Får betala 24 000 för hästboxar

Sv: Får betala 24 000 för hästboxar

Vilken jävla diktatur vi lever i.
 
Sv: Får betala 24 000 för hästboxar

(Ridsport)
Ett par i Våxtorp byggde fyra boxplatser utan tillstånd från länsstyrelsen. Det kostar dem 24 000 kronor enligt en dom i kammarrätten.

Läs mer...

Man blir ju mörkrädd...... :crazy::(

Såna saker kan dom lägga krut på, men om nån inte tar hand om sina hästar så ska dom få chans på chans att förbättra sig medans djuret lider o vanligast i slutänden ändå måste avlivas.... :(

Men gud nåde den som har 2 cm för liten box :devil:
 
Sv: Får betala 24 000 för hästboxar

Man blir ju mörkrädd...... :crazy:

Såna saker kan dom lägga krut på, men om nån inte tar hand om sina hästar så ska dom få chans på chans att förbättra sig medans djuret lider o vanligast i slutänden ändå måste avlivas....

Men gud nåde den som har 2 cm för liten box :devil:

Jo, eller som i ett annat fall... Hade det inte varit en bekant till mig så hade jag aldrig trott på det.....

Nya stallägaren har ett stall som enligt lag uppfyller alla måttbestämmelser med råge! Stora fina hagar med staket av eltråd. Yrkesmässig hantering med välmående hästar.
När stallet ska godkännas för "Säker Hästgård", vilket den mkt väl uppfyller, så upptäcks att det inte finns någon förprövning av ombyggnationen från svin/ko till häststall.....
Det skulle gå på ett 5-siffrigt belopp att få det godkänt retroaktivt :o om inga ändringar krävs då.... :confused: När det är godkänt så måste gården inspekteras på nytt för att få hålla häst där o sen då även om h*n vill ha "Säker Hästgård" så måste det göras om på nytt..........

5 mil därifrån finns en dam som har flertalet anmälningar på sig angående vanvård av både häst o hund..... Hon ska ju självklart få flertalet chanser att förbättra sig...... under tiden ramlar fler anmälningar in....... självklart ska hon få behålla djuren under tiden.... fast dom inte mår bra :mad:

Vilket väljer dom att lägga energin på??? Jo, förprövningen... :mad:

Betala omgående annars blir det förbud mot hästhållning...... Ingen hänsyn eller förståelse här inte.... Grrrrr..... Kan bara uttrycka mig på ett vis angående det... :devil:
 
Sv: Får betala 24 000 för hästboxar

Tvi :mad: Byrokrati-staten Sverige har sina sidor..
 
Sv: Får betala 24 000 för hästboxar

Tvi :mad: Byrokrati-staten Sverige har sina sidor..

:grin:jo, jag tackar, jag.... :cool:

Hur vore det om dom kunde lägga energin där den behövs istället :confused:

Men det är likadant i alla områden.... Det är f*n tuffare straff på att lura staten på pengar än att ha ihjäl nån..... :eek::confused:
 
Sv: Får betala 24 000 för hästboxar

Men det är likadant i alla områden.... Det är f*n tuffare straff på att lura staten på pengar än att ha ihjäl nån..... :eek::confused:

Så är det. Att undanhålla pengar från staten ger högre straff än att ha ihjäl medborgare. Jag har exempel på det: en f d *-kompis såg till att staten inte fick in en miljon i skatt. H*n fick 6 års fängelse. Jag fick två släktingar ihjälkörda av en knarkare/alkoholist i en bil. Han dömdes i samma veva för misshandel av flickvän, stöld, vapeninnehav och olovlig körning samt något mer jag inte kommer ihåg just nu. Han var hög som Eiffeltornet när han satte sig i bilen. Han fick 16 månader som han bröt genom att smita under en bevakad permission vilket inte innebar någon ökad strafftid.

Visst ska man hålla sig till reglerna men ibland blir det bara löjligt. Ingen har farit illa av dessa boxar och det hade väl räckt med att de var tvungna att söka i efterhand kan man tycka.
 
Sv: Får betala 24 000 för hästboxar

Det där verkar ju helt sjukt, hade jag varit din kompis hade jag brevbombat jordbruksministern, med bilder etc. och en jämförelse mellan de två gårdarna och krävt att få svar hur i h------ detta ens är möjligt! Och undrat om dom tycker att jag ska flytta mina hästar till damens gård medans jag väntar på att få tillbaka mitt tillstånd att hålla hästar!!
 
Sv: Får betala 24 000 för hästboxar

Som någon sa tidigare, man blir ju mörkrädd när man tänker på det svenska rättsystemet :eek:
 
Sv: Får betala 24 000 för hästboxar

En kompis till mig som pluggat till lärare, fick under någon kurs lära sig att straffsatserna baseras på vad staten förlorar på brottet - typ. Därför är det värre att skada en vuxen jämfört med att skada ett barn. Den vuxne arbetar ju och då förlorar ju staten inkomst. Barnet däremot har inte börjat dra in pengar ännu... Ungefär så resoneras det, alltså vad samhället förlorar på brottet. :grin:

Rätt eller fel?:crazy:
 
Sv: Får betala 24 000 för hästboxar

För ett antal hundra år sedan avskaffades livegenskapen från dom välbeställda, men den flyttades till staten istället. Där är vi än, slaveriet är avskaffat men ändå är vi mer än någonsin slavar åt staten.
Dom system vi har för att anmäla övergrepp från myndighet eller stat bygger på att i alla möjliga lägen frikänna staten. I nått enstaka fall kan man få rätt men då är det i historiska övergrepp som dom styrande idag inte behöver stå till svars för.
Staten behåller sina privilegier men flyttar över all stats service mm till marknaden. Posten, skolan, telefoni, el sjukvård mm som var tänkt att betalas av medborgarna via staten är skrotade men skatte trycket är oförändrat och sen kommer avgifter för det som var tänkt att vara gemensamt ovan på för allt ska forfarande betalas.
 
Sv: Får betala 24 000 för hästboxar

Som någon skrev:
Djur som missköts verkar kunna bli lättare fria än att man bygger. Personligen tycker jag det ska vara svårare att få ha kvar misskötta hästar än ett misstag som att man trodde man fick ett godkännande när det gäller 4 ynka boxar.
 
Sv: Får betala 24 000 för hästboxar

Jaha, förprövningar, tillstånd och liknade är tydligen bara trams som man kan/ska strunta i. OM jag kör bil jättebra borde jag alltså i princip heller inte bli bötfälld om jag kör utan körkort. KAN jag köra i rondell, fickparkera, max mått på utskjutande last, vägmärken etc och dessutom i alla fall nästan håller hastighetsgränserna och dessutom är spik nykter så ska man inte lägga tid på att straffa mej utan i stället jaga rattfyllerister? Varför åka till bilbesiktningen när bilen i alla fall är OK?

För mej är det faktiskt SJÄLVKLART att om man inte gjort förprovning/har de tillstånd som krävs så blir det dyrare än om man gjort rätt från början. Avgiften är normalt 4 gånger avgiften för förprövning. Är det verkligen så fasansväckande hemskt??? Det verkar vara frågan om en såndan avgift i det här fallet, inte böter för brott mot djurskyddsbestämmelserna.
 
Sv: Får betala 24 000 för hästboxar

Det du räknar upp är till för att skydda andra.
Avgift för att förbättra för sina djur är nått annat. Skulle du tycka att det är ok att förpröva om du ska få byta till dubbdäck en norrlandsvinter?
 
Sv: Får betala 24 000 för hästboxar

Förahandsprövningen verkar inte bara vara till för att skydda djuren utan faktiskt delvis vara till för att skydda den som bygger mot alltför stora krav på ändringar eller förbud att hålla djur i byggnaden när bygget redan är klart.

Gissnigsvis vill man också slippa utdragna konflikter genom att tvingas att ställa krav på kostsamma ombyggnader i efterhand när det t ex fattas några cm eller brandskyddet inte är helt OK. Du behöver heller inte förhandspröva för att du byter boxdörren eller vattenkoppen, det är bara ågärder som är "av väsentlig betydelse från djurskydds- eller djurhälsosynpunkt" som ska förprövas.
 
Sv: Får betala 24 000 för hästboxar

Och hur passar då en hög straffavgift in om man nu inte bygger.
 

Liknande trådar

Fordon Jag ska sälja min citroen och enligt blocket är den värd 10 000 kronor. Om jag däremot kollar på biluppgifter.se så hamnar priset på 19...
2
Svar
30
· Visningar
1 546
Senast: mars
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 190
Senast: Freazer
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Och visst ja, jag är ju så aggressiv och otrevligt enligt rara bukevänner som jobbar som byråkratiska tjänstemän, att de inte vågar...
Svar
2
· Visningar
1 033
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
838

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp