Bukefalos 28 år!

Farmen 2016

"Den svenska ardennerhästen har sitt ursprung i importerade ardennerhästar som parades med den gamla svenska lantrashästen. Ett stort antal raser provades för att ge mer massa och styrka till den inhemska hästen och där visade sig att ardennerhästen var mest lämpad. Importen startade 1873 och redan på 1920-talet ansåg man att den svenska ardennern skiljde sig så mycket från den europeiska, att den var betraktad som en egen ras.

I Sverige har det hela tiden avlats för en mindre typ, ca 150-160 cm i mankhöjd, med goda bruksegenskaper, sund exteriör, vägvinnande rörelser och ett mycket fogligt temperament. Hästrasen blev känd som lättfödd och med få sjukdomar, väl lämpad att hålla i det brutna svenska landskapet. Den svenska ardennerhästen blev den helt dominerade hästrasen i jord- och skogsbruk och var en bidragande orsak när välståndet i samhället skapades under 1900-talet.

Så sent som 1960 betäcktes 11.000 ston för att sedan minska till dagens nivå på ca 500 ston. Med ett ökat miljötänkande från privatpersoner, kommuner, parkförvaltningar m.m. där man insett hästens fördelar, har åter ardennerhästen fått en ökad betydelse. Även som landskapsvårdare har den betande ardennern en viktig funktion för att hålla markerna öppna. Sverige har beslutat om ett bevarandeansvar och har klassat den svenska ardennerhästen som en inhemsk ras. En viss export av svenska ardennerhästar sker till andra länder för att stärka deras avel, då man anser att den svenska ardennern är en mycket sund ras. "

http://www.ardennerforeningen.nu/?page_id=4362
http://www.bukefalos.com/threads/svensk-ardenner-en-inhemsk-ras.1256252/
 
Det fanns väl någon Ölands-häst också som även den är utdöd? Men ardenner har mig veterligen aldrig varit en svensk ras. Jag funderade på om de räknade nordsvensk som två (arbetstypen och travaren) först, men här känns det som att de är ute och cyklar?

Ja, ölandshästen dog ut på 1920-talet, även det finns de som avlar på estniska ponnyer nu och kallar det för ölandshäst.
 
Har det ens hänt att de strejkat innan? Tror aldrig det hade blivit så med en annan storbonde. Men nu fick hon sitt straff i alla fall.

Undrar vilken roll hennes brev kommer spela? Och om det verkligen är de gamla deltagarna som kommer? Kändes inte helt självklart igår.
 
Jaha, vad tyckte ni om dagens avsnitt?

Jag tyckte det var lite lamt, känns inte heller riktigt rätt att "juryn" ska få välja en som går till final :cautious:

Men hur kommer dom fram till vilka 2 som ska mötas i final? :confused: (Mer än den som juryn väljer)
 
Tycker det är skitbra med juryn. Mycket bättre än att gamla farmarna ska komma tillbaka och välja någon igen! Nu har ju liksom alla samma utgångspunkt så sett.

Andra finalisten brukar väl få kämpa sig till sin finalplats.
 
Tycker det är skitbra med juryn. Mycket bättre än att gamla farmarna ska komma tillbaka och välja någon igen! Nu har ju liksom alla samma utgångspunkt så sett.

Andra finalisten brukar väl få kämpa sig till sin finalplats.

Visst är det bättre än att dom gamla deltagarna skulle få välja. Men nu kommer ju alla att jobba röven av sig och försöka framstå som mest värdig. Nog för att dom som är kvar verkligen har jobbat innan också men iallafall. Men som Lina tex, hon kan ju skådespela om nån, hon är ju inte direkt trevlig i vanliga fall :meh: Men ska bli spännande och höra deras motivering sen.

Men sen fick man ju inte höra vad Pernilla skrivit som var negativt om dom heller. Om det kan spela nån roll i deras val.

Tycker det är svårt att säga vem dom väljer, jag hoppas mest på Camilla och därefter Fredrik :)
 
Visst är det bättre än att dom gamla deltagarna skulle få välja. Men nu kommer ju alla att jobba röven av sig och försöka framstå som mest värdig. Nog för att dom som är kvar verkligen har jobbat innan också men iallafall. Men som Lina tex, hon kan ju skådespela om nån, hon är ju inte direkt trevlig i vanliga fall :meh: Men ska bli spännande och höra deras motivering sen.

Men sen fick man ju inte höra vad Pernilla skrivit som var negativt om dom heller. Om det kan spela nån roll i deras val.

Tycker det är svårt att säga vem dom väljer, jag hoppas mest på Camilla och därefter Fredrik :)
True. Lite längre tid kunde de få vara där iaf.
Jag hoppas att det kommer fram att somliga skitit i att plugga och försökt hindra andra från att plugga och att juryn slår ner på det :p Jag vill ha Nina i final, men jag tror hennes chanser att skickas dit av juryn är obefintliga tyvärr, det faller på det sociala.
 
True. Lite längre tid kunde de få vara där iaf.
Jag hoppas att det kommer fram att somliga skitit i att plugga och försökt hindra andra från att plugga och att juryn slår ner på det :p Jag vill ha Nina i final, men jag tror hennes chanser att skickas dit av juryn är obefintliga tyvärr, det faller på det sociala.

Haha nej Nina är Nina, så henne kan vi nog räkna bort där :D
 
Jag tycker det är ett MYCKET bättre utgångsläge för alla med den här juryn, jämfört med att gamla deltagare från i år skulle kommit dit. Som vi varit inne på tidigare så har alla årets deltagare en relation till varandra, vissa är kompisar, vissa avskyr varandra, någon hade kanske redan åkt ut när någon annan (Nina i det här fallet) kom dit. Nu är alla oskrivna kort. Jag tror inte det är helt till ondo för Nina, för hon är ju seriös och påläst. Egentligen tror jag nästan juryn genomskådar Lina först, hon blir precis som Fredrik sa igår alldeles för fnittrig och tramsig av att det är "kända personer" som kommer.

Just de tre som kom var väl dessutom bland de mest sansade i sina egna omgångar av farmen. Jag tror inte riktigt fjäsk a la Lina riktigt biter på dem. Men Fredrik verkar ju vara en social gigant, så jag är inte förvånad om det blir han. Egentligen roligast så, för då kan tjejerna tävla med varandra lite mer ordentligt om den sista finalplatsen.

Men sen var det ju det här med att det är Pernilla som skrivit brevet. Juryn vet ju inte hur Pernilla är eller hur hon varit i gruppen, och det känns väl lite som att det finns en risk att brevet är... Lite snurrigt?
 
Jag tycker det är ett MYCKET bättre utgångsläge för alla med den här juryn, jämfört med att gamla deltagare från i år skulle kommit dit. Som vi varit inne på tidigare så har alla årets deltagare en relation till varandra, vissa är kompisar, vissa avskyr varandra, någon hade kanske redan åkt ut när någon annan (Nina i det här fallet) kom dit. Nu är alla oskrivna kort. Jag tror inte det är helt till ondo för Nina, för hon är ju seriös och påläst. Egentligen tror jag nästan juryn genomskådar Lina först, hon blir precis som Fredrik sa igår alldeles för fnittrig och tramsig av att det är "kända personer" som kommer.

Just de tre som kom var väl dessutom bland de mest sansade i sina egna omgångar av farmen. Jag tror inte riktigt fjäsk a la Lina riktigt biter på dem. Men Fredrik verkar ju vara en social gigant, så jag är inte förvånad om det blir han. Egentligen roligast så, för då kan tjejerna tävla med varandra lite mer ordentligt om den sista finalplatsen.

Men sen var det ju det här med att det är Pernilla som skrivit brevet. Juryn vet ju inte hur Pernilla är eller hur hon varit i gruppen, och det känns väl lite som att det finns en risk att brevet är... Lite snurrigt?

Brevet där ja, Pernilla var ju sur på Nina som valde henne till kamp och sånt kan ju lätt genomsyra ett brev.. Jag blir nöjd om Fredrik, Camilla eller Nina blir vald. Blir Lina vald så är det jättesynd, jag hoppas verkligen inte hon vinner. Visst, hon kan Farmen, men de kan de andra minst lika bra. Alla spelar spelet förstås, men det har synts mest på Lina och Pernilla och ingen av dem är värdiga vinnare.
 
Jag har inte sett Farmen sen Hans Fahlens tid så jag har verkligen ingen aning om vilka de är. Men jag tycker det var en kul idé.
Jag gillar alla som är kvar nu :)
 
Kul att gamla vinnare kom tillbaka. Inte så lätt att ställa in sig och fjäska då.
Precis min tanke! Gamla farmare vet ju vilket spel som pågår och jag antar att de kommer att kunna ställa en del kluriga kunskapsfrågor till deltagarna med, samt se vad de kan i det dagliga arbetet.
Har man inte kunskapen/kunnandet är det nog svårt att dölja det
 
Brevet där ja, Pernilla var ju sur på Nina som valde henne till kamp och sånt kan ju lätt genomsyra ett brev.. Jag blir nöjd om Fredrik, Camilla eller Nina blir vald. Blir Lina vald så är det jättesynd, jag hoppas verkligen inte hon vinner. Visst, hon kan Farmen, men de kan de andra minst lika bra. Alla spelar spelet förstås, men det har synts mest på Lina och Pernilla och ingen av dem är värdiga vinnare.

Alla fyra som är kvar kan farmen. Men en person har spelat fulspel under tiden, och då tycker jag någon av de andra är mer värdiga att vinna. På sätt och vis har väl exempelvis Fredrik spelat spelet bra, eftersom han aldrig skapat sig några ovänner eller bråkat, medan Lina speciellt under sin storbondevecka visade en allt annat än smickrande sida.

Just i år hade nog mina favoriter (Fredrik och Camilla) gynnats av att gamla deltagare hade kommit tillbaka, men jag minns den förskräckliga historien med Jocke förra året och kan inte annat än tycka att det är jättebra att de fått in en utomstående jury som inte har någon bakgrund med just de här deltagarna, men som vet vad farmen innebär.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 493
Senast: Hazel
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 685
Senast: Gunnar
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 701
Senast: Gabby_Ossi
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
792
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp