Får inte sålt hästen

muppia

Trådstartare
Vet inte var jag ska lägga tråden så det fick bli här.

Bakgrund:
Syrran bad mig om hjälp med att rida till hennes ponny som blivit bångstyrig och slängt av ryttare. Hon själv blev rädd och vågade inte rida honom. Jag tog över honom och löste problemen på ett par veckor (han besiktades av en veterinär innan jag hämtade honom, det var ett krav, så han var frisk och inte hade ont.)

I april började jag nosa lite på marknaden. Men den är ju död, alldeles för många hästar till salu för billig peng.

Jag har inte fått ett enda annonssvar trots en välformulerad annons. Hästens bakgrund innan hon köpte honom är okänd och han är importerad från Danmark vars ingen vet om hans tidigare tävlingsresultat etc vilket gör det svårare att sälja honom.

I nuläget står hon för kostnader kring honom utom min bensin till/från stallet. Hon kommer bli arbetslös, jag är studerande och har hund så jag har inte råd att ha en häst, de pengarna jag normalt sparar går till hästen nu eftersom jag betalar bensinen själv. Jag tar hand om hästen gratis med andra ord.

Vi diskuterar hur vi skall göra, ponnyn i sig är helt frisk och trevlig. Han är härlig att rida etc, de problemen som fanns när jag hämtade honom är inte kvar på något sätt.

Nu till dilemmat... Jag har varken lust eller pengar att ha kvar honom eftersom han inte ger mig något (jag kan ju t.ex inte tävla honom vilket sänker motivationen något). Syrran har inget jobb vilket gör det svårt för henne att betala räkningarna kring ponnyn samt hon vill inte ha någon häst överhuvudtaget. Mamma har en egen häst, är ensamstående och boende i Stockholm så hon har inte råd med två hästar.

Vår sista utväg blir ju att avliva honom eftersom vi inte kan ha kvar honom och inte får sålt honom alls. Är det fel att avliva en häst för man inte blir av med den? Jag stod inför samma dilemma med min gamla häst som förvisso löstes genom att mamma tog över. Men här finns verkligen ingen utväg. Jag vill inte sänka priset till en summa som är nästan lika med att ge bort eftersom jag är rädd att han blir vandringspokal. Jag är emot att skänka bort djur om det inte är till någon man känner och vet att det blir ordentligt omskött.

Hur hade ni gjort i mitt läge? Det är systers ponny så i slutändan blir det här hennes beslut men jag har ju ändå en hel hand med i spelet. Mamma har endast ett litet finger eftersom hon är vårt understöd ekonomiskt.
 
Sv: Får inte sålt hästen

Var står han? Hur stor är han? Skulle han fungera i ridskoleverksamhet? Min ridklubb är på jakt efter en ny lektionsponny...
 
Sv: Får inte sålt hästen

I min värd är det inte mer fel att slakta en frisk häst än en frisk ko.

Om inte ekonomi finns kan det drabba hästen så vad har ni för val när det kommer till kritan och inte hittat någon köpare.
 
Sv: Får inte sålt hästen

Jag har inte råd att att träna eller tävla. Mina pengar tar slut efter bensinpengarna (jag har pengar till nöjen men jag vill inte lägga dem till träningar eller tävlingar, inte heller lösa storhästlicens för en ponny som skulle bott hos mig bara tillfälligt.)'

Priset är redan lågt och det är förhandlingsbart.

Jag ska göra ett sista ryck och annonsera även på facebook och uppdatera allt. Händer ingenting den här gången måste vi vidta åtgärder, tyvärr.
 
Sv: Får inte sålt hästen

Jag tycker du ska kolla med olika ridskolor om de behöver en lektionsponny. Alla ridskolor är inte dåliga och om han är den typ av häst som skulle fungera i lektionsverksamhet ser jag inget fel med att sälja honom dit. Han får motion, rids regelbundet (kanske det som krävs för att han ska hålla sig på mattan?) och kommer säkert få vara med på klubbtävlingar om de anordnar sånt.
 
Sv: Får inte sålt hästen

På fb finns det ju grupper som hjälper till med omplacering i lite mer akuta lägen. Annonsera om utlån där? Tror det finns de som annonserat att de vill ta hand om ponnys.
 
Sv: Får inte sålt hästen

Jag har inte förkastat ridskoleverksamheten, problemet är att jag inte vet om han skulle trivas där, mig veterligen är det ju korta utevistelser på de allra flesta ridskolorna. Dessutom är han het emellanåt så det är inte optimalt för de som är osäkra, det är en ponny med mycket bus (det var därför han blev så himla krånglig, min syster var osäker av sig och till slut blev det fel).

Men tack för era svar.

Utlåning är inte direkt aktuellt eftersom syster vill inte ha honom kvar överhuvudtaget, hon vill inte ha det slutgiltiga ansvaret som det innebär även om man lånar ut på foder. Skulle fodervärden ändra sig uppstår ju problem för henne och detta är vad hon vill slippa.
 
Sv: Får inte sålt hästen

Vill man sälja en häst är det enkelt. Sänk priset. Någon annan utväg finns inte i dagens marknad.
 
Sv: Får inte sålt hästen

Å andra sidan funkar han inte på foder hos den ni hittade finns ju avlivning i stället för att ta hem och funkar det funkar det eller så om det inte gör det körs han från foder värden till slakt och slipper ta hem ponnyn.
 
Sv: Får inte sålt hästen

Och funkar det bra hos fv så kan man ju efter ett år höra om det går bra och skriva över ponnyn på fv.
 
Sv: Får inte sålt hästen

Vår sista utväg blir ju att avliva honom eftersom vi inte kan ha kvar honom och inte får sålt honom alls. Är det fel att avliva en häst för man inte blir av med den?

Nej, jag tycker inte det är del att avliva ett djur när man inte kan ta hand om det och när man inte hittar någon köpare eller någon annan som kan ta hand om det på ett vettigt sätt. Jag tycker att det är att ta sitt ansvar.

Jag håller med om att det inte är en god ide att skänka en häst till vem som helst, annat vore det om det fanns någon du kände som kunde ta över hästen.
 
Sv: Får inte sålt hästen

Priset är redan lågt och är som sagt förhandlingsbart.

Jag är inte den som tar alla slutgiltiga beslut heller, tyvärr. Det står min syster för eftersom det är hennes ponny. Jag är bara förmedlare och "rådgivare". Tyvärr lyssnar hon inte så mycket på vare sig mig eller mamma. Därför ställde jag frågan här. Jag känner, personligen, att det är tråkigt att behöva avliva en pigg och glad ponny men när ingen vill ha honom, vad gör man då liksom?
 
Sv: Får inte sålt hästen

Priset är redan lågt och är som sagt förhandlingsbart.

Jag är inte den som tar alla slutgiltiga beslut heller, tyvärr. Det står min syster för eftersom det är hennes ponny. Jag är bara förmedlare och "rådgivare". Tyvärr lyssnar hon inte så mycket på vare sig mig eller mamma. Därför ställde jag frågan här. Jag känner, personligen, att det är tråkigt att behöva avliva en pigg och glad ponny men när ingen vill ha honom, vad gör man då liksom?

Hur mycket har ni lagt ut ponnyn för då? En frisk ponny som man lägger ut på annons för en struntsumma (runt femtusen kronor?) borde bli såld på nolltid tycker jag...
 
Sv: Får inte sålt hästen

Fast det där låter lite hårt tycker jag. Varför är man en sämre potentiell ägare bara för att man vill ha en billig häst?
 
Sv: Får inte sålt hästen

Kan ni inte ha hästen på foder tillsvidare men fortsätta försöka få honom såld? Jag menar även om din syster inte gillar tanken på foder så får ni mer tid. Annars bekanta? 4h gård? Ridskola? -kolla upp dessa eftersom en ridskola kan skilja sig massor från en annan ridskola.

Hur mycket har ni begärt av ponnyn i kronor?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 802
Senast: Sel
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 040
Gnägg Vad gör man när det känns omöjligt, jo man frågar Buke, hoppas på hjälp trots lite smålångt inlägg! :) Jag har fram tills för en månad...
2
Svar
21
· Visningar
2 296
Senast: fjutten
·
Hästmänniskan Hej alla kloka bukefalister! Det var många år sedan jag hängde här så om jag placerat inlägget på fel forum ber jag om ursäkt. Jag har...
Svar
19
· Visningar
2 945
Senast: Eldbollen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp