Bukefalos 28 år!

Bra benskydd att ha i hagen!

Sv: Bra benskydd att ha i hagen!

Ja alltså förlåt till trådskaparen som alls inte bad om min kommentar, men jag blir bara så LEDSEN när jag ser alla hästar inpackade som hockeyspelare i 3 lager täcken, benskydd och GREJER upp till öronen - i hagen - på sin lediga "fria" tid. HELT utan egentligt befog alltför ofta.

allt under förespeglingen att just DEN hästen är så känslig, så speciellt skadebenägen etc etc.
visst finns det undantag. Ingen behöver tala om det för mig eller börja skälla om det.
men SNÄLLA: TÄNK innan ni bara bestämer att "utifall att" så ska hästen ha ditt och datt på sig.... TÄNK på hur det påverkar den, att ha grejer på sig dagarna i ända, timma ut och timma in, dag ut och dag in, hela dess tid. Ett djur som är skapat i sig själv, och sen klär vi på den 100 olika artiklar för att VI bestämt att den behöver det.

jag är ingen blåbärs mulle som tycker hästar ska vara utan täcken och skydd till varje pris oavsett situation, väder och förhållanden. jag klipper själv min häst och de hästar jag haft tidigare, tränar, tävlar osv. använder ibland benskydd tex vid ett tveksamt hopsläpp av främmande hästar, har ibland boots på broddad häst i hagen osv vintertid.

men som sagt: TÄNK innan ni tar besluten att klä på hästen våra mänskliga påhitt, och vad det innebär att gå med sådan utrustning på sig i blöta, leriga hagar osv osv. ofta gör det mer skada än nytta.

Blir som sagt bara ledsen för hästarnas skull när det är så vanligt med detta tänk som det verkar vara. :( Återigen - förlåt TS.....


Visst jag förstår absolut vad du menar! Ser själv väldigt ofta sånt! Men jag är inte en sån som klär på hästen i onödan. Jag vet vad jag sysslar med :p:D
 
Sv: Bra benskydd att ha i hagen!

Lite EDIT-ering på mitt senaste inlägg ;)
Ska kanske förtydliga att när hästen stod och frös häcken av sig var såklart mitt i vintern, just nu får han nöja sig med ett regntäcke. ;)
 
Sv: Bra benskydd att ha i hagen!

Jag bor i Södertälje och står på Södertälje ridklubb. Och INGEN har tex 3 täcken, nästan inga har skydd i hagen. Inget sånt! Och det är ändå en tävlingsklubb och nästan alla i stallet tävlar mkt!
 
Sv: Bra benskydd att ha i hagen!

Kan moderator stänga den här tråden? Den har verkligen spårat ut! Jag har fått massa svar på bara en dag men INGET svar på min fråga!:confused:
 
Sv: Bra benskydd att ha i hagen!

Jag använder mig av Equigards heltäckande skydd (boots och skydd i samma), finns på Hööks. Skyddar bra men kan bli lite fuktig och "svampig" miljö inuti vår/höst när det är lerigt och mycket regn. Har varvat med bara boots den värsta tiden då. Min häst kan få lite, lite skav på kotan men han är som sagt väldigt extrem på alla sätt och vis, fullblodspälsen tål inte mycket.

Har annars tittat på lite skydd på denna sida:
http://good4u.e-butik.se/
(se benskydd - utevistelse)

Jag vill ha hela skydd (inte separata boots) eftersom vi betalar för antal par skydd i vårat stall. Annars kan du kanske bara ha boots + vanliga senskydd eller strykkappor?
 
Senast ändrad:
Sv: Bra benskydd att ha i hagen!

Jag har haft Equigards skydd från Hööks jag med. Dom där med "hål" i. Tyvärr så är dom sönder nu och Hööks säljer dom inte längre:( Så nu är jag på jakt efter nya..Men dt är väldigt svårt att hitta några bra..:crazy:
 
Sv: Bra benskydd att ha i hagen!

jamen asså,dom där "luftiga" sakerna. Istället för "hela" skydd så är dt lufthål i dom. Vettefan hur jag ska förklara:D
 
Sv: Bra benskydd att ha i hagen!

Dom va verkligen superbra,blev inte alls "instängt" med dom. Och inga skavsår lr dylikt heller! Så jäklans synd att dom inte finns längre:crazy:

Har oxå kollat på skydden från good4u ett antal gånger,men kan inte bestämma mig om jag ska ha dom..
 
Sv: Bra benskydd att ha i hagen!

Du får gärna köpa den nya modellen på good4u och sen rapportera :angel: (har velat länge om jag ska köpa för att kunna byta skydden emellanåt)
 
Sv: Bra benskydd att ha i hagen!

haha,dom för 775 lr? *multiplicerar dt med 4*:eek: :angel: Hästfan får nog klara sig med 2 skydd då:rofl:
 
Sv: Bra benskydd att ha i hagen!

Att tråden spårat ur är inte en slump , det beror inte på dig utan på ämnet i sig, det är en tio av veckans tråd med samma ämne känns det som.. använd sökfunktionen sök på på t.ex. "hagskydd" så får du fram flera tips om skydd.. t.ex. Shires Jo Boots vet jag några som använder www.hastboden.se säljer dom men kan inte uttala mig om de är bra eller dåliga själv.
 
Sv: Bra benskydd att ha i hagen!

just för hästar som trampar sig alt. går med andra hästar i hagen, det finns en typ av travsko, min hovslagare berättade om den för ett tag sen, den går utmärkt att ha på ridhästar, den är liksom räfflad på undersidan, ger visst minst lika bra grepp som med brodd, det kommer jag prova i vinter, mina hästar går i en jättehage tillsammans (5 st) busar och springer, så detta är nog ett bra alt. mindre broddtramp.. kolla upp det!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 368
Senast: Farao
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 587
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 645
Senast: Klara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp