Farligt för hunden i matväg

L

Luxus

Vad är farligt för hunden att äta?

Har hört att choklad ska vara farligt och även lök, men hur mycket är det? finns ju lök i mycket mat, har tänkt börja ge hunden lite matrester när det finns.
 
Sv: Farligt för hunden i matväg

Lök, även små mängder innhåller ett näringssalt som heter thiosulfat. Hundar saknar det enzym som behövs för att bryta ner näringssaltet, det kan i sin tur ge anemi.

Jag undviker tex att ge min hund köttbullar, han får inte matrester heller just av den anledningen.
 
Sv: Farligt för hunden i matväg

Zaga får aldrig matrester, köper hellre något gottigt åt henne som är anpassad till hundars mage :)
 
Sv: Farligt för hunden i matväg

Lök, även små mängder innhåller ett näringssalt som heter thiosulfat. Hundar saknar det enzym som behövs för att bryta ner näringssaltet, det kan i sin tur ge anemi.

Jag undviker tex att ge min hund köttbullar, han får inte matrester heller just av den anledningen.

"Råkade bara se att du har ju födelsedag idag:angel:......

Visste inte om man fick göra en sådan tråd på hundsidorna så jag hoppas du läser här när du svarat.

Ett STORT grattis:bump::banana:
 
Sv: Farligt för hunden i matväg

Var på kurs i helgen och då nämndes även lök eftersom kursledaren ville att vi skulle ha köttbullar när vi tränade. Han sa att han pratat med ett flertal veterinärer eftersom en del kursdeltagare varit oroliga över den lök som finns i köttbullar. Veterinärerna hade dock sagt att det krävs mycket lök för att en hund ska bli dålig, skulle hunden t.ex. äta upp en hel lök så kanske den inte skulle må så bra men i mat (t.ex. köttbullar) där det bara används lite för smakens skull så krävs det otroliga mängder för att göra hunden dålig. De veterinärer han varit i kontakt med hade aldrig haft inne nåt fall av hund som blivit "lökförgiftad" av att få äta mat som innehåller rimliga mängder lök.
 
Sv: Farligt för hunden i matväg

Det känns som att det är så med det mesta, små mängder går bra men stora mängder är sämre. Äpplen, plommon mm är heller inte bra i stora mängder men lite är ingen fara alls.
 
Sv: Farligt för hunden i matväg

Men är lök som choklad, dvs att hundens kropp inte kan göra sig av med löken och det samlas på i kroppen?
 
Sv: Farligt för hunden i matväg

kl

Hur är det med nötter då? Är det farligt för hundar?
Fått för mej att jag hört något om det.
 
Sv: Farligt för hunden i matväg

kl

Hur är det med nötter då? Är det farligt för hundar?
Fått för mej att jag hört något om det.

Har jag också hört, men när min hund var liten smällde hon i sig en hel skål med chilinötter i ett obevakat ögonblick:eek:
Hon var lite lös i magen dagen efter men annars inga fel:rofl:
Men kanske hade vi bara tur...?
 
Sv: Farligt för hunden i matväg

Hej, var inne på giftinformationens hemsida, där stod det lite nyttig information om mängd och så.

http://www.giftinformation.se/article.asp?CategoryID=6840

Vad jag har läst mig till på denna sida och andra sidor verkar det vara väldigt personligt hur dåliga hundar blir av choklad. Vissa verkar till och med mata sina hundar, vilket jag låter fruktansvärt.
Även om ljus choklad inte är lika farlig som mörk choklad så tycker jag att det känns väldigt onödigt att hunden ens får testa choklad, eller lök eller någon annat som inte är bra för dom. Tycker dem om det så kommer de försöka ta det nästa gång det står framme och då kanske olyckan är framme.
 
Sv: Farligt för hunden i matväg

är plommon farliga om de äter kärnorna hela? min hund har satt i sig åtskilliga kilon plommon varje år och han har aldrig blivit dålig. samma med äpplen, päron, körsbär etc. fallfrukt är mums!
 
Sv: Farligt för hunden i matväg

Skulle tro det är som med allt annat - individuellt.

T ex så farmors hund den fick russin som godis. Nyttigt och bra var tanken (och då tror jag inte ens experterna 'visste' att det inte var bra). Kan inte svära på exakt hur mkt russin hon fick, men en del, och dagligen. Levde i högönsklig välmåga i 13 år innan hon stilla somnade i sin korg en natt. Var en (mellan)schnauzer.

När jag var liten fick hundarna alltid ägg, matrester (med lök i, normal mängd lök) osv. Och jag gav i många år mina hundar rått ägg (gula + vita) innan jag insåg det inte var bra. Minst ägg 1 gång/vecka, men vissa fick ett ägg/dag. Varken 5 kiloshunden eller de större fick problem av det.

Så, vill inte med ovanstående tycka 'äh, ofarligt' - utan bara belysa att det nog är STOR individuell variation. Idag när jag 'vet bättre' skulle jag inte chansa dock, rätt var det är står man ju med en känslig hund.

Pappas nuvarande äter mängder med plommon hon med, självplock. Även där kommer kärnorna ut hela, och inte haft några problem av det.
 
Sv: Farligt för hunden i matväg

Någon som vet hur det är med ekollon ?

Det är ju giftigt för hästar, men hur är det för hundar ?
 
Sv: Farligt för hunden i matväg

kl

Hur är det med rå potatis? Har för mig jag läst nånstans att det inte är bra. Vår hund gick och norpade potatis när han var yngre...
 
Sv: Farligt för hunden i matväg

Var på kurs i helgen och då nämndes även lök eftersom kursledaren ville att vi skulle ha köttbullar när vi tränade. Han sa att han pratat med ett flertal veterinärer eftersom en del kursdeltagare varit oroliga över den lök som finns i köttbullar. Veterinärerna hade dock sagt att det krävs mycket lök för att en hund ska bli dålig, skulle hunden t.ex. äta upp en hel lök så kanske den inte skulle må så bra men i mat (t.ex. köttbullar) där det bara används lite för smakens skull så krävs det otroliga mängder för att göra hunden dålig. De veterinärer han varit i kontakt med hade aldrig haft inne nåt fall av hund som blivit "lökförgiftad" av att få äta mat som innehåller rimliga mängder lök.

Det resonemanget köper jag inte alls. Eftersom thiosulfatet inte kan brytas ned av hundens kropp, och leder till anemi, så handlar det om hur stora mängder man ger, både på en gång OCH under lång tid. LIte lök för smakens skull under lång tid är också skadligt. Sedan är anemi inte en sjukdom man lätt upptäcker om den är lindrig, eftersom hunden inte direkt faller ihop i spasmer, utan helt enkelt får brist på röda blodkroppar och dåligt syreupptag.
 
Sv: Farligt för hunden i matväg

Nej, ingen rolig läsning, men ytterligare ett ex på individuell känslighet.

Jag kör oftast med köttbullar (köpta, mamma scans eller icas) när mina hundar behöver medicineras. Det har varit långa medicineringar ibland, månadsvis. Och hundarna har fått minst 4 köttbullar var/dag. Mängden lök lär vara liiten i dem, men vi talar kontinuerligt under lång period. Dvs just det det varnas för i artikeln, små mängder under lång tid.

Ingen av dem har fått blodbrist, förändrade blodvärden eller liknande.

Nu vill jag återigen påpeka att jag inte vill vifta bort och tycka 'äh ofarligt', man vet aldrig när man står där med en känslig hund, så kan man undvika så är det bra. Jag har inte ens tänkt på att det är lök i de färdiga köttbullarna ska tilläggas. Numera får de (av prisskäl) sin ev medicin i blodpudding istället dock, och det är ju ur löksynpunkt iaf ett säkrare sätt. Men just att om man frågar 100 pers, så kommer man hitta X som gett si och så mängd lök exvis utan minsta problem. Och de kommer naturligtvis tycka ingen fara. Samtidigt skulle en annan hund kunnat just få problem av samma mängd lök.

Jag skulle vilja se mer studier, rapporter från djursjukhus är superbra, det poängterar risken, men samtidigt så då ser man de hundar som inte tålde, de som tål det kommer ju inte in på samma vis.

Så, jag tror på att så långt det är möjligt undvika det som kan vara farligt, iom att man aldrig vet vilken hund som är den där känsliga förrän det är för sent, men inte behöver få panik om man får reda på att 'snälla hundvakten' gett hunden en köttbullsmacka t ex.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
279
Hundhälsa Står i valet och kvalet att gå över till fryst färskfoder. Detta innebär ju lite utmaningar vid resor eller pensionatvisstelser. Tyvärr...
2
Svar
23
· Visningar
1 312
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Jag och ska semestra i Sverige i år och det med tält. Det blir premiär för mig men det finns säkert flera vana campare här :). Jag har...
Svar
7
· Visningar
704
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 827
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp