Farligt med fleecetäcke i transport?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sandran
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 782
S

Sandran

Fick höra av min kompis att det är farligt att transportera med fleecetäcke i tranpsorten och att man inte ska ha det.
Visst förstår jag att fleece brinner bra, men jag har aldrig hört att man absolut inte ska ha hästen i transporten med fleecetäcke, tills nu.

Hur tänker ni och vad säger ni?

Sv: Farligt med fleecetäcke i transport?

aldrig hört. vaddå brinner bra, det gör ju vad som helst ?
jag menar det gör ju ett bomullstäcke också.

tror inte du ska lyssna så mycket på det där.. om det börjar brinna så brinner nog det mesta bra...

Skulle hästen spontant fatta eld, eller hur tänker din kompis? Det är ungefär som att råda alla att sätta sig i bilen iklädda flamsäkra material OM det börjar brinna. Eller för den delen; alltid gå runt i flamsäkra kläder OM det skulle börja brinna någonstans...

Brinner det å brinner det. Då är det nog skitsamma om din häst har ett bomulls- eller fleecetäcke på sig i transporten...

Precis så jag tänkte att börjar det brinna så brinner ju allt vilket som man har på dom.. :)

jo men det krävs väll bara en knista för att fleece ska fatta eld. tex ull är ju mkt "tåligare" men jag vet inte..brinner det så brinner det.

jo men det krävs väll bara en knista för att fleece ska fatta eld. tex ull är ju mkt "tåligare" men jag vet inte..brinner det så brinner det.

Jo precis..det är sant..man vet ju själv hur det var närman var liten och hade fleecetröja vid elden..dåtjatade mamma o pappa att man inte skulle vara nära..haha

Fick höra av min kompis att det är farligt att transportera med fleecetäcke i tranpsorten och att man inte ska ha det.
Visst förstår jag att fleece brinner bra, men jag har aldrig hört att man absolut inte ska ha hästen i transporten med fleecetäcke, tills nu.

eh, hur skulle ett fleecetäcke kunna börja brinna i transporten? :confused:

tja jag antar att hästen skulle kunna skrapa med hoven eller sparka och det bildas en gnista? Och fleece kan antändas av bara en gnista. Det har jag faktiskt aldrig tänkt på förut, men det skulle ju kunna hända. Fast när det gäller hästar kan allt hända eg :crazy:

Senast ändrad:

Har jag aldrig hört talas om förut...:p Om det nu brinner, så spelar det väl ingen större roll om det är fleece, ull, bomull, eller? Och hur ska det kunna brinna i transporten? Tänker du på om man har krockat eller vad?

Har jag aldrig hört talas om förut...:p Om det nu brinner, så spelar det väl ingen större roll om det är fleece, ull, bomull, eller? Och hur ska det kunna brinna i transporten? Tänker du på om man har krockat eller vad?

Det är enormt stor skillnad på hur de tre materialen beter sig dels när de brinner men också hur lätt de fattar eld. Fleece är mycket lättantändligt och brinner mycket snabbt och beter sig som vilken annan plast som helst. Den smälter på kroppen och lämnar ytterst otrevliga brännsår efter sig. Bomull är mittemellan, brinner men inte speciellt lättantändligt. Och slutligen finns det en anledning till att tjocka yllefiltar används för att släcka eld.

Att detta skulle spela någon roll i en hästtranport låter otroligt.

Senast ändrad av en moderator:

En fundering då, spån och hö är väldigt lättantändligt det också och det har väl de flesta i transporten?
Är det inte gummimattor i de flesta transporter, var finns det material som hästen kan sparka på och bilda gnistor av???

tja jag antar att hästen skulle kunna skrapa med hoven eller sparka och det bildas en gnista?

I de flesta transporter är det väl gummigolv. Jag skulle vilja se en gnista från det. :crazy:

Hur som helst, jag transporterar med fleecetäcke när det är säsong för täcke. :)

Precis som någon redan sagt, fleece brinner som plast, dvs det smälter på huden, och det blir väldigt otäcka brännskador av det, och är svårsläckt.

Men risken för brand i släpet är ju inte större/mindre än risken för brand i något annat läge när hästar kan ha/har fleecetäcken.

Så transportera vidare i fleece ni som vill.. (Säger hon som nästana lltid har fleecetäcke i transporten, brinner släpet och jag inte fått ut hästen innan täcket fattar eld tror jag hästen är körd oavsett..)

Okej, där lärde man sig nått nytt!:)

Men varför skulle en transport börja brinna? Hur stor är chansen att den börjar brinna?

Jag tror inte att chansen ärså stor att denbörjar brinna, eller jag har inte hört något om att någon har gjort det, Men nog finns det säkert några som har det.

Kul att höra era synpunkter!

ska man inte ha det i transporten pågrund av att den ska bli gnister om hästen sparkar mot golvet ska man nog inte ha det i stallet heller. för mot betonggolvet kan det med bli gnister...

sen ska man nog inte ha det ute på en tävlingsplats heller för TÄNK om hästen kliver på en sten och det blir en gnista o så poff går hästen upp i rök :angel:

näh jag tror vi lungt kan fortsätta använda fleccetäcke. ;)

I de flesta transporter är det väl gummigolv. Jag skulle vilja se en gnista från det. :crazy:

Hur som helst, jag transporterar med fleecetäcke när det är säsong för täcke. :)

Äh jag bara gissade lite, för att försöka sätta mig in i andras åsikter. Tror inte heller att det är så stor risk.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
447
Senast: Emuliiaa
·
Övr. Barn Små barn små bekymmer, stora barn stora. Känns det som. Dottern går i åttan och umgås rätt intensivt med ett par killar och en... 7 8 9
Svar
163
· Visningar
9 433
Senast: Cambrie
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 614
Senast: Stergo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka