Får min minderåriga dotter stå som ägare på sin häst...

TinyWiny

Trådstartare
När hon betalar med sin egna pengar?

Hur skriver man i kontraktet då?

Vi (hon själv, jag och hennes pappa) vill att hon står som ägare för att ingen ska kunna sälja hästen för henne...och ta pengarna...

Nä hennes pappa litar inte på mig och jag litar inte på honom:angel:

Sv: Får min minderåriga dotter stå som ägare på sin häst...

Ja det får hon!

JAg har alltid stått som ägare på alla mina ponnisar från det att jag var 10 år! så det ska gå bra för er också!

Jag står som ägare på båda mina hästar, eller ja.. Jag väntar på att få papprena som bekräftar ägarebytet på Carissa - sen är jag ägare på båda.

Antar att de är laglit då båda mina föräldrar godkänt det.

På hästpasset skrev vår dotter under själv (10år), men på köpekontraktet skrev vi bägge under..

*KL*

Men är det juridiskt korrekt att hon skriver på?

Man behöver inte skriva något särskilt i kontraktet då?

En minderårig får som huvudregel inte ingå avtal (förutom i vissa situationer som nog inte passar in här). Är barnet fyllt 16 får det dock själv bestämma över pengar som tjänats på eget arbete.

Men barnets förmyndare borde väl kunna ingå avtalet med den som säljer hästen, och om de är överens sätta in barnet som ägare?
Antar att hästen heller inte kan säljas om inte bägge förmyndarna är överens.

Dottern kan stå som ägare i hästens papper, förmyndarna om ni bägge är det ska skriva under vid köp och detta kommer även att gälla fram till dottern fyller 18 år vid en ev försäljning.
Alltså vad som sker är att dottern säljer sin häst under bemyndigande från er bägge, genom att ni bägge skrev på köpeavtal måste även en försäljning skrivas på av bägge så länge bägge är förmyndare.
När dottern är 18 år krävs inte detta längre, eftersom ni då inte heller är hennes förmyndare.

Dottern kan stå som ägare i hästens papper, förmyndarna om ni bägge är det ska skriva under vid köp och detta kommer även att gälla fram till dottern fyller 18 år vid en ev försäljning.
Alltså vad som sker är att dottern säljer sin häst under bemyndigande från er bägge, genom att ni bägge skrev på köpeavtal måste även en försäljning skrivas på av bägge så länge bägge är förmyndare.
När dottern är 18 år krävs inte detta längre, eftersom ni då inte heller är hennes förmyndare.

Tack så mycket:bow: då vet jag hur vi ska gå tillväga så att alla blir nöjda!

En liten fråga till då, hennes pappa vill absolut inte ha något ansvar för hästen utan det kommer jag ta, hästen kommer ju att vara hemma hos oss, min dotter bor ju här!
Kan då bara jag skriva under?
Vi är bägge vårdnadshavare (på pappret i allafall:o )

Tack så mycket:bow: då vet jag hur vi ska gå tillväga så att alla blir nöjda!

En liten fråga till då, hennes pappa vill absolut inte ha något ansvar för hästen utan det kommer jag ta, hästen kommer ju att vara hemma hos oss, min dotter bor ju här!
Kan då bara jag skriva under?
Vi är bägge vårdnadshavare (på pappret i allafall:o )

Min pappa var den enda som skrev under på mina hästar som målsman. Jag står som ägare på båda.

Men håll i sär saker och ting, hästen är en del och uppstallningen en annan.
Om ni är oroliga för att den ena eller andra ska sälja hästen och ta slantarna för den, då kan man lösa det genom det jag skrev tidigare. Vad beträffar uppstallningen kan du ingå avtal med en stallägare, utan att pappan behöver bli ekonomiskt ansvarig.

Men håll i sär saker och ting, hästen är en del och uppstallningen en annan.
Om ni är oroliga för att den ena eller andra ska sälja hästen och ta slantarna för den, då kan man lösa det genom det jag skrev tidigare. Vad beträffar uppstallningen kan du ingå avtal med en stallägare, utan att pappan behöver bli ekonomiskt ansvarig.

Stallägaren är ju jag själv så det är inga bekymmer:angel:
Det pappan oroar sig för (konstigt nog eftersom han aldrig brytt sig om hennes hästar tidigare) är att han på något vis ska kunna bli ansvarig för hästen och BETALA något för dess foder mm..;)

Ska man hårddra det hela, så skulle det kunna bli möjligt så man får förstå att han oroar sig. Om ni bägge är förmyndare, innebär det också att ni delar de ekonomiska ansvaret lika. Så han skulle kunna bli betalningsskyldig om du kräver det, men ni skulle ju kunna lösa det hela genom att skriva ett inbördes avtal i frågan.

Vi får göra det!
Tack så mycket för att du tog dej tid att svara!:bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Troligtvis blir det ponnyköp nästa år! Känns superkul men är lite kluven hur vi ska tänka med storlek på ponny. Dottern är född -15 dvs... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 711
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 492
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 080
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
3 014
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka