Fårstängsel/häst

Bara om det finns eltråd på insidan.
Det är nog "lagligt", till skillnad från taggtråd, som är olagligt.

Att det är korkat ur skadesynpunkt, är en annan sak.

Syntetisk eltråd/elrep, som finns runt många hagar är också farligt, med hög skaderisk...
 
Bara om det finns eltråd på insidan.

Var kan jag läsa om detta? På Jordbruksverket hittar jag bara i SJVFS 2019:17

"5 KAP. RASTNING OCH UTEVISTELSE
3 § Stängsel ska vara väl uppsatt och underhållet samt i övrigt utformat och anordnat på ett sådant sätt att hästar som hålls inom stängslet eller drivs mellan stängsel inte skadas. Stängsel som innehåller taggtråd får inte användas."
 
Var kan jag läsa om detta? På Jordbruksverket hittar jag bara i SJVFS 2019:17

"5 KAP. RASTNING OCH UTEVISTELSE
3 § Stängsel ska vara väl uppsatt och underhållet samt i övrigt utformat och anordnat på ett sådant sätt att hästar som hålls inom stängslet eller drivs mellan stängsel inte skadas. Stängsel som innehåller taggtråd får inte användas."
Det kan vara så att det står "bör" och inte "ska". Så pudlar och säger att de inte rekommenderar det.
 
Finns en eltråd innanför, utan distans dock, intrasslad i fårnätet. Nätet är inte längre bra uppspännt utan gammalt. Hästarna som går där fastnar ibland i rutorna nederst när de betar över staketet.
 
Finns en eltråd innanför, utan distans dock, intrasslad i fårnätet. Nätet är inte längre bra uppspännt utan gammalt. Hästarna som går där fastnar ibland i rutorna nederst när de betar över staketet.

Elektrifierat fårnät tror jag få inspektörer skulle godkänna vid en kontroll. Det är en enorm skaderisk, speciellt om det är dåligt uppsatt.
 
Elektrifierat fårnät tror jag få inspektörer skulle godkänna vid en kontroll. Det är en enorm skaderisk, speciellt om det är dåligt uppsatt.
Givetvis. Nu finns det ingen el där, bara tråden. Skulle nog inte kunna ledas runt heller.
Dock ser det inte bra ut för de hästarna. Skaderisken verkar stor. Samtidigt som det är olustigt för andra att passera på vägen om de kommer lösa.
 
Finns en eltråd innanför, utan distans dock, intrasslad i fårnätet. Nätet är inte längre bra uppspännt utan gammalt. Hästarna som går där fastnar ibland i rutorna nederst när de betar över staketet.
När man pratar om taggtråd kan det vara godkänt att ha kvar taggtråd om det finns ett fristående elstaket innanför som gör att hästarna inte kommer åt det. Det är dock inte godkänt med distansisolatorer.

Om hästarna fastar i fårnätet är det inte tillräckligt sträckt och torde falla på att det inte är säkert utformat.
 
Finns en eltråd innanför, utan distans dock, intrasslad i fårnätet. Nätet är inte längre bra uppspännt utan gammalt. Hästarna som går där fastnar ibland i rutorna nederst när de betar över staketet.
Då är det inte godkänt för att det inte har blivit underhållet på ett bra sätt, inte för att det är fårnät.
 
När jag hade min häst gick hon en kort period ihop med får. Då vi inte ville att hon skulle fastna i fårduken satte vi upp eltråd ca 1 m innanför fårduken.

3011DF2E-935E-4CCD-AA36-C5CC7BE7099F.jpeg
 
Ja bra då försvinner ju skaderisken.
Skaderisken försvinner aldrig men minimeras av väl uppsatt och spänt staket.

Tycker jag ser många hagar där jag inte skulle släppa mina hästar i pga dåligt spänd tråd (hänger som volanger mellan stolparna.).
Skulle välja en hage med väl uppsatt fårstängsel men en aluminium eller järntråd med ström i över än en hage med hängande rep eller band med svag ström i.
 
Skaderisken försvinner aldrig men minimeras av väl uppsatt och spänt staket.

Tycker jag ser många hagar där jag inte skulle släppa mina hästar i pga dåligt spänd tråd (hänger som volanger mellan stolparna.).
Skulle välja en hage med väl uppsatt fårstängsel men en aluminium eller järntråd med ström i över än en hage med hängande rep eller band med svag ström i.
Skulle aldrig välja något av de alternativ du ger.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
491
Senast: Funderarn
·
Anläggning Plus 1 grad och lera här nu. Förra året hade hästarna 1/6 av hagen de går i nu. Det var lerkaos då. Min förhoppning var att lerkaoset...
2
Svar
38
· Visningar
1 649
Senast: ameo
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett par döms för djurplågeri efter att förbipasserande larmat om en död häst som legat i en hage. I samma hage gick även en annan häst...
Svar
0
· Visningar
130
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Vet ni vilka träd/sly/osv man kan slänga in i hagen till hästarna för att ge dem något att gnaga på?:)
Svar
12
· Visningar
1 169
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp