Bukefalos 28 år!

Får man dejta innan begravningen är över? *långt*

Chili

Trådstartare
Nej, det handlar inte om män. Vi är på hästmänniska, det handlar om hästar. Det handlar om att fatta det beslut vi alla djurägare vet att vi en dag antagligen får fatta, även om vi gärna puttar undan den vetskapen i det allra mörkaste hörnet av hjärnan.

Min häst kommer inte att klara ut sin fraktur i hoven, det är kört. Och det känns ändå rätt okej, för det har gått så pass lång tid nu. Det är 5 veckor sedan han fick sin ringsko, och 6 veckor var den tid vi skulle ge honom. Han är inte bättre; det fatala beslutet är överhängande.

Vad beträffar hästen bekymrar mig inte så mycket. Han kan inte se framtiden, han vet inte vad som väntar. Han kommer inte känna något, och han kommer slippa ha ont. Därför är den som lider jag, men betyder det att det inte finns någon norm eller oskriven lag angående ny häst?

Nej jag är ingen känslokall jävel men hur ska jag hantera detta om jag varje dag låter känslorna ta över? Däremot måste jag nu ta makt över mina funderingar, känslan av att bli snuvad på mållinjen nu när jag fick chansen att äga min drömhäst i ynka 5 månader. Och även om sorgen är överhängande så vet jag att jag kommer vara ännu mer olycklig om några veckor eller månader, när sorgen lagt sig och vardagen infunnit sig. Vad är det för liv att endast arbeta, träffa vänner, festa, titta på film? Ett sånt liv har ju ingen mening!

Och jag vet inte om jag har begått den största dödssynden av alla, men jag har redan kikat på hästannonser… Först inte så allvarligt, och det kändes som om jag var otrogen. Men nu känns det mer på riktigt. För samma dag som jag fick diagnosen för Hazze så dog mina drömmar med honom. Jag drömmer inte längre om att rida honom, jag saknar det inte, jag saknar inte våra stunder. För jag vet att de aldrig kommer igen. Men jag saknar att rida och pyssla, det gör jag. Och jag kan redan se mig med en annan häst.

Men är det så illa? Och hur förklarar man vid en eventuell provridning att jag egentligen är uppriven inombords men jag vill ändå ge det hela en chans igen? Vem vill sälja sin häst till någon som just förlorat en?

Det känns sjukt, sjukt, sjukt att fundera på sånt här när hästen fortfarande lever men jag som är i stånd till att tänka på framtiden tycks inte kunna göra något annat än att tänka på just framtiden, dag som natt. Och jag vet inte hur jag ska ventilera mig. Pappa är mer känslokall även om han är djurvän och älskar våra djur. Men det är inte samma sak för honom. Hans åsikt är att köpa ny för försäkringspengarna. Mamma vägrar prata om det, jag antar att hon skulle bryta ihop. Vänner fungerar inte heller så bra alla gånger, ibland säger de det som de tror att jag vill höra, och oftast har vi så olika åsikter kring detta med hästeri att deras svar inte ger mig nånting.

Jag känner mig ond som redan gett upp hoppet, men faktum är ju att han blev utdömd redan på kliniken, fast inte på papper eftersom vi gav honom en chans. Finns det rätt och fel i en sån här situation? För just nu längtar jag efter ett nytt projekt, en häst som inte är världsbäst och som kan ge mig massor av huvudbryderier, så länge den är frisk. Något att kanalisera all min energi på, så jag inte blir helt tokig.


Tack för ventileringen.
 
Sv: Får man dejta innan begravningen är över? *långt*

självklart kan du kika på häst redan nu. jag tror nästan det är bättre än när du har avlivat hästen och fortfarande är i värsta sorgen. med andra ord före eller efter när du är redo. tycker inte det är känslokallt alls. likadant när någon har förlorat sin make/a och dejtar redan en månad efter. många tycker att det är fult och känslokallt, men jag anser varför ska man behöva sörja ensam om man har turen att hitta någon annan.

tråkigt med din häst:cry:, jag sänder med lite styrke kramar
 
Sv: Får man dejta innan begravningen är över? *långt*

Klart att du kan börja fundera på en ny häst redan nu. En av anledningarna till att jag har flera hundar och många hästar är just det att det är lättare att komma igen om någon behövs tas bort. Det är lättare att klar sorgen och tomheten om det finns någon annan som kan fylla det.
 
Sv: Får man dejta innan begravningen är över? *långt*

jag tycker du ska titta på ny häst. Jag visste att Totte inte skulle klara det, jag kände det på mig redan på första klinik besöket även fast han var i ett väldigt tidigt skede då.
Att leta nyhäst hjälpte mig väldigt mkt, jag såg framåt o grävde inte ner mig som jag annars skulle gjort. Sammadag jag o Sorbe kollade på Flash ringde vet o gav mig det slutgiltiga beskedet, en vecka senare stod Flash i stallet o Totte gick på sitt sista bete hos mn xsambos föräldrar. Jag är otroligt glad att jag tog de besluten, Flash har hjälpt mig ngt enormt o gör det fortfarande.
 
Sv: Får man dejta innan begravningen är över? *långt*

Förstår precis hur du känner...är i liknande sits själv förutom att jag tagit beslutet att låta honom finnas med oss på gården så länge han inte har ngn akut smärta. Han har en diagnos som är irreversibel och som sannolikt innebär att han inte kommer att kunna arbeta alls under ryttare. Jag har någonstans ett hopp om att han kanske kan bli någons körhäst längre fram när han vuxit färdigt. Säljer honom gör jag dock aldrig, vi har varit i genom så mycket och jag vill behålla kontrollen över vad som händer och sker med honom.

Det är precis så som du säger, alla drömmar, all lust och arbetsglädje försvann på en enda gång. Jag har planerat och arbetat med honom sedan han var drygt ett år gammal, treårs testet hägrade, inridningen var påbörjad, han hade äntligen börjat se ut som en vuxen häst, klarat alla kriser med transportsjuka, kolikanfall och tarmvred. Så kom det här. Det är som om någon dragit ner rullgardinen.

Nu har jag inte så mycket att röra mig med ekonomiskt men jag söker efter en häst som kan göra att glädjen med att vara i stallet kommer tillbaka. Visst känns det lite som om man är otrogen men alternativet för mig är annars att ge upp livet med hästarna för motgångarna de senaste 6 åren har varit för många. Jag har varit och tittat på föl, en annan ras för att inte göra jämförelser och dessutom ston för att frångå mina principer att det endast är valacker och hingstar som duger.

Jag vet ett antal människor, läs familjen, som tycker att jag är helknäpp som löser sorgen på detta sätt:crazy: Min sambo däremot har faktiskt förstått och ställer upp och stöttar, vilket var oväntat då han annars mest brukar gå omkring och vara "svartsjuk "över hästarna.

Så nej, jag tycker inte att du gör fel eller reagerar konstigt alls!
 
Sv: Får man dejta innan begravningen är över? *långt*

Börja titta tycker jag aldrig är fel. Jag kollar gärna på hästannonser utan att vara i hästköpartag! :p
Med det inte sagt att det skulle vara fel att köpa en ny redan nu heller. Men låt det ta den tid det tar så du inte köper första bästa i ren "bli utan häst"-panik!
På den fronten har jag personligen inte dåligt samvete. Däremot brukar jag till en början vara överdrivet kräsen och idolisera förra hästen såpass att det är svårt att fastna för någon häst. Och svårt att se -den- hästen för den det verkligen är.
 
Sv: Får man dejta innan begravningen är över? *långt*

Det är väl ungefär så jag känner. Det lite sorgliga är att jag tappat lusten för en ny arab. De är ju alla så lika honom! Skimmlar hela bunten, och inga vettiga ston finns det.

Varpå en ny tanke fötts, om ett litet projekt. Något halvfärdigt. Det hade ju inte känts fel att titta på en ny om Hazze hade fått leva kvar. Jag menar, jag har ju faktiskt en häst till men det är ju bara av sentimentalt värde. Han har en heltidsmedryttare, och mot honom kändes det ju inte elakt att köpa Hazze.

Tiden läker alla sår... men en ny häst kanske får mig att glömma dem, vissa stunder, tills dess.
 
Sv: Får man dejta innan begravningen är över? *långt*

Nej, jag har själv märkt att nån första bästa-grej blir det inte. Ingen häst duger :crazy: vilket är väldigt ovanligt. Jag brukar bli kär i det mesta som finns på annons...

Men nej, nu har de fel färg, fel tecken, fel höjd, fel kön. Det finns dock några få som fått mig att stanna upp, och minnas dem i efterhand. Så något ibland allt detta säger mig att jag väntar på rätt häst, jag bara vet det när jag ser annonsen. Det är liksom meningen att jag ska vänta, bara lite lite till.
 
Sv: Får man dejta innan begravningen är över? *långt*

Jag har precis tagit bort min älskling. Jag fattade beslutet för en vecka sen och jag har redan under veckan varit kontakt med en som ska sälja en häst som jag tror kan passa mig.

Och precis som du har jag känt mig otrogen. :( Men samtidigt....min älskling har gett mig så mycket och nu bär jag den glädjen och kunskapen vidare och delar med mig av det till en annan häst....förstår du, den hästmänniska jag är kommer alltid att vara starkt präglad av mina erfarenheter av honom, han är en del av mig, han finns med mig i allt jag gör med en ny häst. Låter det vettigt....jag vet inte men det känns lite så.

Och alla i min omgivning säger samma sak, bra, se framåt du, gräv inte ner dig.
 
Sv: Får man dejta innan begravningen är över? *långt*

Inga fel alls.
Och det finns ingen anledning att tala om varför du ska ha ny häst när du provrider.

Jag förstår hur du känner det gör jag verkligen, har varit i den sitsen antal gånger och även igenkännande saker.

Du måste göra det du mår bra av, och jag tror itne ens "gamla" häst mår bra av att märka att man trappar ner allt runtomkring. Håll liv i luckan, skaffa ny häst att rida och pyssla om den andra.

När den jobbiga dagen sedan kommer, finns det någon som håller dig vid liv...
 
Sv: Får man dejta innan begravningen är över? *långt*

När jag fattade det tunga beslutet om att avliva min vackra pärla som alltid funnits där för mig trodde jag inte jag att jag ville ha en häst till, jag hade redan en valack men hans framtid var också osäker just då men så bläddrade jag igenom annonser och fick syn på den mysigaste ardennern som jag nånsin hade sett.. En månad senare stod han på gården och ungefär 2 veckor efter det fick min fina pärla somna in. Det kändes bra att hon fick veta att valacken inte skulle vara ensam (hon var som en mamma för min val) och att hon kunde somna in i lugn o ro.

Jag tycker det är helt okej för din del att kolla annonser, du har fattat det rätta för hästen du har nu och kanske hittar du en ny pålle som är lika fantastisk som nuvarande pållen!

Lycka till!
 
Sv: Får man dejta innan begravningen är över? *långt*

När min häst blev utdömd tittade jag på annonser innan hon togs bort. Visste att jag ville ha en ny häst och det fanns ingen återvändo för min gamla häst heller. Hon skulle aldrig kunna ridas (19 år, korsbandet i bakknäet) och gå och skrota i hagen var inget alternativ för henne.

Du har gett din Hazze en chans och tyvärr gick det inte vad jag förstår. Läs annonser och åk och kolla på hästar. Tids nog dyker en ny "stjärna" upp som tar plats i ditt hjärta tillsammans med minnena av Hazze.
 
Sv: Får man dejta innan begravningen är över? *långt*

Jag panikköpte en ponny och ställde i stallet söndagen innan Patsy avlivades (måndagen).

Jag hade inte orkat annars.

Så efter att hon tagits bort och lastbilen åkt så red jag ut på den nya med vännerna i stallet. Och grät, såklart. Den såldes ett par månader senare, det var inte riktigt rätt häst och lite för liten men jag ångrar det inte.

Nu när Neffi avlivades så fick jag köpa tvååringen som stod i hagen redan. Hade jag inte fått göra det hade jag letat annan häst.

Jag måste GÖRA saker för att jag ska orka. Så vi hade en lite intensiv period med utställningar och sånt med den nya.

Du gör det DU måste göra för att orka, vad andra ev tycker om det ska du skita i. Faktiskt.
 
Sv: Får man dejta innan begravningen är över? *långt*

Men liksom, tänk om jag bryter ihop vid provridningen om de börjar fråga saker? Jag TROR inte jag kommer göra det, för jag är en sån "duktig" person på att stänga inne allt så exploderar det sen när jag är ensam...

Jag har gråtit en gång sedan jag störtbölade uppe i Skaras vänterum. Och jag vågar knappt sköta om Hazze, om vi befinner oss nära staketet eller ska gå ut ur hagen ser han helt galen ut i ögonen, vaggar fram och tillbaka och stirrar stint på staketet :crazy: När jag öppnar grinden får jag hoppa åt sidan för han bara kastar sig ut. Att försöka korrigera det går inte, han är helt väck i huvudet de flesta dagarna av understimulans. Han har ju redan gett mig en hjärnskakning när han sprängde staketet första veckan.
Detta blir för övrigt tredje avlivningen. Den första för fång, den andra trotjänare vid 28 år efter 10 år i min ägo, och nu Hazze. Är det ingen mer som kommer att stanna så där länge? Alla bara kommer och går, kommer och går, känns det som. (Det har ju funnits en handfull sköthästar, medryttarhästar och foderhästen däribland också).

Men jag gör inte det här så mycket för att vara upptagen när vi måste ta bort honom, utan för att vara upptagen i framtiden. Att inte ha något meningsfullt i mitt liv bryter sakta ner mig och jag vill inte bli galen riktigt, riktigt än...
 
Sv: Får man dejta innan begravningen är över? *långt*

Men liksom, tänk om jag bryter ihop vid provridningen om de börjar fråga saker? Jag TROR inte jag kommer göra det, för jag är en sån "duktig" person på att stänga inne allt så exploderar det sen när jag är ensam...



Hojta om du behöver hjälp på något vis. följa med på provridningar eller leta pålle.

Jag blir inte skakis om du börjar storböla.


Pepp,pepp
 
Sv: Får man dejta innan begravningen är över? *långt*

Kan du inte få lugnande sista tiden? eller låta honom springa som han vill på smärtstillande om det ändå är så kort tid kvar?

Patsy tömkörde jag sista dagarna, hon ÄLSKADE det men höll såklart inte för det (butta mot smärtan).
 
Sv: Får man dejta innan begravningen är över? *långt*

Jag försår att allt känns svårt just nu men efter att ha läst allt som har skrivits så varför inte vänta?
Att läsa häst annonser och undra va för sorts häst du vill ha hör ju letandet till.
Men allt har sin tid!!!
Jag tycker nog att du ska sörja ordentligt och få gråta ut, utan att du behöver tänka på en annan häst. :cry:
Du verkar vara väldigt känslosam och undrande:)
Men som sagt.... allt har sin tid och att rusa in i något, särskilt när man bär sorg, kanske inte är det bästa.
Alla känsloladdningar vi har, ilska, rädsla osv varar bara i ca 3 min och sen måste vi tanka på den känslan för att behålla den men så är det inte med sorg. Den är varaktig... Det kanske säger en del.
Hoppas att allt går bra för dig.
 
Sv: Får man dejta innan begravningen är över? *långt*

Du är en ängel. Kanske trillar in ett PM inom en snart framtid...
 
Sv: Får man dejta innan begravningen är över? *långt*

Jag vet inte, det har jag inte ens tänkt på. Som det är nu går han i ridbanan, där även sjukhagen är. Den går han inte in i, även om gräset vuxit sig högt där nu. Och försöker man sätta honom där får han panik. Så han springer ibland, även om han haltar som om han vore trebent. Han verkar ändå ha det rätt bra, har koll på allt som händer och får ju se de andra hästarna när de tas in till stallet.
 
Sv: Får man dejta innan begravningen är över? *långt*

Jag har hittat inte en, utan två intressanta hästar :o

Hjäääälp. Jag har haft många tillfällen då inte mina känslor varit riktigt i styr men såhär motstridiga känslor är nog första gången :crazy:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 631
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 336
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 419
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 698
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp