farligt med benskydd?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Emzsan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 3 799
Sv: farligt med benskydd?

ha ha ha ha ha ha....:rofl: :rofl: :rofl:

det är ju kärringen med strasser metoden som utalar sig....

konstigt att elitpresterande hästar innomalla grenar klarar av lindor o skydd då...

Självklart är det inte skadligt med benskydd och benlindor! Alla har ju olika åsikter men ca 99 procent av hästfolket anser nog att benskydd och belindor inte är skadligt för hästen.. så vem ska man tro på? :)

Vet inte hur pass sant det som står i texten är men nog måste det väl vara sunt att låta hästen slippa benskydd om man bara ska skritta och trava och vet att man inte planerat aktiviteter där hästen eventuellt riskerar att skada sig. Om hästen stryker sig eller får tokryck för ingenting kan man ju ha skydd på den även om man tänkt ta det lugnt men man ska inte överdriva..

liten tanke från lilla mig...

även om hästen bara ska skritta så kan den ju få frispel över något och fara i luften. sparka till sig själv eller bocka av ryttaren och skena iväg... hästar är opålitliga...

då om hästen i fråga råkar vara värderad till 20-30 miljoner och (självklart dressyrhäst....) och ägarens verksamhet hänger på just den hästen... för den ska startas i någon viktig tävling så vill man göra allt för att skydda den mot strykningar, sparkar och slag mot kotor och senor osv....

ps. med dressyrhäst menar jag att av min erfarenhet så gör man bara så med dressyrpållarna...

Man får väl vara lite indivuell i det tänkadet tror jag. man får väl helt enkelt lita på sig själv.

Sen kan jag ju tycka att det är lite onödigt när folk slänger på sin häst massa dyr onödig utrustning utan att egentligen veta varför de använder den. det är väl då det blir som mest skadligt.

Ja precis, vissa får ju tokryck. Då får man ju överväga vad som är bäst: Att låta hästen slippa benskydd då och då ifall att det skulle vara skadligt (säger inte att det är det men jag har ingen koll på vilken forskning man gjort på det) eller ha benskydd ifall hästen får rycket och riskerar att skada sig.

Andra nackdelar med benskydd kan ju vara att hästar som strycker sig, slår i hinder mm inte känner av det så supermycket och fortsätter med ovanan, hade man låtit bli benskydd skulle hästen kanske vant sig av med ovanan, kanske fått lite blåmärken på vägen men undvikit att utveckla det mer.

Dessutom kommer det grus i skydden som skaver och vissa kan inte linda men gör det ändå och riskerar att skada hästen.

Och sen ang "stödjande lindor", borde inte de försvaga benets egen stabilitet? Det säger sig självt, de muskler och senor som inte används (i det här fallet stödjs de upp med lindor) försvagas.

Men som sagt handlar det alltid om att överväga vad som är bäst i varje enskilt fall. Det finns fler nackdelar med benskydd än vad som nämns i artikeln men samtidigt har man ju uppfunnit dem för att de fyller ett syfte. Jag använder själv benskydd men bara om jag ska hoppa, rida ut och galoppera mycket eller klättra, rida i kupperad terräng eller om det är halt. Annars får det vara.

Att lindor skulle verka stödjande är mer eller mindre bullshit. De krafter som ligger på ett hästben hjälper inte en normal linda mot, då skulle den hindra hästens rörelser ordentligt.

Jag har haft två senskadade hästar, båda blev det genom en spark på senan under en lugn ridtur. (I ena fallet blev hästen lite skräms, tog ett par steg åt sidan, trampade igeon en svag dikeskant och skdade sig. I andra fallet var det en hal fläck på en grusslinga, vi kom i lign trav och hon fläkte sig ordentligt)

På ena hästen var det 1,5 års konvalecens innan hon var igång igen. Efter det har jag alltid skydd på, åtminstone i fram.

det är inte ovanligt att dressyr hästar har padd, elastisklinda och sen fleece linda... vet ej om det hjälper mer... men det känns ju som det i allafall.

då elit dressyr hästar (vissa jag har koll på) står typ konstat lindade och altid lindade vid ridning pressterar så bra som dom endå gör, kan det väl inte vara skadligt och försvagande.....eller???
skulle dom lyckas lika bra utan? säkert är svaret ja..

(de jag berättar om är inte mina hästar utan bara erfarenheter och observationer, eller metoder jag blivit ombedd att använda av ägare till hästar)

Att lindor skulle verka stödjande är mer eller mindre bullshit. De krafter som ligger på ett hästben hjälper inte en normal linda mot, då skulle den hindra hästens rörelser ordentligt.

Jag har haft två senskadade hästar, båda blev det genom en spark på senan under en lugn ridtur. (I ena fallet blev hästen lite skräms, tog ett par steg åt sidan, trampade igeon en svag dikeskant och skdade sig. I andra fallet var det en hal fläck på en grusslinga, vi kom i lign trav och hon fläkte sig ordentligt)

På ena hästen var det 1,5 års konvalecens innan hon var igång igen. Efter det har jag alltid skydd på, åtminstone i fram.

stackare...:crazy: 2 gånger...senskador är så himla lång kovalicenstid på...

jag läste igenom det där och har även läst tidigare att det är just Senskydd som är dom som är mest "skadliga".

Därför är jag noga med att bara ha "strykkappor" på i hagarna och bara lindor/senskydd dom minuter jag rider.

Det är därför jag tycker det ser så illa ut när folk på tävling inte tar av hästens benskydd, inann dom lastar in den i transporten mellan klasserna.

sen får folk tycka och tro vad dom vill, av det man ser och hör, men jag tycker det är värt att läsa för man får sig en tankeställare :idea:

varför skulle senskydd vara mer "skadliga"?
strykkappor skyddar ju inte senan....så vill man undvika senskador så ska man nog satsa på senskydd.

jag brukar ofta låta benskydden vara kvar mellan klasserna - och hör och häpna, min häst är glad och presterar väl ändå...

ang. länken i första inlägget tycker jag att det är rent bullshit det som står där....

Glömde tillägga det ja, om lindorna är stödjande... Tror inte så mycket på det jag heller...

Och visst, det kan ju alltid hända något, även om man bara tar en lugn tur. Himla otur att få två senskadade hästar...

Som sagt vet jag inte vilken forskning som gjorts på benskydd, eller om det gjorts någon överhuvudtaget. Är ganska säker på att artikeln är mer spekulationer än fakta, men å andra sidan borde ju vetenskapliga undersökningar uppstå till följd av spekulationer eller iaktagelser. Hursomhelst tror jag knappast att benskydd är skadliga i någon större utsträckning, men man behöver inte vara överbeskyddande mot hästarna heller.

Har svårt att tänka mig att benskydd är skadligt om man är nogrann med att hästens ben är rena under. Det verkar ju lite konstigt eftersom en stor del av alla hästar använder benskydd varje dag... jag rider inte min häst utan benskydd eller lindor (utom på dressyrtävling) vare sig vi ska hoppa, träna dressyr eller bara skritta i skogen, hon har dessutom skydd på sig i hagen för att minska risken för strykningar. Jag tror inte att hon mår dåligt av det, snarare tvärtom... :)

Som sagt vet jag inte vilken forskning som gjorts på benskydd, eller om det gjorts någon överhuvudtaget. Är ganska säker på att artikeln är mer spekulationer än fakta, men å andra sidan borde ju vetenskapliga undersökningar uppstå till följd av spekulationer eller iaktagelser.

Med tanke på att veterinären är vår kära STRASSER-grundare, så tror jag att forskningen är obefintlig :devil:

Jag tror även att bilbälte kan skada föraren vid häftiga inbromsningar. Jag anser också att foder till hästarna kan leda till alla möjliga farliga saker såsom fång, foderstrupsförståppning och annat elände så man bör sluta utfodra hästen!!! Att ge hästar vatten kan leda till kolik om temperaturen på vattnet är för kallt, därför bör vi sluta vattna våra hästar. Så kan vi fortsätta, allt enligt idioter som strasser. Som dom säger - avlägsna orsaken!

Jag tror även att bilbälte kan skada föraren vid häftiga inbromsningar. Jag anser också att foder till hästarna kan leda till alla möjliga farliga saker såsom fång, foderstrupsförståppning och annat elände så man bör sluta utfodra hästen!!! Att ge hästar vatten kan leda till kolik om temperaturen på vattnet är för kallt, därför bör vi sluta vattna våra hästar. Så kan vi fortsätta, allt enligt idioter som strasser. Som dom säger - avlägsna orsaken!

:idea: Bra ide!

:rofl: :rofl: :rofl:

Benskydd är inte farligt, författaren av artikeln är däremot direkt hälsofarlig för hästar.... :mad:

Liknande trådar

Körning Ja, jag vet! Det finns hundratals trådar, men jag behöver ändå ytterliggare input! Jag har bestämt mig för att bli med Russ igen...
Svar
11
· Visningar
1 585
Senast: kolblakkur
·
Körning Vad tror ni om denna för att "friska" upp minnet innan det blir dax för maratonvagnen...? :idea...
Svar
3
· Visningar
1 488
Senast: majapia
·
Övr. Barn Mina föräldrar renoverar just nu sitt hus och en dag när vi står i vardagsrummet och pratar, jag har min nyfödda dotter på armen, så...
Svar
5
· Visningar
1 172
Senast: viv
·
Ridning http://www.allege-ideal.com/index.php?option=com_content&task=view&id=461&Itemid=70&lang=en En rapport om det samarbete som herrarna...
Svar
2
· Visningar
809
Senast: Asa_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur