Bukefalos 28 år!

Får jag inte hjälp måste katten avlivas!

Sv: Får jag inte hjälp måste katten avlivas!

Men jisses...:confused:

TS skriver:

Tycker det låter som att den har ett mycket bra hem och jag fattar inte hur de har kunnat stå ut i 9 år med att ha en katt som pissar inne över allt.:wtf: Hade tagit bort den för länge sedan.

Grejen är ju att det är något (som inte nämnts här) som katten har varit tvungen att stå ut med i 9 år. Är du inte nyfiken på att få veta vad det är?
 
Sv: Får jag inte hjälp måste katten avlivas!

Du skriver att du älskar katten men det låter inte alls så när du skriver.

O_o Det borde orimligen spela katten så mycket roll hur man beskriver situationen på ett internetforum. Jag har kallat min häst för krake, elände, skithäst och jag vet inte vad när jag skriver/pratar om honom. Men ingen av dem som känner mig/honom tvivlar på att jag hyser mycket ömma känslor för min buse och att han inte har så jättemycket emot mig heller... :love:

Jag är ingen kattexpert, och kan inte komma med några råd.

Däremot känns det som kattexperterna går på offensiven i den här tråden. Om man sträcker ut handen i hopp om att få hjälp så är man inte en värdelös kattägare och bör inte behandlas som en heller. I värsta fall är det en trolltråd. Och är det inte en trolltråd så handlar det om en kattmänniska som förmodligen kan mindre än er och som hoppas att ni kan hjälpa, inte peka på att som hen enligt er mening gjort (eller tänker/uttrycker!!) felaktigt.

Uttryck som "blev det jobbigt nu" är nog inte ett stjärnexempel i pedagogik, utan lämpar sig bäst för att alienera sig mot TS så att man verkligen inte kan komma på samma sida och ta tag i KATTENS problem.

Så vill någon hjälpa KATTEN, svälj stoltheten och hitta ett samtalsläge där det går att samarbeta med att hitta och, om det går, lösa problemet. För KATTENS skull får man blunda för att TS inte uttrycker sig som kvinnor enligt mall 1A ska göra om sina katter. För KATTENS skull undvika att såga TS för svar hon ger och inte ger, åtminstone innan det är utrett att TS har (gjort) FEL. Och KATTEN är inte särskilt hjälpt av att TS ger upp att få någon konstruktiv hjälp i tråden.

Ta det lugnt, tänk er för och sätt KATTEN i främsta rummet och er egen jakt på perfektion i andra. Alla är inte perfekta. Det är det till och med ganska få som är. :up:
 
Sv: Får jag inte hjälp måste katten avlivas!

(Och eftersom den här tråden redan spårat så håller jag en tumme för att nån av er duktiga kanske kan ta en ordentlig genomgång av kattens och TS situation via PM. Så blir inga tår trampade!)
 
Sv: Får jag inte hjälp måste katten avlivas!

O_o Det borde orimligen spela katten så mycket roll hur man beskriver situationen på ett internetforum. Jag har kallat min häst för krake, elände, skithäst och jag vet inte vad när jag skriver/pratar om honom. Men ingen av dem som känner mig/honom tvivlar på att jag hyser mycket ömma känslor för min buse och att han inte har så jättemycket emot mig heller... :love:

Jag är ingen kattexpert, och kan inte komma med några råd.

Däremot känns det som kattexperterna går på offensiven i den här tråden. Om man sträcker ut handen i hopp om att få hjälp så är man inte en värdelös kattägare och bör inte behandlas som en heller. I värsta fall är det en trolltråd. Och är det inte en trolltråd så handlar det om en kattmänniska som förmodligen kan mindre än er och som hoppas att ni kan hjälpa, inte peka på att som hen enligt er mening gjort (eller tänker/uttrycker!!) felaktigt.

Uttryck som "blev det jobbigt nu" är nog inte ett stjärnexempel i pedagogik, utan lämpar sig bäst för att alienera sig mot TS så att man verkligen inte kan komma på samma sida och ta tag i KATTENS problem.

Så vill någon hjälpa KATTEN, svälj stoltheten och hitta ett samtalsläge där det går att samarbeta med att hitta och, om det går, lösa problemet. För KATTENS skull får man blunda för att TS inte uttrycker sig som kvinnor enligt mall 1A ska göra om sina katter. För KATTENS skull undvika att såga TS för svar hon ger och inte ger, åtminstone innan det är utrett att TS har (gjort) FEL. Och KATTEN är inte särskilt hjälpt av att TS ger upp att få någon konstruktiv hjälp i tråden.

Ta det lugnt, tänk er för och sätt KATTEN i främsta rummet och er egen jakt på perfektion i andra. Alla är inte perfekta. Det är det till och med ganska få som är. :up:

:bow::bow::bow:
 
Sv: Får jag inte hjälp måste katten avlivas!

Blir förvånad över att du kritiserar mig.
Att du kallar dina djur tillmälen får stå för dig. Efter vad TS har skrivit så utläser jag ett stort mått ilska och irritation och det bör man undvika i samspelet med sina djur.

Jag har ställt ett antal konkreta frågor och gett något förslag på hur TS ska försöka få bukt med problemet. Inte någonstans har jag antytt att TS är en värdelös kattägare. Hade varit lättare med en dialog med TS om denne svarat på frågorna man ställt för att komma vidare till en lösning.
 
Sv: Får jag inte hjälp måste katten avlivas!

TS har fått ett flerta väl motiverade och sakliga frågor som kan hjälpa till att belysa vad som är orsaken till problemet men har valt att inte svara. Då kan man ju fråga sig hur stor viljan att faktiskt göra någonting är.
 
Sv: Får jag inte hjälp måste katten avlivas!

Blir förvånad över att du kritiserar mig.
Att du kallar dina djur tillmälen får stå för dig. Efter vad TS har skrivit så utläser jag ett stort mått ilska och irritation och det bör man undvika i samspelet med sina djur.

Jag har ställt ett antal konkreta frågor och gett något förslag på hur TS ska försöka få bukt med problemet. Inte någonstans har jag antytt att TS är en värdelös kattägare. Hade varit lättare med en dialog med TS om denne svarat på frågorna man ställt för att komma vidare till en lösning.

Hela inlägget var naturligtvis inte riktat till dig, bara de första raderna. Det skulle jag varit mer tydlig med, det håller jag med om.

Generellt då.

Självklart ska man inte vara arg och irriterad när man samspelar med sina djur (men ärligt talat, vem har inte varit arg, besviken eller irriterad på ett djur - trots att man vet att det inte hjälper ett dugg och att man bara gör idiotiska saker då. Kanske du, kanske de flesta i den här tråden. Men jag är rätt vanlig och klarar inte alltid att vara neutral när det går dåligt). Jag kallar min häst för skithäst när jag avreagerar mig inför stallkompisarna. För att få det ur kroppen och sen klara av att vara fullt pedagogisk när jag väl samarbetar med honom.

Jag håller med om att TS inte betett sig perfekt, ödmjukt och kunskapstörstande. Jag håller med om att det låter som hon redan gett upp fallet. Men jag förstår inte att man blir arg, sarkastisk och irriterad på TS trots detta. Det fungerar lika dåligt som när det gäller samarbetet med katter. ;) Pedagogik is the shit. Jag som arbetar tillsammans med min fantasifulla häst förstår att man kan bli irriterad när man inte får rätt svar. Man får sparka på en sten för att få ut ilskan, skärpa upp sig och hitta ett annat sätt att ställa frågan på för att få svaret man är ute efter. :)
 
Sv: Får jag inte hjälp måste katten avlivas!

TS har fått ett flerta väl motiverade och sakliga frågor som kan hjälpa till att belysa vad som är orsaken till problemet men har valt att inte svara.

Det håller jag absolut med om. Kunskapen finns här, liksom någon motivation att dela med sig av den. Det tycker jag är skitbra! :bow:

Då kan man ju fråga sig hur stor viljan att faktiskt göra någonting är.

Det är mest den här attityden som jag tycker är trist och som inte hjälper utan snarare stjälper. Vad har katten ut av att ni tycker TS är en idiot som inte lyssnar och gör det bästa hon kan för att ta tillvara på råd och svara på alla frågor? Backa och ta omtag. Det är katten det handlar om, inte TS, i första hand. Eller hur?
 
Sv: Får jag inte hjälp måste katten avlivas!

Det är mest den här attityden som jag tycker är trist och som inte hjälper utan snarare stjälper. Vad har katten ut av att ni tycker TS är en idiot som inte lyssnar och gör det bästa hon kan för att ta tillvara på råd och svara på alla frågor? Backa och ta omtag. Det är katten det handlar om, inte TS, i första hand. Eller hur?

Ja, men det är ju p.g.a. engagemang för katten som man blir så frustrerad när den enda som rent konkret kan hjälpa katten faktiskt inte verkar intresserad av att göra det när folk kommer med tankar, funderingar eller förslag på åtgärder.
 
Sv: Får jag inte hjälp måste katten avlivas!

Ja, men det är ju p.g.a. engagemang för katten som man blir så frustrerad när den enda som rent konkret kan hjälpa katten faktiskt inte verkar intresserad av att göra det när folk kommer med tankar, funderingar eller förslag på åtgärder.

Ja, jag förstår vad du menar som jag skrev ovan. Det är svårt att hålla sig neutral när någon provocerar, om än omedvetet. Det är ju hjälplösheten att inte kunna "rädda" en katt som man egentligen anser sig ha kunskapen att kunna rädda - för man upplever att någon inte lyssnar - som skapar frustrarionen.

Men som du säger, TS är den enda som kan göra något för katten. Då gäller det att försöka hålla den kanalen öppen och göra så gott man kan för att komma in på ett spår eller nivå där man kan föra en dialog. Det är ju bara TS man har en chans att påverka, då är det ju bra om man inte försitter den.

TS kanske genuint inte vill. TS kanske är ett troll. TS kanske bara ville ha bekräftelse av att avlivning var det enda rätta och att hon gjort allt i sin makt. Det kanske inte går. Men det vet ju ingen av oss. Och så länge man inte vet gäller det att hålla humöret. Som när man samspelar med en katt.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har ett problem nu som jag undrar hur ni skulle resonera med. Jag har två katter som vi kan kalla den vita och den svarta. De har...
Svar
14
· Visningar
3 780
Senast: Mula
·
K
Övr. Katt Hej - jag har ett för mig jättestort problem. Jag är ganska nybliven änkling. Jag bor i egen fastighet med mina två bortskämda svarta...
Svar
5
· Visningar
1 640
Senast: tesora
·
H
Hundhälsa Är det nån som haft liknande problem? Min papillon tik på 3,5 år kissar inne på nätterna. Det är som om hon inte kan hålla sig...
Svar
2
· Visningar
1 355
Senast: skuggi
·
Katthälsa Jag har fått ett problem jag inte ngnsin kunde mig förutse känns det som. Har 2 katter, en hona och en kastrerad hane, som bott...
Svar
16
· Visningar
3 107
Senast: Prosit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp