FÅRtråden

Alltså vad ÄR det här för år?! 17014, som alltid brukar få ett (1) lamm, fick fyrlingar idag. På 4, 4, 4 och 5 kilo. 17 kilo lamm 😳. Hon behövde hjälp att få ut dem för de ville komma på en gång, men alla fem mår bra❤
Tar det delvis som ett tecken på att min uträknade foderstat varit bra, födselvikterna på alla lamm är tokjämna på snitt 4.0 kg och de är PIGGA som bara den.

10 av 39 tackor har lammat. Scannaren har hittils haft lika fel som slumpen, vi har fått 5 lamm fler än hen sa, på 10 tackor... 😬 Blir spännande att se hur det slutar om det fortsätter med samma felmarginal. Damerna ser ut som badbollar hela bunten! Många flasklamm kommer det bli, vi har redan 2 som helflaskas och 3 som stödmatas 🙃
 
Sista tackan lammade igår, hennes andra lamning.
Förra året fick hon en ”Pelle” som vi fick ta bort. Krum med väldigt hög panna olika stora ögon och va floppy i hela kroppen så den tog vi bort eftersom den inte mådde alls bra.
Men tackan skötte sig som en supermorsa så vi gav henne en chans till med en ny bagge, det borde vi med facit i hand inte gjort.. Igår kom första lammet i säte, en kamp utan like att få ut. Dödfödd, ordentligt krumma ben, och hög panna. Lamm två kom först 2h senare men vid liv, den hade också samma konstiga huvudform och väldigt små ögon, slapp och sladdrig och piggade inte på sig så den tog vi bort efter några timmar. Hinnsäckarna va fulla med blodproppar dessutom.
Skittrist med tanke på hur fin tackan är egentligen men nåt är vajsing genetiskt, vet inte vad men hon kommer få vandra vidare till evigt gröna beten.
Som om inte det va nog så va vår älskade gamla jaktlabbetik inbokad för sin sista resa så det va en väldigt mörk dag i vår kalender😔❤️
 
Sista tackan lammade igår, hennes andra lamning.
Förra året fick hon en ”Pelle” som vi fick ta bort. Krum med väldigt hög panna olika stora ögon och va floppy i hela kroppen så den tog vi bort eftersom den inte mådde alls bra.
Men tackan skötte sig som en supermorsa så vi gav henne en chans till med en ny bagge, det borde vi med facit i hand inte gjort.. Igår kom första lammet i säte, en kamp utan like att få ut. Dödfödd, ordentligt krumma ben, och hög panna. Lamm två kom först 2h senare men vid liv, den hade också samma konstiga huvudform och väldigt små ögon, slapp och sladdrig och piggade inte på sig så den tog vi bort efter några timmar. Hinnsäckarna va fulla med blodproppar dessutom.
Skittrist med tanke på hur fin tackan är egentligen men nåt är vajsing genetiskt, vet inte vad men hon kommer få vandra vidare till evigt gröna beten.
Som om inte det va nog så va vår älskade gamla jaktlabbetik inbokad för sin sista resa så det va en väldigt mörk dag i vår kalender😔❤️

Alltid lätt med facit i hand.
Nu har du ju gett henne en chans till och det tycker jag ändå är vad man vill. Det kunde ju ha varit något annat än genetiskt men oavsett varför lammen blivit som de blivit är det helt rätt beslut.

Jag beklagar den mörka dagen. :heart :heart
 
Alltid lätt med facit i hand.
Nu har du ju gett henne en chans till och det tycker jag ändå är vad man vill. Det kunde ju ha varit något annat än genetiskt men oavsett varför lammen blivit som de blivit är det helt rätt beslut.

Jag beklagar den mörka dagen. :heart :heart
Tack❤️
 
En svartvit lammhög såhär på fredagsmorgonen är väl ändå inte fel 🥰
53E5536E-11E0-4032-A02D-3DDC02FF1DCB.jpeg


Fotades nu på morgonen när vi passade på tredje tackan som lammade -tre svartvita till kom!
 
Jag var med om min svåraste lamning hittills. Två bakåtslagna framben.
Efter mycket om och men fick jag ut lammet.
Både tacka och lamm helt slut. Så efter paus och extra energi fick jag upp tackan på benen. Jag fick sonda lammet två gånger (första gången för mig!).

Gick in och sov några timmar, kom ut till ett lamm som diade. 🧡
 
Jag kan väl också bjuda på en hög med lamm...
1649427615654.png

De två bortersta är årets förstfödda, de vita och de två svarta närmast kameran är välmående fyrlingar...
En svartvit lammhög såhär på fredagsmorgonen är väl ändå inte fel 🥰
Visa bifogad fil 88713

Fotades nu på morgonen när vi passade på tredje tackan som lammade -tre svartvita till kom!
Och jag känner att jag nog villhöver komplettera min fårflock med några såna där "pandafår"... 🥰
 
ca 150 i dagsläget, ska upp till 180 till att börja med.
På vilket sätt tycker du att det blir jämnare arbetsbelastning?
Hur håller du de tackorna som inte ska lamma?
Hur löser du lamning med "vanligt" arbete och vilka raser har du (jag antar att du kör med en form av 2 eller 3 raser du korsar?).

Jag följer en kanadensisk kvinna som har liknande system på YT (sheepishly me) men har närmre 400 tackor och lamning jag tror närmre 4 gånger om året (100 tackor per gång).
Otroligt intressant och lärorikt att titta på, även om hennes djurhållning förövrigt skiljer sig (bla så går hennes djur aldrig ut).
 
Fundering runt det där med parasitbekämpning...
Jag har alltid hört att sam- eller växelbete med häst och får (eller nöt) minskar parasitförekomsten. Senast jag hade får var näst intill alla mina hästar nollade på träckprov, så det kan väl stämma.
Men fungerar det likadant åt andra hållet? Minskar parasitförekomsten hos fåren om man sam- eller växelbetar med hästar?
 
Fundering runt det där med parasitbekämpning...
Jag har alltid hört att sam- eller växelbete med häst och får (eller nöt) minskar parasitförekomsten. Senast jag hade får var näst intill alla mina hästar nollade på träckprov, så det kan väl stämma.
Men fungerar det likadant åt andra hållet? Minskar parasitförekomsten hos fåren om man sam- eller växelbetar med hästar?
Ja, den minskar.
 
Klart du gör! Vi kommer ha en hög över här så småningom 😁
Åh, ser att du bor i Småland? Långt från mig? (Nybro) 😜
Fast i år blir det nog inga, jag tror att vi kommer behöva minimera antalet får inför vintern för att inte ruinera oss på grovfoderinköp...
 
På vilket sätt tycker du att det blir jämnare arbetsbelastning?
Hur håller du de tackorna som inte ska lamma?
Hur löser du lamning med "vanligt" arbete och vilka raser har du (jag antar att du kör med en form av 2 eller 3 raser du korsar?).

Jag följer en kanadensisk kvinna som har liknande system på YT (sheepishly me) men har närmre 400 tackor och lamning jag tror närmre 4 gånger om året (100 tackor per gång).
Otroligt intressant och lärorikt att titta på, även om hennes djurhållning förövrigt skiljer sig (bla så går hennes djur aldrig ut).
Istället för att lamma alla tackor på en gång, ha massor lamm att väga och skicka samtidigt, klippa många klövar på samma gång osv, så är arbetet uppdelat på 4 ggr/år. Betydligt lättare att lamma 50 tackor åt gången än 200, speciellt eftersom jag har all passning själv, klippning tar 1,5 h istället för halva dagen osv...
De tackor som inte ska till och lamma går ute med ligghall, kommer in i ett enklare stall när de klipps ungefär 2 månader innan lamning och sen flyttar de in i ladugården ett par dagar innan beräknad lammstart. Tackorna som lammat åker ut vid avvänjningen, när yngsta lammen är ca 8 v.
Mitt vanliga jobb är upplagt som så att jag har en 50% tjänst, så jag jobbar 80% i två månader och är sen ledig i en månad under lamningen. Men jag hoppas att jag ska kunna säga upp mig och bara jobba hemma istället.
Jag har korsning med gotland och dorset i tackorna och betäcker med texel, dorsetkorsning, och dorper/dorset, men funderar på att antingen byta ut gotland i korsningen till värmlänningar eller korsa igenom med dorper helt och hållet, har inte bestämt mig helt ännu men det lutar åt att korsa igenom med dorper, då behöver jag inte ha någon egen grupp med renrasiga tackor för f1-korsningen, det skulle underlätta hanteringen vid betäckningarna.

Följer också Sandi Brock, kul att se hur det fungerar i andra länder!
 
Scannaren har hittils haft lika fel som slumpen, vi har fått 5 lamm fler än hen sa, på 10 tackor... 😬 Blir spännande att se hur det slutar om det fortsätter med samma felmarginal. Damerna ser ut som badbollar hela bunten! Många flasklamm kommer det bli, vi har redan 2 som helflaskas och 3 som stödmatas 🙃
Nu är vi 60% klara och har ett lammsnitt på 221.8% :nailbiting::nailbiting::arghh: Trots stora kullar och en handfull kaninungar så ligger snittvikten på 4.3, vilket jag är fortsatt jättenöjd med. Lite fellägen pga lamm som vill ut samtidigt men inget som tagit mer än 5-10 min att lösa och inga skadade eller medtagna tackor. Alla tvillingar är kanonfina och stora, mammorna väldigt duktiga och inga livsdugliga lamm förlorade bortsett från den inköpta fet-tackan som släppte 2 prematura kaninungar i bädden och sen inte tvättade huvudet på nr 2... :down:

Boxen för tackor med "special needs" (3 eller fler lamm) innehåller nu fyra tackor och 14 lamm, och då har vi ändå typ 6 tackor kvar som ser ut att ha trillingar i magen... :arghh:
 
Vi har fått 6 lamm hittills bla denna gigant till tacklamm på 6kg inatt, trodde den skulle vara tyngre t.o.m egentligen. Aldrig haft så stort lamm men ut kom det då utan problem. Första enfödda vi fått på äldre tacka, lär väll växa fort också för tackan brukar producera som en liten ko 😅
C2FF100F-FAD3-43AD-BB48-1F676BCC12EB.jpeg
 
Sista tackan som lammade för en vecka sedan har bestämt sig för att hon nu bara ska ha ett lamm. Så vi står med två flasklamm.
Båda fick dia fram tills de var 5 dagar sen stötte hon bort första och nästa dagen efter.
Nu har vi matat 6-7gånger /dygn, gått upp 1 gång på natten vid 1-2tiden.
Imorrn är det vardag igen och vi får hjälp av fantastisk granne med matning en gång mitt på dagen när vi jobbar.

Två frågor: hur långt upp i åldern behöver vi gå upp på natten och mata? Sista målet kan ges vid 22tiden (vi går och lägger oss tidigt) och första på morgonen vid 5.

Och hur länge behöver vi ”tvinga” hit grannen mitt på dagen? Vi ger ett sista mål innan vi åker till jobbet vid 7 och sambon är hemma och matar igen vid 17.

Vi har lammbar och kommer ha ersättning i den både under dagen och natten men där finns 10lamm till som är spekulanter på den så vi vet ju inte med säkerhet att de här som inte får dia får i sig av den om vi inte matar..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp