Bukefalos 28 år!

Köpa häst; vad ska den kosta?

hobbyryttare

Trådstartare
Nu börjar tankarna kring ett hästköp ta form på riktigt. Har varit utan häst i flera år nu, men nu är det snart dags igen känner jag.

Jag rider regelbundet, både dressyr och hoppning och är inte rostig i ridningen.
Jag är hyfsat lättskrämd, klarar inte av hästar som är tuffa och skarpa. Men samtidigt är jag envis, konsekvent och blir inte rädd av hästar som är känsliga och kanske är lite tittiga ute så länge det inte resulterar i nåt värre än att de kanske slänger sig åt sidan nån gång eller tar nåt skutt.
Jag älskar hoppningen även om jag är lite feg. Behöver en bussig häst som inte stannar eller fintar mig.
Målsättningen är att kunna starta lite små tävlingar i dressyr (ca LA) och hoppa upp till 110 ungefär (tveksamt om modet räcker längre än så).
Jag vill ha en kompis att göra lite av varje med, dressyr, hopp, rida ut i ett par timmar, kanske hänga på när kompisarna åker och och simmar med sina hästar i havet osv.
Valack, trafiksäker och schysst inställning i hoppningen är ett måste. Helst inte mer än 10-11 år. Omkring 165 cm hög i vart fall (jag är lång med långa ben så viktigt att den bär upp mig på ett rimligt sätt).

Så, kära buke, vad bör jag lägga på mitt hästköp?
Vad upplever ni att en häst enligt ovan kostar i dagsläget?
Jag har kollat en del annonser, men prissättningen är minst sagt skiftande...
 
Nu börjar tankarna kring ett hästköp ta form på riktigt. Har varit utan häst i flera år nu, men nu är det snart dags igen känner jag.

Jag rider regelbundet, både dressyr och hoppning och är inte rostig i ridningen.
Jag är hyfsat lättskrämd, klarar inte av hästar som är tuffa och skarpa. Men samtidigt är jag envis, konsekvent och blir inte rädd av hästar som är känsliga och kanske är lite tittiga ute så länge det inte resulterar i nåt värre än att de kanske slänger sig åt sidan nån gång eller tar nåt skutt.
Jag älskar hoppningen även om jag är lite feg. Behöver en bussig häst som inte stannar eller fintar mig.
Målsättningen är att kunna starta lite små tävlingar i dressyr (ca LA) och hoppa upp till 110 ungefär (tveksamt om modet räcker längre än så).
Jag vill ha en kompis att göra lite av varje med, dressyr, hopp, rida ut i ett par timmar, kanske hänga på när kompisarna åker och och simmar med sina hästar i havet osv.
Valack, trafiksäker och schysst inställning i hoppningen är ett måste. Helst inte mer än 10-11 år. Omkring 165 cm hög i vart fall (jag är lång med långa ben så viktigt att den bär upp mig på ett rimligt sätt).

Så, kära buke, vad bör jag lägga på mitt hästköp?
Vad upplever ni att en häst enligt ovan kostar i dagsläget?
Jag har kollat en del annonser, men prissättningen är minst sagt skiftande...

Ja, du precis som du säger så är priserna väldigt skiftande och man vet inte riktigt vad säljarna grundar sitt pris på. Men min erfarenhet säger att det absolut viktigaste är att hitta "rätt" häst, alltså den som verkligen stämmer överens med dina önskemål och mål. Givetvis har man en budget och en smärtgräns för vad man kan betala, men i längden blir ändå den "rätta" den billigaste. Den hästen du söker kan man väl säga är en häst med normal kapacitet som de flesta bör kunna gå på ett trevligt sätt. Det som du ska sikta in dit på är att den verkligen har ett temperament som passar dig. Men kring de 50 000 - 60 000 är nog vad du får räkna med.
 
Nu börjar tankarna kring ett hästköp ta form på riktigt. Har varit utan häst i flera år nu, men nu är det snart dags igen känner jag.

Jag rider regelbundet, både dressyr och hoppning och är inte rostig i ridningen.
Jag är hyfsat lättskrämd, klarar inte av hästar som är tuffa och skarpa. Men samtidigt är jag envis, konsekvent och blir inte rädd av hästar som är känsliga och kanske är lite tittiga ute så länge det inte resulterar i nåt värre än att de kanske slänger sig åt sidan nån gång eller tar nåt skutt.
Jag älskar hoppningen även om jag är lite feg. Behöver en bussig häst som inte stannar eller fintar mig.
Målsättningen är att kunna starta lite små tävlingar i dressyr (ca LA) och hoppa upp till 110 ungefär (tveksamt om modet räcker längre än så).
Jag vill ha en kompis att göra lite av varje med, dressyr, hopp, rida ut i ett par timmar, kanske hänga på när kompisarna åker och och simmar med sina hästar i havet osv.
Valack, trafiksäker och schysst inställning i hoppningen är ett måste. Helst inte mer än 10-11 år. Omkring 165 cm hög i vart fall (jag är lång med långa ben så viktigt att den bär upp mig på ett rimligt sätt).

Så, kära buke, vad bör jag lägga på mitt hästköp?
Vad upplever ni att en häst enligt ovan kostar i dagsläget?
Jag har kollat en del annonser, men prissättningen är minst sagt skiftande...

Du har inte så stora krav utbildningsmässigt, du borde kunna hinna nån för 70' typ
 
Tänker att en sådan häst som du vill ha vill många andra också ha, så de är attraktiva på marknaden. Tänker att de kostar från 75 000 till 125 000.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst förhoppningsvis under nästa år då jag nyligen börjat nytt jobb som kommer ta lite mer tid i anspråk. Dessutom...
Svar
19
· Visningar
2 381
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 473
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Hejsan. Hade behövt tips och råd angående ett ev hästköp. Letar ny häst och har varit och kollat på en 6 årig häst med lång rygg =svag...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
5 253
Senast: Dopy
·
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 968
Senast: Sixten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp