Får: är det dax nu? Mjölk i juvret

nordsvensken

Trådstartare
På tjockaste tackan vars juver hårdnat senaste dagarna, kom det mjölk ur spenarna när jag klämde och kände på henne för en stund sedan. Hon verkar lite disträ, men smakade på kraftfoder när det bjöds. Kan det fortfarande vara tid kvar trots mjölk, eller kan jag ställa in mig på att det är dax? Hur lång tid innan lamning får man mjölk ur juvret?
 
Sv: Får: är det dax nu? Mjölk i juvret

Hur har det gått? Blivit några lamm? Tror det blir mjölk inom ett dygn innan eller något sådant...

*Hoppas på små pluttar*
 
Sv: Får: är det dax nu? Mjölk i juvret

Ha ha, inga lamm här inte. Tackan höll på en dag och vankade, matvägrade och verkade på gång, men sedan ändrade hon sig och började äta, och allt har varit normalt sedan dess. Mjölk kommer det fortfarande när man kneer på juvret...
 
Sv: Får: är det dax nu? Mjölk i juvret

Jag skulle sluta klämma på juvret. Det är ändå inget säkert tecken. En del tackor lammar ganska långt efter det finns något i juvret. Man lär sig med tiden när det är dags och fram till dess så får man helt enkelt kolla till dom. Det bästa för att slippa vaka ihjäl sig är att ha stenkoll på när man släppte till baggen då vet man iallafall när det KAN bli som tidigast.
 
Sv: Får: är det dax nu? Mjölk i juvret

Tråkigt att det inte hänt något ännu! Här är det också en lång väntan! De skulle börjat denna helgen, men än har det inte hänt någonting! :( Så det är bara att fortsätta kolla till dem!
 
Sv: Får: är det dax nu? Mjölk i juvret

Det bästa för att slippa vaka ihjäl sig är att ha stenkoll på när man släppte till baggen då vet man iallafall när det KAN bli som tidigast.

Jovisst, jag vet att jag släppte baggen 16 september, så det har gått över en månad ifrån när det kunde varit dax för första gången. Det är extra lurigt denna gången eftersom såväl bagge som tackor alla var 6 mån vid ihopsläppet, så man vet ju inte hur fort de kan få till det, ungdomarna.

Våra nya tackor som släpptes med baggen då både tackor och bagge var 1år, känns det som om vi har bättre koll på, för baggen sågs betäcka samtliga under två dagars tid, och tackorna har inte visat några teckan på att brunsta om, så där har vi förhoppningsvis bättre förutsättningar när det gäller att gissa datum för lammning...
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
650
Senast: Ketrawzc
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 787
Senast: Grazing
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 563
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 276

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp