Fastighet mellan Hässleholm och Osby ska jag tydligen delvis ärva

Jag citerade kontentan och angav länken mest för källan, men saken är den att det er halvsyster redan fått är ett förskott på arv som ska räknas av mot ev kvarlåtenskap när gubben dör och i sämsta fall för henne att ni har rätt till del av gården eller ersättning motsvarande det hon redan fått.
Även att det är 21 år sedan den skrevs över?
 
Även att det är 21 år sedan den skrevs över?
Ja, man kan inte ge bort till ett barn och inget till de andra. Så det kan mycket varit så att han hade tänkt att hon skulle fått en gård och den nu döde sonen den andra, men det spelar ingen roll, han kan inte testamentera eller ge bort era arvslotter så länge ingen av era är adopterade av en annan man. Isf har tåget gått, men då hade han inte heller behövt era underskrifter så mesta tyder på att ni fortfarande har arvsrätt efter honom.
 
Jag är inte adopterad av någon i alla fall
I testamentet står ju dock att önskemålet är att inte heller bröstarvingarna ska avyttra den stora fastigheten
Så om vi nu säger nej till att upphäva testamentet men sen vill ha det upphävt när faderskapet passerat vidare vad säger kammarkollegiet om det tro :crazy:
Rörigt sa Bull
 
Jag är inte adopterad av någon i alla fall
I testamentet står ju dock att önskemålet är att inte heller bröstarvingarna ska avyttra den stora fastigheten
Så om vi nu säger nej till att upphäva testamentet men sen vill ha det upphävt när faderskapet passerat vidare vad säger kammarkollegiet om det tro :crazy:
Rörigt sa Bull
Fast ett önskemål är inget krav.
 
Är det ett fideikommiss?
Det finns tydligen fem kvar i Skåne.
Nej det kan det inte vara
Faderskapet ärvde det ju av någon han inte var släkt med utan hyrde av för länge sedan
Antagligen hyrde de den lilla fastigheten när han fortfarande var gift och mina äldre halvsyskon var små
Och den här fastighetsägaren lämnade sen bägge i arv till Fadern utav någon outgrundlig anledning
Och faderskapet gav bort den lilla fastigheten där det inte fanns några önskemål utskrivet till min äldre halvsyster
 
Jag är inte adopterad av någon i alla fall
I testamentet står ju dock att önskemålet är att inte heller bröstarvingarna ska avyttra den stora fastigheten
Så om vi nu säger nej till att upphäva testamentet men sen vill ha det upphävt när faderskapet passerat vidare vad säger kammarkollegiet om det tro :crazy:
Rörigt sa Bull
Det hänger mycket på hur det är formulerat i testamentet om det håller som "tvingande" krav för den som tar emot fastigheten. Tveksam om den som skriver testamente eller gåvobrev alls kan göra några regler som håller i andra led? Det är ju inte hen du ärver utan din egen far, och han har inte skrivit några testamentesvillkor.
 
Det hänger mycket på hur det är formulerat i testamentet om det håller som "tvingande" krav för den som tar emot fastigheten. Tveksam om den som skriver testamente eller gåvobrev alls kan göra några regler som håller i andra led? Det är ju inte hen du ärver utan din egen far, och han har inte skrivit några testamentesvillkor.

Nä, undantaget lär väl som sagt vara fideikommiss och de är ju sällsynta.
 
Det hänger mycket på hur det är formulerat i testamentet om det håller som "tvingande" krav för den som tar emot fastigheten. Tveksam om den som skriver testamente eller gåvobrev alls kan göra några regler som håller i andra led? Det är ju inte hen du ärver utan din egen far, och han har inte skrivit några testamentesvillkor.
Väntar just nu på telefon från advokat som förhoppningsvis kan göra mig klokare :crazy:
 
Nja inte mycket klokare nu direkt :(
Men advokaten skulle ringa hans advokat
För det är tydligen banken som inte har lämnat in nåt underlag till varför de inte vill låna ut pengar och det är det kammarkollegiet egentligen vill ha :confused:
Men advokaten var med att på man nog kunde begära en summa av faderskapet vid en eventuell försäljning men då måste det vara en summa inte procent av beloppet
Och den stora frågan är ju då vad det skulle vara värt på den öppna marknaden
För då måste det skrivas en revers
Finns tydligen bara två snarlika fall att titta på enligt vår advokat och en gång sa kammarkollegiet nej andra gången ja och det var bara snarlika fall den här situationen verkar jag och min lillasyster vara först med i Sverige :crazy:
Advokaten menade att om vi säger nej till försäljning nu så är det nej tills den dagen vi dör
Ursäkt om det blev rörigt hela jag är rörig just nu :(
 
Nja inte mycket klokare nu direkt :(
Men advokaten skulle ringa hans advokat
För det är tydligen banken som inte har lämnat in nåt underlag till varför de inte vill låna ut pengar och det är det kammarkollegiet egentligen vill ha :confused:
Men advokaten var med att på man nog kunde begära en summa av faderskapet vid en eventuell försäljning men då måste det vara en summa inte procent av beloppet
Och den stora frågan är ju då vad det skulle vara värt på den öppna marknaden
För då måste det skrivas en revers
Finns tydligen bara två snarlika fall att titta på enligt vår advokat och en gång sa kammarkollegiet nej andra gången ja och det var bara snarlika fall den här situationen verkar jag och min lillasyster vara först med i Sverige :crazy:
Advokaten menade att om vi säger nej till försäljning nu så är det nej tills den dagen vi dör
Ursäkt om det blev rörigt hela jag är rörig just nu :(
Låter rörigt, borde väl vara nej tills han dör? :confused:
 
Låter rörigt, borde väl vara nej tills han dör? :confused:
Nej eftersom det står att önskan är att inte heller bröstarvingarna ska avyttra fastigheten
Så om vi motsäger oss en försäljning nu kommer vi nog inte att få sälja den sen heller
Utan då blir vi helt enkelt delägare sammanlagt fem personer
Mina två systrar jag och min brors två barn
Det kan ju bli väldigt intressant :crazy:
Edit borde inte vara tillåtet med massa förbehåll i testamenten :cautious:
 
Nej eftersom det står att önskan är att inte heller bröstarvingarna ska avyttra fastigheten
Så om vi motsäger oss en försäljning nu kommer vi nog inte att få sälja den sen heller
Utan då blir vi helt enkelt delägare sammanlagt fem personer
Mina två systrar jag och min brors två barn
Det kan ju bli väldigt intressant :crazy:
Edit borde inte vara tillåtet med massa förbehåll inte testamenten :cautious:
Skulle vara väldigt intressant att läsa formuleringen. Jag har egendom som är enskild egendom, dvs ev parter har inget att säga till om även om vi varit gifta och kan aldrig kräva något vid en ev separation, men den typen av testamente har jag aldrig hört om tidigare.

OM ni skulle skriva på så förstår jag inte varför det skulle vara en fast summa och inte procent på försäljningen?
 
Skulle vara väldigt intressant att läsa formuleringen. Jag har egendom som är enskild egendom, dvs ev parter har inget att säga till om även om vi varit gifta och kan aldrig kräva något vid en ev separation, men den typen av testamente har jag aldrig hört om tidigare.

OM ni skulle skriva på så förstår jag inte varför det skulle vara en fast summa och inte procent på försäljningen?
Vet inget om anledningen, men en observation är att det skulle kunna skapa skeva incitament. En hämndlysten far skulle då kunna sälja för 10 kr för att de andra inte heller ska få något.
 
Skulle vara väldigt intressant att läsa formuleringen. Jag har egendom som är enskild egendom, dvs ev parter har inget att säga till om även om vi varit gifta och kan aldrig kräva något vid en ev separation, men den typen av testamente har jag aldrig hört om tidigare.

OM ni skulle skriva på så förstår jag inte varför det skulle vara en fast summa och inte procent på försäljningen?
Glömde väl kvar papperna på jobbet såklart
Advokaten menade att det måste vara en fast summa alltså en skuld Det kunde gå men inget tvärsäkert
Frågan är hur stort behov av pengar har han
 
Är du säker på det uttalandet inte tog sikte på att det aldrig ges en ny chans hos kammarkollegiet om det prövats en gång?
Har advokaten även tagit ställning till själva testamentet om dess skrivningar kan verka tvingande på er?
Bra frågor
På A svarar jag ja
På B vet ej
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp