Bukefalos 28 år!

Får man jobba extra samtidigt som man är sjukskriven från studier?

Vitavi

Trådstartare
Jag är sjukskriven från studier på universitet, vilket är anmält till försäkringskassan så att jag får behålla CSN under tiden jag är sjukskriven.
Får jag jobba lite extra trots sjukskrivningen? Handlar om några timmar i veckan bara. Jag är så pass sjuk att jag inte orkar studera på heltid och man kan inte vara sjukskriven på deltid från studier. Men att jobba extra några timmar i veckan skulle jag orka med. Frågan är om det är okej? Någon som vet?
 
Jag är sjukskriven från studier på universitet, vilket är anmält till försäkringskassan så att jag får behålla CSN under tiden jag är sjukskriven.
Får jag jobba lite extra trots sjukskrivningen? Handlar om några timmar i veckan bara. Jag är så pass sjuk att jag inte orkar studera på heltid och man kan inte vara sjukskriven på deltid från studier. Men att jobba extra några timmar i veckan skulle jag orka med. Frågan är om det är okej? Någon som vet?

Nej, det är det inte.

Sedan - på ett annat spår - jag har ju läst dina tidigare trådar, och jag tycker att du verkligen ska fokusera på att bli frisk - om det nu gäller de problem du har skrivit om tidigare. Lägg allt krut på det och tänk inte på att jobba.
 
Nej, det är det inte.

Sedan - på ett annat spår - jag har ju läst dina tidigare trådar, och jag tycker att du verkligen ska fokusera på att bli frisk - om det nu gäller de problem du har skrivit om tidigare. Lägg allt krut på det och tänk inte på att jobba.

Jag håller med till viss del att bli frisk i första hand. Men samtidigt är det en ekonomisk fråga. Medan jag studerade jobbade jag extra för att få in lite extra pengar till hästen. Nu förlorar jag ju den extra inkomsten..
Men om det inte är tillåtet så är det inte mkt att göra!
 
Jag håller med till viss del att bli frisk i första hand. Men samtidigt är det en ekonomisk fråga. Medan jag studerade jobbade jag extra för att få in lite extra pengar till hästen. Nu förlorar jag ju den extra inkomsten..
Men om det inte är tillåtet så är det inte mkt att göra!

Om Försäkringskassan bedömer att du är för sjuk för att både arbeta och studera så borde du även få sjukpenning: http://www.csn.se/hogskola/sjuk/nar-du-blir-sjuk-1.2609

Till syvende och sist så är det Försäkringskassan som bedömer om du är kapabel att arbeta men inte att studera, så det är dit du måste vända dig för att få svar. :)
 
Jag är sjukskriven från studier på universitet, vilket är anmält till försäkringskassan så att jag får behålla CSN under tiden jag är sjukskriven.
Får jag jobba lite extra trots sjukskrivningen? Handlar om några timmar i veckan bara. Jag är så pass sjuk att jag inte orkar studera på heltid och man kan inte vara sjukskriven på deltid från studier. Men att jobba extra några timmar i veckan skulle jag orka med. Frågan är om det är okej? Någon som vet?
Om du jobbade extra borde det räknas in i din sjukpenningsgrundande inkomst.
 
jag skulle nog säga att det inte är ett solklart nej, utan ett "det beror på"
Kontakta försäkringskassan och/eller csn och fråga dem vad som gäller i ditt fall.

En av mina vänner har varit långtidssjukskriven och har under detta fått jobba ett visst antal timmar i veckan med försäkringskassans godkännande, utan att sjukpenningen påverkades.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 830
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 430
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 243
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
5 471
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp