Färgen på höet?

Nikki o Fabian

Trådstartare
Visst ska ett bra hö vara grönt? Lr spelar färgen ingen roll?
I stallet jag har min häst, har stallägaren köpt in nytt hö, men det är gult till färgen.
Vad innebär det? Att det är gammalt, solblekt, lr har det tappat sitt näringsinnehåll?

Sv: Färgen på höet?

Visst ska ett bra hö vara grönt? Lr spelar färgen ingen roll?
I stallet jag har min häst, har stallägaren köpt in nytt hö, men det är gult till färgen.
Vad innebär det? Att det är gammalt, solblekt, lr har det tappat sitt näringsinnehåll?
Färgen har inte med näringsinnehållet att göra. För att veta om det är ett bra eller dåligt hö måste man låta analysera det.

Färgen på hö säger ingenting om näringsinnehållet.

Man bör alltid göra en analys på grovfodret för att veta vad hästen stoppar i sig, oavsett om höt ser fint ut.

Färgen kan bero på många olika faktorer, framför allt vallfröblandning och väder vid skörd/torkning men även ett stort antal andra faktorer. Som sagt av andra: analys är det enda som gäller.

Är höet solblekt så innehåller det D-vitamin. Kan vara någon annan vitamin som har förstörts men det har jag ingen koll på.

Ja, om den gula färgen kommer sig av att höt har legat länge på slag på åkern så är det höga halter av D-vitamin. Däremot är sådant hö fattigt på karoten (förstadium till A-vitamin)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
1 990
Senast: tanten
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 229
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 645
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 144
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Lunginflammation
  • Sytråden del 4
  • Husvagnsrenovering

Hund, Katt, Andra Djur