Färg på Internetsidor

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare Clintan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 049
C

Clintan

Har köpt en laptop och har nu ett problem. Det är precis som alla Internetsidor har en gråaktig nyans. T ex bakgrundsfärgen här på buke är grågrön. Var ändrar man dessa inställningar? Annars verkar datorn ha rätt färger, så det verkar bara vara på Internet allting är gråaktigt. Jag är helkass på sådana saker.:angel:

Sv: Färg på Internetsidor

Testa att leka lite med Kontrasten och ljusinställningarna. Sitt med buke uppe och testa lite, så märker du när det ser normalt ut.

Hjälper inte med ljus- och kontraständringar. Verkar bero lite på läget på skämen.:o Troligtvis sitter jag för ljust. Fäller jag skärmen längre bak mörknar färgerna. Får expermintera lite, men tips och råd tas tacksamt emot.

Brukar ju vara så på en del "sämre" skärmar, no offense, att man måste titta rakt på för att få bästa färgkvalitet, stämmer.

Kunde ju räknat ut det när jag köpte en Acer, men gav ändå 8 000,- för den, så trodde det skulle vara lite kvalité iallafall. Verkar mest vara bakgrunden för de röda listerna verkar ha rätt färg. Skumt.:crazy:

Skyll inte på Acer, jag har två olika bärbara av det märket och alla som sett mina datorer häpnar över den knivskarpa skärpan och klockrena färgåtergivningen.

Enda gången jag haft problem med färgåtergivningen var förra året då jag importerade Slagskeppet (som visade sig vara beige och inte vit) men det spelar ingen roll var jag kollar på de bilderna. Bilen är vit på alla bilder från USA så det är förmodligen kameran bilderna är tagna med som har fel färgåtergivning.

Det kan möjligtvis inte vara så att det är din tidigare skärm som har felaktig färgåtergivning?
Det är nämligen en ljust grågrön (den påminner mig om den där ruskigt fula gröna färgen som en del rappade hus hade på 60-talet) bakgrund på Bukefalos, inte bara i mina burkar ;)

Det kan möjligtvis inte vara så att det är din tidigare skärm som har felaktig färgåtergivning?
Det är nämligen en ljust grågrön (den påminner mig om den där ruskigt fula gröna färgen som en del rappade hus hade på 60-talet) bakgrund på Bukefalos, inte bara i mina burkar
Det är ganska lätt att avgöra om bilden ser olika ut från olika vinklar och hon har ju redan fastställt att det ändras beroende på vilken vinkel hon tittar från.

På min stationära dator är bakgrunden på Buke mörkgrön, här är den grågrön, nästan mer åt det gråa hållet än grön. Lutar jag hela datorn så den formar ett V, så får jag "rätt" färg på bakgrunden.

Fast det är ju så du får ha en bärbar för att få rätt färgåtergivning om du inte har den i ett ställ. :idea:

En stationär skärm är mer i ögonhöjd. Prova att ställa dig så att du får samma vinkel som till den bärbara så ser du en rejäl skillnad i färgåtergivning där oxå. Dessutom skiljer sig färgåtergivningen ordentligt på plattskärmar gentemot tjockskärmarna.

Kolla dessutom i olika ljusmiljöer så ser du stora skillnader.

En bärbar är smidig att ha men den har inte riktigt samma egenskaper som en stationär.

På min stationära dator är bakgrunden på Buke mörkgrön, här är den grågrön, nästan mer åt det gråa hållet än grön. Lutar jag hela datorn så den formar ett V, så får jag "rätt" färg på bakgrunden.

Eeh... jaa.. Det är den på alla andra skärmar också :rofl: det låter som att det snarare är skärmen på er stationära dator ni ska ge er på :angel:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just... 2
Svar
30
· Visningar
5 112
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 168
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag jobbar i en djuraffär, vilket är både jätteroligt, för jag får ju jobba med min hobby och träffa på människor med samma intresse som... 2
Svar
26
· Visningar
6 200
Senast: Lavender
·
Övr. Hund Tack SWAT ? Tror jag? Och alla andra som kom med tips i en tråd där jag hade problem med min flummiga hund. Jag tog åt mig av tipset...
Svar
14
· Visningar
2 808
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejting
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur