Fastighet mellan Hässleholm och Osby ska jag tydligen delvis ärva

Japp säljes till högstbjudande så fort faderskapet lagt näsan i vädret ;)
Eller ja det får vi väl se
Jag har redan en liten gård utan skog förvisso
Om han har skulder när han dör går väl fastigheten till att betala dem? Eller är det skrivet i testamentet att den inte får gå till hans skulder efter hans död?
 
Om han har skulder när han dör går väl fastigheten till att betala dem? Eller är det skrivet i testamentet att den inte får gå till hans skulder efter hans död?
Ja själva fastigheten är inte så högt belånad men han kan ha fler skulder och det kanske inte blir några pengar kvar
Jag kan inte mycket om bodelning och arv
Det är som det är och blir som det blir :)
 
Ser framför mig chaterbussar som kryssar runt i området, fulla av nyfikna bukefalister. :angel:
Hände nästan där jag bor nu
En söndagseftermiddag rullar det upp fyra bilar
Någon som en gång bott här som barn fyllde 80 och tog mig sig hela kalaset för att visa vad hen bodde för 70 år sedan :crazy:
Helt utan förvarning :jawdrop:
Jag står skitig och svettig mitt i nåt som behövde bli färdigt när jag får besök av vilt främmande människor som börjar fråga om trädgården stallet och huset och allt möjligt O_o
Så chartra på :up:
 
Hände nästan där jag bor nu
En söndagseftermiddag rullar det upp fyra bilar
Någon som en gång bott här som barn fyllde 80 och tog mig sig hela kalaset för att visa vad hen bodde för 70 år sedan :crazy:
Helt utan förvarning :jawdrop:
Jag står skitig och svettig mitt i nåt som behövde bli färdigt när jag får besök av vilt främmande människor som börjar fråga om trädgården stallet och huset och allt möjligt O_o
Så chartra på :up:

"Gevalia - när du får oväntat besök" :D
 
Ja det var minst sagt oväntat men de fick faktiskt inget kaffe :p

Blir väldigt OT, men för länge sedan när jag inhyste häst på ett av de skånska slotten med kunglig koppling, stod jag en tidig söndagmorgon på gödselstacken för manuell omdistribution av gödsel. Eftersom det var jättetidigt söndagmorgon var jag klädd för att inte möta någon alls (för det gör en normalt inte jättetidigt söndagmorgon långt ut på landet).

Plötsligt är jag omringad av en massa kostymnissar i mörka glasögon. De stirrar misstänksamt på min sorgliga uppenbarelse, klädd i sämsta ridbyxorna, jättefula icke-Hunter gummistövlar och en jokermössa för barn (med fyra tofsar i olika färger).

Vet inte vem som var mest förvånad, de eller jag.

Jo, just det. Kungligheterna var på slottet för att jaga. Kul upplevelse för alla inblandade.

(jag har nog aldrig varit mindre till min fördel än vid det tillfället)
 
Blir väldigt OT, men för länge sedan när jag inhyste häst på ett av de skånska slotten med kunglig koppling, stod jag en tidig söndagmorgon på gödselstacken för manuell omdistribution av gödsel. Eftersom det var jättetidigt söndagmorgon var jag klädd för att inte möta någon alls (för det gör en normalt inte jättetidigt söndagmorgon långt ut på landet).

Plötsligt är jag omringad av en massa kostymnissar i mörka glasögon. De stirrar misstänksamt på min sorgliga uppenbarelse, klädd i sämsta ridbyxorna, jättefula icke-Hunter gummistövlar och en jokermössa för barn (med fyra tofsar i olika färger).

Vet inte vem som var mest förvånad, de eller jag.

Jo, just det. Kungligheterna var på slottet för att jaga. Kul upplevelse för alla inblandade.

(jag har nog aldrig varit mindre till min fördel än vid det tillfället)
Du kunde väl bett dom hjälpa till lite :D
 
Hände nästan där jag bor nu
En söndagseftermiddag rullar det upp fyra bilar
Någon som en gång bott här som barn fyllde 80 och tog mig sig hela kalaset för att visa vad hen bodde för 70 år sedan :crazy:
Helt utan förvarning :jawdrop:
Jag står skitig och svettig mitt i nåt som behövde bli färdigt när jag får besök av vilt främmande människor som börjar fråga om trädgården stallet och huset och allt möjligt O_o
Så chartra på :up:
Haha, kom att tänka på mina föräldrar! Vi bodde i en gaaaaaammal byskola när jag växte upp, hade varit vanligt bostadshus i säkert 40-50 år när mamma och pappa köpte det.

Pappa fyllde 50 och vi hade ganska stort kalas hemma, givetvis med en hel del alkohol inblandat. Dagen efter knackade det på dörren på förmiddagen och mamma öppnade. Där stod hela gamla skolklassen (typ 70-åringar som hade gått i skolan där för 60 år sen) utanför och ville komma in och kolla i sin gamla skola. 😂 Ingen hade hunnit städa efter gårdagens fest heller, varken inne eller i trädgården. Mamma var hövlig och släppte in dom iallafall, hon var nog själv lite nyfiken på hur huset hade sett ut när det var skola.

De berättade massor, bl.a. att lärarinnan som bodde på övervåningen drack väldigt mycket, och en gång var hon så onykter så hon höll på att trilla ner i brunnen om inte barnen hade räddat henne.

Pappa som hade varit födelsedagsbarnet var dock inte lika imponerad över besöket ”dagen efter”. 🙈🤣

(Och året efter stod det 3 stora grisar ute i trädgården ”dagen efter” och hade bökat upp alla grönsaker, potatis och mumsat upp jordgubbarna. Så bara börja jaga gris! Sen slutade pappa ha fest hemma! 😂😂😂😂)
 
En testamentstagare som vill bevaka sin rätt och freda sig mot bröstarvingars anspråk på laglott behöver känna till tre saker:
1. Om arvlåtaren lämnat gåvor till sina bröstarvingar och i så fall värdet på dessa.
2. Att gåva räknas som förskott på arv.
3. Att en bröstarvinge är skyldig att avräkna gåvor som förskott på arv från laglotten.

https://www.expressen.se/amelia/premium/min-bror-fick-200-000-av-vara-foraldrar-i-hemlighet/
 
En testamentstagare som vill bevaka sin rätt och freda sig mot bröstarvingars anspråk på laglott behöver känna till tre saker:
1. Om arvlåtaren lämnat gåvor till sina bröstarvingar och i så fall värdet på dessa.
2. Att gåva räknas som förskott på arv.
3. Att en bröstarvinge är skyldig att avräkna gåvor som förskott på arv från laglotten.

https://www.expressen.se/amelia/premium/min-bror-fick-200-000-av-vara-foraldrar-i-hemlighet/
Låst artikel för mig :(
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp