Får inte i vänstergaloppen

Nu behöver jag hjälp från er mycket rutinerade utbildare typ @tuaphua, @mooi, @fio etc då både jag och min tränare (även unghästdito) går bet på detta.

Häst: 4 år, sen i kroppen, snäll och lyhörd. Röntgad och kollad på två olika kliniker för detta problem (ua på båda klinikerna). Equiterapeut kommer regelbundet.
Jag: medelålders dressyrtant, tävlat msvb, tränar msva och har haft ett flertal unghästar genom årens lopp.
Problem: hästen går inte i vänster galopp med ryttare på.

Bakgrund: hästen köps som tvååring. Går då bara i vänster galopp eller kors. Jag tänker att det växer bort och är inte hysterisk. Innan inridning kollas hästen veterinärt och av equiterapeut och är ua veterinärt och equiterapeuten lossar en spänning i vänster bak. Hästen rids in, går endast i vänster galopp eller (oftast kors). Kollas på klinik och veterinärens kommentar är att den enda som är helt obekymrad av korsgaloppen är hästen, för den galopperar på så stabilt och balanserat i sin korsgalopp.

Hästen gymnastiseras och utbildas vidare i främst skritt och trav. Jag provar alla möjliga metoder att få rätt galopp: ute i kurva, på bana innan hörn, innan vägg efter volt, ställa inåt, ställa utåt, sitta på ytter, sitta på inner (och en blandning av alla dessa), fatta från skänkelvikning, fatta från öppna, fatta från skritt, fatta från trav, fatta i nedsittning, lätt sits.
Det enda som fungerar är att fatta höger galopp från en brant sluta i skritt, då blir det rätt 9 gånger av 10.Nu kan hästen bara galoppera i höger galopp eller kors, från att bara kunna galoppera i vänster eller kors. Och så här har det varit några månader nu, höger eller om jag inte fattar från brant skrittsluta kors. Vänster får vare sig jag, tränare eller någon annan jag slängt upp i. Och fattar jag inte höger från en brant skrittsluta blir det nästan alltid kors.

Till saken hör att när hästen logeras/tömkörs kan hon bara gå i vänster galopp eller kors. Då funkar inte höger. Samma när hon är lös i hage.

Hästen kollas av equiterapeut regelbundet. Varit på en andra klinik för second opinion.Tränaren beskriver hästen som att hon uppfunnit en ny gångart, hon är helt tillfreds och balanserad i sin korsgalopp och kan galoppera på i ganska små volter med välvd rygg och trevlig form och i balans.

Hästen går i korrekt unghästform och är väl utbildad i skritt och trav och höger galopp för sin ålder. Jag vill tävla, men det går ju inte för det finns inga program utan vänstergalopp...

Nu flickor har ni något att bita i...
Tacksam för inputs!

Du har ju försökt "allt" kan tyckas och haft kunnigt folk omkring dig. Dessutom fått bra tips och råd så där har jag inget mer att komma med mer än att hålla med om tålamod och åter tålamod. Men en tanke som slog mig. Vår unghäst har lite samma problem även om det inte är så "allvarligt". Han envisas med att rulla sig i boxen och har mer än en gång rullat fast som vi har sett. Hur många gånger han gjort det utan att vi vet har vi ingen aning om.Det är inget sånt han gör som sträcker till eller knixar till honom?
 
Du har ju försökt "allt" kan tyckas och haft kunnigt folk omkring dig. Dessutom fått bra tips och råd så där har jag inget mer att komma med mer än att hålla med om tålamod och åter tålamod. Men en tanke som slog mig. Vår unghäst har lite samma problem även om det inte är så "allvarligt". Han envisas med att rulla sig i boxen och har mer än en gång rullat fast som vi har sett. Hur många gånger han gjort det utan att vi vet har vi ingen aning om.Det är inget sånt han gör som sträcker till eller knixar till honom?
Njää, han kollas ju varannan månad av equiterapeuten och han är fin oftast, inget större som skulle påverka, säger hon (jobbar med landslaget så hon borde ju veta vad hon pysslar med)
 
Njää, han kollas ju varannan månad av equiterapeuten och han är fin oftast, inget större som skulle påverka, säger hon (jobbar med landslaget så hon borde ju veta vad hon pysslar med)

Det tror jag säkert att hon kan, det var bara en tanke när det mesta är uttömt.
 
Kompisens stora lite unghäst hade problem med fattningen i ena varvet. ATT galoppera var inga problem. Men högerfattning var ett stort projekt. Nu var denna stor och gänglig och gradvis har problemet försvunnit med styrka och ålder. Den är lugnt tagen pga sin storlek.
Provade det mesta, olika tränare, ryttare, tillvägagångssätt osv. Ingenting var klockrent men det som funkade absolut bäst var att fatta galopp över en bom, men först när man nästan var över den, när bak skulle ta klivet över.

I dens fall har det krävts tid. Tid att växa i kostymen, få balans och styrka. Den är rätt känslig för vad och hur ryttaren beter sej i sadeln dessutom.
 
  • Gilla
Reactions: rtf

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 509
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej, Finns tips på hur man mjukar upp hästen fram? Min häst är stel/kort i båda fram i början av passet. Känns typ halt pga kort/stel...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 928
Senast: Noranovala
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 135
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 219
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp