L
Lappdoris2000
Sv: Kör fast hovarna i marken.
Det låter precis som mitt sto, fast det har hon nu slutat med. Då var det för att hon var i "trots-åldern" och ville ha reda på vem som bestämde. Men då var det enda som gällde att visa henne att det var jag genom att innan hon hinner stanna driva på, och om hon stannar då använd spöet försiktigt, Och om hästen inte lyssnar skänkla reält och lägg till spöet. BERÖM NÄR HÄSTEN GÅR FRAM= jätte viktigt!!!!:smirk:
Vanity skrev:Har en nioårig islandsvalack (min första egna häst) himla go och trevlig att rida lektion på, men sedan är det ju alla den andra 5-6 dagarna i veckan, när man inte har sällskap av andra hästar, varesig på banan eller ute. Han har börjat med den egenheten att han inte vill gå framåt. Alls.
Alltså, han kör fast hovarna i marken och där står han, believe me, det är numera lönlöst att vänta ut honom, han står där han står om så hela nattenJag har prövat allt känns det som, även att hoppa av och leda honom en bit, vilket kan funka ibland, då går han 100 meter lite drygt, innan han stannar igen.
Han är väldigt nonchalant och dominant, till och med för att vara islandshäst och knappast den där idealiska första hästen, men jag älskar verkligen mitt lilla troll och nu vill jag veta vad ni andra bukefalister anser att jag bör göra? Några tips?
Det låter precis som mitt sto, fast det har hon nu slutat med. Då var det för att hon var i "trots-åldern" och ville ha reda på vem som bestämde. Men då var det enda som gällde att visa henne att det var jag genom att innan hon hinner stanna driva på, och om hon stannar då använd spöet försiktigt, Och om hästen inte lyssnar skänkla reält och lägg till spöet. BERÖM NÄR HÄSTEN GÅR FRAM= jätte viktigt!!!!:smirk: