Farligt att ha skydd länge perioder?

T

Timpa

Har en klumpeduns som gärna skadar sig på alla möjliga och omöjliga ställen i hagen. Trampar sig gärna på UTsidan av benen t.ex. (går själv i hagen...). Därför går han med strykkappor tunt om och boots, ute ca 8 timmar/dag. Har testat att skippa skydden - resulterade i skador direkt, mycket vila förra vintern... En hingst så han prioriterar showandet framför hela ben. Borde kanske ha lärt sig men icke.. Tillägas ska att han ibland kommer in med boddskador MELLAN skyddet och bootsen, eller som sist när han satte brodden i bootsen så det gick igenom in till kronranden. Så alla tips om att han ska "lära sig" undanbedes därför :grin: Så frågan är, kan skydden skada honom och om så är fallet, tips på vad jag kan ha istället?

Tack på förhand!
 
Sv: Farligt att ha skydd länge perioder?

Har en klumpeduns som gärna skadar sig på alla möjliga och omöjliga ställen i hagen. Trampar sig gärna på UTsidan av benen t.ex. (går själv i hagen...). Därför går han med strykkappor tunt om och boots, ute ca 8 timmar/dag. Har testat att skippa skydden - resulterade i skador direkt, mycket vila förra vintern... En hingst så han prioriterar showandet framför hela ben. Borde kanske ha lärt sig men icke.. Tillägas ska att han ibland kommer in med boddskador MELLAN skyddet och bootsen, eller som sist när han satte brodden i bootsen så det gick igenom in till kronranden. Så alla tips om att han ska "lära sig" undanbedes därför :grin: Så frågan är, kan skydden skada honom och om så är fallet, tips på vad jag kan ha istället?

Tack på förhand!

Kan inte direkt påstå, utifrån vad jag vet och har varit med om, att en häst kan skada sig utav skydden i hagen. Det som kan bli är väl skavsår då.

Man får ju tänka på att skydden är torra och rena. Då tror inte jag att det ska vara några problem.

Rätta mig om jag har fel! :p
 
Sv: Farligt att ha skydd länge perioder?

det är väl skavsår som kan bli då, om inte skydden är välpassande och sitter rätt och bra samt är rena. har ju varit lite disskutioner om att skydd kan skada senorna, huruvida det stämmer eller inte har jag ingen personlig aning om.

själv lindar jag hellre med rejäla padd under, det täcker ju upp lite bättre även mellan boots och kota om behovet finns.
 
Sv: Farligt att ha skydd länge perioder?

farligt och farligt... självklart är det bäst om hästen kan gå utan men för vissa hästar fungerar inte det. Min häst har alltid skydd i hagen, senskydd eller strykkappor fram och lindad bak. Hon går med skydd 10 timmar plus tiden då jag rider fast då byter jag givetvis skydd. Har inte haft några problem med skav etc. Däremot kan jag tycka att det kan bli lite varmt under vissa skydd så det är väl det som kan vara skadligt då om man inte väljer rätt skydd, av den anledningen tycker jag nästan att det är bättre att linda.
 
Sv: Farligt att ha skydd länge perioder?

min ena häst har haft skydd i hagen i flera år. inga som helst problem. dock väldigt viktigt att skydden hålls rena och torra!! torkar dom inte över natten får man ha flera par.
 
Sv: Farligt att ha skydd länge perioder?

blir ju mer skada på han om han går utan, så länge de sitter bra och de inte sitter på dygnet runt, tror jag inte det är så stort problem.
 
Sv: Farligt att ha skydd länge perioder?

Tusen tack för alla svar! Då känner jag mig lugnare! Vad kan hända om dom är blöta? Rena förstår jag men ibland när man skurat av dom så hinner dom ju inte torka helt till dagen efter nu när det är så fuktigt ibland. Skav har jag inte märkt, någon annan anledningen till varför dom inte ska vara blöta?
 
Sv: Farligt att ha skydd länge perioder?

Rätta mej om jag har fel, men om de är blöta och blir varma, så är det väl troligtvis större risk för svamp och liknande.. right? :p
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har ett riktigt klantarsle till häst som allt som oftast skadar sig, trampar sig, sparkar sig osv osv på det mesta han både kan...
Svar
5
· Visningar
760
Senast: Megs
·
Utrustning Är kanske ute i lite väl god tid men strunt samma :D Vid nästa skoning (mitten av november) åker broddarna på. Mitt sto går...
2
Svar
35
· Visningar
3 130
Senast: JuicyJane
·
Utrustning Jag har börjat fundera på att ha boots på min häst när han är ute i hagen, eftersom att han inte riktigt har koll på sina ben och har...
Svar
17
· Visningar
1 333
Senast: Långnos
·
U
Hästvård Lite fundersam över min hästs bakkotor, hästen är 5 år gammal och har varit hos mig i ungefär 4 veckor. Saken är den att hon redan...
Svar
5
· Visningar
1 071
Senast: Fantasi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp