Får löss igen och igen och……

Bukefalos 30 år!

Tora

Trådstartare
11-åring som går i skola och haft löss en enda gång när hon var typ 6 år. Bytte sedan skola och aldrig haft löss igen tills nu. Började i en ny skola och har sedan terminsstarten haft löss tre eller fyra gånger. Alla gånger med någon/några månaders mellanrum. Jag tror alltså inte att hon har löss som vi inte blir av med utan hon blir smittad igen. Ingen annan i familjen verkar ha fått löss någon av gångerna.

Dottern har tjock långt hår och vill absolut inte klippa sig. Men vad gör man?? Jag blir tokig! Hur kan det smitta så här gång på gång?

När det går löss på vår skola säger jag åt dottern att inte dela mössa, inte kramas, inte dela borste, inte luta sig mot tygväggar, gardiner, soffor. Har hittills sluppit bli smittad (11 år gammal).

Vad säger skolan om det återkommande utbrottet?

11-åring som går i skola och haft löss en enda gång när hon var typ 6 år. Bytte sedan skola och aldrig haft löss igen tills nu. Började i en ny skola och har sedan terminsstarten haft löss tre eller fyra gånger. Alla gånger med någon/några månaders mellanrum. Jag tror alltså inte att hon har löss som vi inte blir av med utan hon blir smittad igen. Ingen annan i familjen verkar ha fått löss någon av gångerna.

Dottern har tjock långt hår och vill absolut inte klippa sig. Men vad gör man?? Jag blir tokig! Hur kan det smitta så här gång på gång?

Det finns en spray som heter Linicin Prevent som vi sprayade på dotterns hår när hon gick på förskolan. Fungerade jättebra för oss!! Enda gången hon fick löss var på jullovet när vi inte sprayade. Då mste hon fått från nåt grannbarn hon lekte med.

Långt tjock hår som flätades och sen sprayades. Jag tänka mig att 11-åringen kanske inte vill ha två flätor men nån annan håruppsättning kanske accepteras? Inbakad fläta? Eller annan som är fin. Sprayen gör så att håret ser lite småfett ut om det är utsläppt tycker jag så bättre att spraya på uppsatt hår. Men ni kan ju alltid testa. Det var några år sen så jag minns inte exakt. Den gör att lössen inte ser håret. Det är inget gift i vad jag förstår. Bra också med uppsatt hår om man har långt för då är risken mindre att det flyger runt och rör andras hår. Och inga kramar, inte låna ut hårborste eller mössa.

När dottern fick löss av kusinerna kämpade vi flera kurer med att bli av med dem. Frälsningen kom när min mamma hade sett på Nyhetsmorgon (eller liknande) att en lusexpert rekommenderade att behandla en gång till efter en vecka, oavsett vad det står på förpackningen. Då blev vi äntligen av med lössen för gott! På förpackningarna står det ju att antingen krävs bara en behandling, eller så ska man behandla om efter 10 dagar. Strunta alltså i det och behandla om efter 7 dagar istället!

Om det är så att dottern har en kompis som inte blir av med lössen (och smittar ert barn om och om igen), tipsa föräldrarna om det här knepet, för jag hade ingen aning förrän mamma sa det till mig!

När dottern fick löss av kusinerna kämpade vi flera kurer med att bli av med dem. Frälsningen kom när min mamma hade sett på Nyhetsmorgon (eller liknande) att en lusexpert rekommenderade att behandla en gång till efter en vecka, oavsett vad det står på förpackningen. Då blev vi äntligen av med lössen för gott! På förpackningarna står det ju att antingen krävs bara en behandling, eller så ska man behandla om efter 10 dagar. Strunta alltså i det och behandla om efter 7 dagar istället!

Om det är så att dottern har en kompis som inte blir av med lössen (och smittar ert barn om och om igen), tipsa föräldrarna om det här knepet, för jag hade ingen aning förrän mamma sa det till mig!

Ja man måste behandla upprepade gånger (jag har själv haft löss 2ggr, en gång från en låneridhjälm och en gång från en squat i Paris). Det är i princip omöjligt att få bort vartenda ägg, så man måste behandla igen när dom kläcks. Och kamma på rutin ganska lång tid efter för att vara riktigt säker.

Äggen är enormt tåliga, finns inget människosäkert medel som också dödar ägg. Medlen dödar lössen. Kammen tar de flesta av äggen. Sen dödar man av nästa våg som kläcks från de ägg som kammen missade, innan dom hinner lägga nya ägg.

Jag behandlar alltid två gånger med sju dagars mellanrum.

Skolan går bara ut med att nu är det löss. Hon har som sagt aldrig haft problem med detta och nu fått det tre gånger. Tror ändå att vi lyckas bli av med eländet varje gång för det är cirka var sjätte till sjunde vecka som hon får det. Hennes hår är som en lössmagnet.

Ska testa den där sprejen. Hon själv lånar inga mössor, hårband, borstar eller liknande då hon tycker det är extremt obehagligt. Däremot är det lätt hänt att de sitter tätt med huvudena när de till exempel tittar i en bok eller så. Hon ska försöka tänka på det och från och med nu vill hon ha håret i en fläta. Förhoppningsvis hjälper det lite i alla fall.

Jag behandlar alltid två gånger med sju dagars mellanrum.

Skolan går bara ut med att nu är det löss. Hon har som sagt aldrig haft problem med detta och nu fått det tre gånger. Tror ändå att vi lyckas bli av med eländet varje gång för det är cirka var sjätte till sjunde vecka som hon får det. Hennes hår är som en lössmagnet.

Ska testa den där sprejen. Hon själv lånar inga mössor, hårband, borstar eller liknande då hon tycker det är extremt obehagligt. Däremot är det lätt hänt att de sitter tätt med huvudena när de till exempel tittar i en bok eller så. Hon ska försöka tänka på det och från och med nu vill hon ha håret i en fläta. Förhoppningsvis hjälper det lite i alla fall.

Sanerar ni hennes rum och grejer också regelbundet? Kudde, borstar, mössor?

Jag tror jag hade tagit ett snack med skolan faktiskt, och bett dom hjälpa till att stoppa utbrottet.

Förebygg med uppsatt hår och spray allt vad ni kan,
för nästan så jag misstänker att lössen blir allt tåligare. Det kanske bara är inbillning, men jag har hört flera som berättat om hur svårt det är att bli av med dem på senaste tiden.

Vi höll på i ett och ett halvt år (!) med yngsta dottern som visserligen har supertjockt, långt hår.
Med de andra barnen har det räckt med två behandlingar och kamning alt. endast kamning i två-tre veckor (det senare fungerar jättebra om man är nitisk, tålmodig och uthållig och inte har ett alltför hårömt barn).
Men med yngsta dottern höll de små j**larna på att knäcka oss fullständigt. Hon blev återsmittad flera gånger och därmellan hade vi missat nåt litet ägg och så började det om precis när vi trodde att vi var på den säkra sidan.
Detta trots långa perioder av daglig kamning och schamponering 1 gång per vecka. I. ETT. OCH. ETT. HALVT. ÅÅÅÅR!!!
Det som till slut gjorde susen utöver ovanstående, var supernoggrann rengöring av hårborsten. Vart enda hårstrå måste bort. Jag tog ut en av hennes hårborstar ur frysen efter två dygn och drog ur ett hårstrå med en levande lus på. Galet.

för nästan så jag misstänker att lössen blir allt tåligare. Det kanske bara är inbillning, men jag har hört flera som berättat om hur svårt det är att bli av med dem på senaste tiden.

Vi höll på i ett och ett halvt år (!) med yngsta dottern som visserligen har supertjockt, långt hår.
Med de andra barnen har det räckt med två behandlingar och kamning alt. endast kamning i två-tre veckor (det senare fungerar jättebra om man är nitisk, tålmodig och uthållig och inte har ett alltför hårömt barn).
Men med yngsta dottern höll de små j**larna på att knäcka oss fullständigt. Hon blev återsmittad flera gånger och därmellan hade vi missat nåt litet ägg och så började det om precis när vi trodde att vi var på den säkra sidan.
Detta trots långa perioder av daglig kamning och schamponering 1 gång per vecka. I. ETT. OCH. ETT. HALVT. ÅÅÅÅR!!!
Det som till slut gjorde susen utöver ovanstående, var supernoggrann rengöring av hårborsten. Vart enda hårstrå måste bort. Jag tog ut en av hennes hårborstar ur frysen efter två dygn och drog ur ett hårstrå med en levande lus på. Galet.
Förydligande: det var ju aldrig så att det kryllade av dem i håret eftersom vi både schamponerade och kammade så pass ofta. Men någon liten nymf eller lus-usling sök alltid upp efter en vecka eller två.
Skolan gick ju ut med att det fortfarande gick löss och bad alla att kamma igenom sIna barn varje helg. Mer kunde de ju inte göra...

Sanerar ni hennes rum och grejer också regelbundet? Kudde, borstar, mössor?

Jag tror jag hade tagit ett snack med skolan faktiskt, och bett dom hjälpa till att stoppa utbrottet.
Det ska ju inte behövas. Brukar tvätta sängkläderna för att det känns bäst så.

Skolan informerar om att det finns löss och att man ska kamma igenom håret.

Jag tror att jag helt enkelt sent en natt tar och rakar av henne allt hår. Der där låter som en mardröm 😳

Det ska ju inte behövas. Brukar tvätta sängkläderna för att det känns bäst så.

Skolan informerar om att det finns löss och att man ska kamma igenom håret.

Jag blev smittad av en ridhjälm första gången och en madrass andra gången. Hennes egna borstar och mössor är högriskzon.

Vi hade samma problem i dotterns klass , när hon var i din dotters ålder. Visade sig att det tyvärr var ett barn vars förälder struntade i behandla sitt barn (till slut var det andra föräldrar som tog tag i saken och sa i från på skarpen)

Jag löste det genom att kamma dotterns hår varje dag hon kom hem från skolan och varje morgon innan hon åkte dit. Ett jävla jobb men det hjälpte. Ingen annan i familjen smittades så jag fattar fortfarande inte hur den andra ungen i klassen lyckades smitta varenda klasskompis (enbart tjejerna ska sägas)

Jag hade en period när jag arbetade som förskollärare då jag fick löss. Trots upprepade behandlingar var de kvar, fick då tips om att färga håret och det hjälpte. Lössen försvann och jag fick inte tillbaka dem igen.

Jag hade en period när jag arbetade som förskollärare då jag fick löss. Trots upprepade behandlingar var de kvar, fick då tips om att färga håret och det hjälpte. Lössen försvann och jag fick inte tillbaka dem igen.
Hon har färgat håret men tyvärr inte med det resultatet.

Vilket lusmedel använder ni?

Förra året fick vi också löss återkommande och tyckte att ingenting hjälpte trots upprepade behandlingar, kamning osv.

Bytte från Lincin till Hedrin och det har fungerat precis som det ska. En behandling räcker (medlet tar kål på äggen också), och man behöver inte ens kamma. (Som en del av behandlingen alltså, kamma i förebyggande syfte är ju alltid bra).

Kan dock vara lite svårt att få bort medlet från håret efter behandling. Men så värt det.

Läste för länge sen att man i Australien upptäckt att barn som bodde(?) vid stranden hade färre lus-utbrott än andra barn. De kom fram till att det var för att de badade i saltvatten ofta.
Så vet inte om en hårinpackning med iblandat salt kan hjälpa? Det kan inte skada iaf.

Jag tror att jag helt enkelt sent en natt tar och rakar av henne allt hår. Der där låter som en
Ungen ifråga är väldigt håröm och hulkar av lusschampoo, så det var inte jättekul, nej.
Men nu verkar det vara över för den här gången iaf.
Jag lärde mig att dela upp håret i små, små sektioner för att inte missa något och det gick förutom lusschampoot åt hutlösa mängder med balsamspray...

Men om du är säker på att det rör sig om återsmittning så är det flätat hår och spray som gäller. Och att hon inte sitter huvud mot huvud eller delar hjälm eller mössa med någon skolkompis. Kamning (med Nitfree el. liknande, som tar alla stadier) efter skolan för att kontrollera att hon inte blivit smittad.
Och om hon blivit smittad räkna med minst två behandlingar och daglig kamning i drygt en vecka efter andra behandlingen Ifall något ägg överlevt och kläckts...
This too shall pass... :heart

Mitt barn har haft löss en gång, det var för 5-6 år sen så vi har ändå klarat oss bra. Jag blev inte smittad vilket var en jävla tur för inte en chans att min man skulle kunna kamma ur mitt långa tjocka hår.

Det jag tyckte funkade bäst var att helt enkelt dra bort äggen med naglarna. Hade långa akrylnaglar den aktuella dagen men det var bara att bryta loss dem på tumme och pekfinger för att kunna få ordentligt pincettgrepp. Fick bort varenda äckligt ägg. Körde lusmedel också SJÄLVKLART + upprepning en vecka senare. Luskammen tyckte jag bara slet loss stora tussar hår. Fick istället ta hårstrå för hårstrå för hand. Det tog timmar men var väldigt effektivt.

Hårborste osv hade jag kastat, hellre betala 50 spänn för en ny än att behöva behandla den och råka missa nått ägg.

Fläta uppsatt nära huvudet, Linicin eller ngt annat som lössen tycker luktar illa.
Tror bara det smittar när ena barnets hår hänger över det andra barnet. (Själv öste jag lavendelolja i mitt hår, iom att barn är nära, men det kan ha hormonella effekter, så kanske inte för barn.)

Min unge hade hela luggen full en gång efter ett grupparbete på mellanstadiet, :arghh: bara luggen.

Skolan hade en luskammardag en vecka in på terminen upp till högstadiet. Vare sig det behövdes eller ej.

En kollega luskammade alla sin dotters vänner när de kom på besök :rofl: och löste problemet på det viset.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• När har era barn börjat gå hem från skolan själva?
  • 7 åring som vaknar på nätterna
  • Få matvägrande barn att äta
  • Beslut

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka