Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
det är väl CillaW som är läkare inte cilla![]()
Normalt sett får man inte ha barnen på förskola när en förälder är hemma, t ex sjukskriven.
Om jag är ledig mitt i veckan då. Jag går på schema, så min helg kan ju vara onsdag-torsdag, får inte mitt barn vara på förskolan då?
Jag har arbetat på flera förskolor och är föräldern sjuk så får barnet vara på förskolan, föräldern får även hämta och lämna.
*kl*
Till er som skriver att barnen ska vara hemma, vad har er kommun för regler?
Hm, snopet
Jag känner några som gör så, kanske hämtar tidigare den dagen, "fuskar" dom då?
Ja, dom kan ju kanske ha kommit överens med det dagiset också, vad vet jag.
Och hur funkar det med betalning osv för då behöver ju inte barnet gå full tid på dagis (nej, jag har ingen koll)
Fast det snurrfian skriver är ju att man eg inte har rätt att lämna på dagis när man är ledig. Men att man kan träffa överenskommelse med dagiset/göra undantag, för att föräldern vill ha barnet på dagis när föräldern är ledig.
Det jag beskriver är ju inte det, utan där är det dagiset som tycker att barnen ska vara där även när föräldern är ledig, och fast föräldern vill ha barnet hemma?
Sen, vägrar föräldern och har barnet hemma när han/hon är ledig, så 'händer' ju inget mer än att det blir muttrigt, men just att dagisen har som 'krav' eg att barnen ska gå på dagis X dagar/v, oavsett om föräldern är ledig vissa av dem och då eg inte vill ha barnet på dagis.
För barnen tror jag inte det spelar roll dock, precis som du säger så verkar/brukar ju de flesta barn tycka om dagis och gärna vara där.