Får inte i vänstergaloppen

rtf

Trådstartare
Nu behöver jag hjälp från er mycket rutinerade utbildare typ @tuaphua, @mooi, @fio etc då både jag och min tränare (även unghästdito) går bet på detta.

Häst: 4 år, sen i kroppen, snäll och lyhörd. Röntgad och kollad på två olika kliniker för detta problem (ua på båda klinikerna). Equiterapeut kommer regelbundet.
Jag: medelålders dressyrtant, tävlat msvb, tränar msva och har haft ett flertal unghästar genom årens lopp.
Problem: hästen går inte i vänster galopp med ryttare på.

Bakgrund: hästen köps som tvååring. Går då bara i vänster galopp eller kors. Jag tänker att det växer bort och är inte hysterisk. Innan inridning kollas hästen veterinärt och av equiterapeut och är ua veterinärt och equiterapeuten lossar en spänning i vänster bak. Hästen rids in, går endast i vänster galopp eller (oftast kors). Kollas på klinik och veterinärens kommentar är att den enda som är helt obekymrad av korsgaloppen är hästen, för den galopperar på så stabilt och balanserat i sin korsgalopp.

Hästen gymnastiseras och utbildas vidare i främst skritt och trav. Jag provar alla möjliga metoder att få rätt galopp: ute i kurva, på bana innan hörn, innan vägg efter volt, ställa inåt, ställa utåt, sitta på ytter, sitta på inner (och en blandning av alla dessa), fatta från skänkelvikning, fatta från öppna, fatta från skritt, fatta från trav, fatta i nedsittning, lätt sits.
Det enda som fungerar är att fatta höger galopp från en brant sluta i skritt, då blir det rätt 9 gånger av 10.Nu kan hästen bara galoppera i höger galopp eller kors, från att bara kunna galoppera i vänster eller kors. Och så här har det varit några månader nu, höger eller om jag inte fattar från brant skrittsluta kors. Vänster får vare sig jag, tränare eller någon annan jag slängt upp i. Och fattar jag inte höger från en brant skrittsluta blir det nästan alltid kors.

Till saken hör att när hästen logeras/tömkörs kan hon bara gå i vänster galopp eller kors. Då funkar inte höger. Samma när hon är lös i hage.

Hästen kollas av equiterapeut regelbundet. Varit på en andra klinik för second opinion.Tränaren beskriver hästen som att hon uppfunnit en ny gångart, hon är helt tillfreds och balanserad i sin korsgalopp och kan galoppera på i ganska små volter med välvd rygg och trevlig form och i balans.

Hästen går i korrekt unghästform och är väl utbildad i skritt och trav och höger galopp för sin ålder. Jag vill tävla, men det går ju inte för det finns inga program utan vänstergalopp...

Nu flickor har ni något att bita i...
Tacksam för inputs!
 
Senast ändrad:
... och över bom eller hinder = kors.

Har provat fem olika sadlar utan annat resultat. Och diverse olika bett.
 
Den är bara 4 år och jag tror de enbart handlar om styrka balans
Du skriver att hästen är sen i kroppen och där har du svaren.
Hästen kan växa och helt enkelt just nu ha ont eller bara inte klarar av att gå i båda varven i galopp.

En 4 åring som är mycket sen i kroppen som har dessa problem skulle jag nog faktiskt ställa av nu och låta den gå på sommarbete och bara vara och ta upp inridning/vidarutbildningen till hösten så den troligen kommit över den värsta växtfasen.

Risken finns att om du fortsätter att nöta att hästen går sönder då den inte är redo för den är sen och växer kraftigt nu!
 
Nu behöver jag hjälp från er mycket rutinerade utbildare typ @tuaphua, @mooi, @fio etc då både jag och min tränare (även unghästdito) går bet på detta.

Häst: 4 år, sen i kroppen, snäll och lyhörd. Röntgad och kollad på två olika kliniker för detta problem (ua på båda klinikerna). Equiterapeut kommer regelbundet.
Jag: medelålders dressyrtant, tävlat msvb, tränar msva och har haft ett flertal unghästar genom årens lopp.
Problem: hästen går inte i vänster galopp med ryttare på.

Bakgrund: hästen köps som tvååring. Går då bara i vänster galopp eller kors. Jag tänker att det växer bort och är inte hysterisk. Innan inridning kollas hästen veterinärt och av equiterapeut och är ua veterinärt och equiterapeuten lossar en spänning i vänster bak. Hästen rids in, går endast i vänster galopp eller (oftast kors). Kollas på klinik och veterinärens kommentar är att den enda som är helt obekymrad av korsgaloppen är hästen, för den galopperar på så stabilt och balanserat i sin korsgalopp.

Hästen gymnastiseras och utbildas vidare i främst skritt och trav. Jag provar alla möjliga metoder att få rätt galopp: ute i kurva, på bana innan hörn, innan vägg efter volt, ställa inåt, ställa utåt, sitta på ytter, sitta på inner (och en blandning av alla dessa), fatta från skänkelvikning, fatta från öppna, fatta från skritt, fatta från trav, fatta i nedsittning, lätt sits.
Det enda som fungerar är att fatta höger galopp från en brant sluta i skritt, då blir det rätt 9 gånger av 10.Nu kan hästen bara galoppera i höger galopp eller kors, från att bara kunna galoppera i vänster eller kors. Och så här har det varit några månader nu, höger eller om jag inte fattar från brant skrittsluta kors. Vänster får vare sig jag, tränare eller någon annan jag slängt upp i. Och fattar jag inte höger från en brant skrittsluta blir det nästan alltid kors.

Till saken hör att när hästen logeras/tömkörs kan hon bara gå i vänster galopp eller kors. Då funkar inte höger. Samma när hon är lös i hage.

Hästen kollas av equiterapeut regelbundet. Varit på en andra klinik för second opinion.Tränaren beskriver hästen som att hon uppfunnit en ny gångart, hon är helt tillfreds och balanserad i sin korsgalopp och kan galoppera på i ganska små volter med välvd rygg och trevlig form och i balans.

Hästen går i korrekt unghästform och är väl utbildad i skritt och trav och höger galopp för sin ålder. Jag vill tävla, men det går ju inte för det finns inga program utan vänstergalopp...

Nu flickor har ni något att bita i...
Tacksam för inputs!
Men Gud vad jobbigt! Och konstigt att den kan vara "nöjd" i sin korsgalopp. Det har jag nog aldrig hört talas om. Första man tänker är ju att det är något fysiskt fel som ni inte hittat. Att en häst går i korsgalopp ute på rakt spår är ju inte jättevanligt. Hoppas du får bra svar och lyckas lösa problemet!
 
När du skriver att ni har provat att fatta ur hörn osv, hur många gånger har ni prövat? Gör ni det mot utgången i ett ridhus? För mig har det bästa på knepiga hästar varit att göra just det, med ett fast grepp på yttertygeln och luta mig lite innåt (men inte för mkt framåt) så att hästen "faller" ditåt för att balansera upp mig. Och göra det flera gånger till det blir rätt och då berömma väldans massa.
 
Jag tänker samma sak som Nielaa - at det här kommer den mest troligen växa av sig. Det låter som en typisk unghästgrej, även om jag inte varit med om precis samma problem så har alla mina unghästar haft olika sådana "faser", och det beror nog antigen på at den inte fattar eller at den inte är stärk nog - möjligtvis båda.

Tycker att du ska skita i galoppen ett tag, och hellre rida ut, gärna klättra, så den bygger mer muskler samt bättrar sin koordination. Sen en lååång sommervila - på et kuperat bete om möjligt - och med lite tur så har problemet löst sig till hösten. :)
 
Vilket udda problem... -just att det är så himla "inkört" och att det inte handlar om lite korsgalopp då och då. Du skriver att den är undersökt på klinik -och då gissar jag att ni även kollat högt upp och så? tänker på korset/SI-leder osv. (jag är väldigt misstänksam mot såna här bekymmer -och säkert "färgad" av mina egna erfarenheter).
Uppenbarligen KAN den ju gå i båda galopperna, eftersom den har skiftat mellan dem -men VAD är det som gör att den bara tar en nu? Och vad fick den att byta? Det är sånt som jag funderar på. Och att den kan fatta ur brant skrittsluta (bara det borde vara svårt egentligen).

Tar den även fel, eller kors om den på lina ska fatta på en mindre och tightare volt?

Jag tänker liknande som de andra, fast ändå inte. Visst är det en ung och obalanserad häst men det är något som inte stämmer. SÅ svårt ska det inte vara.
 
Min 4åring som absolut inte var stor men växte sent, växte från 155cm till 160cm från de att han var 3,5år till 4,5år ungefär. Han betedde sig precis sådär ett tag. Antingen tog han Korsgalopp eller vänster galopp. Sedan Kors eller höger galopp och det gick inte att ta den andra galoppen under denna perioden. Det varade ca 7-8mån sammanlagt och jag lät honom tillslut vila ut problemet. Det försvann helt och idag är han såld, 6år gammal och går kanon i båda galopperna :)
 
Nu behöver jag hjälp från er mycket rutinerade utbildare typ @tuaphua, @mooi, @fio etc då både jag och min tränare (även unghästdito) går bet på detta.

Häst: 4 år, sen i kroppen, snäll och lyhörd. Röntgad och kollad på två olika kliniker för detta problem (ua på båda klinikerna). Equiterapeut kommer regelbundet.
Jag: medelålders dressyrtant, tävlat msvb, tränar msva och har haft ett flertal unghästar genom årens lopp.
Problem: hästen går inte i vänster galopp med ryttare på.

Bakgrund: hästen köps som tvååring. Går då bara i vänster galopp eller kors. Jag tänker att det växer bort och är inte hysterisk. Innan inridning kollas hästen veterinärt och av equiterapeut och är ua veterinärt och equiterapeuten lossar en spänning i vänster bak. Hästen rids in, går endast i vänster galopp eller (oftast kors). Kollas på klinik och veterinärens kommentar är att den enda som är helt obekymrad av korsgaloppen är hästen, för den galopperar på så stabilt och balanserat i sin korsgalopp.

Hästen gymnastiseras och utbildas vidare i främst skritt och trav. Jag provar alla möjliga metoder att få rätt galopp: ute i kurva, på bana innan hörn, innan vägg efter volt, ställa inåt, ställa utåt, sitta på ytter, sitta på inner (och en blandning av alla dessa), fatta från skänkelvikning, fatta från öppna, fatta från skritt, fatta från trav, fatta i nedsittning, lätt sits.
Det enda som fungerar är att fatta höger galopp från en brant sluta i skritt, då blir det rätt 9 gånger av 10.Nu kan hästen bara galoppera i höger galopp eller kors, från att bara kunna galoppera i vänster eller kors. Och så här har det varit några månader nu, höger eller om jag inte fattar från brant skrittsluta kors. Vänster får vare sig jag, tränare eller någon annan jag slängt upp i. Och fattar jag inte höger från en brant skrittsluta blir det nästan alltid kors.

Till saken hör att när hästen logeras/tömkörs kan hon bara gå i vänster galopp eller kors. Då funkar inte höger. Samma när hon är lös i hage.

Hästen kollas av equiterapeut regelbundet. Varit på en andra klinik för second opinion.Tränaren beskriver hästen som att hon uppfunnit en ny gångart, hon är helt tillfreds och balanserad i sin korsgalopp och kan galoppera på i ganska små volter med välvd rygg och trevlig form och i balans.

Hästen går i korrekt unghästform och är väl utbildad i skritt och trav och höger galopp för sin ålder. Jag vill tävla, men det går ju inte för det finns inga program utan vänstergalopp...

Nu flickor har ni något att bita i...
Tacksam för inputs!

Det är jättesvårt att säga vad det beror på utan att ha sett det.
Generellt är det ju pga någon spänning. Men vad spänningen beror på kan variera. Det kan ju vara smärta, obalans etc etc.

Med så ung häst som är checkad av flera vet antar jag obalans och koordinationsproblem.
IOM att den kan galoppera v i lina och andra uppsuttet verkar det ju finnas galopp sas.
Ibland får man ju hästar som aldrig galopperat alls, Islänningar el vb-travare ofta. Då kan det ju vara svårare.

Är den ok i kroppen kan man testa fatta galopp ur skarp sväng där man i skritt verkligen ser till att ytter bog vänder in kraftigt och genom att man sätter dem ur balans mot inner bog i ögonblicket för fattningen få dem att falla in i rätt galopp. Dock blir det ju då fattning framifrån. Men på hästar som man redan testat annat på kan det vara en nödlösning. Så får man senare lära dem fatta bakifrån.
Jag hade dock väntat att testa det tills hästen är äldre och mer balanserad, skulle jag tro.

Men man hoppas ju att det ska gå att bara balansera om dem och slippa sånt. Oftast går det ju också.

Som sagt.. Svårt att säga vad det beror på utan att ha sett.
Och då också svårt att ge tips om lösning IOM det.
Med så ung häst som är sen hade jag tänkt: tålamod. Man har många år att tävla sen..
 
Tack för alla inputs! Det uppskattas mycket och om någon har fler tankar är det också välkommet!
Hästen har så klart haft lång vila flera gånger om året (åren).
Jag har provat att fatta mot utgång ja. Varje sätt har jag säkert provat åtminstone 30 gånger ( inte på samma gång), men nä.
Si-leden är kollad, ingen hittar något fel och vi pratar top notch-veterinärer och equiterapeuten. Själv får man leva på soppa och nudlar men endast det bästa är gott nog för pållan...
 
Ja, nu har jag lagt ner vänstergaloppen, rider mest ut och gymnastiserar.
Hade en svag förhoppning om att någon stött på något liknande, det spelar ju ingen roll att jag vet att hon är sen och ua i kroppen, är jätterädd att det ska vara något ändå så klart. Fortsättning följer...
 
Jag hade också jätteproblem med Gittans högergalopp när hon var 4 (hon är idag 7). Hon ville inte fatta höger galopp på banan, det blev bara vänster. Men vi tragglade på, gjorde massa olika varianter och testade mig fram med hjälp av tränare. Periodvis väldigt fattningsfokuserat. Red ute mycket försökte galoppera en hel del för att stärka. Det tog sin tid, men efter kanske 8 månader med varierad träning så satt den där. När vi sedan började med förvänd galopp förra vintern var det en jättelätt övning tyckte ponnyhästen.
Jag kan ju tillägga att Gittan (en connemara) alltid föredragit trav som unghäst. Hon var inte lätt att få och galoppera vid de första löshoppningstillfällena eller på lina.

Så låt det ta tid, det kommer tror jag.
 
  • Gilla
Reactions: rtf
@rtf : fördelen ang problemet är väl isåfall att hästen bytt sida . Dvs den är inte fast i just en sida , även om problemet med fel/kors kvarstår .

Är den röntgad hela vägen ?

Även om problemet känns lite grovt ifrån norm iof, så tänker jag ändå att är den kollad och röntgad så noga osv , och obekymrad i fel/korsgalopp utan balanserad så är trots allt den ung och kan vara en fas . Om det är det så kommer den säkert bli jättefin just för att den har balans vad det verkar ;)

Jag hade gjort det som funkar utifrån det du skriver . Fatta rätt galopp ur brant skrittsluta då nu ett tag om det funkar och stärk den i galoppen från det som funkar ? Om inte annat så gynnar det ju ryttarens förmåga att rida om ryttaren känner att den "lyckas" annars blir det lätt hjärnspöken och onda spiraler . Väldigt lätt hänt !
Lycka till :)
 
Kanske du kan prova att bara göra höger galopp uppsuttet och bara vänster "avsuttet" och liksom nöta in en vanlig galopp och träna på.båda?
 
Tack för alla svar och tack @Kjerulfia för att du berättade din historia, det gör att det känns lite hoppfullt i alla fall! Ja, jag får traggla på och hoppas att EN DAG HÄNDER DET...

Vill du ha "hoppfullhetshistorier" kan jag ta mina två egna som exempel.

Min ponny, Islandskorsning, kunde inte galoppera då jag fick honom inte i hage eller på lina heller.
Han var frisk i kroppen. Honom red jag i skritt och trav och lärde honom skolorna och arbetade i dem i ett år innan vi gav oss på galoppen.
Det var ett satans jobb. Men han fick en helt ok galopp för sin kroppsmodell och ras. Han lärde sig tom galoppiruetter. Men längningar var det aldrig tal om.
Och stod han blev galoppen kass om det var så länge att han tappade styrka.

Min nuvarande, halvblod, hade trubbel med ena galoppen framför allt(både hos proffset som hade honom innan mig, med mig och med den tränare jag lät rida några gånger) och gick hemskt gärna i kors och kunde även gradvis byta galopp. Jag har nog aldrig sett halvblod, ens unga, göra det. Han gick från ena galoppen och började gradvis att minska skillnaden i vänster och höger baks placering tills han helt var över rejält i andra via att helt gå jämfota. Detta skedde i hage och på lina främst.
Idag har han väldigt bra galopp för sitt utbildningsstadie. Han fattar bra och är väldigt balancerad och stadig. Funkar både förvänt och vanligt och i små svängar och vi har påbörjat piruettjobb.

Så visst kan det gå bra!
 
Är du säker på att hästen förstår innebörden av galopphjälper samt hur den behöver flytta sina ben för att göra det du ber om?

Jag tror att hästen inte förstår eller är kapabel att göra rätt. Den är för svag och obalanserad. Med ryttare blir balansen i kroppen såklart helt annorlunda jmf med att galoppera lös, därav växlar den mellan galopperna.

Jag hade helt struntat i galoppen några månader, tagit det lugnt med hästen så den hinner växa ikapp sin kropp. Träna i skritt och trav med fokus på att bli liksidig och lösgjord. Så försöker du med galoppen utöver sommaren. Går det fortsatt inte? Sommarbete och börja för allvar på hösten.

En häst som visar en sån problematik och som är sen i utveckling tycker jag man ska låta bli att nöta med, det är bättre att ge den mer tid till att växa och bli balanserad. :)
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 512
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej, Finns tips på hur man mjukar upp hästen fram? Min häst är stel/kort i båda fram i början av passet. Känns typ halt pga kort/stel...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 932
Senast: Noranovala
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 138
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 252

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp