Färgtråd III

Bukefalos 30 år!

Har han en gul förälder, eller något som indikerar att någon av dem är en felreggad gul?

Han ser exakt ut som mitt gamla sto gjorde på sommaren. Och nästan varje sommar var det någon som pratade om hennes gulanlag, och jag fick förklara att hon inte hade något sånt anlag eftersom ingen av hennes föräldrar var gula.
Mormor och farmors far står som gulbruna. Mamma står som brun och pappa som svart. Har bara sett bild på pappan och han ser väldigt svart ut (bilden nedan).

IMG_1050.webp

Min valack får en hel del gult på sommaren.
Han står som mörkbrun i passet från Polen.
Är han bara vanligt mörkbrun eller kan han vara något annat?
Bilden gör honom inte riktigt rättvisa. De ljusa partierna är mer gul/guld färgade än vad det ser ut på bilden.
Han har fortfarande lite mörk vinterpäls kvar.
Är kass på färger annat än de vanliga.

Visa bifogad fil 185600
Vill du verkligen veta är det nog bara att skicka in för DNA prov, det kan vara väldigt svårt att avgöra bara på fenotyp. Han kan vara gul (med den stammen), eller så är han inte det. Min irländske gatukorsning (förmodligen en hel del welsh) var lite lik i färgen, fast hade heller inte svart man eller svans. Han testades och är EEAaCr, alltså mörkt gulbrun. Fenotypiskt skulle man kunna tro att han är en märklig fux, framförallt på sommaren. På vintern är han nästan en normal svartbrun ponny.

Det gör han även i andra databaser och han ser svart ut på bilderna.
Att det ska vara gult på pappas sida är näst intill otänkbart då gula XX are inte var så populära på hans tid och hade det funnits så hade jag vetat det.
Hittade inte heller något på mamma sidan precis som du , men du kan den sidan bättre än mig.

Farmors far står som svart på Horse telex
Ja jag såg det. Men i min hästs pass är han reggad som skarogniad (sk.gn) vilket kanske inte är gulbrun i dess rätta bemärkelse men färgen beskrivs som mörkbrun med gula partier i flankerna och runt mule tex när jag läser om polska benämningar på hästfärger.
Inte för att det spelar mig någon roll om min är brun eller gulbrun. Blev mest bara nyfiken då han kan se så väldigt gul ut i bland på sommaren.
Jag gillar hans mörka vinterpäls bättre 😆

IMG_1245.webp

Ja jag såg det. Men i min hästs pass är han reggad som skarogniad (sk.gn) vilket kanske inte är gulbrun i dess rätta bemärkelse men färgen beskrivs som mörkbrun med gula partier i flankerna och runt mule tex när jag läser om polska benämningar på hästfärger.
Inte för att det spelar mig någon roll om min är brun eller gulbrun. Blev mest bara nyfiken då han kan se så väldigt gul ut i bland på sommaren.
Jag gillar hans mörka vinterpäls bättre 😆

Visa bifogad fil 185610
Det betyder svartbrun verkar det som = ingen gulgen.

Läste i en Facebookgrupp att gult aldrig syns på svarta hästar. Att om de gulsvarta har synligt gult så är de antingen solblekta eller har nån näringsbrist.
När jag googlade så verkar det stämma. Konstigt, har alltid trott att man ibland/ofta kan se gulanlaget på svart.

Läste i en Facebookgrupp att gult aldrig syns på svarta hästar. Att om de gulsvarta har synligt gult så är de antingen solblekta eller har nån näringsbrist.
När jag googlade så verkar det stämma. Konstigt, har alltid trott att man ibland/ofta kan se gulanlaget på svart.
Min teori om detta är att de gulsvarta där ägarna påstår att det syns, oftast har ND1. Min första ponny var vad vissa skulle kalla "typisk gulsvart". Det finns inget gult bakom honom, däremot kan han nog ha ND1.

Min teori om detta är att de gulsvarta där ägarna påstår att det syns, oftast har ND1. Min första ponny var vad vissa skulle kalla "typisk gulsvart". Det finns inget gult bakom honom, däremot kan han nog ha ND1.
Jag är ju en sån ägare :rofl:
Måste googla på ND1. Min är gentestat gulsvart med gul mamma, så inget jag bara tror.

Jag tänker att man aldrig kan säga säkert.

Men JAG personligen kan tycka att man ser att det är gult i endel gulsvarta. (Medan andra/de flesta absolut inte)

Kompisen har en svartbrun häst, men den har en märklig gulaktig nyans ffa om sommaren, och när jag forskade vidare så har den gul förälder och då föll ju poletten ner.
Den är inte testad (och det är heller inte intressant att testa) men det är ändå tydligt, ja tycker jag då.

Har sett flera såna, men man kan ju inte uttala sig tvärsäkert förstås. (Alla med konstaterat minst en gul förälder)

Jag tycker att det kan ibland synas på gulsvartas ögon, att de är lite ljusare än "vanliga" svartas ögon.

@cilis fina morgan är gulsvart och jag tycker att det syns på hennes ögon 🖤

En kopia gult kan inte påverka svart pigment, om inte hästen också har någon av följande gener; silver, pearl eller ytterligare en kopia gult.

En av dessa är svart, den andre är gulsvart

Bifogade filer

• FB_IMG_1720554740357.webp
    FB_IMG_1720554740357.webp
    41,4 KB · Visningar: 1 272
Hennes man har växlat lite färg i perioder från ljus till mörkare men nu är den riktigt ljus grå igen!
Många skriver silver, att haflinger kan bära anlaget men silver syns inte på rött och hon är också fux och inte silverbrun som några tror ibland.
Fux med ”sooty” skriver någon men vad innebär det och vart kommer det ifrån? 😃

IMG_4375.webp

Nya hästen börjar få små vita strån som verkar bli fler allteftersom. Hon är mörk nu, men var ganska ljus fux när hon föddes. Ingen av föräldrarna är skimmel, så vad jag fattar det som kan det inte bero på att hon skimlar av. Stråna verkar mest komma från virveln och upp på rumpan.

Någon som har någon tanke vad det kan bero på?
590.webp

Liknande trådar

• Pass med felaktigheter i - betydelse?
  • Hur tycker du att din hund ser ut?
  • Faderskapstest (föl)
  • Vilken färg på papper?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur