Sv: fästing
Såhär står det i en veterinärsbok om fästingar:
"Fästingen utgör som parasit ingen egentlig fara för hästen, dvs själva blodsugandet besvärar inte värddjuret nämnvärt av smittämnen som är allvarliga."
"Efter något dygn överförst smittämnet till värddjuret. I sverige har vi två kända sjuksomar på häst som kan överföras via färstingar:
Ehrlichios och
Borrelios.
De fästingar man hittar på hästen avlägsnas försiktigt. Man skall inte klämma på dem, då de bli "stressade" och tömmer sitt baginnehålla och infektionsämnet i hästen.
Använd en fästingplockare, kan köpas i zooaffär eller på apotek. Fälj instruktionerna och definficera stället där fästingen har suttit."
Borrelios
"Orsaken till borrelios är en fästingöverförd bakterie, en s k spiroket. Sjukdomen har ett kroniskt förlopp, och den drabbar ungre till medelålders hästar. Symptomen är
vinglighet, stelhet, trötthet, hälta och nervösa störningar, såsom "headshaking" och stereotypa rörelser..."
Ehrlichios
"Sjukdomen orsakas av en intracellulär bakterie som under feberstadiet kan påvisas i de vita blodkropparna (granulocyterna). När febern är överstånden använder man den serologiska diagnostik som har beskrivits ovan.
Först efter ett par veckor har antikroppar hunnit bildas, vilka man då kan påvisa genom blodprov som tas tas minst två gånger, med 14 dagars intervall.
Sjukdomen drabbar akut unga hästar på bete. De får
influensaliknande symtom med hög feber, uppåt 41 grader, svullna ben, aptitlöshet, trötthet, och det verkar ibland som om de inte kan se."
jag ska inte skrämma upp dig nu på något sätt

men tänkte att du kanske vill veta?
Som sagt så ska man inte klämma på fästingen när man ska ta bort den för de kan då "kräkas" och det är väl inte så bra. Men att det blir en liten svullnad efteråt brukar det bli, iallafall på mina hästar. Jag vet dock inte hur länge svullnaden brukar hålla i sig.
Jag har aldrig desinficerat fästingbettet och har heller inte fått några sjukdomar av den.
Hur stor svullnad har hästen?