Får som ogräsbekämpare?

Mli

Trådstartare
Jag har i dagsläget vääldigt mycket ogräs i mina hagar. Jag håller på att bli galen på eländet. De senaste två åren har hästarna (tre minishettisar och en ung ardenner) inte växlat mellan sommar/vinterhage utan har istället gått på hela marken jämt. Hela marken är inte sådär jättestor, gissar på 1.5h. Förra året besprutades marken mot diverse bladväxter + vanlig mockning av hagen för att motverka ratorna. Betet blev då jättefint! Ingen beteputs verkade sedan behövas.
Men... i år frodas ogräset värre än någonsin. Skräppor, Gråbo, Tistlar och massa vitklöver. Marken är gammal betesmark och skulle nog behövas plöjas upp och sås om. Men jag vill inte ha så kraftigt bete eftersom mina hästar tillhör de lite mer lättfödda raserna. Det gräset som fanns förra året efter ogräset besprutades bort var perfekt.

Jag funderar på att köpa ett par-tre får som kan gå tillsammans med hästarna på somrarna och som kan bo i sommarhagen på vintern och hjälpa till att beta ner ogräs och rator. Mina grisar har även 4000m2 som behöver hållas efter, både kraftigt bete och ogräs.

Är verkligen får så bra som det sägs på att hålla rent i hästhagar? Äter får skäppor och gråbo? Om de gör det, äter de ogräset direkt när det kommer upp som spröda blad eller äter dem det lika gärna som uppvuxet?
Och hur är det med stängsel, finns det får som går att stängsla in med 4-5 trådar istället för nät?

Har haft getter förut och de var ju omöjliga att stängsla in. Hoppas att får inte är lika kreativa.
 
Sv: Får som ogräsbekämpare?

Fåren äter vitklövern och annat som är spätt och relativt kort, men ogräset och den långa grova växtligheten kommer de inte att äta.
 
Sv: Får som ogräsbekämpare?

Om man börjar säsongen med att bespruta markerna mot gråbo och skräppor så blir det ju bara den korta vegetationen kvar. Om fåren betar ratorna och gräset så kanske man slipper spruta nästa år?
Eller kanske man kan skita i att bespruta nästa år och hoppas på att fåren tar allt nytt ogräs?
 
Sv: Får som ogräsbekämpare?

Fåren är inte särskilt effektiva ogräsbekämpare, då är nog getter att föredra
men det hade du ju redan provat och vet hur det är :D
Hos oss är hästarna bättre betesrensare än fåren.

Dessutom är det inte alltid så enkelt som att bara köpa några får, du behöver
ett SE-nummer för att ha dem, du ska föra stalljounarl, fåren ska klippas minst
en gång om året, klövarna behöver kollas över regelbundet osv.
Vill inte avskräcka dig men det är ganska tillkrånglat att äga får, tyvärr.
Enklare vore då att kanske låna någon grannbondes får?
Då slipper du allt pappersarbete osv och du kan prova en omgång och se om
fåren verkligen äter skräpet eller inte :)
 
Sv: Får som ogräsbekämpare?

Som de andra säger- får är finsmakare och duger inte.

Och varför spruta?:mad: Skaffa en lie och gå ut i friska luften och slå av ogräset.
 
Sv: Får som ogräsbekämpare?

delvis kl
Jag har haft får förut, och SE-nr och sånt har jag det också.

Jag besprutar för att jag ska slippa "Skaffa en lie och gå ut i friska luften och slå av ogräset." :grin:

Men om det inte är säkert att fåren äter ogräs och betar av hästarnas rator så är det inte intressant att köpa får. Då får jag hitta ett annat alternativ.
 
Sv: Får som ogräsbekämpare?

Får är som sagt finsmakare och trampar bara ner ogräs & grova rator. Nässlor tar de inte i med tång ens.

De gillar späda örter, korta späda grässtrån, späda löv och sådant fint :D

Betesputs + betesharv är bättre om man vill få ett bättre bete med mindre/inga rator och skit.
 
Sv: Får som ogräsbekämpare?

Betesputs innebär väl att slå gräset när det har blivit långt, och harven "krattar" väl mest bara ut bajshöjarna så att bajset sprider sig över en större yta, eller har jag fel?
 
Sv: Får som ogräsbekämpare?

Betesputs innebär väl att slå gräset när det har blivit långt, och harven "krattar" väl mest bara ut bajshöjarna så att bajset sprider sig över en större yta, eller har jag fel?

Betesputsen hackar som sagt upp gräset (och till viss del även ratorna givetvis, beroende på hur lågt man kan köra putsen) i minimala beståndsdelar och betesharven inte bara slår sönder skithögarna i småbitar, utan den harvar även upp ytlagret = luftar upp marken = bättre för växtligheten och bättre för att minimera parasittrycket på marken.

Är alltså inte som att slå hö och kratta ut skiten. Vilket ju vore totalt gåvolöst att göra ur ren betessynpunkt.
 
Sv: Får som ogräsbekämpare?

Man behöver inte så en ny vall med klöver o dylikt - där finns säkert någon mager gräsfröblandning.
 
Sv: Får som ogräsbekämpare?

Jag besprutar för att jag ska slippa "Skaffa en lie och gå ut i friska luften och slå av ogräset." :grin:


Ja, det är ju en himla tur att det är så nyttigt för naturen med dessa besprutningar när folk sprutar i onödan.:grin:
 
Sv: Får som ogräsbekämpare?

Ja, det är ju en himla tur att det är så nyttigt för naturen med dessa besprutningar när folk sprutar i onödan.:grin:

Kan berätta att det är ett helvete att försöka slå ner allt ogräs med en lie. Kör på den metoden just nu, men ogräset växer forare än jag hinner slå :crazy::cool: så jag skulle med glädje spruta ner det västa för att få annat att växa.
 
Sv: Får som ogräsbekämpare?

Plöj och så om med lämplig grässort. Beten lever inte i oändlighet om det är hårt tryck på dom.
Gödsla m konstgödsel kan också vara ett alternativ men då måste man göra det medans det finns något annat än ogräs kvar.
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Jag har tre minigrisar som går ute året runt och som får suggfoder bas och rester varje dag. Men nu på sommaren funderar jag på om de...
Svar
3
· Visningar
1 459
Senast: KungTulle
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 407
Senast: moonstruck
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 727
Senast: Lyckan i Halland
·
Foder & Strö Elvira hade ett fånganfall för 2 veckor sedan och nu håller vi på att trappa ned Finadynebehandlingen och i mitten av veckan hoppas jag...
Svar
7
· Visningar
1 949
Senast: pinky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp