farligt med benskydd?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Emzsan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 3 799
Sv: farligt med benskydd?

Måste ju säga att det h*n skriver låter ju faktiskt vettigt och kanske är värt en eftertanke innan man sätter på benlindor/benskydd
(som lite mindre kunnig människa främst då kanske)

Jag har själv inte benskydd på mina hästar alls, jag ser ingen anledning till det.
Det kan hända att skydd på benen förhindrar någon skada om olyckan skulle vara framme, men en häst kan lika gärna bryta benet, eller trampa av sig en bit av hoven.
Benskydd skyddar så lite.

Observera också att jag absolut inte har något emot att andra har benskydd/lindor på sina hästar!

*kl*
Jag kör lindat alltid nu på vintern, eftersom jag vill undvika att hon trampar sig med brodden när jag rider, eftersom vi har väldigt mycket kuperad terräng att rida med mycket halk o snubbelrisker. Annars är det benskydd vid hoppnig eller långturer och hårdare turer som gäller.

Dessutom har jag väl svårt att tänka mig att just benskydd kan vara skadligt, men för hårt lindade lindor kan vara skadligt, eller för löst lindade som lindar ut si som hästen kan fastna i.
Det är det enda jag kan se som rent av skadligt.

ha ha, har läst lite mer på deras lilla "sekt" hemsida.
Helt crazy vad de skriver. De vill ju att man ska behandla hästarna
som om de var vild hästar, och inte djur vi har förädlat fram i tusen
tals år! De klara inte av att leva som vild hästar.

Tror inte mina små hästar hade blivit glada av att var ute dygnet runt
i ur och skur :confused: De ha nog blivit lite ledsna.

Lite citat från sidan.

"Skorna har många skadliga effekter och hör inte hemma i hästhållning."

"Vilda hästar står också med fötterna i vatten när de dricker. På så sätt får hovarna fukt." hrm jag trodde vatten var uttorkande?

"En installad häst kan inte söka mat. Den äter kvickt upp kvällshöet och står sedan hungrig hela natten till frukosten anländer. Det blir många timmars svält för ett djur som är konstruerat för att äta hela tiden.
" oj oj, jag svälter tydligen mina småhästar oxå!

"produktion av hovhorn är, genom sin avlastande effekt på både ämnesomsättningen och blodet, nödvändig i en bestämd storleksordning" vad har ämnesomsättningen med hoven att göra?

"Söm leder in kyla till hovens inre"

som pricken över i ett så varför inte en bild på en vacker strass hov?
[img=http://img181.imageshack.us/img181/6949/hovhovbv8.th.jpg]
http://hovvardsforbundet.org/index.php?option=com_content&task=view&id=55&Itemid=112

Herregud vad gör de med strålen? bara verkar bort den helt!?!
Titta speciellt på bilden längst ner!
Är det laglit att göra så?

Senast ändrad av en moderator:

*kl*
Jag kör lindat alltid nu på vintern, eftersom jag vill undvika att hon trampar sig med brodden när jag rider, eftersom vi har väldigt mycket kuperad terräng att rida med mycket halk o snubbelrisker.

Hur lindar du då? Ner över hoven?
Det är ju ändå balltram som är största risken, eller längst ner över hoven (kronan?).
Och där lindar man väl inte när man rider, eller?

"Skorna har många skadliga effekter och hör inte hemma i hästhållning."
Hmm. undrar hur många hästar som har dött pga rätt skoning? :angel:

"Vilda hästar står också med fötterna i vatten när de dricker. På så sätt får hovarna fukt." hrm jag trodde vatten var uttorkande?
Bah. Mina hästar har perfekta hovar, oavsett om de går i vatten eller inte. :p

"En installad häst kan inte söka mat. Den äter kvickt upp kvällshöet och står sedan hungrig hela natten till frukosten anländer. Det blir många timmars svält för ett djur som är konstruerat för att äta hela tiden.

Fast det där är ju delvis rätt. Inte SVÄLT då, men egentligen är det ju inte så snällt :p

"Söm leder in kyla till hovens inre"
Jo men visst. :smirk:
Och hästarna får ont av att få en söm i sig. suck.
De blir även döende om man rycker manen, eftersom man då drar bort dens naturliga hårväxt.
Vad säger de där människorna om det, vet du det?

http://hovvardsforbundet.org/index.php?option=com_content&task=view&id=55&Itemid=112

Förstår inte vad folk tänker med. :(

Jo men visst. :smirk:
Och hästarna får ont av att få en söm i sig. suck.
De blir även döende om man rycker manen, eftersom man då drar bort dens naturliga hårväxt.
Vad säger de där människorna om det, vet du det?

Ha de du
det är oxå djuplåger i, då tar du ju bort hästens naturliga skydd
mot regn och vind.
Helt crazy, men de går inte att prata med dessa "sekt" medlemmar,
de är lite hjärntvättade. :crazy:

*lånar knapp*

Jag tycker att texten är kvalifiserat skitsnack. Man får linda bra :devil: hårt om man ska stoppa cirkulationen. och benskydd glider??? Vadå glider, då har man satt på dem fel!

Att senan rör på sig i sidled kan jag nog köpa men inte att det skulle hämmas pga benskydd. Benskydden sitter ite så hårt så det inte får plats till det, det rörde ju sig om millimeter. Även blodkärl och liknande kan vidgas iaf när jag lindar, det syns ju när man tar av lindorna att ådrorna redan är vidgade av arbetet. Hade de inte kunnat vidgas hade blodådrerna inte varit synliga efter arbetet.

Nej jag köper inte Strassers teori om att benskydd och lindor är skadliga. Hade det varit så hade nog fler veterinärer varit medvetna om det!

(Vill slänga in en brasklapp dock) Använd bara den utrustning som behövs!

Vet inte hur pass sant det som står i texten är men nog måste det väl vara sunt att låta hästen slippa benskydd om man bara ska skritta och trava och vet att man inte planerat aktiviteter där hästen eventuellt riskerar att skada sig. Om hästen stryker sig eller får tokryck för ingenting kan man ju ha skydd på den även om man tänkt ta det lugnt men man ska inte överdriva..

Min häst skadar sig dock mer utan benskydd och bör ha dem jämt, det e tydliga märken på skydden, å man kan höra hur det slår ihop ibland. :crazy:

Tror inte mina små hästar hade blivit glada av att var ute dygnet runt
i ur och skur :confused: De ha nog blivit lite ledsna.

Var inte så säker på det! De flesta hästar trivs ypperligt på lösdrift!

" oj oj, jag svälter tydligen mina småhästar oxå!

Fast här måste jag hålla med dr Strasser, för en gångs skull. :crazy: Det är absolut inte hälsosamt för hästarna att vara utan foder så många timmar som många (de flesta?) installade hästar är per natt. Hästens mage är konstruerad för mer eller mindre ständigt ätande, trots att den inte lever ett vildhästliv!

ha ha, har läst lite mer på deras lilla "sekt" hemsida.
Helt crazy vad de skriver. De vill ju att man ska behandla hästarna
som om de var vild hästar, och inte djur vi har förädlat fram i tusen
tals år! De klara inte av att leva som vild hästar.

Bara en liten inflikning där; Den hästen vi lagt tusentals år på att förädla har utvecklats under miljontals år, domesticeringens inverkan är väääldigt liten i jämförelse med evolutionens.

Jag tror att dagens hästar utan alltför många undantag skulle klara sig som vildhästar, släppte vi ut dem skulle de inte precis dö. Genetiskt sett är de anpassade rätt.

Däremot skulle kanske inte den helklippta och täckade tävlingshästen som vuxit upp under ogynnsamma "vildhästförhållanden" (eller vad man ska kalla det) klarat sig lika bra, det är ju inte bara det biologiska arvet utan även miljön som formar en individ.

Huvudsaken är väl iallafall att hästarna fyller och klarar den funktion de har i dagens samhälle, både vi och de får anpassa sig för att det ska funka så smidigt och bekvämt som möjligt.

Det är väl inte så farligt? Dom har bara tagit så mkt dem kunnat.. Hade det varit alldeles för:devil:
så hade det pissat blod så det stod härliga till.. Sen vikeln på bilden gör att det ser ut som det inte finns någon stråle kvar fasten det är det.. Så det är inget fel på den verkningen..

Jag tror även att bilbälte kan skada föraren vid häftiga inbromsningar. Jag anser också att foder till hästarna kan leda till alla möjliga farliga saker såsom fång, foderstrupsförståppning och annat elände så man bör sluta utfodra hästen!!! Att ge hästar vatten kan leda till kolik om temperaturen på vattnet är för kallt, därför bör vi sluta vattna våra hästar. Så kan vi fortsätta, allt enligt idioter som strasser. Som dom säger - avlägsna orsaken!

Haha:rofl:
Varför skulle det vara skadligt om de passar,hoho
Har läst däremot att benskydd i test av veterinär visat sig ge bra stöd åt senor osv. Har själv neopren knäskydd när jag åker skidor tex-ger stöd och gör att jag kan åka överhuvudtaget!
(även om det inte är exakt samma sak)
Benskydd skyddar även mot skador, skulle inte rida utan!

Ang att hästarna ska ha det så naturligt som möjligt håller jag med om då det gäller lösdrift-fri hötillgång,inte bara ridas i ridhus,ha kompisar, inte stå med 14 täcken osv, men man måste ju också se till individen. Som med skoning, alla kan INTE gå barfota hur som helst.Våra hästar är nöjda när vi lindar dom med BoT och tar på BoT täcket och pussar dom en extra gång- sen om det är naturligt för en vildhäst eller inte, bara hästen mår bra!:love:

ps.allmänt svar,inte just till dig;)

Hrm jag har ALDRIg sätt en häst verkas på det viset.
Det finns INGET kvar av strålen, inget alls!
På en av bilderna har de till och med gröpt ur så
där är hål, så ser inte en korrekt verkning ut i mina ögon iaf.
Hade en hovlagare gjort så med någon av mina hästar hade
jag stämt skiten ur honom.

Och hur tror du en häst kan gå utan hovväggar?
som det är på den enskilda bilden?
Undara om den som gjort denna vackra verkning vet hur hovens
anatomi fungerar?:confused:

Altså borde det inte göra skitont på hästen när de gör så med strålen?!
Använder ni jämt skydd när ni rider? Räcker det inte när man hoppar eller longerar eller så? Det gäller ju självklart inte de hästar som stryker sig eller slår i sko...

Senast ändrad av en moderator:

hästen kan ju få för sig ngt och sparka sig på senan även om man bara skulle ut och skritta tex.
så ja - jag använder i princip alltid senskydd fram, om ngt skulle hända.

kl

ja, är man redan inne på att skada sin häst medvetet(verka efter sk strassermetod) så ska det väl inte göra ngt om hästen råkar skada sig själv oxå? :rofl::rofl:

jag har alltid benskydd, vid all ridning (kanske inte barbackaskritten:angel: ). jag ser det som en billig försäkring!
ingen häst jag vet har hittills skadat sig av benskydd/lindor, men däremot när de inte haft skydd, så rent statistiskt borde det vara säkrare med än utan!

:rofl: :rofl:

Liknande trådar

Körning Ja, jag vet! Det finns hundratals trådar, men jag behöver ändå ytterliggare input! Jag har bestämt mig för att bli med Russ igen...
Svar
11
· Visningar
1 585
Senast: kolblakkur
·
Körning Vad tror ni om denna för att "friska" upp minnet innan det blir dax för maratonvagnen...? :idea...
Svar
3
· Visningar
1 488
Senast: majapia
·
Övr. Barn Mina föräldrar renoverar just nu sitt hus och en dag när vi står i vardagsrummet och pratar, jag har min nyfödda dotter på armen, så...
Svar
5
· Visningar
1 172
Senast: viv
·
Ridning http://www.allege-ideal.com/index.php?option=com_content&task=view&id=461&Itemid=70&lang=en En rapport om det samarbete som herrarna...
Svar
2
· Visningar
809
Senast: Asa_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka