Bukefalos 28 år!

Fastighet mellan Hässleholm och Osby ska jag tydligen delvis ärva

Nu när allt börjar sjunka in blir jag mer och mer förbannad 😡
Trodde fadern verkligen att vi snällt skulle skriva på :confused:
Det är en förolämpning att få ett brev där innehållet är
Hej jag är din fader som har ignorerat dig och din syster i över 40 år men var snäll och skriv på här för jag behöver pengar så jag vill sälja av ditt arv
Går folk med på sånt verkligen O_o
Bah
 
Det är en förolämpning att få ett brev där innehållet är
Hej jag är din fader som har ignorerat dig och din syster i över 40 år men var snäll och skriv på här för jag behöver pengar så jag vill sälja av ditt arv

Exakt så är det din fader tänker göra. Att det finns ett testamente med förbehåll att han inte får sälja fastigheten betyder faktiskt att den som testamenterade fastigheten till din fader har tänkt till. Det finns en anledning till att din pappa inte sälja och lägga vantarna på pengarna.

Det är meningen att ni bröstarvingar ska ha något att ärva. Punkt. Vad ni sedan gör med ert arv när den dagen kommer, det är upp till er. Men din pappa har fastigheten till låns så att säga. Skulle ni gå med på att låta honom sälja fastigheten kommer han sätta sprätt på varenda krona. Och visst - i vanliga fallet finns det inget som säger att föräldrar måste se till att det finns någonting att låta sina telingar att ärva. Men detta är inte ett normalt fall. Just pga förbehållet i testamentet. Det tror jag din pappas advokat är mycket väl medveten om, men är tvungen att göra ett försök eftersom advokaten jobbar på uppdrag av din pappa.

/Lizzie
 
Vad menas med
Virkesförråd, totalt 457 m³/ ha
Virkesförråd barr 0 m³/ ha
Virkesförråd löv 0 m³/ ha
:confused:
grekiska för mig :o
 
Jag hade tagit telefonen när farsan ringer och hört vilket argument han försöker vädja med. Och sedan - i så fall - hänvisat till vad givaren avsett i testamentet och att det nog faktiskt känns rimligt att behålla fastigheten (om det är vad ni vill.

Jag hade varit ytterst tveksam till att gå med på något där ni inte riktigt kan överskåda följderna. Och det är på tok för mycket utredningspengar som ska till för att snåla jag skulle vilja lägga ut bara för att gå emot någons sista vilja och tillmötesgå någon som ni inte verkar vilja tillmötesgå.
 
Jag hade tagit telefonen när farsan ringer och hört vilket argument han försöker vädja med. Och sedan - i så fall - hänvisat till vad givaren avsett i testamentet och att det nog faktiskt känns rimligt att behålla fastigheten (om det är vad ni vill.

Jag hade varit ytterst tveksam till att gå med på något där ni inte riktigt kan överskåda följderna. Och det är på tok för mycket utredningspengar som ska till för att snåla jag skulle vilja lägga ut bara för att gå emot någons sista vilja och tillmötesgå någon som ni inte verkar vilja tillmötesgå.
Det lutar åt det
Min lillasyster ville att en advokat skulle titta på det och ja det är väl kanske bra
Jag tänker ju att fadern har passerat 80 så visst han kan leva i 20 år till i sin husbil då
Bekymrar mig inte ett dugg faktiskt
Behålla fastigheten vill inte jag men min brors barn kanske vill
Har inte den blekaste
 
Det lutar åt det
Min lillasyster ville att en advokat skulle titta på det och ja det är väl kanske bra
Jag tänker ju att fadern har passerat 80 så visst han kan leva i 20 år till i sin husbil då
Bekymrar mig inte ett dugg faktiskt
Behålla fastigheten vill inte jag men min brors barn kanske vill
Har inte den blekaste

Jag hyllar principen "Behöver du inte göra något, gör inget" i dylika fall. Jag vägrar att lägga tid på att lösa andras problem om jag inte är intresserad av att hjälpa dem.

Lycka till vad ni än väljer.
 
Nu när allt börjar sjunka in blir jag mer och mer förbannad 😡
Trodde fadern verkligen att vi snällt skulle skriva på :confused:
Det är en förolämpning att få ett brev där innehållet är
Hej jag är din fader som har ignorerat dig och din syster i över 40 år men var snäll och skriv på här för jag behöver pengar så jag vill sälja av ditt arv
Går folk med på sånt verkligen O_o
Bah
Detta är ju exakt vad du ska säga till honom om han ringer igen.
 
Jag ringde faktiskt upp men då svarade ju inte han såklart
Jag har så dålig täckning där jag bor så jag kan bara prata i telefon på vissa platser
Inomhus går det inte att prata alls
Därför brukar alla som vill mig nåt skicka sms
Nu lämnade jag ett meddelande
”Var snäll och ring inte mig fler gånger jag ringer när jag får möjlighet”
Vilket kan dröja :angel:
Så får det vara just nu
 
Men han ringde ju igen såklart :arghh:
Så jag ringde upp
Och han berättade ju att han skickat ett brev eller vad man ska kalla det :meh:
Ja kalla det vad du vill
För han hade ju ingen aning om att det här förbehållet fanns för banken hade ju inte upplyst honom om det
Nej men lite eget ansvar har man faktiskt svarade jag
Så jag frågade varför tror du förbehållet finns
Ja det var ju för att det var tänkt till min bror
Men det fungerar inte så man kan inte välja vem som ska ärva sa jag
Nej det visste han ju ingenting om
Men nu behövde han ju sälja
Jaha men varför behöver du pengar då var har du gjort av allt?
Ja det hade han nog slösat bort
Men då har du ju satt dig själv i den här situationen
Ja jo det hade han ju
Men det har ju inte jag med att göra
Dessutom är det ganska fräckt att ringa efter 47 år för att man behöver pengar
Ja jo så kanske det är men det vore ju bra om du kunde skriva på så banken inte kräver alla lånen tillbaka
Det har jag ingen lust med som läget är nu
Och nu måste jag faktiskt gå

Jag orkade inte mer
 
Men han ringde ju igen såklart :arghh:
Så jag ringde upp
Och han berättade ju att han skickat ett brev eller vad man ska kalla det :meh:
Ja kalla det vad du vill
För han hade ju ingen aning om att det här förbehållet fanns för banken hade ju inte upplyst honom om det
Nej men lite eget ansvar har man faktiskt svarade jag
Så jag frågade varför tror du förbehållet finns
Ja det var ju för att det var tänkt till min bror
Men det fungerar inte så man kan inte välja vem som ska ärva sa jag
Nej det visste han ju ingenting om
Men nu behövde han ju sälja
Jaha men varför behöver du pengar då var har du gjort av allt?
Ja det hade han nog slösat bort
Men då har du ju satt dig själv i den här situationen
Ja jo det hade han ju
Men det har ju inte jag med att göra
Dessutom är det ganska fräckt att ringa efter 47 år för att man behöver pengar
Ja jo så kanske det är men det vore ju bra om du kunde skriva på så banken inte kräver alla lånen tillbaka
Det har jag ingen lust med som läget är nu
Och nu måste jag faktiskt gå

Jag orkade inte mer
Det är ju liksom inte din uppgift att rädda någon som medvetet satt sig i skuld. Hade han haft något som helst samvete hade han nog tänkt sig för både en och två gånger istället för att ringa när du bett honom inte göra det. Starkt jobbat av dig i vilket fall som tog samtalet! ❤️
 
Jag pratade med lillasyster också och till henne hade faderskapet sagt att om vi skrev under det här skulle han få låna mer av banken och inte behöva sälja fastigheten :confused:
Och skogen var ju inte värd någonting och hade inte gett så mycket under åren?
Och det står i testamentet att bägge fastigheterna även den som min äldre syster har fått ska tillfalla faderskapet eller om han skulle ha avlidit bröstarvingarna
Alltså jag undrar om alla hästar verkligen är hemma O_o
Här skrivs definitivt inte under några papper
Min lillasyster håller på både med kajak segling och simning och har funderat lite på ett sjöställe
Så jag föreslog att hon skulle antyda att hon var intresserad av att ta över fastigheten
Hon bor förvisso ännu längre bort och hade väl tänkt ett ställe längre upp i landet men den delen kan vi lämna därhän just nu :D
 
Men han ringde ju igen såklart :arghh:
Så jag ringde upp
Och han berättade ju att han skickat ett brev eller vad man ska kalla det :meh:
Ja kalla det vad du vill
För han hade ju ingen aning om att det här förbehållet fanns för banken hade ju inte upplyst honom om det
Nej men lite eget ansvar har man faktiskt svarade jag
Så jag frågade varför tror du förbehållet finns
Ja det var ju för att det var tänkt till min bror
Men det fungerar inte så man kan inte välja vem som ska ärva sa jag
Nej det visste han ju ingenting om
Men nu behövde han ju sälja
Jaha men varför behöver du pengar då var har du gjort av allt?
Ja det hade han nog slösat bort
Men då har du ju satt dig själv i den här situationen
Ja jo det hade han ju
Men det har ju inte jag med att göra
Dessutom är det ganska fräckt att ringa efter 47 år för att man behöver pengar
Ja jo så kanske det är men det vore ju bra om du kunde skriva på så banken inte kräver alla lånen tillbaka
Det har jag ingen lust med som läget är nu
Och nu måste jag faktiskt gå

Jag orkade inte mer
Bra rutet!
Heja dig. Nu fick han iallafall ta del av hur hans agerande uppfattas.

Vilken tölp!

Man finner inte ord. Sådant ärke-ego.

Du har nog haft tur som sluppit att ha med honom att göra i yngre dagar. ❤
 
Om han inte i skrivande stund kan betala av sina nuvarande lån, kommer banken knappast att låta honom låna ännu mer bara för att han äger ännu en fastighet (att belåna). Man kan äga hur mycket som helst, men har man inte pengar/inkomst att amortera, får man inga lån.
 
Men han ringde ju igen såklart :arghh:
Så jag ringde upp
Och han berättade ju att han skickat ett brev eller vad man ska kalla det :meh:
Ja kalla det vad du vill
För han hade ju ingen aning om att det här förbehållet fanns för banken hade ju inte upplyst honom om det
Nej men lite eget ansvar har man faktiskt svarade jag
Så jag frågade varför tror du förbehållet finns
Ja det var ju för att det var tänkt till min bror
Men det fungerar inte så man kan inte välja vem som ska ärva sa jag
Nej det visste han ju ingenting om
Men nu behövde han ju sälja
Jaha men varför behöver du pengar då var har du gjort av allt?
Ja det hade han nog slösat bort
Men då har du ju satt dig själv i den här situationen
Ja jo det hade han ju
Men det har ju inte jag med att göra
Dessutom är det ganska fräckt att ringa efter 47 år för att man behöver pengar
Ja jo så kanske det är men det vore ju bra om du kunde skriva på så banken inte kräver alla lånen tillbaka
Det har jag ingen lust med som läget är nu
Och nu måste jag faktiskt gå

Jag orkade inte mer
Vilket pucko.
"jag sitter i finansiell knipa, javisstja:idea: - jag har ungar - de får lösa detta åt mig"

Jösses.
 
Vilket pucko.
"jag sitter i finansiell knipa, javisstja:idea: - jag har ungar - de får lösa detta åt mig"

Jösses.
Eller hur det är faktiskt lite skrattretande ;)
Och undrar vad han har jobbat med eller har han lekt godsägare och suttit och väntat på att skogen magiskt ska ge inkomster :confused:
Pensionssparande är inte någon nyhet
För det sa att han att skogen inte hade gett så bra
Alltså 17 ha är inte så mycket skog
Önskat nästan jag hade dividerat mer men jag blev så sur över inställningen att ja jo pengarna har jag nog råkat slösa bort så jag avslutade samtalet
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp