får chefen ta bort arbetspass?

seahawk

Trådstartare
Jag är timanställd och har fått ett schema över sommaren. Chefen hörde nu av sig och frågade om jag kan jobba andra tider en dag mot vad jag skulle ha jobbat, vilket jag inte kunde. Då svarar chefen att jag får ledigt den dagen istället. Får hen göra så?
 
Jag är timanställd och har fått ett schema över sommaren. Chefen hörde nu av sig och frågade om jag kan jobba andra tider en dag mot vad jag skulle ha jobbat, vilket jag inte kunde. Då svarar chefen att jag får ledigt den dagen istället. Får hen göra så?

Japp, det får han. Det är nackdelen med att vara timanställd... :/
 
Jag är också timanställd och har fått lära mig att "lagt schema ligger", chefen får inte hålla på att dra ner på timmar eller plocka bort dagar?
 
Beror på vilket kollektivavtal man tillhör kanske? Men jag skulle säga att ett schema gäller om det är lagt. Dock får arbetsgivaren ändra om tider och ta bort pass om passet ligger längre bort än 14 dagar. Är det kortare inpå så har du rätt till att vara ledig de timmar som plockas bort från ordinarie schema med lön, alternativt placeras på annan arbetsplats det aktuella passet.
 
Jag är timanställd och har fått ett schema över sommaren. Chefen hörde nu av sig och frågade om jag kan jobba andra tider en dag mot vad jag skulle ha jobbat, vilket jag inte kunde. Då svarar chefen att jag får ledigt den dagen istället. Får hen göra så?

Brukar vara så att om det ligger tillräckligt långt fram i tiden så kan man göra så. Däremot får man inte göra det med hur kort varsel som helst. Vilka tider som gäller regleras av ditt kollektivavtal.
 
Lagt schema ligger, i alla fall inom rimlig tid. På mitt föra jobb var det 2 veckor innan som de var tvugna att säga till annars fick vi lön även om vi blev lediga det passet.
 
Lagt schema ligger, i alla fall inom rimlig tid. På mitt föra jobb var det 2 veckor innan som de var tvugna att säga till annars fick vi lön även om vi blev lediga det passet.

Så har jag alltid haft och det har inte spelat någon roll om det varit kommunalt, statligt eller på privat större företag.

Kan man inte den dagen har arbgivare fått ordna någon annan och har det varit kort varsel dessutom får man fullt pröjs den dagen även fast man inte jobbat.

Bara för att man är timmare finns ingen rättighet att hatta runt folk hur man vill, när man vill eller hur ofta man vill
 
Så har jag alltid haft och det har inte spelat någon roll om det varit kommunalt, statligt eller på privat större företag.

Kan man inte den dagen har arbgivare fått ordna någon annan och har det varit kort varsel dessutom får man fullt pröjs den dagen även fast man inte jobbat.

Bara för att man är timmare finns ingen rättighet att hatta runt folk hur man vill, när man vill eller hur ofta man vill
Ja, så var det både i Lunds kommun och det privata företaget jag jobbade i innan.
Antar att det är samma i nuvarande, men här ändras aldrig schemat från chefen så.
 
Schema-ändringar får göras med 14 dagars varsel eller efter överenskommelse med de inblandade.

I princip är det så att de timmar du är schemalagd är du garanterad, däremot är det ju liten vits att bråka om det om du vill stanna kvar och ha referenser från stället. Händer det en gång hade jag nog kanske haft överseende, är det satt i system hade jag nog tagit ett samtal om att det faktiskt inte är OK.

Resultatet kan bli att de presenterar schema med kort varsel istället, månad för månad - typ.
 
Fast nä? Inte lagt schema och utlovade timmar får ju aldrig tas bort?

Det är ju fullt möjligt att nåt pass kanske flyttas om men det får inte bli allt
för hindrande eller att det sker hela tiden

Fel av mig menade att arbetsgivaren har rätt att bestämma och kan när som ändra schemat 14 dagar innan passet.
 
Tack för alla svar!
Det är nu på onsdag de vill ändra mina tider (alltså meddelar de 5 dagar innan, vilket jag tycke var väldigt nära inpå). Jag planerar ju mitt övriga liv efter schemat och kunde helt enkelt inte byta tid. Därför kändes det lite taskigt att inte få jobba alls.

Nu är det inte hela världen om jag blir av med ett arbetspass, men bra att veta vad som gäller om det händer igen :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 733
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 226
Senast: Enya
·
Samhälle Efter att en kompis var med om en grej frågade jag chefen om hjärtstartare idag och det visade sig att det inte finns någon på mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 419
Senast: lingonben
·
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 704
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp