Bukefalos 28 år!

Får jag inte hjälp måste katten avlivas!

Sv: Får jag inte hjälp måste katten avlivas!

Om du bor i NV Skåne-trakten så kan jag komma hem till dig och kanske komma med några tips.
 
Sv: Får jag inte hjälp måste katten avlivas!

Det finns oftast en anledning till felkissning, det handlar inte om lathet från kattens sida. Vilket sandmaterial man ha i lådorna är lika viktig som hur lådorna ser ut, vilket sanddjup man har och var det är placerade.

Har en kastrerad katt som har en fix ide att kissa i skinnmöbler.

Har du öppna lådor?
Har du klumpbildande sand med minst 12cm djup?
Har du testat felliway i eluttagen?
Har du testat P-piller för att uteslutit misslyckad kastrering?
Sedan undrar jag vad som förändras nu då beteendet har varit i 9år?
 
Sv: Får jag inte hjälp måste katten avlivas!

Hallå TS, blev det jobbigt nu, eller varför svarar du inte?
 
Sv: Får jag inte hjälp måste katten avlivas!

Jag hade problem med att min hankatt kissade där han inte skulle. Detta löstes när jag skaffade en kattpotta till. Förmodligen var den äldre honan så dominant att hanen inte vågade kissa i "hennes" toa. Tror vi.
(Båda är kastrerade/steriliserade).

Edit: Såg nu att n hade flera lådor redan. Uppenbart trivs inte katten, sen är ju frågan varför. Tycker också att en veterinärkoll är på sin plats som inte det gjorts senaste året.
 
Senast ändrad:
Sv: Får jag inte hjälp måste katten avlivas!

Jag tror inte vissa av er förstod vad jag mena när jag skrev "princesshus". Detta betydde att vår katt ville att dörrarna skulle öppnas så fort hon kom. Att maten skulle flyga till skålen så fort hon kolla på den. Att ALLT i vårt hus skulle v anpassat för henne. Som ni kanske förstått nu så går det inte att renovera hela huset för en katt.
 
Sv: Får jag inte hjälp måste katten avlivas!

Vi har vänt oss till experter. Allt från folk som sagt att vi ska spraya medel där hon pissar till folk som säger att hon är sjuk.
 
Sv: Får jag inte hjälp måste katten avlivas!

Du skriver att du älskar katten men det låter inte alls så när du skriver.
Katten mår uppenbarligen inte bra. Då är det ditt ansvar att ta reda på vad som är fel. Du kan aldrig bli arg på katten om den kissar på fel ställe. Då är det du som inte förstår dens behov.

Låt katterna ha fri tillgång till mat. Det är enkelt. Gå katten tillmötes istället för att bli arg på den. Din ilska och motvilja gör katten ännu mer osäker och det förstärker bara hennes "dåliga" beteende.
 
Sv: Får jag inte hjälp måste katten avlivas!

Vi har vänt oss till experter. Allt från folk som sagt att vi ska spraya medel där hon pissar till folk som säger att hon är sjuk.

Men vad är det för experter ni har vänt er till? Har de öht haft adekvat utbildning? Har de gett er någon förklaring till beteendet för om ni inte vet varför katten gör som den gör kommer ni aldrig kunna lösa problemet.

Har ni varit till veterinären (det har du inte svarat på) för ja, katten kan vara sjuk. UVI, missbildade urinvägar, njursjukdom osv. kan orsaka denna typ av problem.
 
Sv: Får jag inte hjälp måste katten avlivas!

Jag tror inte vissa av er förstod vad jag mena när jag skrev "princesshus". Detta betydde att vår katt ville att dörrarna skulle öppnas så fort hon kom. Att maten skulle flyga till skålen så fort hon kolla på den. Att ALLT i vårt hus skulle v anpassat för henne. Som ni kanske förstått nu så går det inte att renovera hela huset för en katt.

Det här är bara dumheter. Du beskriver katten med yttersta förakt, det låter inte alls som att du ens gillar katten.

Vilka dörrar är det som katten "vill" ska öppnas hela tiden? Är det generellt ett problem att ha dörrar i huset öppna? Är det en ytterdörr det gäller, har ni ens tänkt på dörrlucka (det kräver ingen omfattande renovering)? Och mat i matskålen så fort hon tittar på den... ja du, det är en träningsfråga. Någon gång har hon lärt sig att hon får mat när hon ber om det. Då skapar man sådana här problem. Antingen tränar man bort det eller så ser man till att ge katten fri tillgång på mat.

Det här är ju skitsaker som går att lösa fruktansvärt enkelt, men du verkar ha attityden att katten bara ska vara er till lags. Det är vi kattägare som har en skyldighet att tillgodose våra katters behov. Om intressen krockar kan man inte bara bli förbannad på katten och avskriva den som en diva. Det är inte en liten människa du har att göra med.
 
Sv: Får jag inte hjälp måste katten avlivas!

Vi har försökt att ta reda på vad som är fel i 9 år. Katten har fri tillgång till torrfoder och får burkmat varje dag. Dörrarna är alltid öppna. Massa kattlådor som rengörs dagligen. Så ni påstår att jag inte älskar min katt när jag haft kvar henne i 9 år TROTS att hon förstört halva huset, pissat långt ner i golvet vilket till och med gör det svårt att t.ex sälja huset? Hm.. Hade jag inte älskat katten hade jag avlivat henne på studs. Hade jag inte älskat katten hade jag definitivt inte vänt mig hit.
 
Senast ändrad:
Sv: Får jag inte hjälp måste katten avlivas!

Vi har varit hos veterinär flera gånger om året och alla påstår att katten INTE är sjuk.
 
Sv: Får jag inte hjälp måste katten avlivas!

Ok, tycker bara ditt ordval inte låter allt för älskande.

Hur är denna kattens förhållande till den andra katten? Trivs de tillsammans?
Finns det småbarn i familjen? Några andra djur?
Hur mycket är katten ensam om dagarna?
Var har katterna sina matplatser? Var är vattenskålar placerade?
Var har katterna sina viloplatser?
Hur mycket leker/aktiverar du dem?
Finns det främmande katter utomhus?
Har de flera klösmöjligheter?
 
Sv: Får jag inte hjälp måste katten avlivas!

Vi har varit hos veterinär flera gånger om året och alla påstår att katten INTE är sjuk.

Ok, om katten inte är sjuk är det något i kattens tillvaro och miljö som är fel. För henne.

För att kunna hjälpa en sådan katt måste man börja se kattens tillvaro och miljö från kattens perspektiv. Man måste veta vad som är viktigt för en katt och vad som kan skapa stress, oro och otrygghet och försöka åtgärda det.

En frisk katt revirkissar aldrig i den centrala och tryggaste platsen av sitt revir (dvs inomhus på andra ställen än i lådan). Gör den det är det tecken på att den känner sig stressad, otrygg och hotad och oftast har det med andra katter att göra.

Katter har alltså en medfödd instinkt att inte förorena med urin och avföring hur som helst i den centrala delen av sitt revir, de behöver därför egentligen inte läras att gå på lådan, men en kattunge måste ändå få lite hjälp i början genom att ha nära till lådan i ett begränsat utrymme. Har den inte det hittar den inte den lämpligaste platsen och då kan felkissandet bli ett invant beteende (inte minst för att det luktar toalett överallt).

För att katten ska tycka att lådan är den lämpligaste platsen är det jätteviktigt att man ser till att lådsituationen är utformad efter kattens bekvämlighet. Placeringen är jätteviktig, antalet lådor är jätteviktigt, lådornas utformning är jätteviktigt (de ska vara stora och öppna), att sanden är mjuk, behaglig, grävvänlig och ren är jätteviktigt (lerbaserad, finkornig, klumpbildande och oparfymerad, t.ex. Everclean, Extreme Classic eller Pussi Kompakt), och att lådorna hålls rena och fräscha.

Är lådsituationen åtgärdad kan man börja se efter övriga faktorer:

1. Blev katten över huvud taget toalett-tränad som kattunge, eller har felkissandet pågått redan från den tiden?

2. Hur ser den felkissande kattens förhållande till kattkompisen ut? Kan det vara den katten som hon känner sig hotad av?

3. Finns det andra utekatter i området där ni bor?

4. Brukar hon träffa på dessa katter utomhus? Är dessa katter på er tomt ibland? Händer det att dessa katter t.om. tar sig in i ert hus (eftersom dörrarna brukar vara öppna)?

5. Hur stor del av dygnet är den felkissande katten utomhus?

6. Hur gör hon för att komma in eller ut?

7. Vilka förutom du själv och katterna bor i huset?

8. Hur ser den felkissande kattens förhållande till dig och övriga familjemedlemmar ut?
 
Sv: Får jag inte hjälp måste katten avlivas!

Sitter hon alltid ner och kissar eller står hon upp och urinmarkerar "på riktigt" med en stråle rakt ut så att kisset hamnar en bit upp?
 
Sv: Får jag inte hjälp måste katten avlivas!

Katterna funkar bra tillsammans. Inga småbarn. Här finns en hund också men detta kissande pågick innan hunden flytta in. Det är alltid någon hemma. Mat och vattenskålar är placerade på 2 ställen i köket och på två ställen i källaren. Här finns gott om sovplatser. Jag leker med henne väldigt ofta. Dom vässar klorna på växter här inne..

Angående hur hon kissar så står hon på alla 4 och lyfter på svansen och kissar en bit upp. Som du beskrev det, Ruben. Bajsar gör hon i lådan eller utomhus. Aldrig bajsat inne. Händer att hon kissar i lådan också.
 
Sv: Får jag inte hjälp måste katten avlivas!

Katterna funkar bra tillsammans. Inga småbarn. Här finns en hund också men detta kissande pågick innan hunden flytta in. Det är alltid någon hemma. Mat och vattenskålar är placerade på 2 ställen i köket och på två ställen i källaren. Här finns gott om sovplatser. Jag leker med henne väldigt ofta. Dom vässar klorna på växter här inne..

Angående hur hon kissar så står hon på alla 4 och lyfter på svansen och kissar en bit upp. Som du beskrev det, Ruben. Bajsar gör hon i lådan eller utomhus. Aldrig bajsat inne. Händer att hon kissar i lådan också.

Att hon står upp och kissar mot vertikala ytor så att urinmarkeringen hamnar i katters noshöjd betyder att hon revirmarkerar/sprayar/strilar och det är ett beteende som främst riktar sig till andra katter. Hon försöker säkra sitt revir och sin status där genom dessa meddelanden.

För att eliminera det behovet och skapa trygghet och harmoni i kattens inomhusrevir och tillvaro måste man se över kattens behov och försöka förbättra det i hennes miljö som (utifrån hennes individuella behov) kan förbättras.

Katten måste känna sig fredad från främmande katter i sitt eget inomhusrevir. Står dörrarna vidöppna finns det ingenting som hindrar konkurrenter och fiender från att komma in, och det är katter medvetna om. Dörrarna bör därför hållas stängda. Helst bör även trädgården fredas från andra katter genom ett stängsel.

Placeringen av kattlådorna, lådornas antal, utformning och innehåll måste ses över och utökas så att det finns gott om lämpliga ställen att kissa på.

Istället för att urinmarkera kan katter även vässa sina klor och på det sättet lämna doftmarkeringar i sitt revir. Jag skulle därför råda er att skaffa ordentligt med stabila klöspelare och klösbrädor och placera dessa på platser katten brukar vilja urinmarkera på.
 
Sv: Får jag inte hjälp måste katten avlivas!

Jag skulle faktiskt ta bort den. En död katt lider inte och det blir ju en helt ohållbar situation. Tycker det låter som att ni har gjort det mesta för katten och du behöver inte känna dig som en dålig människa för att du tar bort den.
 
Sv: Får jag inte hjälp måste katten avlivas!

Jag skulle faktiskt ta bort den. En död katt lider inte och det blir ju en helt ohållbar situation. Tycker det låter som att ni har gjort det mesta för katten och du behöver inte känna dig som en dålig människa för att du tar bort den.

Vad grundar du påståendet att TS har "gjort det mesta" på? Vet du vilka åtgärder som har vidtagits för att förbättra kattens miljö och tillvaro? I så fall är du nog ensam om det eftersom det inte har framkommit hittills i tråden.

Hur är det t.ex. med de öppna dörrarna och andra katter i området? Och hur ser lådsituationen ut? Var är lådorna placerade, vad är det för sorts lådor och vad är det för sand? Finns det verkligen ingenting annat än växter(?) att klösa/doftmarkera på inomhus? Var och i vilka rum urinmarkeras det?

Ett sånt här problem innebär mängder av frågor och det är oerhört viktigt att kattägaren svarar ärligt och uttömmande på dem för att man ska kunna se vad som är en möjlig orsak och vad som bör ändras/förbättras.

Det allra bästa är egentligen att vända sig till en kattbeteenderådgivare som kan komma hem till kattägaren och se den faktiska miljön med egna ögon.

Edit; Felet med det här är att det har pågått så länge! Man kan inte tillåta en katt att kissa fel i åratal. Vid första felkissningen måste man omedelbart se över situationen och börja förbättra den utifrån kattens perspektiv.
 
Senast ändrad:
Sv: Får jag inte hjälp måste katten avlivas!

Men jisses...:confused:

TS skriver:
Katterna funkar bra tillsammans. Inga småbarn. Här finns en hund också men detta kissande pågick innan hunden flytta in. Det är alltid någon hemma. Mat och vattenskålar är placerade på 2 ställen i köket och på två ställen i källaren. Här finns gott om sovplatser. Jag leker med henne väldigt ofta. Dom vässar klorna på växter här inne..
Tycker det låter som att den har ett mycket bra hem och jag fattar inte hur de har kunnat stå ut i 9 år med att ha en katt som pissar inne över allt.:wtf: Hade tagit bort den för länge sedan.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har ett problem nu som jag undrar hur ni skulle resonera med. Jag har två katter som vi kan kalla den vita och den svarta. De har...
Svar
14
· Visningar
3 780
Senast: Mula
·
K
Övr. Katt Hej - jag har ett för mig jättestort problem. Jag är ganska nybliven änkling. Jag bor i egen fastighet med mina två bortskämda svarta...
Svar
5
· Visningar
1 640
Senast: tesora
·
H
Hundhälsa Är det nån som haft liknande problem? Min papillon tik på 3,5 år kissar inne på nätterna. Det är som om hon inte kan hålla sig...
Svar
2
· Visningar
1 355
Senast: skuggi
·
Katthälsa Jag har fått ett problem jag inte ngnsin kunde mig förutse känns det som. Har 2 katter, en hona och en kastrerad hane, som bott...
Svar
16
· Visningar
3 107
Senast: Prosit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp