Bukefalos 28 år!

Fastlandet-gotland= färjan

B

Black_Moon

Nu undrar jag hur ni som åkt med era hästar till eller från gotland gör under tiden på färjan..

Finns det kunnig personal på färjan?
Får man titta till hästen lite då och då?
Vad gör man om hästen får panik? Man kan ju inte direkt lasta av då alla bilar står som packade sillar :crazy:

Kan ni som åkt över östersjön med era hästar berätta lite hur ni gjort och vad era erfarenheter är för att stilla både mina funderingar och nerver..

//:bow: Mantana
 
Sv: Fastlandet-gotland= färjan

Har inte kört häst på färjan men hund :D vi fick gå ner och titta till henne jag tror det var varannan timme eller nått likande.. Så det borde ju gälla hästar oxå
 
Sv: Fastlandet-gotland= färjan

Jaha, får man inte ens ha med sig hunden "upp"?..
 
Sv: Fastlandet-gotland= färjan

jodå om man bokar en djurbiljett finns en speciell avdelnig där passagerare med hunadr och katter får sitta:)
Men jag tyckte det verkade smidigare och lugnare för hunden att ligga kvar i bilen.. Naturligtvis fick hon rejält med "fika" på överfarten... Hon hade ben, mat och vatten i bilen så hon stortrivdes
 
Sv: Fastlandet-gotland= färjan

Jag åkte nyligen från tyskland till danmark (45 min resa med färja) och sedan danmark till sverige (20 min resa), och då ringde vi i förväg och beställde biljetter, sa att vi hade häst med oss. Fick då stanna kvar nere hos hästen o så. Sen bad vi även de som stog bakom oss att inte stå allt för nära ifall hästen fick panik och vi var tvungna att lasta ut. Vet inte hur det är på gotlandsfärjan eftersom jag aldrig vart på gotland :angel: men det borde väl gå att ordna.
Jag såg bara till så att hästen hade att göra hela tiden, själv stog jag och matade massor av betfor och hö eftersom det var det enda hon ville äta :D Så länge hon åt så gick allt toppen!
 
Sv: Fastlandet-gotland= färjan

Hej.
På gotlandsfärjan får du säga till att du har med dig häst (vilket jag tror du ska göra redan när du bokar).
Sedan går du bara till receptionen om du vill titta till hästen så kommer de med dig och låser upp så du kan komma ner på bildäck.
Kom ihåg vilket däck, och vilken dörr, du har bil/transport på. Annars blir det pinsamt jobbigt.


Huruvida de har hästkunnig personal vet jag inte men är havet bara lungt så brukar allt ju gå bra med transportering.
Min häst stod och sov.

Jag kan tänka mig att en häst som är rädd av sig eller inte gillar att åka transport kan få panik.
Tänk på att försäkra din häst innan du far över!
Ring redan idag och försäkra. Skulle något hända är det bra om hästen är försäkrad.



Och nej, det går generellt inte att lasta ur hästen. Den får stå på transporten.

Speciellt nu i semestertider då det lär vara packat på båten. Kolla även så att ni verkligen har plats för transporten (måste bokas som bil med släp) så ni inte blir stådes.
Påpekar även att det kan vara svårt att få tag på plats nu med. Speciellt i början av augusti.
 
Sv: Fastlandet-gotland= färjan

Min häst har åkt Gotlandsfärjan både i stor hästbuss och med litet vanligt släp. Har inte varit några problem alls!! När han åkte hästbuss fick jag inte gå ner och hälsa på under färden men chauffören var i bussen under hela resan.
När vi körde med eget släp får man gå ner och kolla till dem 1 gång i timmen. Det viktiga är att de har att äta (hö) hela tiden och att de inte blir för varma. Trots att vi åkte över i november fick jag öppna övre luckan bak samt ta av täcket. Av de som åkt mycket har jag också fått tipset att inte ge något vatten under själva båtturen eftersom detta kan öka risken för sjösjuka.

Om hästen är ovan att åka eller om ni är ovana att åka med hästen skulle jag definitivt rekommendera att transportera den på en stor hästbuss. Där står de stadigare, har vana åkkompisar (vanligt med übercoola travhästar) och vana "gubbar". Dessutom kan det bli billigare än båtbiljetter för bil, släp å folk :angel:

Gotlandslängtanhälsningar
från Morran & seglarhästen
 
Sv: Fastlandet-gotland= färjan

Det är många år sedan nu, men -92 åkte jag över till Estland och hämtade en häst med föl. Det var i november, det blåste ca 23 sekundmeter och vi var ombord på färjan i ca 13 timmar...
Personalen på färjan var fantastiska, styrde upp så att transporten hamnade alldeles bredvid en vattenkran och frågade om vi ville ha tomt utrymme bakom för att kunna lasta ur i nödfall, men allvarligt talat så tackade vi nej... vem vill ha en panikslagen häst lös på bildäck? Det kan bara bli värre! Vi fick gå ner en gång i timmen hela natten, men varje gång som det skrällde till i färjan av en våg så bara väntade jag att ngt larm skulle börja tjuta osv.
Vi gav stoet plegicil, så hon var rätt drogad hela resan:crazy:, är dock egentligen inte helt säker på att det skulle ha behövts.
En resa från Gotland till fastlandet känns ganska lindrig... det går säkert jättebra!
 
Sv: Fastlandet-gotland= färjan

Jag har transporterat häst ett par ggr på Gotlandsfärjan och har kanske inte de bästa erfarenheterna.

Var över och hämtade tebax en häst jag sålt, fick bara gå ner varannan timme då. Var ner och kolla till hästen och allt var lugnt. När jag kom upp igen träffade jag på en gammal vän som jobbade på båten. Hon ville så gärna se hästen, hade gått ca:20min sedan jag var nere sist. När vi kom ner på däck så skrålade/sprakade det musik ur högtalarna, och min häst hade fått panik så hela släpet stog och skakade. Vännen fick springa upp och be dem stänga av, och när det var gjort lugnade hästen ner sig ngt.
Men hade då benen över frambommen, totalt omöjligt att få loss den! Hästen ville loss så han hamnade tillslut framför bommen efter att ha hängt i ljumskarna ett tag. Skötardörren trycktes ut och hästens rumpa hängde ut där.
Hästen skulle ha bultats där men de hade inte fått med sig den. En hästvan styrman tillsammans med min samboklättrade in. Fick loss mellanväggen och plockade ur allt så de kunde få upp hästen. Min sambo hade klokt nog parkerat en bra bit ifrån bilen framför, så när han kört fram kunde vi precis få ner lämmen och ta ut grejerna.

Trasig häst och trasigt hyrsläp.....för att sommarpersonalen tyckte det var kul att skämta med varandra. Vännen berättade att de brukade göra så, för att skoja med städarna, de skrek även åt dem i högtalarna. Dock ville de inte kännas vid att det ens hänt efter och vännen ville inte stöta sig med arb.kamraterna.
Kan tilläga att de i receptionen agerade nonchalant och inte tog mig på allvar när jag bad ngn med bultpistol komma ner. Slöa j-vla pissunge, hade kunnat bulta honom efter detta spec. som han var ansv.
Men han kontaktade tillslut bryggan med: Det står en tjej här....suck....hennes häst ska tydligen ha fått panik...säger hon, responsen från styrman var...-springer......var där på två röda.
Han var min hjälte!

Hade bra vet.förs och fick laga släpet själva så kostnaderna hölls nere, hade de rasat iväg hade jag troligen försökt stämma bolaget.

Efter det transporterade jag hem min nyinköpta fölunge, då krävde jag att vi skulle få stanna med henne på bildäck, tack vare tidigare erfarenhet. Det var inga problem.
Fölet åkte med rensad transport full med halm, så det fanns väl ingen större risk för skador..men,men!

Samma häst (fölet) åkte i april över igen till utbildning, då pleggad. Gjorde mig lugnare i själen. Stog och snusade hela resan.
Ska hämta hem henne igen nu om ca:2 veckor.....vill plegga henne igen. Men nu är hon dräktig, så jag vet ännu inte om det är möjligt då.

Jag tänkte låta henne åka utan mellanvägg i en hög, bred och lång brenderupare.

Det blev kanske lite långt nu......jah det var min erfarenhet iaf.

Undvik sommarpersonal om det är möjligt.......har fler egna erfarenheter från dem då jag fått se från insidan när jag var S-personal!

Mvh/Jenny
 
Sv: Fastlandet-gotland= färjan

*PUTTAR* upp denna tråden om nya erfarenheter. Är ju några år sen nu någon skrev. Vad är bäst och mest ekonomiska, köra sj eller anlita någon???
 
Sv: Fastlandet-gotland= färjan

Det beror på om du står skriven på Gotland eller fastlandet.
Vi gotlänningar får gotlandsrabatt, det blir mycket billigare. Om man inte är skriven på Gotland så tror jag att en enkelresa med transport och bil kostar mellan 900-1300 (beroende på när man ska åka) sen kostar personbiljetten ett par hundra, då är man uppe i 1500 kr enkel resa. Resan tar ca 3,5 timmar.

Jag tror att Wikströms transport tar runt 2500 kr för att frakta en häst till/från Gotland till/från Solvalla, Enköping och Örebro. Övriga sträckor har jag ingen koll på alls..

Så jag hade valt att ta hästen med Wikströms, nästan samma pris (om det tillome inte blir billigare) och mycket bekvämare:)
 
Sv: Fastlandet-gotland= färjan

Jag åkte över med min häst för att han skulle till kalmarkliniken för operation. han hade ett skadat bakben och vi fick verkligen särbehandling (på ett bra sätt) vi bad om att få stå nere så han slapp åka upp för rampen med sitt ben och vi fick även stanna nere lite extra länge för att titta till honom (en gång i timmen)

Men jag kan tänka mig att på sommaren är det värre. Det här var nu under hösten och personalen var hur underbar som helst :heart

Vår häst fick även panik av att åka själv i släp så vi hade en kompis med oss, gick hur bra som helst.
 
Sv: Fastlandet-gotland= färjan

Gotlandsfärjan är min specialitet :D

jag brukar åka nynäshamn-visby till och från och de har aldrig varit några problem.

när man bokar sin biljett bokar man då med sitt hästsläp alternativt hästlastbil, tror absolut att det kan vara mer värt att låta en transportör köra då det är ganska saftiga priser. Men priserna beror också väldigt mycket på vilken tid man åker och om det är högsäsong och liknande. Tex så är nattfärjan mycket billigare.

I incheckningen berättar man att hejsan, jag har en häst i släpet/lastbilen, och då får man en lapp som det är väldigt viktigt att man lägger i vindrutan så de som lastar båten ser den. Sedan år man ställa sig i en speciell fil, alla med djur står i samma fil.

När man kör på färjan får man stå på den platsen som är minst bullrig, för att det ska vara så lugnt som möjligt för djuren. Alla djur står på samma däck, de flesta står till och med på samma sida. De blir ganska varmt på bildäck så det är smart att inte ha täcke på hästen, fodra hö och öppna upp så mycket man kan.

En gång i timmer får man gå ner och kolla till sin häst, man har mellan 3-5 minuter på sig då, uppstår problem har man längre tid. Man säger till i information efter att båten har lagt ut så får man veta vilken tid man ska samlas för att titta till djuren. Det är absolut förbjudet att vara på bildäck under resans gång utöver de max 5 minuterna man har på sig vid snabbkollen, detta gäller även "hästbuss-chaufförer".

Kan definitivt tänka mig att hästar som inte tål ljud och sånt tycker att det är väldigt jobbigt då det är vanligt att billarmen går igång, personalen ombord brukar dock vara snabba att få kontakt med ägaren så larmet kan stängas av :)
 
Sv: Fastlandet-gotland= färjan

Jag måste bara inflika här vad jag läste för ett par veckor sedan i vår lokaltidning när djurskyddet körde en rajd tillsammans med polisen och kollade djurtransporter som kom med båt.

Resultatet blev att alla djur mådde bra men de flesta transporter var det för varmt inne hos djuren?!


Det känns ganska självklart?
Ett släp fungerar ju enbart ventilationen när släpet är i rörelse?
Hur är det med lastbilar, dom lär inte köra någon AC när bilen är avstängd eller?


Inte för att jag tror pållarna far illa av några timmar för varmt men ändå, det blev anmärkningar..


Finns det ens någon lösning?
 
Sv: Fastlandet-gotland= färjan

Man får ju öppna upp transporterna. På min transport kan man öppna två halvdörrar fram, där hästarna kan sticka ut huvudet. Annars får man ha skötardörren öppen, och överluckan bak.
Säger sig ju självt att man inte kan ha transporten igenstängd på en färja.
Som att ha barnen i bakluckan på bilen.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 074
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 245
Senast: __sofia__
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 026
Senast: Blyger
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 204
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp