Bukefalos 28 år!

Får min häst tävla monté?

J

Jerrytage

Jag har lite funderingar kring min 10-åriga varmblodsvalack.
Jag har försökt sälja han som ridhäst, men känner att han är lite för mycket tävlingshäst för det. Och häromdan så kom en travsnubbe förbi vårat stall med en annan travhäst och tyckte att min häst såg väldigt fräsch ut och han tyckte absolut att jag skulle ta med honom till banan när han "snubben" åker med sin häst.
Min häst sprungit in ett par hundratusen tidigare men har nu bara joggat och dressyrtränats i ca 7 månader. Han gjorde sin sista start 1 år sedan, och vann ett löp straxt innan han stängdes av. Han stängdes av från att tävla för att han sprang ojämt, han var inte fräsch när jag fick han, men de spänningar har släppt i kroppen och han rör sej väldigt fräscht.

Nu har joggat ganska mycket, ca 30-35 minuter, på tygeln, varannan dag. Nu har han haft en lite paus på ca en månad.
Nu handlar det ju bara om att han ska bli provriden ett par varv, men jag undrar ändå om han ens får vistas på banan?
Jag håller inte själv på med trav, jag har ingen licens och ingen står som tränare. Hur måste jag göra då?
Om han ska tävla vet jag att jag måste grunda om min häst, glömde bort att vaccinera honom, ooups!?
Om han ska tävla vad måste fixas då?

Jag har även fattat det som att han skulle behöva veterinärbesiktas godkänt för att få starta igen, hur går det till?

Han gick bakom vagn tidigare och har inte blivit riden monté.

Gärna lite extra info kring detta skulle vara intressant! :p

Kram, kram! :laugh:
 
Sv: Får min häst tävla monté?

Han måste vara vaccinerad och ha en tränare för att få komma till banan och träna. om du ska rida/köra honom själv måste du rida under en tränares ansvar annars får du inte rida/köra hästen på banan.
Han måste ju träna upp sin muskler för att klara av att gå snabbjobb under sadel, sen innan han får starta i lopp när ni kommit så långt så måste han kvla in i monté, för att få ett friskintyg på honom får du ringa till veterinär stationen å få ett hältprov på honom som sen ska skickas in till STC, även vaccineringen ska sändas in till STC.
 
Sv: Får min häst tävla monté?

Ring till närmaste travbana och fråga om de har licens kurser.. De kan oxå hjälpa dig med lite info om hur du ska gå tillväga..
Hästen måste ju ha en tränare och visa upp vaccinationnen gör man sedan när han står på någons tränings lista genom att ta med sig hästpasset till travbanan där de kopierar vaccinations intyget och matar in i systemet att han har godkänd vaccination.. så vaccinet är dittt minsat problem svårare är att hitat någon som vill stå som tränare på han om du inte själv tänkte ta träna och rida licens.. Sedan ska han jobbas upp på ett tempo tror att mote kvalet ligger på 1,25.
 
Sv: Får min häst tävla monté?

Nu togs han ju ur travet av en anledning, kolla upp om det bara var den rapporterade starten som var den sista eller om han haft skadebesvär eller andra problem tidigare. Och tänk på att han bara får tävla tills han är 12 år och ska hävda sig mot yngre utan skadebesvär och som inte haft avbrott i sin träning. Har han sprungit in en större summa pengar så måste han i lopp möta de som har sprungit in liknande summor. Vilket kan innebära ganska hårt motstånd.

Fundera på om det verkligen är värt att försöka få honom tillbaka till en tävlingskarriär? Sen måste du själv ha licens som du måste betala för(eller hitta någon som vill stå som tränare på hästen)och även en försäkring som ingår i b-tränar licens. På våran bana betalar vi även en anläggningsavgift för att få nyttja bana och träningsvägar...
 

Liknande trådar

Trav Måste bara skriva av mig lite då jag inte har någon att bolla tankar och ideer med. Har en 2 årig kallblodtravare som jag har fött upp...
Svar
4
· Visningar
2 594
Senast: anhe
·
Ekonomi & Juridik Nu börjar tankarna kring ett hästköp ta form på riktigt. Har varit utan häst i flera år nu, men nu är det snart dags igen känner jag...
Svar
4
· Visningar
1 113
Senast: Görel
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 056
Senast: Janni
·
Hästvård Har ett äldre halvblod, 22 år. Under de fem åren jag haft honom ådragit sig kronisk lymfangit vä bak efter rasp för tre år sedan och...
2 3
Svar
57
· Visningar
6 232
Senast: Kalle_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp