Hur rädda lerig mark - utbruten från "Vi med egen gård/stall"

Ajda

Trådstartare
Plus 1 grad och lera här nu. Förra året hade hästarna 1/6 av hagen de går i nu. Det var lerkaos då. Min förhoppning var att lerkaoset inte skulle existera i år med tanke på mycket större hage.
Men ena delen vid grinden (såklart) är så galet vattensjuk. Är som att det går en vattenåder under marken, för marken är plan och lutar inget. Men det blir en sjö just där.

Tack o lov för att de kan gå nere på betet också. Men deras ben ser inte roliga ut nu.
Måtte värmen komma snart….
 
Plus 1 grad och lera här nu. Förra året hade hästarna 1/6 av hagen de går i nu. Det var lerkaos då. Min förhoppning var att lerkaoset inte skulle existera i år med tanke på mycket större hage.
Men ena delen vid grinden (såklart) är så galet vattensjuk. Är som att det går en vattenåder under marken, för marken är plan och lutar inget. Men det blir en sjö just där.

Tack o lov för att de kan gå nere på betet också. Men deras ben ser inte roliga ut nu.
Måtte värmen komma snart….

Min häst vägrar ens passera lerbiten utanför ligghallen. Så nu när han går själv har jag helt enkelt dragit ner på maten så att han känner sig tvingad att gå ut och beta (om det inte är riktigt skitväder för då hade han inte gått ut oavsett ändå 😅). Stallägaren har iaf sagt detta ska fixas under våren så jag ska försöka få till att de får en fast gång en bit ut genom grindhålen till de olika hagarna.
 
ÄNTLIGEN är det en gnutta torrare så min häst passerat värsta leran till torra områden i hagen så jag har snålat in ännu mer på hans mat vid matplatsen och börjat fodra lite ute i hagen. Hittade honom där nu i kväll, vårkänslor 🥰

På lördag ska det dock regna 9 mm igen 😅 Men inget annat regn i 10 dagarsprognosen! Livet håller på att återvända till min stackars kropp som tagit stryk denna vintern.
 
Det går framåt.

IMG_20240229_132117.jpg
 
Åh det ser extremt tillfredsställande ut! Tungt förstår jag, men så härligt att bli av med leran!
Jätteskönt!
har ni lagt på markduk eller bara rätt på marken?
Direkt på leran. Inte optimalt, jag vet, men det började som halkbekämpning när hagen var täckt av is. Det är ingen bottenlös lera heller utan "bara" så kladdigt som på bilden dvs det blir rejäla hovavtryck men hästarna sjunker inte.
 
Jätteskönt!

Direkt på leran. Inte optimalt, jag vet, men det började som halkbekämpning när hagen var täckt av is. Det är ingen bottenlös lera heller utan "bara" så kladdigt som på bilden dvs det blir rejäla hovavtryck men hästarna sjunker inte.
Låter som det är hos oss, så funderade på om man kanske skulle satsa på lite grus. Stallägaren har en bekant som kör lastbil, så nog inte så svårt att få honom att köra det ditt för en billig peng, så är bara själva priset på gruset då
 
Låter som det är hos oss, så funderade på om man kanske skulle satsa på lite grus. Stallägaren har en bekant som kör lastbil, så nog inte så svårt att få honom att köra det ditt för en billig peng, så är bara själva priset på gruset då
Själva gruset är generellt billigt :)
Inte fått fakturan ännu men kan återkomma sen om du vill?
 
Vad tror ni jag måste göra?
Lera som man sjunker i. Ett område som är generellt vattensjukt vid nederbörd.
Dränera blir tyvärr för dyrt.
Markduk rakt på och ösa på ca 30cm singel och sen nått finare grus över? Kan det funka?
 
Vad tror ni jag måste göra?
Lera som man sjunker i. Ett område som är generellt vattensjukt vid nederbörd.
Dränera blir tyvärr för dyrt.
Markduk rakt på och ösa på ca 30cm singel och sen nått finare grus över? Kan det funka?
Tyvärr hjälper det inte långsiktigt med endast markduk sen grus på. Någon säsong kan det funka.
 
Varför går det inte att dränera? Är det berg i vägen? I sådana fall hjälper det kanske att stängsla bort det vattensjuka området under vintern.
 
Har ni mycket sly ni behöver ta ner?

Jag har börjat flisa all sly med en flismaskin direkt ut i hagarna och tycker det hjälper mot lera, dock skulle vi haft mer sly så lagret blev tjockare.

Har för mig att vår kostade ca 11,000 kr, kan dras för hand eller fyrhjuling.
 
Vi har lerjord, och första vintern sjönk hästarna ned nästan till knäna. Vi la på markduk, och grus ovanpå. Paddade med padda första omgången och sen fyllt på några skopor per år. Håller superbra. Har två barfota hästar.
 
Det går helt klart framåt hos mig 🤩
Ett par meter framför öppningen skottade vi först bort leran (ligger markarmering under) och sen på med grus.

Ska försöka ta där ponnyn står imorgon om jag inte har dött av träningsvärk 😅

Visa bifogad fil 140257
Vad du har slitit. Bra jobbat!

Vi har öst grus vi med idag. Fast det var grus som efter sviterna av sambons plogning som hamnat på gräsmattan.
Och paddocken harvade han ut en hel del grus utanför också. Det var tungt att få tillbaka på rätt plats.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 236
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag vet att rekommendationer ofta är minst 1 ha/häst på gårdar. Satt och mätte och räknade lite på Eniro, och jag har i ärlighetens namn...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 311
5
Hästmänniskan Jag velar fram och tillbaka, jag skulle egentligen vilja byta stall. Men samtidigt inte. Men ändå lämnar inte tanken mig. Jag har ett...
Svar
14
· Visningar
2 376
Senast: Sockerbit
·
Anläggning Jag vet inte än, men kanske har jag fått nog av den jag hyr bete av på sommaren. Vad tycker ni om detta? Ska jag byta bete eller inte...
2
Svar
22
· Visningar
3 403
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp