Färgmatchning?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Don_93
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 1 896
D

Don_93

Hur noga är ni med att färgen på eran eller hästen utrustning ska matcha. Sj är ja så noga med det:angel: När jag tävlar har jag:
Svart träns med ett par bruna och ett par svarta tygler (har alltså 2 tyglar då:p )
Brun sadel med svat sadelgjord
Bruna skydd eller svarta fram och bruna bak (ofasta det bruna)

Ja på mig sj har ja då:
Bruna skor o stövelskaft
Blå hjälm
Hmm har ingen kavaj för tillfälet men ska nog ha en blå eller en svart som är krittstrecksranding.

Ja... Vilken färg har eran utrustning o hur noga är ni med färgmatchning?

Sv: Färgmatchning?

När det gäller lädersaker är jag supernoga, träns, sadel, lädergrimmor etc ska matcha in på minska spännet. Att ha ett mässingsbett till ett träns med silverspännen är rena döden. Schabrak, lindor etc går i alla blåa nyanser, men grimmor, grimskaft och slit och slängsaker är inte matchade.

Jag tycker det hör till att matcha ihop färger då man tävlar, men tvärtemot dig matchar jag mina egna kläder mer än hästens. Om jag har blå hjälm vill jag oxå ha blå kavaj. Har jag svart hjälm (oftast) har jag svart kavaj och svarta stövlar. Sen är det alltid kul att vara lite "fin" då man tränar, matcha jacka med schabrak tex.

Håller med, vill ha genomgående samma på spännen, bett, stigbyglar m.m Sen är det ju alltid kul när man ngn gång har köpt ny grimma o grimmskaft o det matchar (ett tag, innan det blir smutsigt, går sönder el försvinner)

Väldigt noga. Kan t.ex. inte ha en grimma med silverspännen tillsammans med ett grimskaft med guldspännen.

för mig e det supernoga! det är ju så roligt när allt är snyggt o prydligt o matchande! måste vara samma läder, samma spännen, o färgen ska var en färg, tex blå, svart eller grön.:D :D :D

Haha gud vad jobbigt det verkar vara när man ska vara så noga=P Men alla e vi olika;P

Jag är jätte noga med att det ska vara svart och silver på mina grejor, i läder och spännen alltså, men måste köpa en kavaj som har silver istället för guld kant så det matchar allt annat i silver :p

Jag är jätte noggrann med det..finns inget värre med sådana hemska blandningar som grön grimma och rött grimskaft eller bruna stigläder till svart sadel *ryyser*

Ja jag är väldigt noggrann ! :)

Är väldigt noggrann med färgvalet. Har nästan bara brunt eller marinblått. de flesta av mina saker går att använda ihop förrutom något enstaka schabrak eller lindor i någon skrikig färg:smirk:

var värre innan i mitt gamla stall när alla andra också var som jag, har lugnat ner mig lite iaf:angel:

men har alltid samma eller liknande färg på lädergrejorna,blir liksom snyggt för helheten då:)

Man känner sig så lyxig på något vis när allt faller under en viss färg eller liknande, och (jag vet att man inte ska dömma hästen efter ras, men jag kan inte låta bli ibland:angel: ) när man har en korsning travare/nordsvensk som kanske inte häller är den mest graciösa hästen på denna jord så är det som att den prydliga utrustningen väger upp det faktum att hästen inte är någon Grand Pirx stjärna.

Jag är väldigt noga. Allt ska matchas, oavsett om det är på tävling eller på hemmaplan. Finns alltid nån som ev. har kamera med sig! :D

Allt läder ska vara i svart. Har jag ett träns med mässingspännen ska det ha mässingfärgat bett. Är det silverfärgade, silverfärgat bett. Dock kör jag svarta stibyglar då, så slipper byta! Även tyglarna ska matcha! Deras spännen ska vara samma färg som resten! ;)
Resten av utrustningen, lindor, shabrak osv är oftast i blått. Matchat så även nyanserna passar ihop!

Senast ändrad:

Don_93 skrev:
Hur noga är ni med att färgen på eran eller hästen utrustning ska matcha. Sj är ja så noga med det:angel: När jag tävlar har jag:
Svart träns med ett par bruna och ett par svarta tygler (har alltså 2 tyglar då:p )
Brun sadel med svat sadelgjord
Bruna skydd eller svarta fram och bruna bak (ofasta det bruna)

Ja på mig sj har ja då:
Bruna skor o stövelskaft
Blå hjälm
Hmm har ingen kavaj för tillfälet men ska nog ha en blå eller en svart som är krittstrecksranding.

Ja... Vilken färg har eran utrustning o hur noga är ni med färgmatchning?

Här är en jag och jag är extremt noggran med allt, det är nästan lite hemskt när jag tänker efter, +jag kan inte rida med olika färg på ridbyxerna och schabraket, jag måste ha allt matchat, så ni kan förstå hur min rid garderob ser ut, jag matchar allt från tröja till ridbyxer till schabrak, jag har alltid svart läder på mina ponnyer, svart sadel, svart tränas, svart förbyggel, hjag har svarta läder stövlar 3 st, sen marinblå hjälm som matchar till mina blåa sett i ridkläder och en svart hälm som matchar mina becha och bruna kläder sett, samms ak med ridhandskar, och jag kan inte rida med samma ländtäcke som ex, rider jag med blått så måste jag ha det blåa ländtäcket rider jag med brunt så e det på med det bruna osv, samma sak ute på tävlings platsen då jag kör marin blått på all klädsel (hjälp,kavaj) m.m kul o se hur alla anndra e petiga ;)

För tillfället så är det lite knapert på den fronten, de grejer jag köpt än så länge är mest inköpta för att de är bra och så har jag valt en färg som passar pållan. Däremot så vill jag vara välmatchad, vid speciella tillfällen som kanke träningar, tävling osv.

Nu är det enda undantaget vad gäller läder, tyglarna, de är bruna och allt annat är svart. För att jag hittade de och de var bättre än de andra skräptyglar jag har (vävribb :mad: :crazy: ).

Jag är jättenoga med att rida med matchade saker. Hade faktiskt aldrig fått för mig att rida med t.ex. brun sadel och svart träns. Jag 'r också noga med pännena på tränsen. Man kan ju inte ha mässing bet med silverspännen och sen ha gulddetaljer på sadeln. :crazy:
Nu har jag köpt nya transportskydd (dock vet jag inte om de passar) så nu blir det att öpa ett fint ulltransporttäcke som matchar transdportskydden :) Även om jag redan har två som matchar måste jag ju nu har något nytt som matchar transportskydden.....

Hm.. tvångstankar eller vadå... :crazy:

till tävling:

svart huvudlag
svartsele
naturfärgade tömmar
lila/vitt selunderlägg
lila/vit hätta
lila förbygel med hennes namn broderat på i vitt
lila pannband med namn i vitt
vita can't see back
lila/vitt körtäcke (vinter)
lila tävlingstäcke + svetttäcke
lila eller vita transport bandage
naturfärgad smal och stilren lädergrimma
lila grimskaft

snyggaste hästen på banan :)

(på bilden intill gick hon dock i vitt)

Senast ändrad av en moderator:

Allt mitt läder är i Brun nyans. 2 olika iofs... De som är på veredus med läderinsida... Sadeln som den ljusa och resten i den mörka...
SÅ SNYGGT!!! Älskar brunt läder- har allt utom sadlen i samma märke för att det ska vara exakt samma färg och spännen.
Skulle ALDRIG sätta på ngt omatchat där inte.
Fast jag kan ha svarta platskydd till iofs, fast ABSOLUT inte olika skydd fram och bak- möjligtvis teknikskydd- men då skulle jag matcha färgen iaf.
Betten är inte så noga om de e mässing eller rostfritt iofs. Använder iofs mässing.
Använder lädergrimma i hagen så det är lättmatchat med grimskaft...
Täcken har jag nästan bara marinblå. Försöker alltid matcha kläder med schabrak och ev lindor.
Hjälmen marin, liksom kavaj om den mot förmodan åker på... men jag har svarta leggins... Har inga stövlar, får väl snart lära mig använda det...

Rätt så noga är jag allt. I alla fall till hästen.

Just nu har han;
Svart träns + svarta tyglar
Svart sadel
Svart sadelgjord
Svarta stigläder
Lila schabrak

Sedan är han ju för det mesta påpälsad med diverse reflexer så här års. Stigbyglar är lånade just nu, men så snart jag har råd med egna så kommer de matcha ett tilltänkt schabrak jättebra :D

Jag själv, å andra sidan, är väl inte så där jättematchande, kan tänkas :p

Klart man tänker på det vad man har för grejer, jag har ex bara mörkbrunt på allt läder.
Men jag är inte supernoga att matcha ridbyxor/benlindor/shabrak direkt, det orkar jag lixom inte....
Jag brukar matcha flugluva o shabrak, och shabrak o lindor oftast.
Mig själv matchar jag nog inte så mkt, eller jo ridbyxor o strumpor!
Tycker det är snyggt att matcha men det får inte gå till överdrift!

jag matchar alltid hästen. värre är det med mig. bara när jag tränar och tävlar förståss. har lindor till alla schabrak och även vissa pannband med matchande stenar och nån mössa.

även vissa grimmor är matchande. min pålles färg är blå eller svart. så det har han givetvis både på grimma, grimskaft och täcke.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har varit på en handfull begravningar, men blir ändå osäker på vad som "är rätt". För det första, hur gör man med hår och smink... 2
Svar
37
· Visningar
12 900
Dressyr Jag har tidigare bara tävlat hoppning och här alltid varit noga med att matcha min klädsel och utrustning på ett eller annat sätt. Nästa...
Svar
17
· Visningar
1 942
Senast: kryddelydd
·
Gnägg Visste inte om jag skulle lägga tråden här eller i utrustning, men provar här. Tittade igenom en blogg jag hade för många år sedan, och...
Svar
0
· Visningar
825
Dressyr Ja, nu när tävlingssäsongen börjat komma igång på allvar kände jag att en sån här tråd var rätt passande! :) Så, vad har ni...
Svar
12
· Visningar
2 524
Senast: Luzzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka