FÅRtråden

Precis som Skogaliten svarade så är det absolut inte bra med underskott! Jag vill ha både protein och energi en bit över minimibehovet. Överskott kan leda till feta djur, men det ska mycket till för att få dräktiga tackor att öka i hullklass!

Att ge energi och protein med lite marginal kostar lite, men det har du snabbt tillbaka i form av starka pigga lamm direkt från födseln. Väl värt.

Jag hullkontrollerar de dräktiga djuren väldigt tätt, och sorterar dem i grupper baserat på hullklass. Använde scannare förra året men valde ändå i slutändan att använda mitt djuröga och hullklassning istället- vilket var tur då scannaren missat väldigt många foster. Flera av mina förstföderskor fick trillingar, om de utfodrats för ett lamm oavsett hullklass hade de varit hemskt tunna vid högdräktighet och troligen inte klarat digivningen.
Jag har inte så många djur och är inne hos dem när jag fodrar och känner nästan varje dag över rygg och bäckenet, än så länge är alla i bra hull.
Men då ska jag nog ge lite mer tacka än vad jag har tänkt för att vara på den säkra sidan (under högdräktigheten).

Förra året hade jag några tackor med 3 lamm, men där första lammet ut var lite stora och behövde har extra draghjälp det var därför jag tänkte testa ligga lite lägre i år (men fortfarande så behoven täcks). Men då skippar jag nog det. Jag är ju "alltid" på plats och det gav inga större komplikationer.

Jag brukar även ge en liten mängd betfor, tycker det har varit rätt tacksamt att kunna ge efter lamning till tackor som har tyckt det varit tufft.
 
Imorse fanns det en liten överraskning hos fåren!
😍
Fast det var inte så roligt för tackan skulle inte vara dräktig vid köpet och skulle inte ha lammat förrän i april så det var väldigt oväntat. Vi köpte 3 stycken ryor i november och de skulle inte vara dräktiga så vi köpte med en obesläktad bagge. Nu är det väl stor risk att de andra redan var dräktiga också. Jag såg inget juver på den andra och den tredje är så skygg så kom inte i närheten idag och vill inte stressa henne ifall hon är högdräktig. Men visst, lite slarvigt var det väl av oss att inte ha bättre koll för vid det här laget borde man ju ha lärt sig att man aldrig kan lita på folk.
Tack och lov gick lamningen bra och tacklammet verkar friskt och välmående. :heart
326471620_5533054966817739_8097744228713822249_n.jpg
 
Imorse fanns det en liten överraskning hos fåren!
😍
Fast det var inte så roligt för tackan skulle inte vara dräktig vid köpet och skulle inte ha lammat förrän i april så det var väldigt oväntat. Vi köpte 3 stycken ryor i november och de skulle inte vara dräktiga så vi köpte med en obesläktad bagge. Nu är det väl stor risk att de andra redan var dräktiga också. Jag såg inget juver på den andra och den tredje är så skygg så kom inte i närheten idag och vill inte stressa henne ifall hon är högdräktig. Men visst, lite slarvigt var det väl av oss att inte ha bättre koll för vid det här laget borde man ju ha lärt sig att man aldrig kan lita på folk.
Tack och lov gick lamningen bra och tacklammet verkar friskt och välmående. :heart
326471620_5533054966817739_8097744228713822249_n.jpg
Tyvärr inte alls ovanligt att man får överraskningar när man köper får efter brunstsäsong :( Skönt att allt gick bra!
 
Tyvärr inte alls ovanligt att man får överraskningar när man köper får efter brunstsäsong :( Skönt att allt gick bra!
Jo så är det ju men jag har ändå svårt att förstå hur det kan ske. Man borde ju hittat en bagge bland tackorna vid något tillfälle. De få gånger det har hänt här har det ju märkts direkt och baggen har stannat kvar hos tackorna, inte bara hoppat in, betäckt och sen dragit vidare. Men folk kanske inte har någon koll.
 
Jo så är det ju men jag har ändå svårt att förstå hur det kan ske. Man borde ju hittat en bagge bland tackorna vid något tillfälle. De få gånger det har hänt här har det ju märkts direkt och baggen har stannat kvar hos tackorna, inte bara hoppat in, betäckt och sen dragit vidare. Men folk kanske inte har någon koll.
Jag tror man snarare "hoppas" att det inte hunnit tagit sig.
 
Klipparen har varit idag.
Vad hade ni gjort med det här? Syr man nånsin ihop klippskador i huden på får?
Hade jag sett den här skadan på en hund eller katt hade jag sytt ihop den direkt..

Den är säkert 1dm lång, glipar ett par cm om man drar lite i huden. Genom hela huden till muskellagret

60202988-3EE6-4F91-ACAC-0AD20FA85744.jpeg
 
Klipparen har varit idag.
Vad hade ni gjort med det här? Syr man nånsin ihop klippskador i huden på får?
Hade jag sett den här skadan på en hund eller katt hade jag sytt ihop den direkt..

Den är säkert 1dm lång, glipar ett par cm om man drar lite i huden. Genom hela huden till muskellagret

Visa bifogad fil 112387
Skicka bilden till din närmaste veterinär i tjänst. Det där skulle jag inte rådfråga ett forum om.
 
Klipparen har varit idag.
Vad hade ni gjort med det här? Syr man nånsin ihop klippskador i huden på får?
Hade jag sett den här skadan på en hund eller katt hade jag sytt ihop den direkt..

Den är säkert 1dm lång, glipar ett par cm om man drar lite i huden. Genom hela huden till muskellagret

Visa bifogad fil 112387
Är det på halsen?

Får är fantastiska på att läka ut sårskador, och klippskadorna läker ofta väldigt fint. En sån glipa hade jag absolut övervägt att ta ut veterinär för dock, den lär göra ont om inte annat...
 
Klipparen har varit idag.
Vad hade ni gjort med det här? Syr man nånsin ihop klippskador i huden på får?
Hade jag sett den här skadan på en hund eller katt hade jag sytt ihop den direkt..

Den är säkert 1dm lång, glipar ett par cm om man drar lite i huden. Genom hela huden till muskellagret

Visa bifogad fil 112387
Ajj stackarn, jag hade nog funderat i dina banor och kontaktat en veterinär.
 
@Unafraid och @Pilot
Pratat med kollegor (smådjursveterinärer) som kollat med sina kollegor. Även pratat med jourvet och skickat bild.

Tvättat upp såret och tittat närmare på det igen och sammantaget så just nu avvaktar vi. Det är 12h gammal nu -såg det som först ikväll och de klipptes imorse - och avvakta gör ingen större skillnad för utgången om de sys ihop senare i helgen eller ikväll.
Läka kommer det göra men det tar tid!

@Migo det är på halsen ja, nästan mitt under.

Det är inga större slitningar där och mycket hud så när han bara står eller står och äter hålls det ihop av sig självt såg jag nu.
 
När på året klipper ni era får? Alltså vilken månad/vilka månader?
Finns det något särskilt skäl till hur ni planerar det?
 
När på året klipper ni era får? Alltså vilken månad/vilka månader?
Finns det något särskilt skäl till hur ni planerar det?
Klippningarna planeras med hänsyn till betäckning och lamning.
Man ska inte klippa för nära inpå förestående lamning, eller för snart efter. Inte heller för snart efter betäckning.
Samtidigt så vill man gärna att tackorna ska vara vara korthåriga när det är varmt, och lagom ulliga vid lamning, så att det blir lätt för lammen att hitta spenen.
 
När på året klipper ni era får? Alltså vilken månad/vilka månader?
Finns det något särskilt skäl till hur ni planerar det?

Jag klipper oktober/november och sedan vid betessläpp vid maj. Vissa tackor hygienklipper jag vid lamning i mars/aprill.
Vill ha de lagomt långa i pälsen under kallaste vintern och sedan helt ren sommarull så därför blir det så för oss.
 
När på året klipper ni era får? Alltså vilken månad/vilka månader?
Finns det något särskilt skäl till hur ni planerar det?
Jag klipper helst i början av juni för vi har varma höstar, är det väldigt varmt i maj kan jag klippa då istället. Men ullen hinner bli lång innan höstklippningen. Jag klipper även lammen så det underlättar om de är lite större.
Klipper i skiftet oktober/november och tycker att de har en en lagom längd på ullen vid lamning då som är i februari/mars. I mars kan det behövas hygienklippas.
I år fick vi en riktig köldknäpp precis efter klippning så mina tackor som brukar gå ute november månad ut fick stallas in. Helt plötsligt blev det runt nollan och regn på tvären. Snö nästan hela december.
 
Vårklippningen planeras efter lamningen, inte för nära inpå, och höstklippningen både utefter slakt /pälslängd på skinn och lagom tidigt så de hinner få längd på ullen inför vintern.
Våra är ute på vintern med möjlighet till installning om det är för blött för länge. Här nere (Småland) är ju tyvärr vintrarna mest regn o blåst..
Stallat in nu efter klippningen i fredags. Alla får va inne några veckor när de är som mest nakna sen åker alla ut förutom de som ska lamma.
 
Jag klipper 6-8 veckor innan lamning, har lamning mars, juni, september och December så klipper typ januari, april, juli och oktober. Vill ha dem korthåriga när lammen kommer, för hygienen, lättare för lammen att hitta juvret och lättare att se hull på tackorna. Klipper oftast inte inför betäckningen, de brukar inte vara så långhåriga då att det är värt det.
 
Jag klipper 6-8 veckor innan lamning, har lamning mars, juni, september och December så klipper typ januari, april, juli och oktober. Vill ha dem korthåriga när lammen kommer, för hygienen, lättare för lammen att hitta juvret och lättare att se hull på tackorna. Klipper oftast inte inför betäckningen, de brukar inte vara så långhåriga då att det är värt det.
Hur har det gått för dig? För visst skull du utveckla din verksamhet?
 
Hur har det gått för dig? För visst skull du utveckla din verksamhet?
Det går bra! Ha haft problem med kobolt-brist och mkt döda lammungar och dålig fertilitet det senaste året men nu har vi nog kommit till rätta med det. Är hemma på (nästan) heltid nu så det går framåt😊 Håller på att avla över besättningen till dorper, så det kommer nog att bli ännu bättre med mer homogena djur tror jag.
 
Tack för svaren om klippning!
Min "mentor" har en idé om att inte klippa för sent på våren för att det ska ha hunnit växa ut en del innan sommaren för att skydda dem mot insekter. Och det är ett argument som jag nog kan köpa, samtidigt som min personliga åsikt (som någon annan också skrev) är att det borde vara skönt för dem att vara kortklippta på sommaren.
Mina får är inte dräktiga i år, så jag behöver inte ta hänsyn till någon lamning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp