nu från förra årets skörd), och ge tillskott om behov inte täcks.

Om det inte ändrat det så är dagsbehovet per 100 kg kroppsvikt från underhåll upp till medelhårt arbete 75 mg, maxtolerans (E-vit är ju fettlösligt så överskott lagras in) är inte lika klart fastställd men brukar anges till 3 000 mg.
En liten studie om du är intresserad btw, där de studerat vit A och E, tillskott osv just

http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00000656/01/ExjobbJM.pdf

Senast ändrad:

◦Cinnamon – Studies with lab animals and trials in people have documented favorable effects of cinnamon in both preventing and treating IR. It is recommended to feed cinnamon to horses at a rate of 1mg/lb of body weight divided into two feedings.
http://www.oceanstateequine.com/nutritionandlaminitis.html

Det är möjligt att det är bra att ge kanel till en IR häst. Om man läser den andra länken i ett par inlägg tidigare så står det i den att kanel aldrig har testats på hästar och att det endast är genom erfarenhet av att ge kanel till hästar som man tror att det kan hjälpa. Man tror också att det är ofarligt att ge det till hästar. Det står också att att man har studerat det på människor och att det visar på en viss möjlighet till förbättring av insulinkänsligheten.
Nu har jag för mig att kanel precis som mkt annat ej är nyttigt i större mängder.

Men jag är alltid skeptisk till påståenden om ngt som inte är testat på riktigt.

Den andra länken till Obesity and Laminitis (fetma och fång) var intressant.

Det kanske närmare är selen han ska ha mer av då. För det får han nog lite i underkant av (kan man se/märka på hästen på något sätt om den har selenbrist?).

Jag vet faktisk inte om e-vit. behovet är täckt. Får kolla på fodersäcken hur mycket det står det är i. Någon som vet vitamininnehållet i GP alfalfa ? Har för mig att det inte står något sånt på förpackningen.

Funderade på ditt förslag att Belle kanske behövde lite mer att "tänka på", att det kanske var därför hon uppförde sig så illa. Igår började jag så smått att klickerträna henne, och hon både fattade snabbt och verkade tycka att det var kul :)! Tack för idéen - nu fick hästen och jag genast lite mer nyttigt och roligt att göra tillsammans!

Oj vad roligt! Jag har aldrig klickertränat, men det krävs godbitar i början för att lära in belöningssystemet va?

Tyvärr tror jag inte det skulle gå bra alls med Wincent. Han är groteskt matfixerat och tiggbenägen. Har ganska stora bekymmer över hur jag ska få bort detta faktisk:crazy:

Men vad roligt att tipset hjälpte:grin:

Lite OT: Men..

Jag hade B. alltid att backa ett steg ELLER vända bort nosen från mig för att få någonting. Förökte en tid med att inte ge överhuvudtaget men det resulterade i att han försökte med alla världens konster (och ovanor) för att få. Det var enklare att lära in att han måste göra något för att få en godisbit.

Den sista tiden då jag kom in i hagen eller boxen, kunde han komma fram (inte alltid - dock om jag ropade). Jag prasslade i fickan. Han tog ett steg bak eller tittade åt sidan - jag gav. Han slutade med alla nosningsförsök, att försöka putta, komma emot eller vad han nu gjorde. Han kunde försöka hota ibland med öronen bak för att få - allt handlade om ledarskap. Det var otroligt enkelt med honom. Tog nån dag och så var det inlärt. ;)

Han slutade faktiskt också att tigga. han visste att sålänge jag inte prasslar i fickan (och han går undan) , kommer inget gott. jag fick ha mina fingrar och kläder ifred..

Senast ändrad:

Jag gjorde misstaget att lära B. vacker hov...vilket resulterade i att när hovis eller vet. kom skulle han minsann visa vilken fin pålle han var och hälsa med hoven i luften. Fast man inte sa "vacker hov". Det var inte så populärt:angel:

Ok.Gick hästen på bete dygnet runt och då med munkorgen hela tiden?När hade din häst sitt "fånganfall"? och hur lång tid efter "vågade" du släppa på gräs:confused:

Dygnet-runt-bete, ja. Munkorg på hela tiden, förutom en stund på dagen när vi var ute och gick istället. jag kommer inte ihåg exakt när jag släppte honom på bete, men mitten av april fick han fång, och i slutet av juni tror jag han gick på bete. -symtomfri sen länge. Men jag resonerade som så att det var inte gräset han blev dålig av, det var bara en bidragande orsak. Hade han fått fång av gräset så hade jag absolut inte släppt honom på bete.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och... 2
Svar
22
· Visningar
5 926
Senast: Hoppsin
·
Foder & Strö Trotts extremt försiktig invänjning på gräset så har nu fullblodet lyckats få fång :cry: Så i år blir det inget bete utan hon får gå i...
Svar
9
· Visningar
1 831
Senast: DarkInNight
·
L
Hästvård Förlåt mig moderatorer, jag vet att det finns en fångtråd och jag har sökt väldigt mkt men jag har så himla många frågor ang vad som...
Svar
6
· Visningar
1 587
Senast: Atalantha
·
L
Hästvård Ja, de som läst min tråd om shettisen som verkades helt tossigt kan ju bakgrunden, men tar det lite snabbt i alla fall: Jag har ett... 7 8 9
Svar
171
· Visningar
18 208
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Septisk artrit