Fasaner som vill boa i ligghallen

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Juliana
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 3 662
J

Juliana

Ett fasan-par har upptäckt vår fina ligghall med vindskydd, halm och tempererat vatten - perfekt för dem, men jag är mindre road...

Har skrämt bort dem vid några tillfällen i helgen, men nu i imorse var de på plats igen och honan gräver ner sig i halmen. Kan ingenting om fasaner, men det verkar som hon vill lägga ägg...

Är det någon annan som haft ofrivilligt besök av fasaner? Hur får jag dem att hålla sig borta?

Sv: Fasaner som vill boa i ligghallen

Varför jaga bort dem? Stör de någon? Annars får du väl ta en bössa och käka fasan någon dag.

De stör hästarna som druckit ovanligt lite vatten de senaste dagarna.

Jag har fasaner som brukar gå omkring i hästhagen (nära hästarna), men det verkar inte störa hästarna det minsta. Tror du inte att hästarna vänjer sig?

Hästarna kanske vänjer sig. Men jag fyller vatten varje dag och vill helst inte bli attackerad ifall de blir ilskna om de börjar häcka... Tänkte mest om någon visste något tips att bli av med dem, vill inte att de skadas (bara att de flyttar)...

Ja, det är ju förstås ena sidan av att ha lösdrift...man får in halva naturen där också...ibland kul..och ibland inte så kul.
För tillfället har vi: småfåglar i mängd, räv(!), grannens katter och några koltrastar. Men vi har också haft: fasan, precis som här nämnt, storråttor :eek: och större kråkfåglar som råkor. De skitar ner, käkar mat och dricker det allmänna hästvattnet. Inte alltid så roligt! Men vad göra...har man bestämt att ens hästar ska få leva så "naturligt" som möjligt...ja då blir det väl lite besök utifrån "naturen då..
Det är precis som du säger, hästarna var misstänksamma mot fasanen som bänkade sig i en av boxarna under en hel vinter, och ville inte gå in där. Kom de för nära och nosade på halmhögen den begravde sig under, flaxade den upp och skrämde nära nog slag på dom med sina hesa skrin.
Så de tyckte den var konstig...

Kanske ska vara glad då, att vi "bara" har fasaner än så länge...:crazy:

Kan tillägga, att fram på våren när vi inte tyckte så synd om den ensamma fasanhona som valt halmboxen att överleva vintern i, LYFTE vi faktiskt ut henne flera dagar i sträck, tills hon ansåg att vi störde HENNE för mycket. Fast i dagsläget skulle i allafall inte jag (nojig) kånka runt på fågel av hön-släkte...skulle nog skrämma ut den i så fall. (fast det var kul att lyfta en så stor vild fågel, den var tyngre än jag trodde!)(allt detta skedde innan fågelinfluensans dystra tid...)

Det är inte bra att få in fåglar vare sig i lösdrift eller stall. Redan innan fågelinfluensan så var fåglarna en stor smittkälla genom sin avföring. Av den anledningen så brukar man numera sätta jalusier och/eller vindväv i dörrar och öppningar. De stora djuren lär sig att "öppna" och gå in och ut men det stoppar fåglarna.
Går bra att läsa om det om söker på nätet om lösdrift, ligghallar och vindskydd.

Hemma har jag bara vildkaniner i min lösdrift.
Men fasanerna är nog bara en tidsfråga...

Dock håller jag på att leta bra "fångmetoder" för kaninstek är ju i såna fall en billig maträtt... Även fasan kommer då va "hett" på matbordet :D Är inte ett dugg orolig för fågelinfluensan varken va gäller mej själv å ännu mindre hästarna.

Råttor kan jag hålla med om är väl otroligt äckligt att ha i stall och närområde liksom de flygande råttorna (duvor) ...

Men va gäller att fasanerna skrämmer slag på hästarna ser jag hellre att hästarna lär sej att det kan finnas fasan i varje buske så de inte reagerar lika intensivt om man e ute å rider... (jag HATAR fasaner som skrämmer slag på mina hästar !!!)

Ja, vad F*N, det lanske är dags att ta jägarexamen :)

Fasan är delikat!
:)

Hade varit glad för några fasaner här.
Det fanns gott om dom där vi bodde innan, men inte många här.........
Vacker fågel, saknar dom faktiskt......

Hug your pheasants!
/Mike - troligtvis jägarexamen nästa år, och då kan jag både hjälpa dig och kocka ihop en gourmetmiddag :)

Mike skrev:
Ja, vad F*N, det lanske är dags att ta jägarexamen :)

Fasan är delikat!
:)

Hade varit glad för några fasaner här.
Det fanns gott om dom där vi bodde innan, men inte många här.........
Vacker fågel, saknar dom faktiskt......

Hug your pheasants!
/Mike - troligtvis jägarexamen nästa år, och då kan jag både hjälpa dig och kocka ihop en gourmetmiddag :)

Håller helt med, egentligen skulle man kunna bestämma sig för att varje vinter vid den här tiden ordna en fest med temat "Stallets läckerheter"!!
Det är bara att duka långbord i stallgången med vargskinnspälsar åt gästerna och isdrinkar i näven!
Kan ishotellet i norr kan väl vi?
Ett riktigt 1800-talsinspierat långbord med fylld hel fasan som pryder mitten på den vita duken, stekta sparvar och inkokta dyngbaggelarver som delikatess. Har myrorna vaknat och börjat sina stallvandringar kan även dessa avnjutas på gourmandvis.
Piffa till det lite med äpplen och morötter från foderkammaren borde väl också vara tillåtet?

Har inga erfarenheter av vare sig lösdrift eller fasaner i sådan, men vi hade tre år i rad ett sval-par boendes i stallet. De började göra sitt bo, som togs ner första hösten. Nästa år tog vi bort det dom började bygga (elakt jag vet, men ändå), vi var envisa och tog bort, bort! så fort de påbörjade nytt. Till slut flyttade de. I somras var de tillbaka, men efter ett par sabotage mot deras påbörjade bygge flyttade de igen. Tror envishet lönar sig, men kanske lite svårt i en lösdrift :confused:

Varför vill du inte ha ladusvallor i stallet?

Har funderat på något i stil med jalusi/vindväv, får se om jag kan hitta något lämpligt.

Har inte sett så mycket fasan här förut, men i Bålsta-trakten finns massor! De är så korkade dessutom och springer gärna upp precis framför bilen när man kommer åkande.

Av smittskydds skäl får/bör (kommer inte ihåg vilket) man inte ha svalor i djurstallar. För vissa djurslag vet jag att djurskyddet kräver att man tar bort bon.

Juliana skrev:
Har funderat på något i stil med jalusi/vindväv, får se om jag kan hitta något lämpligt.

Har inte sett så mycket fasan här förut, men i Bålsta-trakten finns massor! De är så korkade dessutom och springer gärna upp precis framför bilen när man kommer åkande.

Lite deprimerande kan jag berätta, att trots sk. köldridå, dvs tung PVC-plast för lösdriftsingången, knatade förra årets fasanhona ändå in och grävde ner sig i halmen. *suck* Fast jag måste tillstå att hon var ganska bedårande i sin fasta tro, att "Om jag ligger här nerbäddad under en hög med halm, så syns jag givetvis inte"
För att inte tala om inställningen:
"Även om de bär ut mig med halm och allt, så tänker jag banne mig gå tillbaka in igen" :D

Nicke skrev:
Lite deprimerande kan jag berätta, att trots sk. köldridå, dvs tung PVC-plast för lösdriftsingången, knatade förra årets fasanhona ändå in och grävde ner sig i halmen. *suck* Fast jag måste tillstå att hon var ganska bedårande i sin fasta tro, att "Om jag ligger här nerbäddad under en hög med halm, så syns jag givetvis inte"
För att inte tala om inställningen:
"Även om de bär ut mig med halm och allt, så tänker jag banne mig gå tillbaka in igen" :D

Hehe... vilken syn det måste varit... Tyvärr har man ju ett jobb att sköta dagtid, annars kanske jag skulle försöka stå "fasanvakt" i öppningen.
Jag har varit lite inne på just en sådan köldridå - funkar den bra i övrigt, dvs håller värmen kvar innanför?

Som Masse sa, av smittskyddsskäl avråder jordbruksverket (?) att ha svalor i stall och ladugårdar. Vet inte om det är lag eller "bör"-lag.

Liknande trådar

Distans Det finns säkert de av er som har åsikter om varför en del av dessa saker hände och hur man hade kunnat undvika dem. Men å andra sidan... 2
Svar
24
· Visningar
3 510
Senast: Madde71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka