Får man inte tävla både och?

Fideli

Trådstartare
Om man är medlem i en SvRF-ansluten klubb så får man inte vara med på tävlingar som anordnas av icke SvRf-ansluten klubb står det ju i TR. Men hur funkar då det om man tex har både ett halvblod, som man vill tävla hoppning/dressyr med och en islandshäst som man vill tävla gångartsridning med?

För att få tävla med halvblodet måste man ju vara medlem i en SvRF-ansluten klubb, och då får man alltså INTE vara med på tävlingar som islandsklubbar anordnar, för de är ju inte SvRF-anslutna.

Likadant om jag har en häst som jag vill tävla både hoppning/dressyr och western med, western-klubbarna är ju inte SvRF-anslutna, får jag inte tävla western då?
Och gymkhana, bruksridning, tornerspel, är det SvRF-klubbar som anordnar sånt?

Eller är det bara så att man inte får vara med i hopp- & dressyrtävlingar som anordnas av icke ansluten klubb?
 
Sv: Får man inte tävla både och?

Jag tror att andemeningen i TR är att du som medlem i en SvFR-ansluten klubb inte får tävla hos små 'stallklubbar' som inte är anslutna. Regeln är gammal och fanns innan Western/islands/... - tävlingar blev stort i Sverige.
Vad förbundet vill är att det ska inte finnas några småklubbar som de inte har koll på, delvis ur säkerhetssynpunkt.
 
Sv: Får man inte tävla både och?

bra fråga ta upp den med förbundet för du kan ju inte vara ensam om problemet.
ett alternativ är att tävla för två klubbar en som Svrf ansluten för halvblodet och en som inte är det för isläningen, vet :confused: dock inte om man får göra detta eftersom man bara för tävla för en klubb i vanliga fall men hör med svenska ridsportsförbundet, dom hjälper dig.
tycker dock att det värkar fånigt om du inte skulle kunna tävla hoppning/dressyr och gångart utan måste välja vilket man vill göra det är löjligt
hoppas det årdnar sig till det bättre :bump:
 
Sv: Får man inte tävla både och?

ja håller med dig ylva han inte läsa ditt inan jag skrev mitt men det är säker där skon klämmer att hela TR behövs ses över och inte bara vissa delar för vissa regler är gammla och denna regeln är säkert sådan
 
Sv: Får man inte tävla både och?

Medlem i flera olika klubbar får man vara (jag är med i fyra olika med olika inriktningar), men som sagt enligt TR får man inte vara med i någon tävling anordnad av klubb/person som inte är ansluten till SvRF. Då kan man bli av med tävlingslicensen, jag kan alltså vara medlem i en islandsklubb/westernklubb, men ställer jag upp i någon av deras tävlingar så kan jag bli av med min SvRF-tävlingslicens. (Om det nu inte finns något undantag som gäller tävlingar av "annan typ" än SvRF anordnar, men det står det iaf inget om i TR)
 
Sv: Får man inte tävla både och?

Ska kanske tillägga att det är en kompis som har ett varmblod och en islänning, själv har jag en kallblodstravare som jag vissa år har tävlat hopp/dressyr med och andra år western, dessutom rider jag ibland islandshästar och har möjlighet att tävla dem, men det har jag bara gjort en gång och det året hade jag ingen tävlingslicens att riskera...
Detta år är det hopp/dressyr och hunting som gäller, men det vore kul att kunna vara med på någon liten westerntävling oxå.
 
Sv: Får man inte tävla både och?

Jag har mailat förbundet nu och frågat, får väl se om man får svar...
Lägger i så fall ut det här, det borde som sagt vara fler som har samma problem.
Jag vet förresten några som har samma problem, men de bryr sig inte, de ställer helt enkelt upp i alla tävlingar de vill vara med och hoppas på att ingen kommer att anmäla dem.
 
Sv: Får man inte tävla både och?

Jag tror det där har vart ett problem inom ponnygaloppen.... känns bekant på något sätt.
 
Sv: Får man inte tävla både och?

Har nu äntligen fått svar från Ridsportsförbundet:

Hej
När det gäller tävlingsverksamhet som inte finns inom SvRF så är den ju inte konkurerande och därmed gäller inte den regeln som Du syftar på.
T.ex. Island eller Western kan Du tävla för andra klubbar.
MVH
Lars Lagerdahl

Alltså är det fritt fram att tävla på vilka tävlingar man vill så länge det är tävlingsgrenar som inte anordnas av SvRF-klubbar också.
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 780
Senast: hhere
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 126
Senast: Cambrie
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
1 990
Senast: Jeps
·
Tävling Är det någon som vet om man får tävla ponny utan nosgrimma? Vill veta vad som gäller i både hoppning och dressyr men förstår inte tr...
Svar
6
· Visningar
2 155
Senast: Tovas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp